Maar normaal maak ik altijd foto's en nu zijn wij er is opgezet dus ben blij met de plaatjes.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pri_lady schreef:Vind het een mooie sport om te zien, spannend ook, ik houd mijn adem altijd in op moment dat de hond pakt..............soms gaat het met zo'n kracht dat de beste man bijna omkukelt.
Wat ik wel eng vind (als leek) dat je zegt dat hij niet meteen lost.................heb al medelijden met een eventuele inbreker bij jullie thuis.........
Gediskwalificeerd, wel jammer, maar jij en Max hebben toch plezier gehad! En dat is het belangrijkste als je een team bent!
Paar jaar geleden moest ik met onze hond op anti-agressie training, mechel, pakte dus zonder commando én liet ook niet los. En anders werd het enkeltje hemelen. Deze cursus werd gegeven op een terrein waar werkhonden worden getraind in verschillende disciplines. Tijdens één van die trainingen was een man individueel met zijn hond aan het trainen, zo'n gaaf gezicht, was ook heel enthousiast totdat die meneer vroeg of ik zijn herder wilde proberen af te leiden als hij uit zicht (muur) was. Nou.........leuk zo'n bijrolletje.........maarre mijn hond valt uit, zeker aan de lijn en de uwe ziet er nou niet naar uit dat hij dat over zijn kant laat gaan........!
![]()
Kon op gepaste afstand tussen muur en herder mijn hond de basis instructies geven, hield natuurlijk één oog op de herder. Uiteraard viel mijn mechel uit, ging zich focussen, sta je dan te stuntelen met je lig, zit, sta en volg...............Maar ondanks al het gestuntel voor zijn neus en mijn instructeur die als wandelaar om de hond fungeerde, bleef hij strak luisteren of hij al mocht komen/zoeken. Prachtig gezicht, vooral het direct blij vertrekken na het lange wachten.
Na deze oefening heeft hij mijn hond even overgenomen samen met mijn instructeur om mij te laten zien waar ik van te voren op moet letten, ingrijpen voor het focusmoment, dat baarde hen nl de meeste zorg. Dat was voor mij het leerzaamste moment van de cursus, je handelt zelf wel naar de instructies die je gegeven worden maar het zien van de correcties op het juiste moment én het gedrag van je hond direct zien veranderen, was heel waardevol. Hierdoor kon ik beter mijn einddoel bepalen. We zijn met vlag en wimpel geslaagd uiteindelijk maar het blijft wel opletten met hem.