[BB] Kat tand kwijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[BB] Kat tand kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:08

Hee bokkers :)!
Ik kwam er vorige week achter dat één van mijn katten (9 jaar) zijn hoektand kwijt is.
De tand zat (voor hem) linksboven. Het vreemde is, is dat er alleen maar een gat zit. Niet afgeproken, het bloedde alleen heel erg en van de tand was niet meer te bekennen. Je ziet alleen maar een gaatje. Is dit schadelijk voor hem? Omdat het toch een vrij belangrijk gedeelte is van z'n gebit lijkt me.. Hij was de héle tijd aan het likken en brokjes eten ging moeilijk, nu gaat het wel weer.
Maar zou het kunnen dat ie wel gewoon ergens tegenaan is gesprongen en dat z'n hele tand is afgebroken? Of zou het kunnen dat z'n tand eruit is gevallen (hij is niet al te gezond)
Wil het even zeker weten of ik er iets aan moet doen. :)
Even ter illustratie :+ :
Afbeelding
Die tand is ie dus 'kwijt'.

Groetjes!

XoNo

Re: [BB] Kat tand kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:10

Al het bloedde, denk ik niet dat de tand er zomaar uitgevallen is.

Verder kan het geen kwaad hoor. Er zijn genoeg katten waarbij ze alle tanden verwijderd hebben en zelfs zij kunnen nog brokjes eten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:22

Oke, dankje voor je antwoord :)!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:24

Mijn kat z'n hoektand was afgebroken, en die kon ook altijd gewoon eten etc

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:25

In principe kunnen katten makkelijk zonder die tand zich redden. Wel raar dat ie hem zomaar kwijt is. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als er een stukje tand is achtergebleven dat het kan gaan ontsteken. Maar dat is een kwestie van je kat in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:48

Kan FORL zijn, dan worden de tandwortels langzaam afgbroken en vallen ze dr uit, gaat gepaard met bloed.
Heb hier ervaring mee helaas.

Je zult alleen goed in de gaten moeten houden of er nu geen wond van de onderste hoektand in de bovenlip komt, omdat het verband weg is, dat gaat dan irriteren, erg pijnlijk voor de kat, oplossing is de onderste dr ook uit te halen.
Deel de ervaring op veel ellende na, hier was de diagnose door het wondje op de lip; KANKER.
Jaren lang prednison, plekje bleef, bleek het heel simpel door de onderste hoektand te komen.
Dankjewel verkeerde diagnose.
Succes steek mn verhaal maar bij je :)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:50

Ik ben nogal een pieperd wat betreft mijn katten en paard, dus misschien toch ff langs de DA?
Voor controle kan het geen kwaad....als het later blijkt dat het wat ergs is kan je jezelf wel voor je kop slaan!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:52

Bij mijn kat is precies die tand jaren terug getrokken. Nooit problemen mee gehad, de kat is nu dik 19 jaar. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:45

ben het met Chiqa eens!
kijk eens naar de rest vd tanden en of hij erg uit zn bekkie stinkt? zn hele gebit kan aangetast zijn zonder dat je het merkt, misschien even een checkup door de DA laten doen. tanden kunnen onder het tandvlees door weg rotten en dan zijn de rapen gaar zeg maar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:18

Ik zal een afspraak met de DA maken.
Heb helaas ook veel problemen met m'n 2e poes, zij heeft een Auto-immuunziekte. Maar daar krijgt ze gelukkig medicijnen voor. Maargoed, da's offtopic. Bedankt voor de tips allemaal :j

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:36

Inderdaad verstandig om zijn gebit na te laten kijken. :j
Puur om te weten of het een ongeluk is geweest of dat er misschien verder nog problemen in zijn gebit voorkomen.
Ze kunnen prima leven zonder hoektanden, nadeel is alleen; de hoektanden zorgen dat de tong goed in positie blijft, als een soort van gevangenis. Nu heb je dus kans dat een stukje tong naar buiten kan 'piepen'. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:13

Fielychi schreef:
Inderdaad verstandig om zijn gebit na te laten kijken. :j
Puur om te weten of het een ongeluk is geweest of dat er misschien verder nog problemen in zijn gebit voorkomen.
Ze kunnen prima leven zonder hoektanden, nadeel is alleen; de hoektanden zorgen dat de tong goed in positie blijft, als een soort van gevangenis. Nu heb je dus kans dat een stukje tong naar buiten kan 'piepen'. :)
'

Ja, zn tongetje komt er wel een stukje uit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:36

Oja dat had Simba dus ook, hij beet daardoor dus ook steeds op zijn lip waardoor daar dus een ontsteking kwam.
Hoe was het bij de DA?