Zwerfkat of niet? Waar kan ik dat vinden + procedure

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Zwerfkat of niet? Waar kan ik dat vinden + procedure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 23:45

Hallo!

Ik heb al een tijdje last van een kat die continue mijn vuilniszakken kapot scheurt, beetje vervelend, maarja, ik heb zelf ook een kat, dus ik begrijp het wel, moet er nog even wat voor verzinnen.
Nou woon ik hier sinds februari en heb dit probleem al sindsdien en sinds februari probeer ik deze kat al te benaderen, maar: Te bang natuurlijk.

Nou vandaag was ik vuilniszakken buiten aan het zetten en ik kom die kat tegen die onder een auto zit, ik besloot om hem (vermoed ik) toch maar eens van dichtbij te bekijken dus ik ga op mijn knieeen zitten, Soraja (mijn kat) komt er even gezellig bij zitten op een pilaar acher me en die kat komt zo onder de auto vandaan kruipen, rolt op zijn rug en laat me zijn buik kriebelen, Soraja vond dit prima al was ze lichtelijk beledigd en die andere kat was helemaal gelukkig.

Nou ben ik al een tijdje op zoek naar een maatje voor mijn kat en ik had al zon vermoeden dat de twee wel goed met elkaar op konden schieten, normaal gesproken met andere katten springt Soraja volledig uit haar vel, maar bij deze is het hooguit wat geblaas en een paar klappen (Ja, Soraja is de bitch, die ander onderdanig) Maar intussen Soraja toch met dr kontje schudden zoals katten bij het jagen op vogels doen, of op elkaar, spelenderwijs, en stiekem om hoekjes gaan wachten tot die andere kat voorbij komt lopen.

Nou heb ik dus deze kat kunnen aaien, je moet je bedenken dat hij regelmatig mijn vuilniszakken plundert, maar toch is hij wat aan de magere kant, kan zijn ribben tellen, maar fel over been is hij niet, dus ik heb zo het vermoeden dat het een zwervertje is, mede omdat hij geen bandje om heeft en omdat hij constant vuilniszakken plundert.

Morgen zal ik een halsbandje halen en deze hem om doen met de vraag erin of deze kat een eigenaar heeft of niet en met het bericht dat, indien geen tegenbericht, ik de dierenopvang zal bellen om melding te maken van een zwerfkat.

Maaarrrrr, als deze kat onbekend is, geen melding van is etc, wil ik hem graag, ik zal hem uiteindelijk zonder problemen wel binnen kunnen lokken, tis alleen dat Soraja nog even moet wennen, de kat zat net al zielig voor de deur te mauwen naar me terwijl Soraja voor wachtertje speelde, dus eigenlijk, als er geen melding is gemaakt van deze kat, wil ik dat hij lekker rond blijft lopen en uiteindelijk bij mij in huis komt, Soraja went wel en ik zal hem in de tussentijd bijvoeren.. Laten asielen dit toe? Is dit een oplossing, of komen ze bij een melding altijd het dier ophalen?

Is er verder nog een centrale site waar beschrijvingen van katten op staan die vermist zijn? Zou ik nu alvast even een kijkje kunnen nemen en misschien een eigenaar gelukkig kunnen maken.

Ik hoor het graag!

Groetjes Tessa.

Tat_jana

Re: Zwerfkat of niet? Waar kan ik dat vinden + procedure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:48

in eerste instantie nemen ze het dier mee,, en ze zullen proberen de rechtmatige eigenaar op te sporen.
als dit niet lukt mag het dier volgens mij na 2 weken weg en kun je dus doorgeven dat als er geen eigenaar bekend is dat jij het dier graag opvangt :)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:53

Een kat die in het asiel geplaatst wordt zit minstens 2 weken in quarantaine (waarin de rechtmatige eigenaar de kans heeft zich te melden). Gebeurt dit niet, dan zal het asiel er een passende plek voor zoeken.

Ik heb zelf ook een asielkat, deze zat er 3,5 week.

Wellicht kun je het direct het asiel opbellen en het verhaal uitleggen, ook dat jij hem graag wilt verzorgen?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:58

paulusje ik denk idd dat de asiels dit wel prettig vinden,, ze zitten bomvol :(:)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:00

Ja inderdaad, en worden maar voller en voller!

