Rat plotseling overleden , hoe kan dit?(kenners?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Rat plotseling overleden , hoe kan dit?(kenners?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:12

Nooit gedacht dat ik zo'n topic zou openen..

Een kleine 10 minuten geleden word ik gebeld door mijn tante met een hysterisch neefje op de achtergrond
Zijn lievelingsrat waar hij echt helemaal gek mee is , is zomaar in zijn hand overleden , van het 1 op het andere moment
Rat was supergezond en ongeveer een jaar oud en werd super verzorgd
Ik heb totaal geen verstand van ratten maar vind dit wel een beetje vreemd .

Nu heeft mijn neefje nog 3 andere ratten , is er een reden om je daar druk over te maken of kan het simpel een hartaanval zijn
Als ik google word ik niet blij want kom meerdere keren een ziekte tegen waar voor word gewaarschuwd (pneumococcose?)
Is dit reden om even langs de DA te gaan met de andere ratten of om de kooi te ontsmetten of anders
Wat ik begreep zijn de andere ratjes nog helemaal gezond en is niks aan te zien

Iris82

Re: Rat plotseling overleden , hoe kan dit?(kenners?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:18

Als een rat pneumococcose heeft, dan kan het ziekteverloop zeker hard gaan. Maar wel langzaam genoeg om te merken dat je rat ernstig ziek is. Dus een plotselinge sterfte zou eerder duiden op een andere oorzaak.

Het is moeilijk te voorspellen wat de juiste oorzaak wel zal zijn. Sommige ratteries laten sectie plegen op hun ratten als zij plotseling sterven. De oorzaken zijn dan erg divers. Bv een bloeding, hartfalen enz.

Als er verder echt geen ziekteverschijnselen aanwezig zijn, zou ik niet allerlei quarantainemaatregelen nemen. De oorzaak van de sterfte zal wrs wel moeilijk te achterhalen zijn.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:36

dank je wel voor je snelle antwoord