Een topic openen, dier in nood of ziek, maar niet naar de DA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een topic openen, dier in nood of ziek, maar niet naar de DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:41

Sorrie moet even mijn hart luchten en ben zeer benieuwd hoe jullie hier mee omgaan.

Met regelmaat kom ik op bokt topics tegen met een verhaal over een doodziek dier.
Dan heb ik het niet over een niesbuitje of een scheet die dwars zit, maar dieren die aangereden zijn,
duidelijk in ernstige gezondheidssituatie's zitten als dagen niet eten/drinken, braken diarree, en bloedverlies en baringsnood.

En het zal niet de eerste keer zijn dat het dier komt te overlijden omdat er dus GEEN actie wordt
ondernomen, op alleen het plaatsen van het topic na.
DA bellen lijkt niet aan de orde te zijn.

Deze mensen vragen dus aan niet DAs (Wij bokkers) dus wat ze moeten doen. Goed nu kan ik me wel voorstellen dat men soms eerst wat zaken op een rijtje wil zetten, maar waarom in VREDENSNAAM bellen deze mensen geen DA??

Het veel gehoorde excuus of smoes is, 'het is weekend, we kijken het nog even aan, het kost geld, ik heb geen vervoer, en de ergste....de DA is gesloten (dan bel je toch een ander?)

Mss zijn er hier mensen die mij antwoord kunnen geven op mijn vraag, waarom openen mensen een topic met een dier in nood, maar nemen toch het belangrijkste advies niet aan, namelijk bel een DA?
Waarom?

Ik vidn het erg frustrerend om elke keer weer te moeten lezen dat er een dier nodeloos heeft moeten leiden, tips zijn welkom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:06

weet je wat het denk ik is?

mijn dieren zijn mijn kinderen....als daar wat mee is zit ik á la minute bij de dierenarts. :j
ik heb zo langzamerhand wel genoeg ervaring en inzicht om te bekijken wat ernstig is en wat niet.

maar wat voor mij ernstig is hoeft dat voor een ander niet te zijn en andersom..
ken wel mensen die voor iets bij de dierenarts staan waarvan ik denk van huh?
een kras op het hoofd?
dat trekt toch wel weer weg joh..
maar dat soort dingen zijn nou eenmaal heel persoonlijk....

ik vind het absoluut soms wel vreemd dat mensen een topic gaan plaatsen en niet gewoon even bellen met een arts.
daar heb je toch telefoon voor?>
en er is altijd wel iemand bereikbaar
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-06-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:07

Sja ik ben ook iemand die gerust midden in de nacht de DA belt. Erger nog, alle dieren hier moeten altijd 's nachts, in het weekend en het liefst ook nog op feestdagen ziek worden, alsof ze het weten...

Maar helaas zijn er een hoop mensen die niet zo zijn, die denken 'ach die paar uurtjes zullen niet veel uitmaken' of idd 'het nog even aankijken, misschien is het morgen beter' (en dan gek opkijken dat de volgende dag beest dood op de grond ligt).

Ik denk dat je behalve adviseren zoals nu gebeurt, er heel weinig aan kunt doen. Zolang ze eten en drinken krijgen, gaat de dierenbescherming niets doen en zelf kun je ook weinig beginnen als iemand niet wil.

Een topic openen is gratis en ik denk dat iedereen die dat doet op advies hoopt als 'dit had mijn *dier* ook en die heb ik een uurtje met rust gelaten en toen was het over'. Dierenartsen kosten (vooral 's avonds/weekend/feestdagen) een hoop geld, naast de tijd en moeite die het kost erheen te rijden. Triest maar waar...

Pauline

Re: Een topic openen, dier in nood of ziek, maar niet naar de DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:10

Hm voor mezelf wil ik graag van iemand anders horen of er herkenning is, en om mijn verhaal kwijt wil. Niet in plaats van een doktersbezoek :n

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:11

Ik snap persies wat je bedoeld.
Even aankijken kan natuurlijk altijd.
Maar met een uurtje of wat heb je echt wel door of het weg gaat trekken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:14

ik snap heel goed wat je bedoeld........

ik ben makkelijk met mijn dieren, echt! mijn honden zijn wel eens een weekeinde alleen thuis geweest bijvoorbeeld. En als ze een keer geknokt hebben en ze hebben schade....... dan ga ik ook niet naar de dierenarts.

maar, als ik het niet weet op te lossen, of ik weet niet wat er aan de hand is.......... dan kom ik bij een dierenarts, HOE DAN OOK......

al moet ik de taxi betalen met de trouwring van mijn overleden moeder........

