Maanvissen kweken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Maanvissen kweken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:42

Een maand of 3 geleden heb ik bij iemand 2 maanvisjes gekocht voor in mijn aquarium. Ik had al 1 maanvis die de enige overlende was van mijn eerder 4 aangeschafte maanvissen.

De kweker bij wie ik ze vandaan had vertelde mij dat het wel een jaar kon duren eer ze eitjes zouden gaan leggen. Echter tot mijn grote verbazing zag ik dat ik een setje heb en die hebben gister eitjes gelegd :D . het stelletje bestaat uit een van de jongere vissen en die oudere die ik al had.

Omdat ik hier nog niet op gerekend had me dus helemaal niet verdiept in het kweken van maanvissen.
Helaas zijn de eitjes ook alweer opgegeten. Ik verwijt het aan stress want ze deden gister niks anders dan de andere vissen wegjagen.
Nu maken de maanvissen onderling ook weer ruzie (behalve het setje).

Nu zou ik het graag een keertje succesvol willen maken maar heb wat vragen en hoop dat iemand die hier kan beantwoorden:

*wanneer gaan ze weer leggen, zit daar een bepaalde tijd tussen?
*zit er teveel vis in mijn bak? (3 maanvissen, 4 platy's, 3 corridora's en een stuk of 10 zilverkleurige visjes die kwa model een beetje op een kardinaaltetra lijken) Moet die andere maanvis eruit om rust te krijgen?
*ik heb een 180 liter bak, is dat groot genoeg.
*ik heb eventueel een extra bak van ong 50 liter.

alle verdere tips welkom.

joelledsr

Re: Maanvissen kweken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:51

Mars

Re: Maanvissen kweken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:47

Wij hebben ooit een vrij succesvolle kweek gehad van onze diamantmaanvissren, helaas zijn de jongen uiteindelijk opgegeten. Het mooie is dat je eigenlijk niet veel hoeft te doen, het meeste werk doen zij zelf ;)

De omstandigheden in je bak zijn blijbaar gunstig genoeg om te gaan voortplanten, lekker zo houden dus :j Regelmatig waterverversen is een must en nooit teveel voeren, dit kan de waterwaarden negatief beinvloeden. Maar ik denk dat je dit al wel wist.

Wanneer ze het weer proberen zul je zien dat er een bepaald oppervlak (filer,steen) door hen glad gepoetst wordt waarna de eitjes worden afgezet door moeders. Vader gaat er dan achteraan om ze te bevruchten.
Vervolgens wordt iedere vis die zich in de buurt waagt genadeloos weggejaagd door ze. Als je zekerheid wilt dat de jongen overleven dan zou je eigenlijk alle andere vissen eruit moeten halen of de maanvissen apart zetten in een kweekbak.
Je kunt de jongen opkweken met speciaal daarvoor bedoeld stofvoer.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:37

Cowgirl schreef:
*wanneer gaan ze weer leggen, zit daar een bepaalde tijd tussen?
*zit er teveel vis in mijn bak? (3 maanvissen, 4 platy's, 3 corridora's en een stuk of 10 zilverkleurige visjes die kwa model een beetje op een kardinaaltetra lijken) Moet die andere maanvis eruit om rust te krijgen?
*ik heb een 180 liter bak, is dat groot genoeg.
*ik heb eventueel een extra bak van ong 50 liter.

alle verdere tips welkom.

1: Als ze eenmaal aan het leggen zijn gegaan en alles blijft prima voor de kweek, kun je regelmatig eieren verwachten.
2: Je aquarium zit te vol ja, voor 1 maanvis heb je 50 liter water nodig = 150 liter. Dan de andere vissen er nog bij ga je ruim over de 180 liter heen. Corydora's moeten met meerdere vissen gehouden worden, dan voelen ze zich stukken beter.
3: Een maanvis heeft eigenlijk een aquarium nodig van 120 lang en 60 hoog

Ik heb ook een koppel maanvissen gehad. Ik denk dat je pas echt jongen gaat over houden als de andere vissen er uit zijn. Wat bij mij wel hielp om de eieren langer over te houden, was een nachtlampje in het aquarium te plaatsen en deze op de eieren te richten. Dan konden de maanvissen deze ook 's nachts bewaken.
Jonge visjes kun je het beste voeren met Naupli, dat zijn pas uitgekomen artemia's. Deze zijn klein genoeg om gegeten te worden. Naar mate ze groter worden, kun je ze ook ander voer aanbieden.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:18