Adawi schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarop jullie keuze is bepaald voor een nieuwe hond. En of het uiteindelijk ook is zoals verwacht.
Dit naar aanleiding dat ikzelf ook weer aan het oriënteren ben voor een nieuwe hond.
Mijn eigen hond is pas ingeslapen en we willen nu ook nog niet meteen een nieuwe hond, maar rondkijken naar wat voor hond we willen is natuurlijk altijd handig.
Het is niet een beslissing die je even maakt, het gaat natuurlijk wel om een dier, waar je ook veel plezier mee wilt beleven.
Zo kom ik nu soms ook rassen tegen waar ik bestaan niet vanaf wist, erg leuk.
Daarom dan ook dit topic.
Onze eisen die we aan een komende hond stellen:
- Moet veel kunnen lopen (in verband met elke dag mee naast het paard)
- Leergierig
- Kort harig
Lees zo het topic door, reageer eerst even:
- sociaal naar mens en dier (echt een must)
- leergierig
- intelligent
- kerngezond, HD/ED vrij
- goed temperament voor de sport
- In het werk bloedfanatiek, in huis een lekkere knuffelkont
- Duitse Herder met stamboom, bij voorkeur uit keurfok
Dat zijn mijn eisen aan een hond, en ook in die volgorde.
- Het sociale vind ik echt onontbeerlijk, natuurlijk blijft het een hond, maar een Duitse Herder moet in ongeprikkelde toestand (dus in huis en bij de dagelijkse wandelingen) van nature vriendelijk en volkomen goedaardig zijn. De (africhtings)sport is voor de hond een spel en heeft niets met agressie te maken, de honden vinden het prachtig.
- Gezondheid is ook echt onontbeerlijk, daarom pleit ik ervoor om ófwel een hond uit het asiel te halen, óf een pup bij een goede, bonafide fokker (en ja, die mensen werken er gewoon bij, want aan fokken verdien je niks). Geen pups zonder stamboom, geen schatje uit een gelegenheidsnestje, geen rare kruisingen, allemaal niet doen, het komt de honden NIET ten goede. Help een hond en geef hem een nieuw en mooi leven, of haal een pup bij een goede fokker.
- Karakter is persoonlijk, dat is net waar je van houdt. Ik hou van intelligente, leergierige, werklustige honden. Ik houd van de moed en het stoere van een herder, ik hou van het keiharde, en tegelijkertijd oh zo zachte en kwetsbare van een Duitse Herder..... je maat, je sportbuddy, je grote vriend, je knuffel en je moedige beschermer, die niet zonder jouw leiding en vriendschap kan. Ik hou erg van het stabiele en relaxte van een reu, ik hou van de macho uitstraling van een reu, en ook dat is persoonlijk...... mijn man heeft meer met teven.