Konijnen en warmte, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Konijnen en warmte, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:07

Hallo bokkers :D

Ik geniet wel van het warme weer, maar volgensmij vinden de konijnen het niet zo fijn.
Ik hou ze goed in de gaten of ze niet te warme oren hebben en genoeg water hebben etc..

En anders halen we ze gewoon naar binnen (staan nu buiten, in de schaduw).

Wat doen jullie allemaal met dat warme weer voor jullie konijnen?

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:09

Even denken,

Pluisje zit nu de hele dag in de ren, die staat nu onder onze boom dus fijn in de schaduw. :)
Maar verder lijkt hij er niet zo veel last van te hebben. :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:10

Wij hadden bij ons huis een enorme voliere erbij gekregen
Die hebben we omgebouwd tot konijnenhok met een deurtje naar buiten en dan een hek (heel groot ook)
Ik vond het alleen heel warm daar dus maar lekker in de garage gestopt en 's avonds weer naar buiten :)
Ze vonden het heerlijk om binnen te zitten

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:13

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:13

Ons konijn zit binnen, waar het een stuk aangenamer is dan buiten op het moment. We merken aan hem dat hij het zwaar heeft, het is een vos x angora, maar met echte angoravacht. Vanavond gaat hij lekker in bad (moet van de DA) en daarna gaan we zijn vachtje eens lekker uitdunnen.

Verder laten we hem gewoon zoveel mogelijk met rust, normaal loopt hij lekker de hele dag in de tuin met mooi weer, maar dat is nu echt te warm voor hem.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:13

Er staat nu gelukkig wel een beetje een windje dus dat scheelt al!

MerelxG_R

Re: Konijnen en warmte, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:15

bij ons staat de parasol boven ernaast zodat ze altijd in de schaduw zitten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:15

Veel schaduw en wat mijn (binnen)konijn fijn vind is met een koud nat washandje zijn koppie,oortjes en nekkie lekker nat maken. Overigens kan mijn konijn wel het terras op maar hij blijft nu liever binnen daar is het koeler!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:16

Ik heb een parasol boven het konijnenhok omdat 's ochtends de zon erop komt, verder zoeken ze zelf wel het koelste plekje van het hok op. Vanaf ongeveer 3 uur 's middags verdwijnt de zon gelukkig achter de bomen.
Heb weleens een koud waterflesje omwikkeld met ene handdoek, lekker koel, maar de konijnen gingen er niet tegenaan liggen :+

wendy1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:17

Idd een fles met koud water in het hok waar ze tegen aan kunnen liggen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:19

Dat van die flessen water had ik ook al gelezen via google, ik heb ze al in de vriezer liggen :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:20

Goed idee mensen, ik volg dit topic en ga dit nu direct doen! Konijn is al in de schaduw gezet maar ze ligt de hele tijd, heb niet het gevoel dat ze het erg lekker vindt.

Yaka

Dat deed ik ook altijd flessen met koud water helemaal laten bevriezen die er in leggen vonden ze heerlijk!

Anoniem

Fluffy hebben we in de ren onder haar hok op de tegels. En Piccolo in z'n hok met een nat laken erover en een koelelement erin. En als we erbij zitten in de grote ren waar die wel onder z'n hok kan zitten. En parasol en paraplu's erop en zonnescherm naar beneden. :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:22

StillAngel schreef:
Goed idee mensen, ik volg dit topic en ga dit nu direct doen! Konijn is al in de schaduw gezet maar ze ligt de hele tijd, heb niet het gevoel dat ze het erg lekker vindt.

Ja dat hebben we hier ook, ze liggen helemaal languit en dan snel ademen. Maar als ik naar ze toe kom en ik laat ze los of ik geef ze eten zijn ze wel actief gelukkig!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:23

Mijn konijnen logeren nu bij mijn moeder, omdat ik net een nieuw huis heb, en de konijnen ren nog niet af is. Bij mijn moeder zitten ze in een ren in de tuin, op tegels. In de schaduw zijn die tegels nog wel te doen, in de zon niet. Gelukkig hebben ze wel altijd ergens schaduw in de ren. Op het heetst van de dag hebben ze niet heel veel schaduw, slechts onder het hok (in de ren die onder het hok zit en altijd open staat) en naast het hok. Daar liggen ze overdag dan ook voor pampus. 's Middags krijgen ze meer schaduw en gaan ze ook wat meer bewegen. Maar eten, spelen en rennen doen ze nu meer 's nachts dan overdag.
Als ik (of nu mijn moeder) de tuin sproeit met dit weer, sproeien we de konijnenren altijd even mee. Daarvan koelen de tegels heerlijk af en dat vinden ze geweldig. Als het regent zitten ze ook altijd graag met hun snuit in de regen...

