Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
filou schreef:Betekend inderdaad dat er geen gezondheidsaanmerkingen zijn en dat de teef is goedgekeurd om mee te fokken.
HD A is het hoogste wat je kan krijgen voor heupen. Als allebei de ouders HD A hebben is er een kleinere kans dat de hond heupdysplasie (HD) krijgt. Al hangt dit natuurlijk altijd nog af van de manier van opgroeien, maar dan is het dier teminste niet erfelijk belast.
Ogen; honden kunnen ingroeiende wimpers hebben, dit is ook erfelijk en daar is de hond dus ook op getest. PRA en CEA heeft ook iets met de ogen te maken, deze hond is er vrij van dus heeft geen erfelijke oogafwijkingen.
Al met al op deze punten een goede hond dus
zonnebloem18 schreef:Zelfs als beide ouders geen HD hebben (ook niet op latere leeftijd) is er altijd een kleine kans dat een pup het wel krijgt.
Zo ken ik iemand met een reu stamboom is al zeker 6 generaties HD vrij (ook ooms en tante's) en toch is er bij deze reu ernstige HD ontdekt voor hij 1 jaar oud was.
Heel vervelend natuurlijk maar dat was niet te voorspellen.
atilla schreef:En het allerbelangrijkste is de voeding, aangezien er maar vanalles in de brokken gepropt wordt, vitaminen dit vitaminen dat.
Waardoor je hond een groeispurt krijgt en ja dan mag hij ineens niet meer rennen want dat is slecht.
Als een hond een normale maaltijd krijgt voor carnivoren zonder al die toevoegingen dan kan die gewoon hond zijn en gewoon pup zijn zonder dat het slecht voor hem is.
Oprtalj schreef:PRA-vrij betekent dat bij de hond geen progressieve retina atrofie (oogaandoening) is aangetroffen. PRA kan zich echter ook op latere leeftijd nog openbaren, dus als het een nog jonge hond is, is het nog geen garantie dat ze het nooit zal krijgen.
ThePast03 schreef:Oprtalj schreef:PRA-vrij betekent dat bij de hond geen progressieve retina atrofie (oogaandoening) is aangetroffen. PRA kan zich echter ook op latere leeftijd nog openbaren, dus als het een nog jonge hond is, is het nog geen garantie dat ze het nooit zal krijgen.
Daaronder staat de uitslag van de DNA test op pra en staat dat de hond vrij is. De moederhond zal dus nooit PRA krijgen.
daantjuhhh schreef:Nu heeft mijn hond dus wel HD (een Golden Retriever)
Dit is geconstateerd toen ze 2 was (het is trouwens helemaal geen piepert)
Kan dit dan aan mij liggen?
naar mijn weten heb ik vroeger niet te veel gedaan.
Ze heeft nooit trapgelopen, we hebben nooit gefietst, wel lange wandelingen, maar absoluut niet extreem en ook opgebouwd.
Qua voer krijgt zo nu en dan als tussendoortje blikvoer verder diner (eiwit arm) ze kan slecht eiwitten verdragen.
Iets overtollig gewicht heeft ze ook wel gehad, maar ook niet extreem.
Ik ga mij dat nu afvragen.
De hond is inmiddels 13 jaar en nog goed te pas.
Alleen laten we haar in haar waarde..
We wonen opo de boerderij en ze kan gaan en staan waar ze wil.
Omdat ze al 13 is en haar toestand sinds dit jaar toch wel achter uit gaat hou ik er wel rekening mee dat ze niet nog 5 jaar te gaan heeft zeg maar.
Als ze er niet meer is wil ik wel weer een grote hond.
En HD, is natuurlijk iets wat ik wel wil voorkomen.
Oprtalj schreef:daantjuhhh schreef:Nu heeft mijn hond dus wel HD (een Golden Retriever)
Dit is geconstateerd toen ze 2 was (het is trouwens helemaal geen piepert)
Kan dit dan aan mij liggen?
naar mijn weten heb ik vroeger niet te veel gedaan.
Ze heeft nooit trapgelopen, we hebben nooit gefietst, wel lange wandelingen, maar absoluut niet extreem en ook opgebouwd.
Qua voer krijgt zo nu en dan als tussendoortje blikvoer verder diner (eiwit arm) ze kan slecht eiwitten verdragen.
Iets overtollig gewicht heeft ze ook wel gehad, maar ook niet extreem.
Ik ga mij dat nu afvragen.
De hond is inmiddels 13 jaar en nog goed te pas.
Alleen laten we haar in haar waarde..
We wonen opo de boerderij en ze kan gaan en staan waar ze wil.
Omdat ze al 13 is en haar toestand sinds dit jaar toch wel achter uit gaat hou ik er wel rekening mee dat ze niet nog 5 jaar te gaan heeft zeg maar.
Als ze er niet meer is wil ik wel weer een grote hond.
En HD, is natuurlijk iets wat ik wel wil voorkomen.
HD komt voort uit een combinatie van factoren. Het is te simpel om te zeggen dat het de schuld van de eigenaar is als een hond HD krijgt. En je kunt het evenmin puur op erfelijkheid gooien.
Myra87 schreef:Om wat voor ras gaat het? En wat komt er zoal aan erfelijkheid voor waar niet op getest wordt bij het ras (verplicht binnen de vereniging?)
Alleen een mooie teef met HD vrije lijn zegt nog niet zo heel veel natuurlijk