Ziek ratje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Ziek ratje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:44

Enkele maanden geleden viel het me op dat mijn ratje Pippin bloed aan d'r oogje had zitten.

Ik heb eerst contact opgenomen met haar fokker en die dacht eerst aan een virus, tot ik verteld dat het oog wat meer in de kas lag dan het andere oog. Het was waarschijnlijk een oogontsteking. Ik ben toen naar de dierenarts geweest en heb mijn vermoedens verteld. Het leek haar ook een oogontsteking (25 euro om even te bevestigen wat ik al wist :P ) en ik kreeg Cavasan zalf mee. Dit heb ik trouw 2x per dag weken/maandenlang in haar oogje gedruppeld, maar helaas, geen verschil... Nou heeft Pippin's lieftallige zus de tube deze week kapot gebeten. Het leek minder te zijn, dus ik dacht ik kijk het even aan, maar het bloeden komt weer terug en het oogje ligt nog steeds dieper in de oogkas.

Ik weet nou niet of ik nog zo'n tube moet vragen en gewoon door moet blijven druppelen, of zou het misschien iets anders zijn? Zijn er misschien mensen wiens ratje hetzelfde heeft gehad en die erachter zijn gekomen dat het iets anders was?

Verder is de rat al die tijd gewoon heel levendig en druk geweest, ze voelt zich duidelijk prima. Het oogje is ook gewoon schoon.

dravergekkie

Re: Ziek ratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:52

Is het wel bloed ? aangezien een rat rood traanvocht heeft.
Als jou was zal gewoon ff overleggen met je da. die heeft het beestje immers al is gezien.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:57

Het is volgens mij zeker bloed, het is alleen het linkeroogje van 1 van mijn ratten. Vaak zat het wc-papier waar ze op slaapt onder de rode vegen en het raakt ook aangekoekt bij haar oog.
Als ik naar een da ga, ga ik het liefst naar een andere. Ik had bij de vorige da het idee dat ze niet goed wist wat ze met m'n beestje aan moest. Ik heb m'n ratten pas een half jaar dus ik weet nog niet goed welke dierenartsen goed zijn en welke niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:23

Dat is geen bloed. Dat is porfyrine.

Is ze verkouden? Niest ze welleens? Opstaande haren? Heeft ze irriterende oogharen? Zijn haar ogen verder normaal?

Nogmaals Cavasan halen bij de da, en dan wel volledig volhouden 2 keer per dag, kan een oplossing zijn. Mocht het daarna nog niet over zijn kan je verder kijken.

Lijkt mij slim om een goede da te zoekken, kan op een rattenforum.

Als je al een paar keer naar een da bent gegaan en je denkt nog steeds dat het bloed is had je een onwetende da op het gebied van ratten. Foute boel dus.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:27

Bloed bij een rattenoogje, voor zo'n lange periode lijkt me ERG onwaarschijnlijk. Veel kans dat het "gewoon" porfyrine is. In het traanvocht van ratten zit een rode kleurstof en als die boel opdroogd ziet het er inderdaad uit als bloed.

dit is bijvoorbeeld een ratje met porfyrine rond haar oogje (nu toevallig een roodoogje, kan ook bij zwartoogjes voorkomen):
Afbeelding
let niet op de tumor en feit dat ze graatmager is... beestje stond op het punt ingeslapen te worden.

Normaal wast een ratje dit altijd weg, tenzij ze zich ziekjes voelen, of wanneer er gewoon te veel geproduceerd wordt. Bij het ratje op de foto was er bijvoorbeeld sprake van een verstopte traanbuis. Ze heeft allerlei soorten AB gekregen, maar dat oogje bleef zo "bloederig".

Dus ik zou zeggen: kijk eens naar je rat, en zie of je nog meer ziektesymptomen ziet. Niest ze veel, krabt ze zich vaak, slaapt ze meer dan haar kooigenootjes, staat haar vachtje een beetje pluizig,...

als er namelijk zo lang bloed rond haar oog zou hangen, dan was ze al lang haar oogje kwijt geweest.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 21:46

