Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
maar vanwege het moeilijke karakter wat erin zit (angst met overbluffen en dominantie) En dat zal één van zijn voorouders ook wel gehad hebben. 
Adawi schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarop jullie keuze is bepaald voor een nieuwe hond. En of het uiteindelijk ook is zoals verwacht.
Dit naar aanleiding dat ikzelf ook weer aan het oriënteren ben voor een nieuwe hond.
Mijn eigen hond is pas ingeslapen en we willen nu ook nog niet meteen een nieuwe hond, maar rondkijken naar wat voor hond we willen is natuurlijk altijd handig.
Het is niet een beslissing die je even maakt, het gaat natuurlijk wel om een dier, waar je ook veel plezier mee wilt beleven.
Zo kom ik nu soms ook rassen tegen waar ik bestaan niet vanaf wist, erg leuk.
Daarom dan ook dit topic.
Onze eisen die we aan een komende hond stellen:
- Moet veel kunnen lopen (in verband met elke dag mee naast het paard)
- Leergierig
- Kort harig

). Hetgene wat me wel aanspreekt in de corgi is dat het eigenlijk gewoon herders zijn in een wat hanteerbaarder formaat en dat het ware genieen zijn. Wij hebben een hondenschool, maar zulke slimme honden hebben we eigenlijk nog nooit meegemaakt. Ze zijn ook heel werkwillig, en dat in combinatie met hun grenzeloze intelligentie maken het echt fijne hondjes om mee te werken
. Vooral bup is in alles wat ze doet echt heel goed, en Sab heeft nog niet zo'n goede conditie maar als je met hem werkt is hij ook heel werkwillig en geconcentreerd, en een commando heb je hem binnen een uur aangeleerd
.
Wel heel lief en sociaal, maar mocht ik persoonlijk kiezen zou ik eerder weer voor een corgi gaan... Onze andere DHteef blinkt ook niet uit in intelligentie, en onze DHreu is dan wel weer wat slimmer. Overigens kunnen zowel onze DHteef als Reu niet met andere honden opschieten. Is ook een stukje opvoeding mss (wij hebben ze niet vanaf pup). Maar het is niet iets wat zeldzaam is bij Duitse herders en dat is wel jammer.