Konijn apart vs. vriendje erbij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Konijn apart vs. vriendje erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:14

Lieve bokkers,

Ik heb een jong konijn van nu bijna 6 maanden oud. Ze is erg energierijk en nieuwsgierig. Ik probeer haar zoveel mogelijk aandacht te geven (sowieso 2x per dag voeren, waarbij ze een aaibeurt krijgt) en daarnaast loopt ze regelmatig los.

Ik heb zitten denken om er een vriendje bij te zetten, puur omdat ik weet dat mijn aandacht niet genoeg is en konijnen graag in gezelschap zijn van een vriendje. Alleen, ik ben bang dat ik te weinig tijd heb voor 2 konijnen...

Hoe hebben jullie dit ervaren? Kost een tweede konijn veel tijd extra? Hoe groot moet het hok zijn, hoe vaak moeten ze los (mijne komt er gemiddeld 5 uur per dag uit, de ene dag de hele dag, de andere dag een middagje) samen etc etc.

Ik hoor het graag van jullie.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:18

He, dat is leuk. Ik heb dezelfde vragen. Ik heb nu een konijntje van 11 weken en hij is dikke maatjes met de hond. Ze rennen en spelen in Brammetje (zijn naam) z'n 'paddock'. Ik laat hem helpen als hij 6 maanden is en denk erover een vrouwtje voor hem aan te schaffen. Ik denk dat ik wel meer tijd kwijt ben aan het hok e.d. maar de rest van de tijd zullen ze samen meer doorbrengen. Je konijn zal dus meer tijd bij het andere konijntje besteden en minder bij jou.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:31

Het enige punt is dat ik geen konijnproef tuintje heb en ze wel buiten wil laten lopen. 1 in huis vind ik niet erg, maar twee is toch anders... Ik zal dus eerst alles af moeten zetten zodat ze niet weg kunnen of een hele grote goede ren moeten aanschaffen.

Faniek

Re: Konijn apart vs. vriendje erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:09

Een tweede konijn er bij neemt niet meer tijd dan 1 konijn, juist minder tijd, want je konijn dat alleen zat hoeft dan minder aandacht te krijgen, omdat die continue aandacht heeft. Je kan ook nooit een konijnenmaatje vervangen. Het mooist is een hok met een ren. Ze moeten wel beetje ruimte hebben om bij een klein ruzietje (zoals mensen ook wel is hebben) even uit elkaar te zitten.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:25

Ik heb dit hok (waarbij de boven en onderlaag gescheiden kunnen worden door een luikje bovenaan de trap):

Afbeelding

Past toch prima?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:41

Ik vind het hok wel heel erg klein ogen.
Hoe groot is hij?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 16:41

Hij is groot hoor als je er voor staat :D

Hij is: 116x63x97

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:37

Kan je er niet nog een rennetje aan maken?
Ik heb zo'n hok, maar dan van 1 meter en heb er standaard een panelenren aan zitten om ze wat ruimte te geven en dan haal ik nog niet de 1 vierkante meter per konijn. Gelukkig kunnen ze wel een aantal uren per dag los lopen.

Twee konijnen vind ik niet meer werk dan een, ik moet alleen iets vaker nieuw voer en dergelijke halen. En het kost natuurlijk meer.
Maar het is zo leuk twee konijnen, hoe ze met elkaar omgaan is zo leuk om naar te kijken, 1+1 is echt meer dan 2.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:21

Ons konijn zit al heel lang alleen (al 5 jaar ofzo), kun je er dan ook eentje bijzetten? Wat als ze dan gaan vechten?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:28

Als je het op de goede manier aan pakt kan je ook een konijn dat al zo lang alleen is nog koppelen. Je moet sowieso op neutraal terrein koppelen en de combinatie voedster met gecastreerde ram is het allerbeste. Een konijnenopvang kan je hier goed bij helpen.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:38

Ik heb nu 4 konijnen, en had er eerst 2.
Het enigste wat extra is dat ik meer moet schoonmaken en meer aan voer kwijt ben.
Ze krijgen 2 bakjes per dag, en ik haal 1x in de 6á8weken een zak van 20 kilo voor €11,65 bij de welkoop dus ook niet echt duur.
En de bodem bedek ik met flas, is stofvrij en ook goedkoop, €7.-

Ik zet er iedere dag een panelenren voor zodat ze lekker de ruimte hebben, daar komt dan bijna 3 meter bij aan en hebben ze iets van 5meter, maar ze rennen in het begin ff paar keer op en neer en gaan dan lekker liggen.

Ik zou niet te lang wachten met een ander konijn erbij te doen, dan is de kans op territoriumgedrag groter.

