Nieuwe kitten heeft vlooien, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Nieuwe kitten heeft vlooien, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 19:50

Geheel tegen de verwachting in zit mijn nieuwe kitten onder de vlooien.
Het is een (half) langhaar, dus een ideaal plekje voor die beesten.
Ik heb haar meteen behandeld met Bolfo Gold. Mijn andere 2 katten zijn gisteren behandeld, dus daar verwacht ik geen problemen mee.
Maar wat nu?
Het spul werkt, want de vlooien vallen van haar af. De meesten dood, maar sommigen half dood/levend (die ik uiteraard zelf om zeep help).
Inmiddels tel ik er al een stuk of 30.

Hoe nu verder? Ik heb een tegelvloer, dus daar kunnen ze niet veel mee.
Ze is tot nu toe alleen in de woonkamer geweest, niet in de rest van het huis.

Omgevingsspray halen? Alles wassen wat er te wassen valt? En dan maar hopen dat het genoeg is?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:52

Jup :j het is heerlijk weer voor die dingen.Beter preventief behandelen voordat dat straks de hele boel onder zit...lijkt mij ;)

Daihyo

Re: Nieuwe kitten heeft vlooien, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 19:55

Ja, maar preventief behandelen wordt lastig als ze ze al heeft ;)
Ik weet ook wel dat ik preventief moet behandelen en doe dat ook altijd.
Maar als een nieuw huisdier ze meeneemt kan ik weinig preventief behandelen.
Graag tips hoe ik een plaag tegen kan gaan voor het uit de hand loopt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:06

Maar je hebt ze nu toch behandeld,lijkt het mij verstandig om ook je hele huis aan te pakken.Ook al is ze niet in de andere kamers geweest...jij wel ;)

Alleen op die manier kun je een plaag voorkomen...Kitten en je andere kattenrommel goed in de gaten houden en zo nodig de behandeling herhalen.Iets anders zou ik ook niet weten :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:07

En wat kan ik het beste gebruiken voor het huis?
En alles wat gewassen kan worden in de was doen neem ik aan?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:18

Volgens mij heb je daar ook een speciale spray voor.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:21

Ik behandel alleen de dieren hoor, en alleen als er vlooien zijn, niet preventief dus. Ik heb gladde vloeren in huis, met alleen 2 koeienhuiden. Gewoon goed stofzuigen en af en toe dwijlen. Ik heb nog nooit een plaag gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:22

En met welk vlooienspul behandel jij je dieren?
Ik heb gelukkig ook gladde vloeren. Maar wel een stoffenbank, kussens op de eetkamer stoelen, krabpaal, enz.
Ben bang dat ze daar ook in gaan zitten.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:26

Ik behandel met frontline combo, maar weet niet of dit met een kitten ook kan. Ik behandel nog het meest ivm de teken, vlooien heb ik nog geen last van gehad.
Ik heb wel stoffen kussens en stof op de krabpaal. Ook liggen er her en der kleedjes voor de dieren. Mocht er ergens een vlo zwerven zal die toch eerst een huisdier opzoeken, drinkt het bloed en gaat dood.... weer één minder ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:28

De dierenarts adviseerde ook frontline. De spray. Weet niet of dit de combo is, maar dat vraag ik morgen wel even in de dierenwinkel. Die was vandaag dicht, anders had ik dat meteen gehaald. En Bolfo had ik al eerder gekocht.
Teken heb ik hier gelukkig geen last van.
Volgens mij zijn de meesten nu wel dood. Zie ze in ieder geval niet meer zo lopen.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:38

Ik heb een keer een kitten met vlooien gehad en die moest ik behandelen met vlooienpoeder. Het haar tegen de richting in aaien, kitten voorzichtig inpoederen (uitkijken voor de kop) en inmasseren. 5 Minuten spelen met de kleine en daarna alles eruit kammen. Eventueel herhalen. Verder goed stofzuigen en een vlooienbandje in de stofzuigerzak doen, zodat ook daarin de vlooien dood gaan. Alles wassen hoeft echt niet hoor.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:58

vlokill, werkt binnen 10 min, dan vallen de vlooien er dood uit. Dit werkt 24 uur. En iedere dag goed stofzuigen, vooral je plinten en vergeet je deurmatten niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:01

Deurmatten heb ik gelukkig niet.
Heb vanochtend spray van Frontline gehaald. Maar volgens mij zijn de meeste vlooien er gister al vanaf gekomen. Heb er vanochtend nog net 1 kunnen ontdekken in ieder geval.
Zo weer even goed stofzuigen. Maar volgens mij valt de schade mee.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:05

Ik behandel mijn beestjes ook met die spray.
Als vlooien dan hun bloed drinken, gaan ze dood.
Heb hun mandjes en bench wel met omgevingsspray behandelt, en andere plekjes waar ze graag liggen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:09

Ja, heb ik ook gedaan :j
Bank, mandjes, enz. Kleden gaan in de was.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:16

Vlooien gaan zelf niet in je bank en kussens zitten. Maar ze leggen wel eitjes, die later uitkomen. Dat kan dan een plaag worden, een vicieuze cirkel. Ik vermoed dat je door je snelle handelen hebt kunnen voorkomen dat er (veel) eitjes zijn achtergelaten. Als je de komende maanden preventief behandeld (ik gebruik liever iets als Program, wat de vlooien steriel maakt, gecombineerd met een snelwerkend dodend middel) zal de plaag wel meevallen.

