waarom doen mijn katten speeltjes in hun voerbak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

waarom doen mijn katten speeltjes in hun voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:23

Mijn 2 HTK- katten stoppen altijd hun speelgoedmuizen, veren, speelveters en alles wat ze maar als speelgoed zien in hun voerbakje.
Soms ook in hun waterbak... :?

Weet iemand waarom ze zoiets doen?

Laatst had ik vol trots een grote veer voor ze mee naar huis genomen. Gaat direkt in het voerbakje, zonder er mee te spelen. :roll: -O- 8)7

Vond het wel een grappig gezicht maar wil graag weten wat hier "biologisch" achter zit.

050206051012

Re: waarom doen mijn katten speeltjes in hun voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:49

Ik heb werkelijk geen idee!

Wij hebben een poes die alles in de waterbak van de honden mietert. Haal er elke keer van die volgezogen stoffen muisjes uit.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:52

Ja dat is ranzig hè...?

Ze gaan er ook onwijs van naar ouwe vaatdoeken stinken.
(niet dat ik stinkende vaatdoeken heb, uiteraard O:))

Maar waarom zouden ze dat nou doen?

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:55

Onze kleine poezel doet dat ook heel vaak, meestal zijn de muizen de pineut die worden dan in de drinkbak gelegd. Een vriendin van mij zei een keer dat dat gedaan word omdat ze de speelgoedbeestjes ook eten en drinken willen geven maar of dat waar is geen idee :?
De muisjes worden er inderdaad niet beter op maar poezel blijft er trouw mee spelen en verzuipen zoals ik altijd zeg *D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:56

amanda2 schreef:
Ja dat is ranzig hè...?

Ze gaan er ook onwijs van naar ouwe vaatdoeken stinken.
(niet dat ik stinkende vaatdoeken heb, uiteraard O:))

Ik zeg altijd dode hond, m'n vriend vraagt zich dan af hoe ik weet hoe een dode hond ruikt.

Het is erg vies ja, maar waarom ze het doen? Geen idee :D

Marieke_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:59

Die van ons gooit ook alles in zijn waterbak nadat hij er mee uitgespeeld is. Waarschijnlijk zijn verzamel plek, kan hij het makkelijk terug vinden (dat heb je als je geen kast tot je beschikking hebt ;) )

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:01

@ diva: Ja dat heb ik ook al verzonnen.
Alleen vraag ik mij dan af:
- waarom een gevangen prooi nog verzopen moet worden
- waarom een gevangen prooi nog te eten zou krijgen

Ik denk dat ze de speelgoedmuis -normaal de prooi- misschien willen bewaren bij het eten. Maar buitenpoezen doen dat naar mijn weten niet.

Is er geen kattenpsych op bokt?
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 02-07-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:01

Diva_Jenny schreef:
Onze kleine poezel doet dat ook heel vaak, meestal zijn de muizen de pineut die worden dan in de drinkbak gelegd. Een vriendin van mij zei een keer dat dat gedaan word omdat ze de speelgoedbeestjes ook eten en drinken willen geven maar of dat waar is geen idee :?
De muisjes worden er inderdaad niet beter op maar poezel blijft er trouw mee spelen en verzuipen zoals ik altijd zeg *D

Haha om dat antwoord moest die vriendin van je hopelijk toch ook lachen :P ? Denk eerder dat ze het voerbakje zien als iets wat echt van hun is, zit ook alleen hun eten in. Dus een soort eigen plekje ofzo?

Marieke_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:03

Ja dat antwoord van: ze willen er voor zorgen is een beetje apart.. Mijn kat controleert ook niet of ik wel mijn bord leeg eet, terwijl ik toch heel belangrijk voor hem ben (geef hem eten).

denk meer dat het te maken heeft met een eigen plek hebben, terug kunnen vinden van spullen (of eten).

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:03

Maar waarom doen buitenpoezen dat dan niet?

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:05

Nou ze was bloedserieus :Y) :(:) Ik heb wel even heel hard staan lachen :))

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:07

Ik heb wel eens een stalpoes meegemaakt die een dooie muis voor een pup van een stalgenoot mee nam, zo lief! :(:)

Maar verzorgen van een prooi -net als verzuipen- daar geloof ik niet in.

Maar we bedenken vrolijk verder! :P

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:09

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:11

Tja met verzuipen bedoel ik ook niet als echt verzuipen maar ze komen er wel altijd zo verzopen uit uh vatten jullie hem nog :Y) Nu is het wel zo dat de speelgoed opruimplek naast de drink en voerbak is dus waarschijnlijk brengt ze het gewoon terug maar net even op de verkeerde plek, al haalt ze ze er zelf niet weer uit dat mag vrouwtje altijd doen, want daar heb je als poezel natuurlijk personeel voor :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:13

Wij hebben buitenkatten, maar de ene gooit ook alles wat hij te pakken krijgt eerst in de waterbak en zwiept het vervolgens dwars door het huis. Lekker als je zoals wij altijd op sokken loopt.................. :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:14

@amanda2: dat geloof ik wel direct(kat neemt voer mee voor pup)
komt zo lief over:P
al heeft pup daar waarschijnlijk ook geen interesse in...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:14

