ik krijg weer konijntjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

ik krijg weer konijntjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:29

Hallo,

Na lang zeuren mag ik dus weer konijnen van mijn ouders. Ik heb hiervoor al meerdere konijnen gehad, ook toen ik nog maar 4 was, maar toen had ik er nog niet veel verstand van. Het was meer zoiets van oh ja, leuk voor de kinderen. Nu ben ik er dankzij mijn stage - een kinderboerderij - wel achter dat dat absoluut niet het geval is.
In ieder geval, een klant bij de winkel waar mijn moeder werkt heeft nu jonge konijnen. Het is een oeps-nestje, want ze dachten dat hun 2 mannetjes waren aangesmeerd maar de ene bleek dus een vrouwtje te zijn en nu heeft zij 7 jongen. We hebben haar nu een mail gestuurd om te vragen of ze nog konijntjes over heeft, en zo ja, dan ga ik daar 2 van nemen, een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje laat ik castreren en kan voor die tijd apart. Ik heb een buitenhok met 2 verdiepingen voor ze, dus kan de 1 beneden zitten.
Tips kan ik altijd gebruiken, mits het opbouwende kritiek is!

tutje_D

Re: ik krijg weer konijntjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:31

hee, wat leuk voor je!=D

verder heb ik niet echt tips voor je heb niet echt verstand van konijnen:+

in ieder geval veel plezier ermee!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:35

Ik vind dat je er goed over na hebt gedacht. Het rammetje castreren en er een voedster bij zetten.
Pas er alleen op als je ze wel samen loslaat binnen of buiten dat de ram er niet opgaat terwijl hij nog vruchtbaar is (tot een maand na de castratie kunnen ze vruchtbaar zijn).
Verder veel plezier ermee, het zijn erg leuke dieren.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:39

Ja, ik weet het. Ik moet ook even een plankje maken voor het trappetje. Ik ga ook nog even op mijn stage een soort nachthokje scoren, dan heeft degene die beneden zit het niet zo koud ;).
Ik zit nu alleen opeens te bedenken of ze elkaar nog accepteren als ik het plankje eruit haal, of moet ik ze om de week even wisselen, dat de 1 beneden zit en de ander boven? Of ik kan ze weer op neutraal terrein zetten en opnieuw kennis laten maken. Wat is het beste?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:43

Ik zou zelf de konijnen in de hok laten waar ze in het begin komen en niet telkens omwisselen anders kunnen ze erg gespannen raken.
Als de ram gecastreerd is en je zeker weet dat hij ook niet meer vruchtbaar is dan zou ik gaan koppelen op een neutrale terrein en kijken hoe dat gaat.
Ze kunnen elkaar herkennen maar mocht het niet zo zijn dan zou ik koppelen alsof het 2 konijnen zijn die van verschillende plekken af komen om ervoor te zorgen dat ze niet gaan vechten om hun territorium te beschermen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:05

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Dan doe ik ze gewoon lekker apart en dan mogen ze in de ren weer kennismaken, dan hebben ze ook niet zo'n grote plek en kunnen ze niet om elkaar heen. Dan moeten ze wel ;).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:08

Goed in de gaten houden als ze gaan vechten.
Komen ze in de ren ook individueel? Want dat zouden ze ook kunnen zien als hun territorium en kunnen dan gaan vechten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:10

Nee, ze mogen pas in de ren als ze bij elkaar zitten. En anders dan laat ik ze in mijn kamer kennismaken, daar komen ze toch normaal gesproken niet. Ja, ik heb het al vaker meegemaakt dat ze gingen vechten. Ik hou het goed in de gaten dat er geen bloed bijkomt. Ik ga wel eens kijken naar een mooi stukje waar ze kennis kunnen maken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:11

Klinkt heel goed. Veel plezier met de toekomstige aanwinsten!
Hopelijk kun je deze konijntjes over nemen. Mocht iemand anders ze al krijgen dan kun je ook kijken bij een konijnenopvang, daar hebben ze vaak ook jonge konijnen die daar gekoppeld zijn/kunnen worden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:14