Het kan wel goed gaan hoor maar dan moet je ze ff op ee plek neer etten wat nog veemd is zeg maar, waar de geur nog niet is.
Ik heb dat in de panelenren gedaan, daar hadden ze ruimte om weg te rennen en dat ging ook prima.

Waarom niet een ander geholpen konijn erbij?

Ik heb 4 vrouwtjes bij elkaar zitten, gaat echt super.

En ik heb dit hok
Afbeelding
Had iets groter gemogen, maar was eerst de bedoeling dat ik maar 2 konijnen zou nemen, zijn er alleen 2 bij gekomen :o
Die waren eigenlijk niet gepland haha, dat waren 2 oudere.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:42

Ik had mijn voedster eerst ook alleen gehouden, maar had er toen ook minder tijd voor. Zij kreeg toen gedragsproblemen zoals bijten aan de hok ed. Ik heb toen bij de konijnenopvang een gecastreerd rammetje gehaald van 4 jaar.
Ze zijn nu onafscheidelijk, maken elkaar schoon, eten samen.
Konijnen zijn groepsdieren en als je een konijn bij de opvang haalt kunnen ze je ook helpen met koppelen.
Qua tijd hoef ik er nu minder aan te besteden omdat ze elkaar hebben en jou qua aandacht eigenlijk niet tot nauwelijks nodig hebben (wat je zelf wilt).
Als je kijkt naar een dubbele hok met ren eronder (zoals Elady en ik hebben) en ze vrij kunnen lopen in aan afgesloten gebied dan hebben ze genoeg ruimte.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:08

Ik heb 4 jaar mn konijn alleen gehad, nu heb ik sinds een maand een konijn erbij, en ik ga zeker voor 'vriendje erbij' :j
T zal jou niet meer tijd kosten, aangezien een konijn minder mensgericht wordt als hij bij een ander konijn zit, dit betekent natuurlijk niet dat de beestjes compleet verwaarloosd kunnen worden ;)

Zo'n hok als op de foto hierboven is een prima hok, toch kies ik zelf voor wat anders.
Zo heb ik een 'gewoon' hok en daar omheen heb ik de ren maakt.
Is zo gedaan en zo kun je ook een beetje 'spelen' met de ruimte.
Persoonlijk vind ik dit fijner en heb ik ook het idee dat ze meer ruimte hebben dan zoals bij een bovenstaand hok ;)

Afbeelding

Even een tekening van hoe het er bij mij uit ziet.
Het groene is het gras, en het grijs zijn stenen. :)
De gehele ruimte is zo'n 3 x 2.5 m.
Aan de zijkant van het hok zit trouwens een gat + trappetje zodat ze zelf kunnen beslissen of ze buiten of binnen zitten.
Ook een voordeel; op deze manier hoeft niet je hele tuin konijnproef te zijn en hebben je konijnen toch voldoende ruimte.

@Dinkeygirl; Dit was ook een vraag van mij toen ik nog een konijn erbij wilde.
Mijn konijn heeft 4 jaar alleen gezeten en is harstikke dominant!
Toch is het koppelen goed gegaan :j
Zet een vrouwtje en gecastreerd mannetje bij elkaar en het gaat bijna altijd goed. Wel zullen ze in het begin achter elkaar aan rennen, en zullen dr wat plukken haar vliegen, dit ziet er gewelddadig uit, maar dat valt reuze mee. Zolang ze niet rollend over de grond gaan en er geen bloed bij te kijken komt gaat het goed :j

@elady; Als je een konijn erbij neemt raad ik het je aan om hem in het Knaagspoor te halen, dit is een knaagdierencentrum in Ridderkerk, sinds mei geopend.
Hier heb ik mijn konijn ook gehaald, erg vriendelijke mensen, helpen je ook goed bij het koppelen. Konijn krijg je ook gechipt/ingeënt/gecastreerd mee :j

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:11

Je hebt juist meer ruimte als je er een ren onder hebt omdat je dan de hok zelf hebt, een ren met dezelfde afmetingen eronder en nog een ren om de hok heen ipv alleen een hok met een ren eromheen. Scheelt ongeveer 116x63x97cm extra met ren eronder en als het erg heet is kunnen ze nog onder het hok zitten om te schuilen.
http://www.opvangaaenhunze.nl/index1.html in Drenthe kan ik aanraden, daar komt mijn ram ook vandaan. Zorgen goed voor de konijnen en helpen ook goed bij de koppelen.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:10

Bij mij is er ook nog ren onder het hok, heb namelijk een wat hoger hok ;)
Dan zou in dit geval, ik wel meer ruimte hebben dan bij het bovenstaande hok.
Maar dat ligt natuurlijk aan het soort hok/hoe de ren gebouwd is.
Ik vind persoonlijk zoals ik het heb fijner, maar dat ben ik natuurlijk, ieder z'n eigen manier :)
Moet wel zeggen dat ik het hele mooie hokken vind!

