Oppashond -> Contract maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Oppashond -> Contract maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:45

Van de zomer ga ik op 2 honden passen. Deze honden zijn van mijn tante en van een goede kennis. Ik heb zelf het diploma voor dierenverzorging & dierenenartsassistent, dus in het bezit van het Honden en Kattenbesluit.
Nu vroeg ik me af of het verstandig is om nog dingen op papier te zetten wat betreft de aansprakelijkheid? Wie is er eigenlijk aansprakelijk? Naar mijn idee blijft de eigenaar dat óf ik zou nalatig moeten zijn en de honden bijv laten overrijden door een auto omdat ik ze niet in het oog houdt }:0 .

Zijn beide superlieve honden, en ik kan ze zo loslaten. Je weet echter nooit wat er gebeurd ;)... Ik heb met beide eigenaren de afspraak dat ik, als ik het niet vertrouw, naar de DA mag gaan.
Zo ja: Heeft iemand een kant-en-klaar contract toevallig :+ .

Laika

Re: Oppashond -> Contract maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:58

Tjee, nog nooit bij stil gestaan eigenlijk. Als mensen oppas zoeken zeg ik altijd, breng maar hier :D
Verder alleen de afspraak dat ik naar de DA ga wanneer ik dat noodzakelijk vind.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:01

Contract hebben wij nooit maar wel goede afspraken van te voren.
Zoals naar de dierenarts gaan als je het niet vertrouwd, en ik maak van te voren altijd duidelijk dat ik er alles voor zou doen maar dat ongelukken kunnen gebeuren. En dat je daar achteraf geen ruzie over krijgt.
Ook zou ik afspreken mocht er iets gebeuren of de mensen gebeld willen worden.
Ik zou dit ten alle tijde wel willen maar er zijn misschien ook mensen die denken ik kan hier toch niks doen dus hoor ik het liever thuis.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:01

Zorgen dat de DA van de eigenaar (of gaan ze naar andere woonplaats?) op de hoogte is van de vakantie.
(kan dierenarts zo op de kaart zetten, dat er dan toestemming is en tot welk bedrag)
En dat eigenaar eventueel een geld bedrag achter laat voor het geval er een dier ziek wordt. (bij jou)
(danwel pinpas van speciale rekening voor het dier)

Tevens altijd zorgen dat eigenaren bereikbaar zijn, stel dat je onverhoopt een heel moeilijke beslissing voor ze
moet gaan maken. (stel dat dier ongelooflijk lijdt en euthanasie is enigste optie, dierenarts zal dan ook niet zomaar
dier in laten slapen dat bij de oppas is, geloof me niets geeft achteraf grotere ellende dan dier dat geeuthanaseerd is
terwijl eigenaar, niet overtuigd is van de noodzaak, dan wel bijna thuis was en nog afscheid had willen nemen of zo)
Of spreek minstens af dat ze regelmatig? contact met je opnemen, indien ze onbereikbaar zijn.

Eigenaar in principe aansprakelijk, echter verschil of jij het als profesional doet of als "nichtje".
Van de eerste wordt meer verwacht dan van de 2e!
Maar bij de 1e optie zal je ook echt geld vragen en bij de 2e zal het een vriendendienst zijn.

Hou daar even rekening mee!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:57

Krijg je ervoor betaald en doe je dit soort dingen vaker ook voor anderen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:47

Ik zou wel een contractje maken... Ken toevallig een gezin die paste ook een keer op een hond. Die hond is toen nooit meer opgehaald...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:49

Better safe then sorry!
Zet maar gerust wat dingen op papier :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:52

_Tara_ schreef:
Ik zou wel een contractje maken... Ken toevallig een gezin die paste ook een keer op een hond. Die hond is toen nooit meer opgehaald...

Persoonlijk pas ik alleen op honden dat als bovenstaand zou gebeuren, ik dat heel niet erg zou vinden :P
Maar het is natuurlijk niet echt de bedoeling.....

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:52

Ik heb zelf nooit een contract laten opstellen maar ik kan me voorstellen dat jij dat wel prettig vind. Ik zou het gewoon met hun overleggen.
De rede dat ik het nooit nodig vond, is dat ik de eigenaren van de dieren altijd goed kende en vertrouwde. Bij een vreemde zou ik het wel in overweging nemen.