ik had 2 weken terug een topic geplaatst over wat ik moest doen voor mijn eenzame cavia. Nu heb ik er donderdag een nieuwe vriend bijgenomen. Het is een zeugje, en de oude cavia ook. Aan het begin was het even wennen tussen die 2. Veel snuffelen, beetje rondrennen, en een beetje onrustig zijn, maar al gauw had ik het idee dat ze elkaar geaccepteerd hadden. De nieuwe is nog een jonge cavia van nu 2 maanden oud. Ze zitten de hele tijd bij elkaar, allemaal zachte geluidjes te maken, van die vrolijke caviageluiden, en ik las op een site dat alleen vrolijke cavia's dat doen.
Ik heb nu alleen een probleem. De oude cavia, doet heel lief tegen de nieuwe, maar totaal niet tegen mij! Al doe ik het hok open begint ie te klappertanden, en dat houd niet op tot ik het hok weer dicht doe. Hij deed het vooral als ik de andere aaide. Eerst dacht ik dat het misschien jaloers gedrag was, maar als ik haar aai begint ze nog harder te klappertanden, en ik word er eerlijkgezegt een beetje bang van. Ik denk misschien dat ze de andere cavia beschermt, maar ik weet het niet zeker..
Weten jullie misschien wat het is? Ik maak me namelijk best wel veel zorgen..
Naar mijn idee heeft je "oude" cavia wat moeder gevoelens en beschermt ze haar jong. Of en wanneer dat over gaat weet ik niet, maar er zitten hier op bokt vast mensen met meer cavia kennis die dat wel weten.
Wel zou ik voorlopig eerst de oude cavia wat aandacht geven alvorens de nieuwe. Misschien dat dat al kan helpen.
Klappertanden bij cavia's is een defensieve reactie. Over het algemeen betekend het 'cavia is boos'. Oftewel, ze wil duidelijk met rust gelaten worden. Ik zou ze even laten, het hokje openen om wat lekkers te geven, dat langzaam uitbreiden tot lekkers geven, met een aai en dit zo verder uitbreiden.
Winandaa_
Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-09 12:01
@ Laika ; Ja, dat met dat aandacht geven doe ik ook zo. Als ik met een komkommer aankom, krijgt de oude eerst en dán pas de jonge. De oude cavia heeft wel eens een nestje gehad, misschien dat ze daardoor sterkere moedergevoelens heeft gekregen..