Je ineens realiseren dat je dieren enorm braaf zijn..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Je ineens realiseren dat je dieren enorm braaf zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:07

Eergisteren was de hoefsmid hier. Hij heeft de dames weer bekapt terwijl de kippen er omheen en onderdoor scharrelden. Mijn merries stonden gewoon te slapen tijdens de pedicurebeurt. Oogjes op half 7 en heerlijk ontspannen. De hoefsmid vertelde me dat het een genot was om met zulke paarden te werken.

Uiteraard oefenen (ook al zijn ze 25+) we regelmatig met de voetjes geven en overal aanraken.

Gisteren kwam een vriendin haar hond brengen voor een weekje logeren bij mij. Hij was al een dagje op proef geweest en hoewel wat nerveus is het een lieve hond.
Het is een herder en nogal een neuroot. Geeft niet, kunnen we wel mee omgaan.

Maar.......ineens viel het kwartje bij mij: Wat een heerlijke hondenmeiden heb ik.

Altijd lief tegen alle andere dieren, nergens achteraan willen jagen, bijna niet blaffen, geen haantjesgedrag, geen bezitsagressie.
Natuurlijk zijn ze wel eens ondeugend, mijn Bullmastiff graaft gaten in de tuin en mijn kruisinkje jat alles wat ze te pakken kan krijgen. Nee, ze luisteren niet op het woord.

Altijd heb ik gedacht: hier moeten we nog aan werken en dat moeten we nog trainen.
Ineens viel het kwartje dat de meiden precies goed zijn zoals ze zijn.
Ik hoef nooit bang te zijn dat ze ruzie maken, nooit bang te zijn dat ze ergens achteraan gaan.

Ik heb me ineens gerealiseerd dat ik ze meer moet waarderen en dat ik het als opvoeder niet zo beroerd heb gedaan.

Herkennen jullie deze situatie? Dat je er ineens achter komt dat je huisdier toch wel heel erg braaf is als je wat vergelijkingsmateriaal over de vloer hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:21

Oja zeker, en jij heb niet stilgestaan he? Ik heb jou adviezen altijd met interesse gelezen je bent altijd erg actief met je dieren, althans de verhalen van de honden die ik gelezen heb.
Ik heb een puberende hond maar de knopjes zitten er wel op, werken nog niet helemaal je van het maar ze kan het.
En dat komt niet omdat ik niets doe :D Vanavond had ik ook zo'n moment van...heerlijk aan de lange lijn, ging even zitten op een heel rustig plekje en besefte dat ik al een week niet meer boos ben geweest op mijn puber.
Heerlijk :)
En mn katten zijn zelf opgevoed :D doen niets verkeerd, slapen op plekken die ik wil en slopen niets.

Vjestagirl

Re: Je ineens realiseren dat je dieren enorm braaf zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:28

Jep, ik heb dat met mijn paard. Toen ik me realiseerde dat ze alles wel probeerd, maar dat 'nee' voldoende is om haar keurig op te laten houden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:30

heel herkenbaar, met paard en katten! Ik heb ook zo´n brave die als een oud wijf bij de smid rustig staat te suffen, heel makkelijk uit zichzelf de trailer opgaat en zich overal aan vast laat knopen. Maar met rijden is het een vlotte!

Mijn katten kennen allemaal hun naam, slopen geen behang of gordijnen, jatten niks van het aanrecht, zijn erg makkelijk met pilletjes geven maar slapen overal waar ze zin in hebben. :)
Maar ik ben heel consequent met mn dieren en nee is nee, al is het niet gauw nee maar luisteren moeten ze dan wel!

Opvoeding naast voeding doet een hoop, maar dan moet je wel weten hoe..... en respect! dat bovenal! en dan wel twee kanten op en daar ontbreekt het bij sommige mensen nog wel eens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:36

Ik ben een ongelofelijke perfectionist, ook met mijn beesten. Ik wil gewoon gehoorzaamheid. We hebben nu een Border pup van 3 maanden die al meer kan en beter luistert dan de gemiddelde Nederlandse hond. Als ze de kattenbak weer eens geplunderd heeft denk ik daar maar aan ;) .

En als mijn pony (welke net 6 maanden zadelmak is) buiten weer eens schrikt van een putdeksel of we onenigheid hebben op een kruising dan denk ik ook altijd even aan al die paarden bij ons op stal die niet alleen op stap kunnen, hun baasje overal mee naartoe sleuren, niet stilstaan op de wasplaats, niet stilstaan met opstappen enz. Dan ben ik altijd weer happy met mijn paardje O:)

Op die manier probeer ik mijn 'obsessie' een beetje te relativeren.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 22:46

Ach, wat mijn honden betreft, ik heb een Bullmastiff en een kruising windhond. Totale gehoorzaamheid kan ik op mijn buik schrijven. Lijkt me helemaal geweldig hoor, een hond die op het woord luistert maar voor mijn honden is dat onhaalbaar.