Die opvang werd mij ook aangeraden door verschillende mensen :j
Vond Drenthe vanaf Spijkenisse (vlakbij Rotterdam) alleen wel erg ver rijden, zeker voor zo'n beestje dat al in de stress zit.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:16

hey,,
ook even een konijnenvraagje.
Ik heb mijn Konijn nu 2 jaar en ze is alleen. Ik heb haar overgenomen van iemand anders die haar had gevonden en die haar bij de rest van haar konijnen had gezet. Molly (zo heet ze) scheen een ontzettende vechtersbaas te zijn en kon op ten duur echt niet meer samen met andere konijnen. Ik vind het een beetje sneu nu ze alleen zit, zou graag een vriendje erbij willen hebben maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken. ( ik kan toch geen verminkt konijn terugbrengen naar de winkel?! :Y) ) ik heb al wat gelezen, dat je ze eerst gescheiden moet houden en daarna het nieuwe konijn de ruimte moet geven om op de nieuwe plek te wennen en dit zich een beetje eigen moet maken. Daarna het oude konijn erbij, die heeft dan door dat er een ander konijn al meerdere dagen op haar territorium is geweest en dat het dan meestal goedgaat.
Hoe doen jullie het? en is een ander dier misschien een oplossing mocht een ander konijn niet de oplossing blijken. Of zouden jullie, als je weet dat je konijn echt wel agressief kan zijn, haar alleen houden? Welk geslacht zou het beste zijn?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:24

Een koppeling gaat vaak niet zo gemakkelijk als je hoopt en je hebt soms wel een van die uitzonderingen die simpel weg niet met een ander konijn samen WILLEN zitten. (zoals mijn noppes). Ik heb zelf 5 konijnen, waarvan 1 voedster waarvan ik alle mogelijk koppelingen (en de manieren waarop) al geprobeerd heb, en Hare Majesteit wil gewoon alleen zitten. Nou prima toch? Als Mevrouw gelukkiger is in haar eentje ga ik er geen aandacht meer aan besteden. Het is een echt knuffelkont en zodra ik haar bij een ander konijn heb gehad is ze geirriteerd. Mijn andere konijne (2 voedsters en 2 niet geholpen rammen, die zijn deze winter aan de buurt) kunnen prima samen! (dames bij dames en heren bij heren) Zelfs mannen gaat hier goed samen (tuin van 1400 m2)

Bedenk, als een konijn nu jou vriendje is, achter je aanhuppelt en aandacht aan jou geeft dat je die aandacht kwijt bent als je er een andere (in jou situatie, een gecastereerde ram) bij zet, jij je vriendje kwijt bent.

Dus een konijn alleen of met zijn 2e? Ik ben van mening dat een konijn wat aandacht krijgt ook heel gelukkig kan zijn. En dan bedoel ik liever 100x per dag 1 min ipv 1 keer per dan een uur.

edit: Dat konijn van mij wat *alleen* zit, zit alleen in een hok met een ren, naast haar zitten haar dochter en een andere voedster, waar dus alleen een hek tussen zit. Dus echt helemaal alleen zit ze niet, ze kunnen alleen niet bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door Urko op 01-07-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:28

@musizje: Een konijn halenb bij een konijnen opvang, geholpen voedster of ram. Laten wennen aan elkaar op totaal vreemd terein. Wat ook wil helpen: je eigen voedster mee nemen als je je nieuwe konijn op gaat halen, en dan bijvoorbeeld in de badkamer (als dat vreemd is voor je oude konijn) laten wennen aan elkaar.

Konijnen rijden op elkaar om te laten zie wie de baas is, dit heeft vaak niks te maken met voortplanten.

Valse konijnen bestaan overigs niet, alleen konijnen met een grote teratorium drift ;)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:29

muiszje, ik zou als ik jou was dan zeker naar een opvang gaan, daar zijn dan ervaren mensen die de koppeling kunnen begeleiden wat verstandig is met een mogelijk lastig konijn. Een voedster die erg lastig is zou je ook kunnen laten castreren, dan heb je meteen geen risico meer op baarmoederontstekingen.

In het algemeen geldt trouwens ook nog dat je geen volwassen konijn moet koppelen aan een dier jonger dan 4 maanden, dat is te veel stress voor zo'n jong dier.

http://www.konijnenbelangen.nl/links/opvangadressen/index.htm
Dit is een lijst met opvangen door het hele land.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:34

Urko schreef:
Bedenk, als een konijn nu jou vriendje is, achter je aanhuppelt en aandacht aan jou geeft dat je die aandacht kwijt bent als je er een andere (in jou situatie, een gecastereerde ram) bij zet, jij je vriendje kwijt bent.