@ Linky: Whaha, echt? :=

@siskeh: Ja dat is ook echt gebeurd! :D
Die pup keek alleen n beetje raar inderdaad...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:21

O ja,

Wat ook merkwaardig is, niet ALLE speelgoed gaat in het water/ voerbakje.
Ik heb ook een lading "vergeten" speelgoed onder mijn bed liggen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:25

Mijn katten doen het ook. En ik heb een kattenluik dus ze lopen ook buiten. Ik vraag het me ook telkens af waarom ze het doen. Alle speeltjes mieteren ze erin. En die muisjes zijn echt doorweekt als ik ze eruit haal. :)) Ik vond deze uitleg erover;

Het in de voer of waterbak leggen van speeltjes heeft waarschijnlijk te maken met een instinctief gedrag, wat je bij wilde katten ook ziet. Het terugbrengen van de prooi naar de meest veilige plek binnen het territorium. Sommige katten leggen speeltjes waar ze dol op zijn in de water of voerbak, sommige in hun mandje. Een kat beschouwt zijn waterbak schijnbaar als een veilige plaats om zijn speeltje te bewaren.

Zou wel een logische verklaring zijn toch? Mijn katten leggen ook speeltjes in hun mandje. En gewoon er bovenop slapen hoor! Maar dat zag ik niet als apart. Ik begrijp nu dus dat dit dezelfde betekenis heeft. Wel leuk om te weten.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:42

Dat zou een goede verklaring zijn, Yinnar.

Marieke_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:44

Dat is wel een mooie verklaring ja.. Alleen het er uit vissen van speelgoed uit je waterbak is lastig als je net zoals mijn kat niet van natte poten houdt :+

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:55

Ik vind hier regelmatig speeltjes maar ook sokken en handdoeken in de waterbak. ook nemen mijn katten regelmatig dingen mee de kattenbak in. daar ben ik niet zo blij mee. :D vindt je belangrijke papieren terug in de kattenbak met pies en poep vlekken.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:02

wij hadden dit ook, en ik werd er kierewiet van. Tegenwoordig hebben beide katten (welke ook buiten komen) een eigen krabpaal met zo'n hokje erin.
Daarnaast nog een speelgoedmandje per kat. Meestal pakken ze het nu zelf uit de mand, gaan ze spelen en brengen ze het naar de mand terug of het ligt in de krabpaal.

Wel hebben ze beide een echt eigen plekje in huis. Een hoekje waar wij eigenlijk bijna niet komen en ook zoveel mogelijk met rust laten. Stofzuigen doe ik in die hoeken ook alleen als ze buiten zijn. Hun veilige haven dus, waar ze dan ook 'heenvluchten' als wij weer eens de stofzuiger te hand pakken. Of als er kinderen op visite zijn.
Tegen visite zeggen we ook altijd dat ze de katten op/bij/in hun krabpalen niet aan mogen halen of aandacht mogen geven. Hun plekje, net zoals wij mensen ook graag ons eigen plekje hebben. Het gedrag van mijn katten is sinds deze invoer een heel stuk verbeterd overigens. Scheelt een hoop geruzie tussen de beide beestjes in.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:04

Yinnar schreef:
Mijn katten doen het ook. En ik heb een kattenluik dus ze lopen ook buiten. Ik vraag het me ook telkens af waarom ze het doen. Alle speeltjes mieteren ze erin. En die muisjes zijn echt doorweekt als ik ze eruit haal. :)) Ik vond deze uitleg erover;

Het in de voer of waterbak leggen van speeltjes heeft waarschijnlijk te maken met een instinctief gedrag, wat je bij wilde katten ook ziet. Het terugbrengen van de prooi naar de meest veilige plek binnen het territorium. Sommige katten leggen speeltjes waar ze dol op zijn in de water of voerbak, sommige in hun mandje. Een kat beschouwt zijn waterbak schijnbaar als een veilige plaats om zijn speeltje te bewaren.

Zou wel een logische verklaring zijn toch? Mijn katten leggen ook speeltjes in hun mandje. En gewoon er bovenop slapen hoor! Maar dat zag ik niet als apart. Ik begrijp nu dus dat dit dezelfde betekenis heeft. Wel leuk om te weten.

Mooie verklaring, was ook de enige die ik kon bedenken. Nouja, eigenlijk was mijn eerste reactie het antwoord wat ik altijd geef als iemand vraagt 'waarom doet een kat dit?'' en dat is: omdat het een kat is! :+ Die beesten zijn gewoon gek en soms niet te doorgronden... Heerlijk!
Gelukkig doet mijn kat dit niet, de katten van mijn ouders ook niet, ik heb het zelfs nog nooit gezien. Het lijkt me wel erg komisch!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:44

Jemawi schreef:
Doe hier eens een post, zou ik zeggen: [HK] De kattenmesthoop. Fun en info over (je) katten!. Misschien zitten daar katten psych's. ;)

_O- +:)+ , nee, zitten meer kattengekken met gekke katten die dat ook doen!
geen idee waarom katten zoiets doen, misschien moet je eens een ander soort waterbak proberen, een cat-it of zo, misschien doen ze het dan niet?