Ja, ik koop ze zoiezo niet in een dierenwinkel, die komen alleen maar van de groothandel en zijn vaak ziek en nog veel te jong. Daar weten ze vaak ook geeneens welk geslacht het is ;).
Ik zal er zeker plezier van krijgen, ik heb er nu al zin in! :D
En gaat dit niet door, dan ga ik naar de opvang.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:16

Mm ik heb mijn konijn ook uit de dierenwinkel hoor, die is nu 7 jaar en nooit ziek geweest. Konijnenhokken zijn misschien niet super groot, maar gewoon goed. Ik had een keer gezegd dat de waterflesjes niet meer veel in zat, en meteen schoot de eigenaar de winkel in om het waterflesje te vullen, echt lieve mensen voor hun dieren ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:25

Het verschilt heel erg per dierenzaak, je hebt ook de mindere dierenzaken en daar hebben mensen het vaker over.
Fijn dat jij het hebt getroffen StillAngel.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 22:39

@ stillangel: Die hokjes zijn natuurlijk ook maar tijdelijk. De dierenwinkels bij mij in de buurt zijn helaas niet zo goed voor hun dieren als bij jullie. Ik heb al te vaak ervaringen van andere mensen gehad dat ze een mannetjeskonijn hadden i.p.v. een vrouwtjeskonijn of dat hun konijn ziek was. Toen mochten ze het konijntje inruilen voor een andere... dat vind ik ook heel makkelijk. Zeiden ze later dat het konijntje weer geplaatst was, nou ik weet wat er echt mee gebeurd is....
Dus ik heb er slechte ervaringen mee dus ik neem ze liever van iemand die ze per ongeluk heeft gehad en die goed voor zijn beestjes is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:16

Even een update: We hebben vandaag contact gehad met die vrouw van de konijntjes en we gaan morgen kijken. Ze was er nog maar 1 kwijt aan haar buurjongetje, en ik ga er dus 2 uitzoeken :D. Ik ga ook gelijk even kijken of ik het geslacht kan bepalen, ik hoop dat het een beetje makkelijk te zien valt.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:56

Oeeeh succes leuk joh! :D
Laat je zo even een update weten welke het geworden zijn ?
en.. Foto's ? :D :D
ben benieuwd leuk joh! :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:13

Ik ben vandaag wezen kijken en heb er 2 uitgezocht. 1 is zwart en de ander zwart-wit, net zoals mams. Ik ben helaas heel stom geweest, ik had wel mijn camera mee, maar ik ben vergeten foto's te maken.
Dus die krijgen jullie vrijdagavond, dan mag ik ze ophalen!
Ze zijn nu trouwens 5 en een halve week oud, ze zijn op een dinsdag geboren. Ze zijn echt onwijs lief en heel nieuwsgierig gelijk! Mams was ook heel lief en liet je ook gewoon haar kinderen oppakken en kwam zelf ook af en toe kijken. Dus ik ben helemaal blij en kan niet wachten tot vrijdag! Alleen ik moet eerst het hok even opknappen, even schuren en een laagje beits eroverheen, nieuwe scharniertjes erin en een wieltje eronder (1 afgebroken) en het deurtje van boven moet even vernieuwd worden. Gelukkig helpt paps ook mee.

Hier wel een link van de advertentie van de konijntjes:

http://link.marktplaats.nl/260757018

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:19

ehm mag ik 1 ding zeggen, volg alsjeblieft niet de tip van de advertentie op om de jonge nijntjes sla te gaan voeren!
op www.bunnybunch.nl staat wel een lijst met wat je wel en niet kunt voeren.
op die site staat ook wel info over het koppelen!

nou veel succes met t stel!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:26

oh dat had ik geeneens gelezen! ik weet dat ze geen sla mogen, daar krijgen ze te veel vocht van binnen. Ik ben al lid van bunnybunch, en daar haal ik ook veel info vandaan. Ik loop zelf stage op een kinderboerderij, en daar leer ik ook veel wat konijnen wel en niet mogen, maar bedankt voor de tip!

En het zal vast gaan lukken met die kleine ukkies ;).

Edit: Heeft iemand suggesties voor namen? Ik zat zelf te denken aan cleo en figaro.