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:16

Tja het weekend tarief zal ook wel hoger zijn dan normaal, niet dat ik me daar iets van aantrek maar andere mensen misschien wel? Wij hadden een keer een konijn wat echt doodziek was,dus ik belde de D.A op zaterdag.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:20

Op zaterdag heeft mijn DA gewoon spreekuur. Ik meen tussen 12 en 13. Das helemaal luxe :)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:20

Ik heb de laatste tijd gemerkt met dat soort topics dat het vaak jongeren (ong 12 tot 16) zijn die het openen
Vaak willen de ouders niet naar de DA of ze willen het nog even aankijken
Dus openen ze een topic in de hoop dat ze daar wat tips kunnen krijgen
Heel begrijpelijk als een topic door een minderjarige word geopend en daar heb ik al het begrip voor

Ook ik weet vaak wel als er iets met mijn beesten aan de hand is of ik naar de DA moet
Maar ik kan me toch wel voorstellen dat een ander dat niet zo goed kan inschatten en dan via bokt wat meer info wil
Maar als er dan meerdere keren word gezegd om toch maar in ieder geval een DA te bellen en het kwartje valt nog niet ......

* edit Lees net een topic waarvan ik denk jeetje.............dat vind ik echt niet kunnen jong of niet

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:38

Het is niet erg om op bokt om raad en advies te vragen, maar als dat dan door meerderen gegeven wordt, doe daar dan ook iets mee.
Tevens begrijp ik sommige ouders ook echt niet hoor. Laten een kind met totaal geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel gewoon maar alleen thuis, zonder ook maar op iemand terug te kunnen vallen :n.
En de ouders die wel dieren in huis halen (vaak voor de kinderen) en daarmee dan niet naar een DA willen gaan, heb ik helemaal geen goed woord voor over. Je zou bijna wensen dat er ook voor dergelijke zaken wetgevingen gaan komen. Kan er ook nog wel bij.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:44

Ik ben ook geen zeikerd met m'n dieren, en iedereen is wel eens niet lekker dus ook de katten. Maar ik ken ze ondertussen al wel zo goed dat ik zeker weet wanneer ik wel naar de DA toemoet. En dan maakt t me echt niet uit wat voor toeslag ik moet betalen hoor ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:49

waar ik dan niet tegen kan zijn de l*lsmoezen, mn fiets had lekke band, of mijn licht was kapot, mn vader was niet thuis en had de auto mee. Dan bel je toch de buurman uit zn bed, of je beste vriendin dr vader, desnoods ga je lopen of met de bus, maar gaan zal je!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:53

ik ren niet meteen naar de da. net als ik voor mezelf niet direct naar de dokter ren. maar ik open ook niet snel een topic. als ik me echt zorgen maak ga ik naar de dierenarts.
ik heb nu een nieuw paard waarvan Ik DENK dat ze veel drinkt. voor ik naar de dierensrta stap win ik wat info en meningen. tot dusver maak ik e geen zorgen. maar mocht het nog zoveel zijn als het weer kouder wordt dan laat ik en dierenarts komen.

waar ik me ook aan kan ergeren is als mensen voor elk kleine dingetje de da bellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:56

ik heb in een kistje onder mijn bed 100 euro liggen voor noodgevallen........

stel dat mijn honden aan de knok gaan, en er een veel schade heeft........ dan kan ik altijd de aanzet maken......

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:59

KiWiKo schreef:
ik heb in een kistje onder mijn bed 100 euro liggen voor noodgevallen........

stel dat mijn honden aan de knok gaan, en er een veel schade heeft........ dan kan ik altijd de aanzet maken......

oei klinkt bekend, mijn katten hebben een eigen rekening (met pinpas en al) :o
Ook handig als wij op vakantie zijn, geef dat ding aan de buuf en mocht er wat zijn kan ze altijd met ze naar de DA. Of nieuw voer halen ofzo, mocht dat opzijn. Komt omdat wij 3 jaar geleden op vakantie waren terwijl er 1 flink had geknokt en een kras op z'n oog had. Buren moesten er mee naar de DA, die hebben het dan ook voorgeschoten. Ouders mijn buren weer afbetaald en na de vakantie wij mijn ouders. Nee ze hebben tegenwoordig gewoon een eigen betaalrekening :Y) waar altijd een vast bedrag opstaat

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:04

Je vraagt om tips, maar ik zou het eigenlijk ook niet weten.
Het enige goede advies dat je in zo'n geval kunt geven is om de DA te bellen of om zelf aktie te ondernemen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om te motiveren waarom dat zo belangrijk is. Dat klinkt misschien knullig, maar blijkbaar is het bij de topicstarter dan nog niet doorgedrongen hoe ernstig de situatie is. Iemand daarvan overtuigen kun je imo. alleen maar doen door respectvol te blijven en een goede reden aan te dragen waarom het nodig is om nu aktie te ondernemen.

