verlamming konijn? Kansen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zap

verlamming konijn? Kansen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:02

Hoi!
Een vriendin belde me net (nog net niet hysterisch) op dat ze weet wat er mis is met haar konijn, namelijk achter verlamd en ook voor niet helemaal goed (kan zijn hoofdje niet goed optillen om te eten/drinken). Ik was er van de week en toen was het diertje al een beetje futloos en had warme oortjes (at en dronk nog wel goed), en was de dierenarts gebeld voor een afspraak.

Uiteraard is er nu net, na constatering van de 'verlamming', opnieuw de dierenarts gebeld met de vraag hoe snel ze terecht kon en met de mededeling dat ze er NU aankwam met dr beestje. Hoppa, ik in de kleren (zat in mn bikini :P) en was al onderweg naar de auto (vriendin heeft geen auto/rijbewijs) om haar + nijn op te halen, maar werd gebeld dat haar vader al onderweg was en die er sneller was.

Maargoed, is er nog enige hoop voor dit nijn? Nijntje is al wat jaartjes (zeker een jar of 6) en ze was er zooo weg van |(

chocobroodje

Re: verlamming konijn? Kansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:04

waarschijnlijk veroorzaakt door hersenvliesonsteking of een hersenbloeding, ik denk niet dat het goedkomtmaar hopelijk zit ik ernaast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:04

Persoonlijk zou ik daar niet lang over nadenken eigelijk.

Wie heeft geconstateerd dat hij verlamd is dan? Want ik begrijp dat dat gewoon thuis gebeurd is?
En weet ze al hoe het komt?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:08

Waar over nadenken?

Ze denkt dat het diertje verlamd is, daarom heb ik het ook expres tussen haakjes gezet :). Maar als hij naar zijn waterfles wil sleept zijn achterhand mee en hij zit in zijn ontlasting terwijl hij ALTIJD zindelijk is :j

Ze is nu naar de dierenarts, dus nee ze weet nog niet hoe het komt. Niks verandert, diertje had laatst wel een ontsteking aan zijn oogjes en is daarvoor ook bij de DA geweest. Nijn was altijd gezond :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:08

chocobroodje schreef:
waarschijnlijk veroorzaakt door hersenvliesonsteking of een hersenbloeding, ik denk niet dat het goedkomtmaar hopelijk zit ik ernaast.

Ik vrees ook zoiets, helaas.

Gelukkig is ze heel helder, als het over is dan is het over.

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:10

Het zou kunnen dat het e. Cuniculi is, Dat is een parasiet wie erg moeilijk uit te roeien is.
1 van de symptonen is dus idd achterhandproblemen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:11

Kansen zijn vrees ik nihil. Hopelijk heb ik het mis, maar vrees het ergste voor het diertje. Veel sterkte.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:12

ouwerakker schreef:
Het zou kunnen dat het e. Cuniculi is, Dat is een parasiet wie erg moeilijk uit te roeien is.
1 van de symptonen is dus idd achterhandproblemen.

Dat heb ik ook gelezen ja op internet. Die parasiet is in dit stadium toch dodelijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:34

Ik zou er niet lang over nadenken om hem kunstmatig in leven te houden. Als hij verlamd is dan zal hij zich altijd moeten slepen en komt hij onder de ontlasting te zitten en krijgt hij wonden ed. Ik zou daar dus niet over twijfelen ;)

Toen ik een jaar of 14 was had ik ook een dwergkonijntje die met zijn pootje tussen het gaas van het hok was blijven zitten, pootje was helemaal verdraaid door zijn getrek. Bij de DA bleek het dus op 3 of 4 plekken gebroken te zijn en we hadden 2 optie's; inslapen of amputeren.
Een konijn met 3 pootjes laten rondlopen leek me geen optie, iig niet als het gaat om een achterpootje dus hij is ingeslapen. Was wel even moeilijk maar voor het dier wel het snelste en minste pijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:39

Ow er wordt ook zeker niet onnodig gedokterd met dit diertje hoor. Er is gelijk gezegd dat als dit niet snel opgelost kan worden het diertje wordt ingeslapen.

Sneu van je nijn annelies! Bij een andere vriendin had nijn het hok op zijn pootje gehad (voorpootje gelukkig) en die is geamputeerd. Diertje had nergens last van en leefde nog lang en gelukkig :D

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:41

is niet best, maar je weet nooit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:48

zap schreef:
Ow er wordt ook zeker niet onnodig gedokterd met dit diertje hoor. Er is gelijk gezegd dat als dit niet snel opgelost kan worden het diertje wordt ingeslapen.