Ik kijk elke dag naar m'n ratten. Hun vachtjes zien er hetzelfde uit, ze krabben volgens mij even vaak ( daar zal ik eens meer op letten, ik zie ze wel krabben maar dat is normaal toch?). Ik heb mn'n ratjes nog nooit horen niezen. Ze slapen allebei zelden, als ze het doen springen ze zo weer op als ik de kamer binnen kom en heel de nacht zijn ze aan het rennen en spelen (ze slapen op mijn slaapkamer dus dat merk ik goed).
Zoals ik al zei, ze komt echt niet ziek op me over. Ze rent heel de dag, klimt, stoeit met d'r zus, ontsnapt uit de kooi als ik even niet kijk...
Het zou dus ook gewoon kunnen zijn dat er teveel geproduceerd wordt? Is een verstopte traanbuis dan de enige mogelijke oorzaak of kunnen er andere oorzaken zijn (en evt oplossingen)?
Haar andere oog is trouwens prima, het is echt alleen altijd het linkeroog.
Hannanas, welk rattenforum kun je me aanraden? Ik kom er slecht op één en daar zijn nauwelijks bezoekers.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:51

Zoals je het omschrijft klinkt ze inderdaad niet ziek. Zeker als het maar 1 oogje is, lijkt het me onwaarschijnlijk.
Maar zo'n porfyrine oogje kan naast door ziekte, ook veroorzaakt worden door een te hoge productie van traanvocht (maar zou dan ook beide oogjes moeten zijn), door een verstopte traanbuis of door naar binnengroeiende wimpers.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 22:15

Bedankt voor de reacties iedereen.
Is er nog een manier om te zien of de traanbuis verstopt is, of of er wimpers naar binnen zijn gegroeid? Misschien is het handig om te weten dat het porfyrine vooral in de ooghoek zit, aan de voorkant.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:19

hoe gaat het ondertussen met het ratje?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:51

Lang verhaal....

Ratje dus zo te lezen niet ziek, zwak of misselijk, aangezien vaak het niet in orde zijn van het ratje
er voor zorgt dat jij de proferinen ziet.

Had ze het al toen jij haar kreeg? Dat verschil in oogjes?

Zo ja, kan het iets aangeborens zijn (bv 1 oog kleiner dan de ander), dat zou geen probleem hoeven te zijn.
Of iets dat al heel jong gebeurt is. (beschadiging oogje door wat dan ook, incl. haartjes op de verkeerde plek)
Niet aangelegd traanbuisje verzin het maar.

Zo nee, dan kan het een beschadiging zijn door bv. bodembedekking, krab van vriendje etc etc.
Tevens een ziekte in of achter het oogje.
En zelfs een deels of helemaal verstopte traanbuis.

Ook problemen met kiesjes zou kunnen, maar dan had je nu vermoedlijk al mager wordende rat gehad.
Omdat eten dan op een gegeven moment niet of slechter gaat.

Let op met je oogzalf, is doorgaans slechts 14 dagen na opening houdbaar.
Reden eigenlijk heel logisch, stel dat er een bacterie in de tube komt in de zalf die daar gaat groeien (ja, dat kan)
en jij zalft met die zalf een oogje, dan stop je dus eigenlijk troep in zijn oogje.

Voor verstopte traanbuisjes geld, die zijn soms heel soms weer open te krijgen met een oogzalf met corticosteroiden.
(verstopt traanbuisje is niet zo heel erg)
Echter dat soort zalven of druppels mogen alleen gegeven worden als de oogjes heel goed gecontroleerd zijn.
Dus gecontroleerd door dierenarts die met lampje oogjes bekijkt en vergelijkt, controleert op beschadigingen
(net zoals bij de opticien, kan hij oogje aankleuren om onder bijzonder licht besch. zichtbaar te maken) etc.

Dat het 1ne oogje kleiner lijkt dan de andere kan ook nog komen door pijn aan dat 1ne oogje, maar ook dan
moet de dierenarts de oorzaak proberen te vinden.

Ergo, zoek een in ratten geintresseerde dierenarts!! Waar in NL woon je ongeveer, weet er dan misschien wel 1 voor je.

Succes.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 23:06

Ze had het nog niet toen ik haar kocht, dus het is niet aangeboren.
Ik zal je mijn woonplaats even pb’en. Ik ben druk op zoek naar een goede dierenarts maar tot noch toe geen succes…

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:17

Heb aldaar niet meteen een d'arts voor je, maar wel site van rattery, die weten wel goede ratten dierenarts voor je in die buurt.

(zijn terecht! zeer kieskeurig)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:21

Ja mag mij anders ook wel een PB sturen ik weet op vrij veel plekken een goeie dierenarts.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:25

Als Zonnebloem er 1 weet, wil ik hem ook wel weten.