Maar je krijgt er ook veel voor terug vind ik. Ik kan iedere dag weer genieten als ik zie wat een klef stel die van mij zijn. Ik ben ook van mening dat je als mens nooit een ander konijn kan vervangen, als je alleen al ziet hoe ze elkaar wassen en tegen elkaar slapen. En wij kunnen onze aandacht ergens anders halen, dat konijn niet.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:35

@manou: Ongeacht de leeftijd, konijnen koppelen is altijd stres voor beide. voor het oude dier is het een indringer. en voor het nieuwe dier is het een nieuwe omgeving.

Koppele dus ALTIJD in een omgeving waar beide konijnen onbekend van elkaar én omgeving zijn. Ondertussen hok goed schoonmaken (ik laat het hok waar ze in moeten gewoon 4 dagen leeg en dan spuit ik er nog citronella doorheen voor de vliegen) En dit is NOG altijd goed gegaan (op mijn voedster na dan, maar dat is 1 van die speciale gevallen die gewoon een hok voorzichzelf wil...)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:37

elady schreef:
Lieve bokkers,

Ik heb een jong konijn van nu bijna 6 maanden oud. Ze is erg energierijk en nieuwsgierig. Ik probeer haar zoveel mogelijk aandacht te geven (sowieso 2x per dag voeren, waarbij ze een aaibeurt krijgt) en daarnaast loopt ze regelmatig los.

Ik heb zitten denken om er een vriendje bij te zetten, puur omdat ik weet dat mijn aandacht niet genoeg is en konijnen graag in gezelschap zijn van een vriendje. Alleen, ik ben bang dat ik te weinig tijd heb voor 2 konijnen...

Hoe hebben jullie dit ervaren? Kost een tweede konijn veel tijd extra? Hoe groot moet het hok zijn, hoe vaak moeten ze los (mijne komt er gemiddeld 5 uur per dag uit, de ene dag de hele dag, de andere dag een middagje) samen etc etc.

Ik hoor het graag van jullie.

Ik moest wel lachen toen ik dit las, te weinig tijd voor twee konijnen? :=

Konijnen zijn veel beter af met soortgenoten. Als je er een kan aaien, kan je dat ook wel met twee, als je er een los kan laten lopen, kan je dat ook wel met twee, je zult het hok vaker moeten verschonen, maar dat zal een kwartiertje kosten.
Ze kunnen ook best samen in een hok, ik heb hier nog wel een groot hok liggen kan je zo ophalen ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:39

muiszje schreef:
hey,,
ook even een konijnenvraagje.
Ik heb mijn Konijn nu 2 jaar en ze is alleen. Ik heb haar overgenomen van iemand anders die haar had gevonden en die haar bij de rest van haar konijnen had gezet. Molly (zo heet ze) scheen een ontzettende vechtersbaas te zijn en kon op ten duur echt niet meer samen met andere konijnen. Ik vind het een beetje sneu nu ze alleen zit, zou graag een vriendje erbij willen hebben maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken. ( ik kan toch geen verminkt konijn terugbrengen naar de winkel?! :Y) ) ik heb al wat gelezen, dat je ze eerst gescheiden moet houden en daarna het nieuwe konijn de ruimte moet geven om op de nieuwe plek te wennen en dit zich een beetje eigen moet maken. Daarna het oude konijn erbij, die heeft dan door dat er een ander konijn al meerdere dagen op haar territorium is geweest en dat het dan meestal goedgaat.
Hoe doen jullie het? en is een ander dier misschien een oplossing mocht een ander konijn niet de oplossing blijken. Of zouden jullie, als je weet dat je konijn echt wel agressief kan zijn, haar alleen houden? Welk geslacht zou het beste zijn?

Ik zou haar sterilliseren, dan worden ze vaak erg rustig en dan een gecasteerd rammetje bij de opvang halen en daar laten koppelen. Ik zou er geen voedster bij zetten omdat ze elkaar erg vaak vermoorden wanneer ze niet uit dezelfde nest komen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:40

Natuurlijk is een koppeling altijd wat stress, maar zo'n jong konijn kan zich gewoon nog te weinig weren tegenover een ouder dier.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:43

Urko schreef:

Dus een konijn alleen of met zijn 2e? Ik ben van mening dat een konijn wat aandacht krijgt ook heel gelukkig kan zijn. En dan bedoel ik liever 100x per dag 1 min ipv 1 keer per dan een uur.

Ik vind dat konijnen beter bij elkaar kunnen zijn. Het zijn groepsdieren en imo zou het net zo erg zijn als wanneer je een paard alleen houd zonder een andere paard in de buurt.
En natuurlijk trekken de konijnen dan minder naar je toe maar meer naar elkaar, maar ze zijn imo dan wel veel gelukkiger dan wanneer ze alleen zitten.