Straks in hun nieuwe konijnenren komt er ook een stukje met steen (goed voor het slijten van de nagels), maar ook graaf gedeelte en wat planten. Een daarvan is een behoorlijk ronde buxus. Daaronder graven ze dan graag kuiltjes om in het koele zand in de schaduw te gaan liggen slapen. Zo komen ze de dag wel door. Langzaamaan doen... :D

Overigens hadden de konijnen in de winter wel hetzelfde ritme. Overdag slapen en wat eten, 's nachts heerlijk spelen en nog meer eten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:23

Als het water bevroren is er wel een handdoek omheen doen! Anders is het te koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:25

Pistasche schreef:
StillAngel schreef:

Ja dat hebben we hier ook, ze liggen helemaal languit en dan snel ademen. Maar als ik naar ze toe kom en ik laat ze los of ik geef ze eten zijn ze wel actief gelukkig!

Snel ademen is echt niet goed hoor.. dan hebben ze het alsnog te warm..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:28

[quote="Juul":poedersuiker]
Snel ademen is echt niet goed hoor.. dan hebben ze het alsnog te warm..
[/quote:poedersuiker]
Nee daarom vraag ik hier juist om tips :)

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:30

Juul schreef:
Fluffy hebben we in de ren onder haar hok op de tegels. En Piccolo in z'n hok met een nat laken erover en een koelelement erin. En als we erbij zitten in de grote ren waar die wel onder z'n hok kan zitten. En parasol en paraplu's erop en zonnescherm naar beneden. :)

Hé dat is leuk! Wij hadden een paar jaar terug ook een konijn dat Piccolo heette (die leek echt sprékend op die van jou! :oo)

Onze Wammes liep altijd los in de garage (en zijn hok als hij zin had). Die ging altijd voor de drempel bij de deur (naar buiten of als het warm was naar binnen) liggen dat was ook lekker fris. Alleen wat onhandig als je er door wou. :+

Bij ons zat ze dus altijd in de garage, daar is het lekker fris.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:39

De flessen water zijn al genoemd, veel schaduw uiteraard ook.
Ik zou een buitenkonijn nu overdag naar binnen halen zelfs, deze temperaturen kunnen zelfs dodelijk zijn voor ze. Als het binnen koeler is, is dat echt nog het beste.
De mijne zitten altijd binnen (woon in een flat) maar krijgen met dit weer ook een waterfles uit de vriezer. Als ze het alsnog te warm krijgen, maar ik hun oren goed nat met koud water. In de oren van een konijn lopen erg veel bloedvaten en dit afkoelen zorgt dus al voor afkoeling van het hele konijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:49

viviannev schreef:
[naam] schreef:

Hé dat is leuk! Wij hadden een paar jaar terug ook een konijn dat Piccolo heette (die leek echt sprékend op die van jou! :oo)

Onze Wammes liep altijd los in de garage (en zijn hok als hij zin had). Die ging altijd voor de drempel bij de deur (naar buiten of als het warm was naar binnen) liggen dat was ook lekker fris. Alleen wat onhandig als je er door wou. :+

Bij ons zat ze dus altijd in de garage, daar is het lekker fris.

Haha wat grappig! Vind die naam ook echt bij 'm passen. 'Tis ook een dwergie. :P

Fluf had t net ook warmer dus die ook maar 2 koelelementen gegeven, nu zit ze weer rechtop. :))

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:51

Wat wij in de opvang naast de flessen water doen is dikke lappen nemen, moltons bijvoorbeeld of oude gordijnen en die helemaal nat over de hokken hangen, dit geeft aan de ene kant schaduw, maar ook geeft het verdampende water veel verkoeling...
Op deze hete dagen maken we de doeken 2 of 3 keer op een dag nat...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:55

die van mij heeft een ren op stenen, met haar hokje erop en een strook grond(tegen de muur, in de schaduw) met buxus, ze ligt iid heel de dag in een kuil onder de buxus...en geef haar lekker witlof en peentjes voor extra vocht binnen te krijgen...

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:11

Bij ons zitten de koelelementen ook al in de vriezer. Alleen gister hebben ze er een kapot gebeten. Heel raar. :\
Verder liggen ze in de schaduw onder de parasol in hun hok. :)
Arme konijntjes, dit weer is net wel een beetje t'e warm voor ze..