Meer dan dat kun je imo. niet doen. Hoe frustrerend ook, iedere eigenaar heeft zijn/haar eigen verantwoording. Natuurlijk is het beroerd als je weet dat er ergens een dier lijdt terwijl er wellicht een oplossing voorhanden is, maar meer dan informeren adviseren kun je niet doen.

Naar mijn idee is het trouwens ook niet altijd het beste advies om een DA te bellen. Als je wat van dieren af weet en een situatie in kunt schatten, dan zou je eigenlijk in sommige gevallen het advies moeten geven om een hamer te pakken. Klinkt cru, maar ik denk er echt zo over.
Een paar weken geleden heb ik nog iets ergs meegemaakt met mijn konijntje, de onsmakelijke details zal ik jullie besparen. Als ik dit verhaal op Bokt had geplaatst dan had ik waarschijnlijk als advies gekregen om de DA te bellen. Goedbedoeld, maar naar mijn idee niet het beste advies. In dit geval was nl. het enige juiste advies geweest om een hamer/geweer te pakken en het arme dier nu uit z'n lijden te verlossen. Ik heb dus geen topic geopend en ook geen DA gebeld maar zelf aktie ondernomen. Niet omdat ik het leuk vind om mijn konijntje dood te slaan (integendeel zelfs, maar dat mag hopelijk duidelijk zijn), maar wel om lijden te besparen. Voor je bij de DA bent, ben je al gauw een half uur verder, en in dit geval was dat nodeloos lijden geweest.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:09

:)) Nou, een eigen rekening vind ik persoonlijk wat ver gaan, maar het is wel een idee :)

Ik kan me er enorm pissig om maken en reageer niet eens meer in die topics. Het banketstaaf is dat het inderdaad vaak 12/13 jarigen zijn die alleen thuis zijn en waarvan ouders te besodemieterd zijn om met het beestje naar de DA te gaan, omdat ze moeten werken :? Sorry, maar als mijn bazin niet begrijpt dat ik naar de DA moet omdat er iets met mijn beestje is, dan heeft ze pech! Ik heb mijn baan nodig, maar mijn beesten gaan voor.

Ik vind het zo jammer dat er zoveel mensen zijn die persé dieren in huis moeten hebben en vervolgens hun verantwoordelijkheden niet nemen als het erop aan komt.

Ook onze beesten vinden het leuk om op de meest onlogische tijdstippen iets te gaan mankeren, maargoed...zondag of geen zondag, we gaan! Al moet ik 100km verderop een DA opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:10

Fijne reactie's dus ik ben niet de enigste die er zo zijn bedenkingen over heb.
zydeco schreef:
Ik heb de laatste tijd gemerkt met dat soort topics dat het vaak jongeren (ong 12 tot 16) zijn die het openen
Vaak willen de ouders niet naar de DA of ze willen het nog even aankijken

Klopt, dat valt mij ook op, en dan zeggen dat de verantwoordign niet bij hun ligt maar de ouders (logisch) en daar ligt dus presies het punt wat mij zo enorm frustreerd.
En dan nog boos zijn op bokt ook, op de koop toe en opmerkingen krijgen als 'tipisch bokt' o kwaaier kan je mij niet krijgen.

Een dier wat in levensgevaar is, opent rustig een topic waar mensen enorm van schrikken omdat het alle signalen afgeeft dat er een arts aan et pas moet komen, en dan afschuiven....Ja het is niet mijn dier.

Ik ging kruipend, net als jullie van mijn laatste centen. Niet om een prutteltje of bobbeltje, maar wel als het dier ligt te stuipen, en die topics kom je echt tegen hier. ;(

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:14

Andere kant van het verhaal is dat laatst een jong meisje hier door bokt bijna werd gedwongen om midden in de nacht over straat te gaan met een ziek dier. Zonder dat haar moeder het wist is ze dus midden in de nacht over straat gegaan. Het is gelukkig goed gegaan, maar ik zag de krantenkoppen al voor me als het fout gegaan was.