Je kunt inderdaad ook met een omgevingsspray al je stoffen meubelen behandelen. Dat maakt dat de eitjes/ larfjes niet uit kunnen komen. Dan blijft het feit dat je je dieren allemaal preventief moet blijven behandelen, in principe jaarrond (vlooien overleven tegenwoordig jaarrond ivm onze heerlijke warme huisjes)..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:18

Ik behandel ook zeker preventief :j
Gelukkig wel, anders hadden de andere 2 katten ook flink last gehad denk ik.
Ik kreeg ook als advies om nu even 2x om de 4 weken te behandelen en daarna weer gewoon de normale cyclus zeg maar.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:25

Frontline combo verhindert ook de ontwikkeling van eitjes :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 10:38

Ik heb vanochtend geen vlooien gezien.
En op het moment dat ik dit typ zie ik er ineens 1 op de bank zitten :+
Vermoord, door de wc gespoeld en nog een keer de bank ingespoten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:25

heb je ook een vlooienkam om te kijken of ze echt allemaal weg zijn? Met regelmatig kammen dan haal je er ook een hoop uit, bakje met water en beetje afwasmiddel erin naast je neerzetten en ze daarin verzuipen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:01

Rebel had ook een paar vlooitjes, maar ik ben niet verder gekomen dan 3 :) Het weer is natuurlijk geweldig voor vlooien, en dat haar van die kat al helemaal. Ik heb Rebel met een vlooienkammetje gekamt en daarmee al een aantal weggehaald, en toen een vlooienbehandeling bij de DA gehaald. De volgende dag nog een keertje nagekamd en nergens meer last van. :)

In huis heb ik ze vervolgens ook niet meer gezien, maar ik heb voor de zekerheid elke dag even gestofzuigd.
Viel op zich alles mee dus. Maar 3 is wat anders dan 30 :+

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:07

Voor Frontline lijken vlooien trouwens resistent aan het worden te zijn. Ik heb van mijn dierenarts nu Advantagevlooiendruppels gekregen, dat zijn pipetjes die op gewicht gaan.

Je kunt het poesje ook wassen met anti-vlooienshampoo. De vlooien die nog over zijn zul je dan naar haar koppie zien kruipen terwijl poes in bad zit, daar kun je ze er met een kammetje wat makkelijker uithalen :j .

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:37

Ik ben me er bewust van dat ik een ouder topic naar boven haal.

Mijn nieuwe kitten, zondagmiddag opgehaald, heeft ook vlooien. Vanmorgen naar de DA geweest en ze heeft vlooienspul (Bayer advantage?) gekregen en iets tegen de jeuk. Ook heb ik een spuitbus meegekregen om de kamer te behandelen.

Een half uurtje geleden heb ik de kamer behandeld, hoe lang mag Sinne er nu niet in? Op de spuitbjs staan 'een tijdje laten ventileren', maar wat valt onder een tijdje? 2 uren, een halve dag, hele dag of nog langer?

Sinne zelf zit nu nog in haar reismandje op advies van de dierenarts, omdat de vlooien er nu afspringen/vallen. Heb de eersten al zien liggen. Zij mocht met 2-3 uurtjes weer los.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:47

Je huis spuiten met pure azijn (gewoon in een plantenspuit). Het is het enige dat ook de poppen kapot maakt (die nog 9 maanden kunnen wachten voor ze uitkomen en dus volgend jaar de boel kunnen komen verstieren). Verder inderdaad alles wassen dat te wassen valt, Bolfo Gold op de katten (goed spul, zelfde werkzame stof als Advantage), evt. losse kussens/knuffels/dingen van stof die niet gewassen kunnen worden in een dichtgeknoopte vuilniszak gedurende een aantal weken.

Ik heb dit vorig jaar in huis gehad (werd gék!) en spoot met Bolfo omgevingsspray én met pure azijn. Het grapje heeft ongeveer 1,5 maand geduurd (huis van 3 verdiepingen, op dat moment 9 katten en 2 honden).

Succes ermee!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:55

Ook een gebruikte pipet opengeknipt in je stofzuigerzak doen, anders komen ze zo je stofzuiger weer uitwandelen!