Hoe hond ontvlooien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Hoe hond ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 02:21

Mijn vriend en ik gaan eind augustus emigreren. Afgelopen winter waren wij al voor 3 maanden op La Palma om te orienteren. In het dorp waar wij zaten liep een enorm leuk hondje rond. Hij was niet mager, zeer vriendelijk en vrolijk en eigenlijk hebben wij hem min of meer verzorgd en vertroeteld. Enig nadeel was: beestje zat onder de vlooien. En eigenlijk is daar niets voor te koop op La Palma.
Nu gaan wij dus terug en willen heel graag dat beestje bij ons in huis nemen. Dus heb ik mij al voorgenomen om gewapend met anti vlooien rommel daarheen te gaan.
Maar wat kan ik nu het beste meenemen? Het dier heeft dus al vlooien, dus die zullen neem ik aan eerst aangepakt moeten worden voordat je met preventieve bescherming begint. Of heb ik dat mis en zijn er middelen die anders werken?
Ik hoor het graag van de mensen die hier ervaring mee hebben, alvast hartelijk bedankt!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 03:24

Je kan anti vlooien shampoo gebruiken, daarmee dood je ook de eitjes. Je hebt ook een spray, maar daarmee was mijn hond niet helemaal vlo-vrij. Shampoo werkt wel het beste :) Wel hooguit 2 keer de hond goed wassen, voor de zekerheid.

Palmera

Re: Hoe hond ontvlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:37

En kan ik er dan daarna preventief een vlooienband om doen ofzo? Want het lijkt mij voor het beestje wel fijn dat hij na een week niet weer onder zit.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:45

Vlooienband heeft niet echt voldoende werking..
Een hond vlo-vrij krijgen kost nog best wat moeite.. Je kan beter een poeder of spray gebruiken dan een shampoo, deze werken langer door. Verder moeten alle dieren worden behandeld (maar volgens mij hebben jullie alleen het hondje?). Verder moet je de omgeving erg goed behandelen omdat het grootste gedeelte van de vlooien daar zit. Hierbij bestrijdt je de eieren en larven, het popstadium is niet gevoelig voor middelen. Deze poppen kunnen wel 140 dagen pop blijven dus je moet erg goed opletten. Je moet blijven behandelen totdat het probleem helemaal over is. De vaste ligplaats van de hond is ook erg belangrijk!
En als laatste, mocht de hond er zelf veel last van hebben in de vorm van huidproblemen moeten deze ook behandeld worden ;)

Succes ermee :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:47

Ik zou eerst wassen en na het wassen druppels in de nek doen.
Deze druppels moeten maandelijks herhaald worden.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:53

Kan je doen, maar het is erg belangrijk dat je zeker weet dat je deze mag combineren :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:49

We hebben inderdaad alleen die hond dan... De dieren leven in dat soort dorpen gewoon buiten. Lopen lekker vrij rond, komen eten en gaan weer wandelen. Deze wilde ook echt blijven slapen in de woonkamer, dat vond ie blijkbaar gezelliger. Dat mocht ook, tot ik erachter kwam dat ie onder de vlooien zat.

Maar juist omdat hij overdag gewoon buiten loopt wil ik juist dat hij iets van een preventief middel op/om heeft dat hij niet iedere dag onder de vlooien weer thuiskomt.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:17

femke27 schreef:
En kan ik er dan daarna preventief een vlooienband om doen ofzo? Want het lijkt mij voor het beestje wel fijn dat hij na een week niet weer onder zit.

Ja precies. Na het wassen kan je altijd nog een vlooienband om doen, dat beschermd je hondje tegen nieuwe vlooien. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:11

Vlooienband werkt niet voldoende. Ik zou kiezen voor bijvoorbeeld Frontline. Deze drupples doe je in de nek en herhaal je elke 5 weken. Of je neemt een pipet met de werkzame stof Permethrin, deze werken tegen vlooien en goed tegen teken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:24

- wassen met anti vlooien shampoo
-2 dagen erna ontvlooien (niet eerder anders verspreid het goedje door het weggewassen huidvet niet goed ;) )met een sterk middel (Géén frontline!! Liefst iets van de dierenarts)
- vlooienband omdoen en regelmatig controleren.

