Aziatische spreeuw zelfstandig eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ris

Aziatische spreeuw zelfstandig eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 12:46

Wij hebben een nestje aziatische spreeuwen maar helaas is mama vogel niet van ons maar van mensen die een "oeps"nestje kregen en de vogels direct kwijt wouden.
Inmidels eeten ze op 1 na allemaal zelfstandig.
Maar 1 wil dus niet zelfstandig eeten terwijl hij alweer 26 dagen oud is.
Hij krijgt gewoon meelwormen en speciaal baby vogel voer voor aziatische spreeuwen.
Dit voer staat ook altijd in de kooi zijn broertjes en zusjes eeten wel gewoon zelf.
De kleine begint ongeveer om het uur te mekeren om eeten en over het algemeen krijgt hij dan ook gelijk.
Soms moet hij even een uurtje extra wachten maar hij krijgt wel altijd eeten.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Want 16 jaar lang om het uur voeren is geen optie.
Dus wie weet een oplossing om dit eigenwijze vogeltje te leeren eeten?

(mensen die gaan zeggen doe hem weg, zet hem op straat of breng hem naar een fokker hoeven niet te reageren)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 28-06-09 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald.

Pluttersput

Re: Aziatische spreeuw zelfstandig eeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:10

Lastig, maar zou het niet gewoon kunnen dat hij wat meer tijd nodig heeft? Ik had hier 2 duiven die ook pas na lange tijd zelf begonnen te eten, 1tje at al bijna 2 weken voordat de andere zelf begon te eten.
Vlak erna kreeg ik nog een duif binnen die al tegen het uitvliegen aanzat, maar nog niet zelf kon eten. Dus die heb ik ook moeten voeren nog.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:58

Mocht je hem trouwens wel elk uur moeten voeren mag je hem wel hierheen brengen :Y)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:10

Hoe heb jij je duif leeren eeten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:13

Veel geduld gehad :) Die van mij kregen van een lepeltje te eten, op een gegeven moment begonnen ze zelf wat te prutsen. En ik heb ze gewoon een bakje eten met wat korreltjes in het hok erbij gezet. Op een gegeven moment gingen ze zelf aan de korreltjes prutsen, en begonnen ze steeds minder pap te eten. Bij die laatste duif duurde alles gewoon 2 keer zo lang, maar uiteindelijk at hij wel zelf :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:16

Hij is pas 26 dagen oud.
In het algemeen eten ze dan wel zelfstandig, maar je hebt er die wat trager zijn. Geef hem nog een week te eten, en wacht gewoon even af of hij met zijn borers en zussen mee gaat eten.
Je hebt van alle diersoorten wel eens wat tragere groeiers en dt kan er ook eentje van zijn...

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:28

Ja alleen verlaat een aziatische spreeuw met 21 dagen het nest.
En had hij alang al zelf moeten kunnen eeten.
Ik wacht ook rustig af ik kan weinig anders doen ik ga hem niet laaten verhongeren.
Maar tips om hem te helpen zouden altijd fijn zijn.
Op dit moment is het eenige wat hij doet de bak met wormen vol schijten.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:33

Bedoel je een javaanse mayna? Wat je kan doen is met een pincet de worm voor zijn snavel houden als hij zijn snavel opent de meelworm met de pincent achter in zijn keel geven en dan een soort van voorzichtig aandrukken.

Succes

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:33

Zodra een jonge vogel het nest verlaat en zelf gaat leren vliegen en eten zoeken, ondersteunen de ouders ze nog een aantal dagen met extra eten. Heel normaal dus.

Als deze een dag later geboren is dan de anderen omdat zijn ei een dag later gelegd is, wat op zich zou kunnen, en hij de hele periode omdat hij misschien de kleinste was, iets achterstand heeft, dan is hij nu nog aan het inhalen en heeft hij misschien gewoon een paar dagen langer die ondersteuning nodig...

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 15:43

HBVisser schreef:
Bedoel je een javaanse mayna? Wat je kan doen is met een pincet de worm voor zijn snavel houden als hij zijn snavel opent de meelworm met de pincent achter in zijn keel geven en dan een soort van voorzichtig aandrukken.

Succes

Dat doe ik ook dat heb ik ook met de andere gedaan wormpjes in de snavel legen en dat was ook niet de vraag.
De vraag was hoe moet ik die eene die niet zelf eet leren zelf te eeten.
Wat dat je ervan voortaan beter lezen!
Ik laat ze echt niet verhongeren hoor en weet ook prima hoe ik een jong vogeltje moet voeren.

@ Nickeltje vliegen doet hij al super en dat ze nog even ondersteuning heben weet ik alleen normaal gaan ze wel al zelf eeten als ze voedsel kunnen vinden en in de hulp van de ouders minder intensief.
Maar bij deze is het totaal niet veranderd ja hij kan vliegen en maar eeten absoluut niet.
Ik wacht het natuurlijk gewoon af maarja tips om hem te helpen leren eeten zouden fijn zijn.
Overgens is deze ook veel meer mens gericht dan de andere.
Dus ik dacht mischien is het gewoon aandacht vragen en luiigheid.
Zodra ik de kamer in kom waar ze zitten komt hij altijd gelijk op me af en op me schouder of hoofd zitten enz.

Pluttersput

Re: Aziatische spreeuw zelfstandig eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:11

Ik vind persoonlijk dat je wel iets vriendelijk mag reageren, HBVisser gaf alleen maar een advies. Er wordt verder niets mee bedoeld, het is gewoon een tip. Niet veel mensen zullen zo willen helpen als ze weten dat er zo gereageerd kan worden ;)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:15

Ze reageert alsof ik hem laat verongeren en niet goed voor hem zorg.
Ze geeft geen advies want ik vraag om zelfstandig eten niet om hoe ik hem moet voeren dat weet ik prima.
Dus dat vat ik op als een aanvallende reactie

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:17

Dit is even helemaal off-topic, maar ze doet niet alsof je hem laat verhongeren en niet voor hem zorgt :) Ze geeft een tip over hoe je hem meelwormen kan voeren. Als je dat al weet, helemaal prima :) Dat weet je trouwens blijkbaar al, anders hadden ze het niet zo lang uit gehouden. Maar ik persoonlijk lees er niets aanvallends in :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:24

Ik lees dat jij je heel vaak aangevallen voelt ris, misschien moet je het eens bij jezelf zoeken...

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:26

MarcoBorsato schreef:
Ik lees dat jij je heel vaak aangevallen voelt ris, misschien moet je het eens bij jezelf zoeken...

En dit is al helemaal oftopic ik denk niet dat dit gaat helpen om hem te leeren eeten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:27

ris schreef:
MarcoBorsato schreef:

En dit is al helemaal oftopic ik denk niet dat dit gaat helpen om hem te leeren eeten.

Dan een ontopic bericht: Ga ermee naar de dierenarts of een expert. Die weet er waarschijnlijk meer van

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:30

Nou ik dacht helemaal niet dat jij je vogeltje liet verhongeren. Ik wist ook niet dat jij een vogeltje met een pincet wist te voeren.
Maar als jij voor mij wil denken vind ik dat prima hoor. Het is veel te mooi weer om me aangevallen te voelen door een kuuk'n.

Ik wens je verder heel veel succes met je vogeltje en ik vind excuses wel op zijn plaats. Niet dat ik me de illusie maak dat ik die krijg.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:35

Moderatoropmerking:
Ok, kunnen we nu weer ontopic verder?