Wat ik me vooral realiseerde is dat ze zo supersociaal zijn, iets dat voor mij het allerbelangrijkste is wat er bestaat. Ik persoonlijk heb liever een hond die minder goed luistert dan een hond die perfect luistert maar die je altijd in het snotje moet houden.

Verder kan iedereen met zijn hond hier op het terrein komen. Mijn meiden maken geen problemen. Ook niet met paarden, kippen, schapen, katten of andere dieren. Alleen ratten gaan ze achteraan. Maar daar heb ik ze expliciet toestemmin voor gegeven.

Ik heb me dus sinds gisteren voorgenomen om de nadruk meer te leggen op het genieten van mijn meiden dan op het trainen van oefeningen die ik er hoogstwaarschijnlijk toch niet in krijg.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:48

Ik heb dat al héél vaak gedacht, maar mensen wijzen ons er ook wel regelmatig op :+ . Onze twee honden (hoewel de oudste wat doof wordt en je er wel héél luid tegen moet roepen voordat ie omkijkt) luisteren perfect, komen direct als je roept, luisteren direct als je bevel geeft, zijn alletwee geweldig met kinderen, de oudste is ook al regelmatig op 'ouderenbezoek' in rusthuizen geweest, slopen niets, bijten niet, blaffen niet als het niet moet......

Dan de poezen, drie exemplaren, luisteren geloof ik beter dan de gemiddelde Vlaamse hond :Y) . Ze komen allesinds altijd direct als je ze roept, één van hen apporteert zelfs (jaja :D , met een kindersurprise-eitje... komt hij braaf voor je voeten leggen, wacht totdat je het weggooit, en komt het dan mooi terugbrengen). Ze zijn ongelofelijk aanhankelijk, hebben nergens bang van, bijten niet, krabben niet, komen braaf zeggen als ze buiten moeten om te plassen (jaja, dan komen ze naast je staan en zeggen ze 'MIAAUW' om vervolgens naar het raam of de deur te lopen).

Maar goed, zeker bij de honden steken daar ook wel hééééél veel uren training in ook... Neem gemiddeld 4uur training, écht puur op gehoorzaamheid, dan hun leven lang... Werpt zijn vruchten wel af!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:49

Oh ja, dat trailerladen. Ik ben altijd weer dankbaar voor mijn eigen paardje, als ik zie dat een stalgenote uren en uren nodig heeft om haar paard ook maar in de buurt van de trailer te krijgen... En die van mij zet je voor de klep en ze wandeld zo naar binnen, kan ik op keuring zonder halster in een prikweitje naast de trailer neerzetten, gaat al om als je het zegt ipv dat je je volle gewicht er tegenaan moet gooien...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 22:53

Fijn is dat he, je krijgt dus toch terug wat je erin stopt.

Ik ben ook een heel duidelijk leider naar mijn dieren toe. Maar geen tiran. Ik bescherm ze als het nodig is. Mijn hondjes mogen ook niet met honden spelen die ik niet vertrouw. Als andere honden al vreemd doen in het spel, denk aan een borstel of extreem domineren van mijn meiden. Dan kap ik het af en neem ik ze mee. Ik ga dus niet afwachten of ze het zelf uit laten zoeken. Ik als leider vind dat ik een gevecht moet voorkomen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:56

Oh zo vaak.. Als ik hoor hoeveel paarden er trappen van vrienden/lesgeefsters etc. Mijn paarden hebben nog nooit een vlieg kwaad gedaan. :D

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:46

Ik heb dat ook met m'n oudste hond :j
Ik was altijd zo bang dat ik haar opvoeding ging verknallen, maar soms als ik haar bezig zie en dan andere honden zie, denk ik dat ik me gewoon teveel zorgen maakte want ze is echt super! :o Heel sociaal met andere honden en mensen, werkt graag, niet angstig :+:
Ik doe lang niet alles goed en ik moet nog veel leren, maar tot nu toe heb ik het er toch niet zo slecht van af gebracht :o

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:57

Ik herken dit ook heel erg.
We hebben 2 honden (een border collie en een boomertje) en die zijn altijd ontzettend lief, speels, sociaal en luisten goed. Doen geen vlieg kwaad.

En dan onze paarden. Tot nu toe hebben wij alleen maar brave, lieve paarden gehad waar je alles mee kunt doen en overal mee kunt komen. Mijn oude paard liep zelf de trailer op en af en ik kon hem overal vastzetten (ook op een druk concoursterrein) zonder dat ie ook maar iets deed. Hij is nu verkocht als leerpaard en daar gaat het ook heel goed.
We hebben nu nog 2 jonkies; 1 van 3 (mijn paard) en 1 van 4 (pony van mijn dochter) en die zijn ook ontzettend lief, sociaal, braaf en doen geen vlieg kwaad. Het zijn natuurlijk wel jonge dieren dus je moet alles met beleid doen maar we kunnen al overal met ze komen en ze hebben nog nooit gek gedaan.