En spuit voor de zekerheid je je omgeving ook even mee met een speciale omgevingsspray

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:29

Frontline werkt tegenwoordig heel slecht of niet meer. Bij mijn beesten had het geen zin igg om dat te gebruiken. Nu heb ik wat nieuws van de dierenarts gekregen Prac-tic en werkt echt super!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:33

Aranel schreef:
-2 dagen erna ontvlooien (niet eerder anders verspreid het goedje door het weggewassen huidvet niet goed ;) )met een sterk middel (Géén frontline!! Liefst iets van de dierenarts)

En spuit voor de zekerheid je je omgeving ook even mee met een speciale omgevingsspray

Vlooienband kan je wel achterwege laten, als je een goed middel gebruikt van de dierenarts.
Gebruik gewoon pipetten, van een goed merk, geen Frontline, en dat is voldoende.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:50

Sassieja schreef:
Aranel schreef:

Vlooienband kan je wel achterwege laten, als je een goed middel gebruikt van de dierenarts.
Gebruik gewoon pipetten, van een goed merk, geen Frontline, en dat is voldoende.

Nou bij mijn hondje maakt het wel degelijk verschil!
Tot een jaar geleden gebruikte ik bij haar alleen de twee-maandelijkse vlooienspray, en toch had ze een keer vlooien in die tijd. Maar sinds ik haar een vlooienriempje om heb gedaan heeft ze nergens last meer van :D *klopt af*

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:19

Ik gebruik al jaren Frontline voor mijn honden en heb geen last van vlooien evenals onze grote klanten kring (Dierenkliniek). Het is ons meest verkochte middel

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:26

nou bij ons komen de behandelde honden terug na een week vol met vlooien dus nee frontline gebruiken we niet meer bij onze dierenkliniek nu stronghold wat ook helpt tegen wormen, alleen niet de lintworm en die wordt nou juist overgebracht door de vlo... ik zou dus ook even ontwormen als ik jou was...

vlooien hebben zoiezo een hekel aan water dus je kan een paar flessen vlooien schampoo meenemen en druppels voor in de nek bijvoorbeeld als je door de druppels heen bent kan je altijd de shampoo nog nemen wel vreemd dat er daar niets verkocht wordt of heb je dat gewoon nog niet goed bekeken waar en hoe precies? succes in ieder geval!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 12:22

Echt dierenwinkels hebben ze daar niet. Wel een paar groothandels (lijkend op b.v de welkoop) waar je eten e.d voor alle diersoorten kunt halen. Maar daar verkochten ze idd geen vlooien spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:01

Ik ben ook geen fan van frontline, heb het zowel voor katten en honden gebruikt.
Je kunt stronghold bij de da halen, werkt tegen vlooien, teken, mijten en wormen.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:06

Het klopt dat er vlooien zijn die resistent zijn geworden voor de werkzame stof in Frontline. Alleen jammer dat er (nog) geen vervanger is die tegen zowel vlooien als teken werkt en in de dierenspeciaalzaak te verkrijgen is.

Als de hond al onder de vlooien zit, kan je ook de Vlo-kill van Beaphar gebruiken. Is een vrij nieuw middel, zijn pillen als ik me niet vergis.. Anders is shampoo ook een goede optie en inderdaad niet vergeten om de omgeving mee te behandelen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:20

SpiedSkeet schreef:
Het klopt dat er vlooien zijn die resistent zijn geworden voor de werkzame stof in Frontline. Alleen jammer dat er (nog) geen vervanger is die tegen zowel vlooien als teken werkt en in de dierenspeciaalzaak te verkrijgen is.

Als de hond al onder de vlooien zit, kan je ook de Vlo-kill van Beaphar gebruiken. Is een vrij nieuw middel, zijn pillen als ik me niet vergis.. Anders is shampoo ook een goede optie en inderdaad niet vergeten om de omgeving mee te behandelen.

Aangezien het een paar jaar duurt voordat ze daar verkrijgbaar zijn.
Ik snap die drempel niet, bij de DA zijn ze soms nog goedkoper ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 01:12

Ik denk dat mensen denken dat wanneer je het bij de DA haalt, je dan receptkosten moet betalen.
Terwijl je gewoon aan de balie het kunt halen zonder verdere kosten. Bij onze da, die verder naar mijn weten alleen een praktijk heeft voor kleine huisdieren, verkoopt ook wormmiddel voor paarden. Wortdt net als wormmiddel voor honden en katten zonder recept verkocht.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 01:17

SpiedSkeet schreef:

vlo-kill heb ik van de week gehaald en het was idd een pilletje.
ik heb beiden honden de pil gegeven en na een half uurtje sprongen de vlooien er
vanzelf af. volgens mij zitten er 6 in de doos en mag je ze elke dag een pil geven.
( voor hoe lang weet ik niet, vriendlief had het gedaan )