Sneu van je nijn annelies! Bij een andere vriendin had nijn het hok op zijn pootje gehad (voorpootje gelukkig) en die is geamputeerd. Diertje had nergens last van en leefde nog lang en gelukkig :D

Bij mijn nijntje ging het dus om een achterpootje en ik vind dat je 't een dier niet moet aandoen om zijn natuurlijke gedrag niet te kunnen vertonen. Bij een voorpoot zal het wel meevallen maar een achterpootje is toch wel nodig om te kunnen rondhuppelen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:49

absoluut annelies :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:12

Update : nijntje is ingeslapen :j Weet nog niet precies wat de diagnose was, maar Bink is niet meer

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:17

Triest maar wel beter voor het beestje........

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:18

chocobroodje schreef:
Triest maar wel beter voor het beestje........

Uiteraard :j

Er was waarschijnlijk die parasiet. Er was een mogelijkheid om een kuur te geven van 28 dagen, maar daarna was het maar de vraag of het beter zou gaan. In die tijd kon het diertje niet zelf eten/wassen ed. Dus dat is niks voor het beestje.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:26

Citaat:
Bij mijn nijntje ging het dus om een achterpootje en ik vind dat je 't een dier niet moet aandoen om zijn natuurlijke gedrag niet te kunnen vertonen. Bij een voorpoot zal het wel meevallen maar een achterpootje is toch wel nodig om te kunnen rondhuppelen.

Moet er toch even iets over kwijt.
Ik heb een konijn op 3 poten, en die mist zijn achterpoot. Ze red zich prima, doet alles wat ze doen moet, graaft zelfs nog!
Dus een konijn die een achterpoot mist, kan nog een goed leven hebben hoor! Ze kan zelfs op haar achterpoot staan en overeind blijven staan...
Kan niet konijnwaardiger toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:29

Jawel hoor, 4 poten, dat is konijnwaardiger ;)

Het maakt ook niet uit, ik heb er destijds voor gekozen om haar te laten inslapen omdat het me geen waardig bestaan leek op 3 poten, als ik nu weer moest kiezen zou ik wss hetzelfde doen.
Ieder zijn mening toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:37

Sneu maar goed dat hiervoor is gekozen. Ons konijn heeft ook een verlamde achterhand gehad en dat is een dag aangekeken, uiteraard gezorgd dat hij overal bij kon, maar het werd niet beter en hij is ook ingeslapen. Wel was hij al 11 jaar, bij hem was het waarschijnlijk een ouderdomsprobleem maar nooit onderzocht (nijn is een nijn zeggen mijn ouders). Goed dat jouw vriendin ermee naar de DA is gegaan om te kijken voor een oplossing en daarna een weloverwogen diervriendelijke keus heeft gemaakt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:40

Ik heb een weekje geleden mijn konijn moeten laten inslapen met dezelfde verschijnselen.
Hij was al heel vaak een beetje ziekig, en al een jaar of 9. Eerst kwamen we ermee bij de dierenarts, die zei dat het waarschijnlijk een hersenbloeding was ofzo. Ze zou hem medicijnen kunnen geven waarmee ze hem heel weinig kans gaf dat ie er weer bovenop zou komen, maar het leek goed te gaan, totdat ie 2 weken daarna weer helemaal verlamd was bij z'n achterpootjes.
Ze had hem weer zo'n zelfde spuitje kunnen geven, en misschien had het wel geholpen, maar dan zou het weer 2 weken goed gaan enz. Toen hebben we er toch maar voor gekozen om hem in te laten slapen...
Wens haar er sterkte mee! :(:)

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:06

Ecunuli was idd in dit stadium eigelijk al niet meer te behandelen, die 28 daagse kuur kon je proberen, maar veel kans gaf ik hem niet.
Sneu, Maar het is beter zo!

@anneliesdj,
Ik heb ook een konijn met maar 3 pootjes(mist achter), hij huppelt, is vrolijk, sneller dan zijn vriendinnetje, Sprong laatst over zijn ren van 1 meter heen(het is een dwergje, de ren is nu overdekt), hij is super blij met zijn vriendinnetje, dus ik vind het wel konijnwaardig! ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:09

anneliesdj schreef:
Jawel hoor, 4 poten, dat is konijnwaardiger ;)

Het maakt ook niet uit, ik heb er destijds voor gekozen om haar te laten inslapen omdat het me geen waardig bestaan leek op 3 poten, als ik nu weer moest kiezen zou ik wss hetzelfde doen.
Ieder zijn mening toch?

Ja hoor, maar k geef alleen aan dat het konijn nog steeds zijn natuurlijke gedragingen kan doen.