Rat plotseling overleden , hoe kan dit?(kenners?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Rat plotseling overleden , hoe kan dit?(kenners?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:12

Nooit gedacht dat ik zo'n topic zou openen..

Een kleine 10 minuten geleden word ik gebeld door mijn tante met een hysterisch neefje op de achtergrond
Zijn lievelingsrat waar hij echt helemaal gek mee is , is zomaar in zijn hand overleden , van het 1 op het andere moment
Rat was supergezond en ongeveer een jaar oud en werd super verzorgd
Ik heb totaal geen verstand van ratten maar vind dit wel een beetje vreemd .

Nu heeft mijn neefje nog 3 andere ratten , is er een reden om je daar druk over te maken of kan het simpel een hartaanval zijn
Als ik google word ik niet blij want kom meerdere keren een ziekte tegen waar voor word gewaarschuwd (pneumococcose?)
Is dit reden om even langs de DA te gaan met de andere ratten of om de kooi te ontsmetten of anders
Wat ik begreep zijn de andere ratjes nog helemaal gezond en is niks aan te zien

Iris82

Re: Rat plotseling overleden , hoe kan dit?(kenners?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:18

Als een rat pneumococcose heeft, dan kan het ziekteverloop zeker hard gaan. Maar wel langzaam genoeg om te merken dat je rat ernstig ziek is. Dus een plotselinge sterfte zou eerder duiden op een andere oorzaak.

Het is moeilijk te voorspellen wat de juiste oorzaak wel zal zijn. Sommige ratteries laten sectie plegen op hun ratten als zij plotseling sterven. De oorzaken zijn dan erg divers. Bv een bloeding, hartfalen enz.

Als er verder echt geen ziekteverschijnselen aanwezig zijn, zou ik niet allerlei quarantainemaatregelen nemen. De oorzaak van de sterfte zal wrs wel moeilijk te achterhalen zijn.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:36

dank je wel voor je snelle antwoord

Er waren idd geen verdere ziekteverschijnselen
Gisteren heb ik de rat zelf nog gezien en die was gewoon nog prima in orde
Er gaat vanmiddag wel even een belletje naar de DA puur even voor de zekerheid voor de andere ratten

Ik zat zelf ook aan een bloeding of een hartaanval te denken
Maar ik zou het zo jammer vinden voor de andere ratten en mijn neefje als daar ook wat mee gebeurd
en na het googlen schrok ik even

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:38

Maak gewoon de kooi even goed schoon. Even een sopje over de tralies etc.
Dan kun je je dat in elk geval niet verwijten. Wij deden dat zowiezo als er een ratje overleden was.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:41

mischien had je neefje hele warme handen..te warm voor een rat en is de rat daar door aan een hartaanval overleden?(geen ervaring met ratten maar dit weet ik over vogels)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:44

ik denk ook aan een hartaanval.. als er een ziekte is dan zie je het vaak wel van te voren
idd de kooi even goed schoonmaken en ontsmetten voor de zekerheid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:54

brenniie schreef:
mischien had je neefje hele warme handen..te warm voor een rat en is de rat daar door aan een hartaanval overleden?(geen ervaring met ratten maar dit weet ik over vogels)

Nee, de lichaamstemp. van een rat ligt 1 graad hoger als die van een mens. En bij ratten is het hoe warmer hoe beter.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 12:07

Dank jullie wel voor jullie antwoorden
Er is even een belletje gepleegd naar de DA
Omdat er geen ziektebeeld was , was er niet meteen een reden om langs te komen met de andere ratten
Wat de dierenarts dacht was gewoon een bloeding of hartaanval
Wel de andere ratten even goed in de gaten houden mochten ze wat anders doen of zijn mogen ze altijd even langskomen

Vind het alleen zo sneu voor mijn neefje , hij was helemaal gek met juist dat ratje maar gelukkig snapt hij het goed (hij is ook wel 10 maar goed) en we gaan vanmiddag het beestje met zijn allen begraven voor hem , dat wou hij heel graag dus ach dan doen we dat maar

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:28

Naar is dat he :(

Wat het precies geweest is zul je nooit echt weten. Ik heb het met meerdere ratjes mee gemaakt, van het ene op t andere moment.

Het weer van nu is gewoon warm, heel erg warm. En miss is dat het ratje te veel geworden? Je kunt het niet precies weten, hier vinden ze een badje erg leuk. (stene ovenschaal, met ongekookte macaroni en komkommer er in) Dan kunnen ze lekker een beetje afkoelen.

Je hoeft niet echt bang te zijn dat de andere ratjes iets krijgen. Als het besmettelijk was geweest, hadden ze wel eerder ziekte symptomen gehad. En zo te horen waren die er niet.

wens hem maar sterkte :(:)