Heerlijk zulke dieren! :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:01

ja ik heb dat ook

mijn katten weten als ik zeg plaats of op dat ze op hun kleedje of krabpaal met hangmaten moeten gaan en dat doen ze dan ook braaf

onze amstafford sloopt nooit iets ook nooit gedaan vertoond geen agressie loopt eerder weg, negeerd katten om straat honden vind ze soms wel wat moeilijker maar 1 keer wat zeggen en het is klaar.

Als ik dan bij een kennis op bezoek ga die hond is zo losgeslagen ben ik blij dat mijn dieren luisteren hahaha

HBVisser schreef:
Fijn is dat he, je krijgt dus toch terug wat je erin stopt.

Ik ben ook een heel duidelijk leider naar mijn dieren toe. Maar geen tiran. Ik bescherm ze als het nodig is. Mijn hondjes mogen ook niet met honden spelen die ik niet vertrouw. Als andere honden al vreemd doen in het spel, denk aan een borstel of extreem domineren van mijn meiden. Dan kap ik het af en neem ik ze mee. Ik ga dus niet afwachten of ze het zelf uit laten zoeken. Ik als leider vind dat ik een gevecht moet voorkomen.

hier let ik dus ook erg op als een hond extreem sluipt ineen sborsteld of iets anders dan is het nee we gaan verder
je krijgt dan de meest rare reacties maar ik wil geen gevechten tussen honden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:07

Herkenbaar! Heb jij ook wel eens dat mensen dan iets zeggen van;"Maar jouw hond/paard/huisdier is zo gemakkelijk."? Sommige mensen besteden gewoon veel aandacht aan hun dieren én kunnen ze opvoeden. Tja dan lijkt het wel eens gemakkelijk voor de buitenwereld. Maar het net wat HBvisser zegt: je krijgt eruit wat je er in stopt.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:23

Als ik eerlijk ben, Lola opvoeden was echt appeltje eitje. Mijn vorige honden trouwens ook. Alleen Sorry had nogal wat problemen maar zij heeft ook een verleden als straathond in Singapore. Het gaat steeds beter met Sorry maar ze heeft wel een gebruiksaanwijzing. Ze heeft behoorlijke angstagressie dus je moet altijd een correctie voor zijn. Ze wordt heel erg bang als je aggressie toont tegenover haar en toont dan met staart tussen de benen agressie terug. Dat wil je niet de op de spits drijven.

Maar zoals ik zei, het gaat steeds beter. Ze doet enorm haar best voor ons en wij ook voor haar. Zo hebben we elkaar leren begrijpen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:02

Soms kan ik inderdaad onwijs van ze genieten. Soms ook écht niet. Momenteel zijn er weer onwijs veel verlijdingen en komt het 'zwerven' weer naarboven. Zijn alle drie zwervers geweest, waardoor ze ook een groot deel van de opvoeding gemist hebben. Momenteel, als het weer zo onwijs druk is met mensen die alleen met lekker weer de honden uitlaten, en met mensen die graag aan het strand willen liggen maar vervolgens álle zooi laten liggen, vind ik het niet leuk wandellen.
Moet overal ogen hebben, steeds opletten of de hond die aan komt stormen niet uit valt, waardoor de mijne weer opgefokt raken, opletten dat ze niet ineens met potten mayo en hele saté stokken aan komen zetten... tja, dan kan ik ze verloeken.

Maar op de momenten dat ik ze zie dollen, voorzichtig zie zijn met pups, zie knuffelen met kinderen die eerst doodsbang waren voor honden, komen als ik maar een keer fluit, en voorral, als ik op de bank zit en wordt omringd met mn hondjes, voel ik me het gelukigste mens op aarde!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:06

Ja, herken ik ook. Van het weekend nog, mijn vriendin en haar man met de kinderen waren op visite. We zaten lekker in de tuin met zijn allen, de hond lag aan mijn voeten onder de tafel. Hun zoontje van drie is wat bang voor onze hond maar vind het wel machtig interessant, en kwam bij Timo (de hond) zitten. Hij wilde met zijn vinger in Timo's oog prikken, ik hem gezegd dat dat niet mag maar aaien wel. Hij braaf Timo aaien samen met mij maar ineens toch die vinger "prik" midden in Timo's oog. Timo geeft alleen een snauw en gaat achterin de tuin liggen. Natuurlijk was het zoontje van mijn vriendin heel erg geschrokken (vooral omdat ik ook nog een keer zei dat dit nu juist was waarom hij niet in het oog van Timo moest prikken) maar ik ben heel erg blij dat mijn hond alleen waarschuwt en niet bijt. Zeker gezien zijn verleden, hij heeft in zijn vorige leven namelijk als straathond in Turkije gewoond en kende niks toen hij hier kwam wonen twee en een half jaar geleden.