Maar ik denk inderdaad als je zelf contact opneemt met ambulance en evt. het bij behorende asiel (waar hij naartoe gaat) dat de kans groot is dat jij hem wel krijgt hoor!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:02

Volgens mij kun je na melding de kat ook gewoon thuis houden en als de eigenaar zich meld worden ze naar jou doorverwezen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 00:28

Hmm, nouja, het arme ding zit nou voor mijn deur te schreeuwen, bedankt in ieder geval voor de tips, ik vind het een beetje moeilijk, moet ik hem nou binnen laten? Soraja is lichtelijk beledigt, en wat nou als hij toch een huis blijkt te hebben? Strakt blijft hij bij mij plakken *zucht*

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:01

Allejezus, die kat heeft de HELE nacht voor mijn deur lopen janken, ben er goed ziek van, gister al melding gemaakt bij amivedi, met dierenambulance gebelt, die zegt dat ik het maar aan moet kijken en anders het dier naar het asiel moet brengen, als die kat nou niet zo drammerig was geweest had ik het best willen proberen maar dit is gewoon problematisch, ik ga soraja niet een maatje opdringen dus zo halsbandje om en als ik morgenochtend nog niks gehoort heb en dat beest jankt me weer de hele nacht wakker, bring ik hem naar het asiel. Echt balen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:02

Als ik het zo hoor is dit gewoon een zwerver. Bel even de dierenambulance of ze kunnen kijken of deze kat een chip heeft. Dan kun jij hem ondertussen in huis nemen zodat hun hem niet hoeven te vangen. Mocht die geen chip hebben, kunnen ze de kat naar het asiel brengen en kijken of iemand hem komt ophalen en anders kun jij hem gewoon nemen. Je kunt ook zelf even briefjes in de buurt ophangen of iemand weet van wie deze kat is.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:14

Ja, heb ik dus geprobeert, maar dat geintje kost me 30 euro, of ik hem zelf even naar het asiel wil brengen... Handig zonder auto...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:26

Als ik het goed begrijp wil jij de kat niet meer omdat hij vannacht voor je deur heeft zitten te janken?
Ik vind het niet zo gek dat hij dat deed hoor, jij deed gisteren lief tegen hem en nu wil hij meer aandacht.

Wat gaat je dan 30 euro kosten? Controleren of hij een chip heeft?

heb je een reismand? Dan kun je ook even de kat vangen en langs een DA, uitleggen en laten checken of hij een chip heeft. Als je hem wilt, hou je hem zelf, wil je hem niet, dan laat je hem ophalen door de ambulance.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:46

Ja ik snap ook wel dat die kat zo reageerde, het grootste probleem alleen is dat mijn eigen kat gigantisch is gaan stuiteren en ik wil niet dat ze de dupe is van een andere kat, ook wil ik niet dat deze zwerfkat weer begint te zwerven en nooit een baasje krijgt, dus in feite wilde ik hem bij me houden, maar zonder mijn kat lastig te vallen en dat is natuurlijk onmogelijk, ik heb met meer mensen rondgebelt, amivedi ingelicht en afgezocht, dierenasiel contact mee op genomen, niemand die deze kat kent, dus ik heb besloten om hem mee te nemen naar het asiel, hier zal hij 2 weken in quarantaine verblijven, als niemand hem oppikt zal hij ter adoptie gaan, ik heb mijn gegevens achter gelaten zodat het asiel en eventueel de (nieuwe) eigenaren contact met mij op kunnen nemen. Dus ik blijf het beestje in de gaten houden indien mogelijk, ik zit al maanden te twijfelen over of ik een 2e kat in huis zal nemen omdat soraja zo verschrikkelijk aan mij hangt, maar hoe ze vannacht en vanochtend tekeer is gegaan, ik heb het antwoord: Geen kat erbij, hoe graag ik dit beestje ook een huisje had willen bieden...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:56

ik denk trouwens dat dit geen zwerfkat(dus een kat die geen baas heeft gehad) is, die willen namelijk echt niet naar binnen!

we hebben zelf meerdere zwerfkatten, die nu wel bij ons wonen, maar no way dat die ook maar 1 stap in huis zetten! zijn ze veel ste claustrofobisch voor!

laatst hadden we wel een niet-zwerfkat die was komen aanlopen(vermoedelijk een dump-gevalletje) maar deze was echt een stuk rustiger toen hij eenmaal binnen was!
die hebben we toen naar de dierenbescherming gebracht, en een contract gemaakt dat als het wel een zwerfkat zou zijn we hem terug zouden nemen.

