Kitten niest en heeft vieze oogjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kitten niest en heeft vieze oogjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:05

Toch even mijn ei kwijt :Y)

Sinds anderhalf a twee weken heb ik twee kleine kittens die mijn huis heerlijk afbreken. Ik ben vorige week maandag met allebei de kittens naar de dierenarts gegaan om ze te laten nakijken. Ik gaf al aan dat het katertje nog al eens niesde en het 'derde' ooglid zichtbaar was. Maar, ze waren prima in orde en kregen een inenting. De zaterdag daarna ben ik teruggekomen omdat het katertje steeds meer ging niezen en het poesje mank liep. Het niezen bleek niet iets bijzonders te zijn, waarschijnlijk verkoudheidje of stof, en het poesje liep al snel weer goed. Het derde ooglid begon ik ook steeds minder te zien.

Nu moet ik zometeen voor de derde keer in een week naar de DA, omdat mijn katertje nu onophoudelijk niest, afscheiding krijgt uit de oogjes en zijn halve ogen bedekt zijn door het derde ooglid. Ik heb al de DA gebeld en ik moet alsnog langskomen, ze vermoeden niesziekte.

Is dit nou zo lastig vast te stellen dat het niet eerder is opgemerkt?

zonnebloem18

Re: Kitten niest en heeft vieze oogjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:09

Dat is duidelijk niesziekte inderdaad stom dat ze daar zaterdag niks aan hebben gedaan helemaal omdat het poesje waarschijnlijk limping kitten desease heeft/had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:10

Wat is dat? (en ja ik ga het nu ook googlen :P)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:12

Hup terug naar de DA! Onze twee hadden het dus ook! Ze hebben flink aan de AB gezeten en aan de druppels!

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:13

Ugh, ik baal wel dat ze er zaterdag niets aan hebben gedaan dan zeg!

Ze liggen nu ook echt allebei al de hele middag te suffen op de bank/stoel/krabpaal en eten en drinken nauwelijks. ;(

Over een uurtje kan ik naar de DA..

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:17

Goedzo! Met die kleintjes geen risico nemen hoor!

Als je een beter water op je vinger doet kunnen ze dat eraf likken! Zo heb ik dat met die van ons ook gedaan!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:18

Jeetje wat balen zeg! Misschien handig om naar een goede andere dierenarts te gaan. Bij een kitten met vieze ogen moeten altijd de alarmbelletjes gaan rinkelen! Dat deze DA er niks aan heeft gedaan is zeer laakbaar!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:00

als een speer naar de DA ermee! Ze kunnen een entreactie hebben en wellicht inderdaad limping kitten syndrome. Heleboel DA´s weten daar overigens niks van af dus vraag het goed na en lees je even in voor je gaat.

Mijn kitten had het ook en had ook hele hoge koorts, als ik niet naar de DA was gegaan had ze nu niet meer geleefd. Ik dacht ook dat ze had lopen stoeien maar ze was kreupel aan meerdere pootjes dus klopte dat niet, ik gauw naar de DA. AB en pijnstiller meegekregen en ik was gelukkig op tijd.
Zorg dat ze blijven eten en drinken anders gaan ze dood, die kleintjes kunnen niet zoveel hebben.

die vieze oogjes en derde ooglid had de DA al genoeg moeten zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:30

Nou ik ben net terug met antibiotica voor beiden en zalf voor de oogjes van mijn katertje.
Dit keer was de andere dierenarts er (ze werken daar met zijn 2en). Hij zag het vrijwel meteen en heeft me de medicijnen meegegeven. Het consult hoefde ik niet te betalen, dat was wel netjes.

Nu maar hopen dat het gaat helpen, ik heb net de pilletjes met een klein beetje natvoer naar binnen gemikt.

[edit] Overigens zei hij toen hij in de kaart keek "oh, ik zie dat het poesje ook mank is geweest?!" en daarna kreeg ik ook antibiotica voor haar mee.. Dus ik denk dat hij het wel door had dat zijn collega het niet helemaal bij het goede eind had, maar dat hij hem niet wou afvallen. Wat ik ook best begrijp.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:37

Erg stom van die DA dat hij dat niet eerder heeft gezien. Temeer omdat je hem er ook nog op gewezen hebt.
Toen ik de openingspost las dacht ik al gelijk aan niesziekte, en ik ben dus zeker geen dierenarts, zelfs geen assistente.
Goed van je dat je zo aangehouden hebt en fijn dat deze dierenarts het niet onderschat heeft. Het zou je zomaar je diertjes kunnen kosten. Sterkte en beterschap!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:32

Fijn dat je medicijnen gehad hebt! Hoop dat ze snel weer beter zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:11

Ik heb het idee dat die zalf al begint te helpen. Ze niezen nog wel veel, maar het is tenslotte ook nog maar 2 dagen..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:27

Dit is inderdaad duidelijk niesziekte. Je dierenarts had helemaal niet mogen enten met deze symptomen!

Even opletten dat wanneer de antibiotica op is en er weer afscheiding uit de ogen komt, al is het maar een klein beetje! er door moet gegaan worden met de antibiotica. Dit kan best langer duren.
Weet niet hoe oud ze precies zijn? maar houd het gewicht ook goed in de gaten, ze mogelijk niet ( veel ) afvallen daarmee vermindert de weerstand nog minder namelijk.
Onderschat het niet want er overlijden nog altijd genoeg kittens aan de niesziekte! Veel succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:20

Ik dacht inderdaad ook meteen aan niesziekte, slordig dat de katjes bij de fokker niet geënt zijn. Erg goed van je dat je zo aanhoudt bij de da, en de volgende keer ga je natuurlijk naar de da die wél in de gaten had wat er scheelde ;) Kijk, niezen kan ook komen doordat een kat in een andere omgeving terechtkomt, andere stofjes enzo. Maar met die oogjes... hopelijk kan alles nog helemaal gerepareerd worden, al zullen ze natuurlijk altijd drager blijven van het virus. Kijk dus uit met andere katten, zet die er niet zomaar bij.

Wat is limping kitten disease? Nog nooit van gehoord :o?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:02

Limping kitten desease is een ontsteking in de gewrichtjes van het kitten. Dit is een entreactie omdat het kitten dus blijkbaar te weinig weerstand had en toch geënt is.
Dat de fokker niet geënt heeft is niet zo heel erg hoor, het beste is zelfs om de eerste enting met 12 weken te geven omdat dan de weerstand (bij gezonde kittens) pas optimaal is en dan ook de antistoffen die van moeder zijn mee gegeven weg zijn. Enten voor niesziekte kan bij minder gezonde kittens juist niesziekte geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:17

Ze zijn 10 weken. Ze eten goed en groeien echt als kool dus dat zit gelukkig wel goed.

Ik heb nog voor 4 dagen antibiotica in huis, en de zalf voor zijn ogen maak ik gewoon op. Zijn ogen zien er gelukkig al 10x beter uit. Tot nu toe heb ik er wel een positief beeld bij, ze rennen, stoeien, eten, en zijn ontzettend stout :D Zodra ze weer zo sloom worden, al is het maar een beetje, sta ik weer bij de DA. En dit keer degene die me wel goed geholpen heeft ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:33

:)* Dank je wel Laika :)

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:54

niesziekte als je even bij de DA langs gaat krijg je wel spul voor de oogjes en het niezen