Als er echt wat aan de hand is met een van mijn dieren zit ik niet op bokt. Dan zit ik bij de dierenarts. En dat is al meerdere keren voor gekomen midden in de nacht en altijd in het weekend. ;)

Mijn ervaring is (helaas) dat je wel het dringende advies kunt geven om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan, maar als mensen dat naast zich neer leggen kun je daar verder weinig meer aan doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:25

Daar ben ik het zeker mee eens :j
Natuurlijk wil je het beste voor een dier en probeer je een goed advies te geven, maar het is ook een kunst om het bij adviseren te houden en 'je plaats te kennen'.
De keerzijde van de medaille is dat er mensen kunnen zijn die compleet uitgekotst worden omdat ze een advies niet opvolgen, of zelf vreemde toeren uithalen om maar aan de wil (soms: eis ;)) van anderen te voldoen, en dat mag imo. ook niet zo zijn.
Het is ieders eigen verantwoording, hoe sneu het soms ook is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:38

tja wat doen we eraan? het enige wat we erin kunnen blijven proppen is dat ze naar de DA moeten bellen
alleen die zal waarschijnlijk weten hoe of wat....

ik weet zelf wel heel goed wanneer ik naar de DA moet met mijn honden
het is ook maar 2 min van hier en ga liever te vaak dan te weinig

maargoed ik zou er ook geen topic over openen,hooguit als ik al geweest ben , met een verslag ofzo.....

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:38

daar heb je helemaal gelijk in oscar, maar soms vraag ik me wel eens af, is het nou zo moeilijk om op z'n minst een belletje te wagen.

Als de DA denkt dat t tot na t weekend/volgende morgen kan wachten, dan zegt hij dat ook wel hoor. Tenminste die van mij wel :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:41

inge81 schreef:
daar heb je helemaal gelijk in oscar, maar soms vraag ik me wel eens af, is het nou zo moeilijk om op z'n minst een belletje te wagen.

Als de DA denkt dat t tot na t weekend/volgende morgen kan wachten, dan zegt hij dat ook wel hoor. Tenminste die van mij wel :D

En dan zegt TS dat ze gebeld heeft en de DA zegt dat het wel tot na het weekend kan wachten, terwijl TS nooit gebeld heeft. ;)

Zelf heb ik de neiging soms ook wel om "door te zeuren", vooral als ik weet dat het om iets gaat waar met spoed een da voor nodig is en als iemand niet naar de da gaat het einde verhaal betekend. Dan heb ik toch echt met zo'n dier te doen.

Maar diep in mijn hart weet ik ook dat ik nooit zal doordringen bij iemand die een topic aanmaakt in plaats van zelf eerst de dierenarts te bellen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:43

inge81 schreef:

Tuurlijk, daar heb je ook voor de volle 100% gelijk in :j
'Probleem' is dan alleen dat wij blijkbaar anders denken en handelen dan degene die het betreft.
Om daar tot door te dringen werkt het niet altijd om maar te blijven 'drammen'. Een goedbedoeld advies kan ook averechts werken. Als de boodschap diegene niet bereikt, dan bereik je alleen maar dat iemand pissig wordt omdat het als opdringerig wordt ervaren en dat iemand de kont tegen de krib gooit en niets meer doet, met alle gevolgen vandien.
Daarom vind ik het ook zo belangrijk om respectvol te blijven en iemand op een nette manier te vertellen wat er aan de hand is, wat hij/zij het beste kan doen en wat evt. de gevolgen zijn van geen aktie ondernemen. Ik weet ook dat dit geen makkelijke opgave is, het valt op zo'n moment niet mee om je eigen emoties weg te cijferen en alleen iets te plaatsen dat in het belang van het dier is :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:14

TS; ik snap compleet je punt, maar helaas zit je hier op bokt vaak tegen een blinde muur te kletsen. Geen haar op mijn hele lijf dat eraan zal denken om een topic te openen voordat ik de DA heb gesproken (als ik het idee heb dat het echt mis is, als in 'levensbedreigend'). Ook toen ik 12-16 was had ik genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hoor, dus dat vind ik een slappe smoes.

En hier inderdaad hetzelfde; al moet ik kruipend naar de DA en de rekening betalen van m'n laatste centen.