maar ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:15

Ik snap niet dat de dierenambulance niet komt. Als je melding doet van een vermeende "zwerver" dan kan je ze bellen en komen ze checken of de kat een chip heeft en indien het geval dan is de eigenaar meestal snel gevonden. Vaak is het ook om te checken of het geen ongecatreerde kater is want die nemen ze sowieso mee om te voorkomen dat hij andere loslopende poezen gaat dekken. Ik heb 2 jaar op de dierenambulance gezeten en wij reden kosteloos naar de mensen toe die een kat gevonden hadden. We rekenden echter wel een bepaald bedrag als we de kat naar de eigenaar terug brachten. (mits de kat niet vermist was en een paar huizen verderop woonde) Maar ik begrijp dat je hem (haar?) inmiddels naar het asiel hebt gebracht. Daar zullen ze wel checken op een chip. Nog een handige tip. Als je een kat ziet waarvan je denkt dat deze geen baas heeft ga dan niet voeren. Als je een kat eenmaal voert blijft hij terugkomen. En dan maakt het niet uit of hij een baasje heeft. Hij heeft dan alleen een extra huis waar hij zijn buikje vol kan eten. Beter om bij twijfel de dierenambulance te bellen zodat zij kunnen checken op een chip.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:18

jij zou ook schreeuwen als je gedumpt was, en geen tehuis en eten meer had. vind ik zielig!eerst wil je hem hebben, en nu niet meer...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:22

spicegirl schreef:
jij zou ook schreeuwen als je gedumpt was, en geen tehuis en eten meer had. vind ik zielig!eerst wil je hem hebben, en nu niet meer...

Joh, rustig toch! Dat weet ze toch niet? Er is helemaal niet bekend of de kat geen baasje heeft en ze heeft de juiste beslissing genomen door de kat naar het asiel te brengen. Dan kunnen de eigenaren hem daar ophalen en indien niet kan hij geadopteerd worden na een week of twee!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:26

En als de kat nu gewoon vreselijke honger heeft? Wellicht kun je hem een tijdje voeren buiten? Je komt er nu duidelijk al niet meer vanaf dus met wat voer zal dat niet erger worden. Maar je hebt dan wel een doorvoede kat die misschien een stuk rustiger is. Jouw eigen kat kan op deze manier wennen aan de nabijheid van een eventueel vriendje.

Waarom niet op deze manier proberen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:30

Xyris schreef:
Allejezus, die kat heeft de HELE nacht voor mijn deur lopen janken, ben er goed ziek van, gister al melding gemaakt bij amivedi, met dierenambulance gebelt, die zegt dat ik het maar aan moet kijken en anders het dier naar het asiel moet brengen, als die kat nou niet zo drammerig was geweest had ik het best willen proberen maar dit is gewoon problematisch, ik ga soraja niet een maatje opdringen dus zo halsbandje om en als ik morgenochtend nog niks gehoort heb en dat beest jankt me weer de hele nacht wakker, bring ik hem naar het asiel. Echt balen...

-O-

Janken? Drammerig? Problematisch?
Goh... had ik toch bijna gedacht dat we hier met een dierenvriend te maken hadden. Een vergissing zit in een klein hoekje :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:30

spicegirl schreef:

Mijn kat heeft ook 2 hele dagen bij de nieuwe overburen binnen vertoeft, omdat ze dachten dat hij een zwerver was en elke dag bij hun binnen (zij hadden de voordeur veel open) om hun brokken op te eten. (die zijn natuurlijk veel lekkerder dan thuis).
Ook stond hij daar nog regelmatig voor de deur te schreeuwen om binnen te mogen.
het voordeel was, hun kat zat veel bij ons binnen dus het ging over en weer.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:55

Nee, niet voeren! Dierenambulance bellen en laten checken op chip. Ik zou persoonlijk niet blij zijn als ik wist dat mijn kat nog een ander eetadresje had. Ik voer ook niet andermans katten. Ik heb trouwens toch goed begrepen dat de kat inmiddels door TS naar het asiel is gebracht??

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:13

Ik heb het ook over voeren als duidelijk is (voor zover het duidelijk kan worden) dat het een zwerfkat is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:15

Als je buiten gaat voeren heb je straks 10 katten zitten.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:16

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:21

Abeltje77 schreef:
Ik heb het ook over voeren als duidelijk is (voor zover het duidelijk kan worden) dat het een zwerfkat is.

Oké, dat kwam niet helemaal naar voren in je bericht. Ik blijf erbij dat de beste oplossing is om hem/haar naar het asiel te (laten) brengen. Zo kunnen ze checken of er een eigenaar is en indien de kat nog niet is geholpen en er is geen eigenaar gebeurt dit ook. Dan wordt het kattenoverschot ook beperkt! Want een ongeholpen kat op straat is gewoon not done met die overvolle asiels. En als er na twee weken nog geen eigenaar heeft gemeld kan hij/zij geholpen en gechipt ter adoptie worden aangeboden. (misschien voor TS?)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:24

Als je hem naar het asiel brengt heb je kans dat je een boze eigenaar op de stoep krijgt die geld van je wilt hebben.
De eigenaar kan nl. betalen voor het ophalen van zijn kat...