Schijnzwanger konijn, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vankje

Schijnzwanger konijn, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:16

Wij hebben het konijn van mijn schoonzusje te logeren ivm haar vakantie & nu verdenk ik het beestje ervan schijnzwanger te zijn. Hele plukken haar in de mond (echt énorme plukken!), ze verzamelt enorme hoeveelheden stro in dr mond & ze gromt als je het eruit wil halen. In eerste instantie dacht ik niet aan (schijn)zwanger, dus zag die enorme plukken haar onder dr kin & dacht dat ze daar gewoon losse haren had ofzo, dus wilde het wegpakken, toen begon ze te grommen & bleek ze dat hele tapijt gewoon in dr mond te hebben :=
Nu is ze enorm druk met het wegduwen van stro e.d.
Heb zelf twee konijntjes, maar dat zijn gecastreerde mannetjes, dus heb hier geen ervaring mee.
Heb op internet gelezen dat je ze dan het beste met rust kunt laten, zal ik dan maar doen he? Kan alleen niet vinden wat nu beter is: nestje weghalen of juist niet. De één zegt weghalen, dan is ze er sneller van af & weer een ander zegt dat je het moet laten liggen. Weet iemand van jullie ik het beste kan doen?

Icecrystal

Re: Schijnzwanger konijn, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:18

Ik zal het weghalen als ik jou was. Ik had een keer een vogeltje die schijnzwanger was (Dat is natuurlijk heel anders) maar die bleef ermaar mee bezig die at op een gegeven moment geeneens meer..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:20

Alles waar ze nest van kan maken weghalen. Zet haar maar een paar dagen alleen op zaagsel en geef iets minder hooi. Dan is het zo uit haar systeem ;-).

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:22

Mijne doet dat ook :j maar eet wel gewoon goed, ook plukken haar en nestje elke keer.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:23

Ik heb toen mijne dat was, wel 2x in een korte tijd achter elkaar (even stop ertussen) gewoon iedere week verschoont zoals altijd, en een knuffel gegeven in de kooi; nu denkt ze dat dat haar baby'tje is (best wel raar maar waar :P ) en likt ze hem telkens, soms zelfs bedje maken. echt schattig! Sinsdien heeft ze het nooit meer gedaan (sinds 2 jaar)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:25

Die van ons heeft dat ook regelmatig. Niet te drukover maken. Als ze weer 'normaal' is zou ik het nestje weghalen.
Voor die tijd niet te veel aandacht aan schenken...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:45

na een paar dagen zal ze niet meer naar het gebouwde nest omkijken en kan je het weg halen. Als je het te vroeg weg haalt heb kans dat ze weer een nieuw nest bouwt. Dat heb ik gehad toen mijn voedster schijnzwanger was.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:49

Bedankt voor de tips!
Ze is nu wat gekalmeerd, ze ligt rustig in haar kooi. Zal wel moe zijn van al dat geren van vannacht & vanochtend.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:52

Ik zou even een paar dagen wachten en dan het 'nest' verwijderen en met het konijntje zelf even langs de dierenarts gaan. Het grote risico van schijnzwangerschappen: komen vaak steeds vaker en heftiger terug en kans op baarmoederontsteking word steeds groter.
De baarmoeder laten verwijderen is op langer termijn een veel gezondere keus die je kunt maken voor je konijntje. Het konijntje hoeft helemaal niet te maken te krijgen met een baarmoederontsteking, maar wanneer het eenmaal een baarmoederontsteking heeft ben je er vaak te laat achter en is de kans op genezing vrij klein. Ook een operatie op het moment dat de baarmoeder al ontstoken is, is dan zeer risicovol.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:57

Asjemenauw: Okay, dat zal ik doen. Het konijntje is niet van mij zelf, maar van mijn schoonzusje die morgen op vakantie gaat. Ze blijft nog een dikke week bij ons, dan gaat ze weer terug. Heb even contact met haar gehad & ze zei dat het konijn dit ongeveer elke twee weken heeft. Alleen had ze zelf nog niet aan schijnzwanger gedacht, ik heb haar vanmorgen ook al aangeraden om meteen naar de DA te gaan zodra ze terug zijn van vakantie :j Dit wat jij nu vertelt, had ik inderdaad gisteren ook op internet gelezen. Kan ze haar beter even laten helpen :j
Dan weet ik nu in elk geval wat ik met het "nestje" moet doen.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 02:36

Jij bent een oppas met groot verantwoordelijkheids gevoel! Petje af voor jou!
Waar woon je? Ik zoek nog een goed thuis voor mijn parkietjes :D :+ :D