Mijn kat verhaart en heeft erge roos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Mijn kat verhaart en heeft erge roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 00:47

Mijn poes, ze is nogal dik, heet Kees en verhaart op dit moment zooooo erg en haar huid schillfert heel erg. De vacht voel vettig aan. weet iemand of dat door de warmte kan komen of door voeding???

Heeft iemand tips, verder eet ze wel goed en drinkt veel, maar plast ook wel heel vaak nu.
Moet ik een dierenarts inschakelen of niet. Meestal met die hitte wordt ze wel lomer en verliest ze meer haren, alleen nu is het wel heel erg.

Groetjes Sandy, en poes Keesje

RelarDevi

Re: Mijn kat verhaart en heeft erge roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:47

Wat voer je?
Ik denk dat het misschien wel helpt om goed voer te geven zodat ze beetje afvalt. En dat haar vacht dan misschien ook beter wordt.

Dat hielp iig wel bij mijn kat, ander voer, woessj kilos vlogen er af en zijn vacht is beter dan ooit.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:49

Verharen is natuurlijk heel normaal, het vettige en de schilfers zeer zeker niet. Ook het vele drinken is niet normaal. Iets meer drinken met deze warmte is niet erg, maar als ze echt veel drinkt zou ik voor de zekerheid toch even naar de dierenarts gaan.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:54

De schilfers heeft die van mij ook. De DA zei dat ik van de vacht af moest blijven, dus niet teveel borstelen en goed voer.
Kan wel dat ze zich ff niet lekker voelen, stress hebben etc wat ervoor zorgt dat de vacht meer uitvalt dan normaal.
Maar de warmte zal er allicht zeker mee te maken hebben denk ik.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:59

oh, ik ben juist steeds aan het borstelen. Normaal heeft ze een prachtige vacht. Ze krijgt whiskas-brokjes senior. En soms van dat gourmet-gold.
Ze zoekt ook echt koele plekjes op. Ze was vanmorgen al minder drammerig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:02

Iedere dag wat omega olie (visolie) door het voer doet wonderen voor de vacht en is goed voor het hele lichaam.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:21

Nou is whiskas en gourmet niet bepaald een premium voer. Het kan dus beter ;) Maar om af te wachten of het een voedingsprobleem zou kunnen zijn duurt dit toch vaak langer dan een paar dagen. Het vele drinken wat je aangeeft icm ouderdom, overgewicht, kan namelijk ook diabetes inhouden. En met een dergelijke aandoening wil je toch niet te lang wachten met behandelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:23

singasong schreef:
Iedere dag wat omega olie (visolie) door het voer doet wonderen voor de vacht en is goed voor het hele lichaam.

Mijn DA raadde om die reden makreel aan. Ik ga het binnenkort eens proberen bij mijn kat.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:26

Hoe oud is je kat? Oudere katten krijgen vaak nier- of schildklierproblemen. Te dikke katten kunnen (net als te dikke mensen) suiker krijgen. Één van de symptomen bij deze aandoeningen is veel drinken. Verder kunnen de aandoeningen invloed uitoefenen op de conditie van de huid.
Lijkt mij verstandig om een geriatrisch bloedonderzoek te laten doen bij Keesje.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:28

visolie zei een vriedin van mij ook ja. Ga ik meteen halen zo. Bij die van haar deed het wonderen.
Keesje is 11 jaar .

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:31

Even voor je gegoogled:

Citaat:
Bij de kat komt, net als bij de mens, diabetes type 2 voor. Deze vorm ontstaat door overgewicht: het lichaam wordt minder gevoelig voor insuline en hierdoor moet het lichaam meer insuline maken om het bloedsuikergehalte binnen de norm te houden. Deze vorm kan verdwijnen als de kat de overtollige kilo’s weer verliest! Andere oorzaken zijn: aandoeningen van de alvleesklier, aandoeningen van de bijnier : ziekte van Cushing, uiterst zelden bij de kat en bijwerkingen van medicijnen, zoals prednisolon en dexamethason.

Wat merkt u aan uw kat ?

Veel voorkomende verschijnselen zijn : veel drinken, meer en vaker plassen, toename van eetlust, gewichtsverlies ondanks goed eten, slechte vachtconditie en snel moe zijn. In een vergevorderd stadium van de ziekte kan de kat erg sloom zijn, braken en juist een slechte eetlust hebben.

IK zou dus het zekere voor het onzekere nemen, met het risico dat ik dus voor niets naar de DA zou zijn gegaan. Mijn motto: beter 10 keer voor niets, dan 1 keer te laat.......
Neem voor de zekerheid gelijk even een beetje urine mee ;) Dat scheelt weer een keer terugkomen omdat hij de urine moet nakijken.
Indien een kat diabetes heeft moet deze aangepast voer hebben,met minder vetten. Ik zou dus nog geen olie erbij gaan geven voor ik iets zeker zou weten :n

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:32

Oka, dank je. Toch maar richting DA.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:39

Heel verstandig, beter voor niks dan te laat ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:42

Precies, Ben even aan het zoeken waar hier een Da zit. Ben nog nooit geweest. Ze is altijd fit.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:18

Mijn kat is niet te dik, heeft speciaal voer van de DA ivm blaasgruis, inmiddels ook geopereerd, maar die verhaard al zolang ik hem heb, bijna 7 jaar nu..
Zijn huid schilvert ook, heb het meerdere malen aan de da gevraagd, maar kun je niks aan doen, en ik heb een goede da.

Hoor mensen om me heen ook met katten waar de vlokken vanaf vallen..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:18

Met keesje gaat het weer goed. Ze had heel erg last van de warmte. Maar ze is alweer actiever en schilfert minder. Ze moet wel ff op dieet. Borstelen mag ik wel en dat scheelt al een hoop. Doe dat nu elke dag en ze is al veel vacht kwijt. Vacht ziet er weer beter uit.
Dank voor jullie hulp. Groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:33

Sandeman schreef:
Precies, Ben even aan het zoeken waar hier een Da zit. Ben nog nooit geweest. Ze is altijd fit.
ehmm, en je entingen dan?

Over het dieet, let je wel op dat katten niet te snel mogen afvallen, dan krijgen ze problemen met hun lever, of heeft je DA dat al uitgelegd?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:43

Gelukkig toch geen diabetes dus? Toch wel fijn om dat zeker te weten :j en ook fijn dat het alweer iets beter gaat!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:08

Ja het gaat echt heel goed met kees gelukkig. wel speciaal voer.
Ze moet rustig wat afvallen. Maar haar vacht glimt weer.