Ik hoop dat er iemand is die verstand heeft van kippen en kuikens. Ik heb nu een kuikentje thuis die gedwangvoerd moet worden en op zich gaat dat wel redelijk maar ik weet niet hoevaak en hoeveel ik moet voeren per keer. Is er iemand die dat weet? Het gaat om een 3 weken oud zijdehoendertje die nog erg klein is voor zijn leeftijd. De kans dat hij het haalt is erg klein maar ik wil het in ieder geval proberen.
Een kipkuikentje hoef je niet te dwangvoederen Helemaal als hij al 3 weken oud is, dan eet hij gewoon zelf als het goed is. Dwangvoeren kan nu zelfs vrij gevaarlijk zijn ivm verslikken en dergelijk.
Mahitri
Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-09 22:49
Dat is nu juist het probleem hij eet helemaal niet zelf. En hij loopt nogal achter in zijn groei. Ik weet wel dat de kans groot is dat hij het niet gaat redden maar hem gewoon dood laten gaan kan ik niet.
Maar hoe kan het ding dan al 3 weken oud zijn als hij niet zelf eet? Dan ben je hem toch al zeker 3 weken bij aan het voeren, of niet?
Pluttersput
Geplaatst: 01-07-09 23:02
Goed, even kijken. Een kuiken van 3 weken oud dus. Een kipkuiken hoort vanaf dag 1 eigenlijk zelf te eten, doet hij dit niet dan zal er iets goed mis zijn. Dan zou je naar de dierenarts kunnen gaan (wat imo het handigst is omdat die als er iets mis is een eind aan kan maken op een fatsoenlijke manier). Een kuiken wat klein is voor zijn leeftijd ligt dus al achter, en als dat met 3 weken nog niet is bijgetrokken zou ik me toch lichtelijk zorgen gaan maken. Dwangvoeren kan zeker, maar of het eerlijk is weet ik niet. Het zou natuurlijk kunnen dat je een leven rekt dat gedoemd is om het af te leggen. Áls je besluit dwang te voederen en niet naar de dierenarts te gaan, zou ik beginnen met ieder half uur. Voordat je gaat voeren wel even voordoen hoe hij het zelf moet, en de kans geven het zelf te doen.
Je doet er denk ik het beste aan er mee langs de dierenarts te gaan, vandaag zal wel niet meer lukken, dus morgen dan. Misschien kan hij er iets op verzinnen, en misschien weet hij ook wat er mis is.