Ik ben stoer,lief en klein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stef_sweety

Ik ben stoer,lief en klein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:14

Hoi allemaal:)

Zoals vele andere verhalen over vogeltjes die gevonden zijn dit jaar ben ik er ook 1 van. Ik ben een boerenzwaluw en ben meegenomen door een stagiaire paardenhouderij. Ik woonde op een stal met papa en mamma, en broertjes en zusjes. Ik wou zo graag vliegen, ik wou persee mijn mama na doen, waardoor ik zo op de grond ben gevallen en niet 1keer maar 6keer. Gelukkig had ik een deken onder mijn huis liggen, anders zou ik nu wel flinke hoofdpijn hebben. Ik heb nu een nieuw warm huisje gekregen, waar ik niet uit kan vallen, ik genoeg eten krijg, en muziekjes hoor over andere vogels, en ik fijn mee kan fluiten.
Hoe oud ik ben dat is een schatting want ik heb nog dons haartjes, ik kan nog niet vliegen, en ben nog kaal bij me schoudertjes. Helaas heeft ze nog geen mooie foto van mij genomen, maar die komt snel.
Ik heb al wel een naam gekregen. namelijk Zoë

Groetjes Zoë en stephanie

Marigold

Re: Ik ben stoer,lief en klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:16

en, wat voor voer krijgt hij van je?
lukt het niet om hem terug te zetten in het nest?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:21

Goed dat jullie hem proberen te redden, maar het is mischien verstandig om hem of haar over te dragen aan een deskundige zodat hij de juiste voeding en verzorging krijgt.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:28

terug in het nest zetten heeft geen zin, ik heb hem wel 6keer terug gezet, maar elke keer werd hij eruit gegooit. Hij krijgt droge kattenbrokjes, helemaal geweekt met water dat ze helemaal zacht zijn en een papje is, hij krijgt kattenvlees, en als hij wat ouder is krijgt hij wormpjes, mugjes ed. Ik heb vaker jonge vogeltjes opgevangen stuk of 10 die het allemaal hebben gered op 1 na

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:31

stef_sweety schreef:
terug in het nest zetten heeft geen zin, ik heb hem wel 6keer terug gezet, maar elke keer werd hij eruit gegooit. Hij krijgt droge kattenbrokjes, helemaal geweekt met water dat ze helemaal zacht zijn en een papje is, hij krijgt kattenvlees, en als hij wat ouder is krijgt hij wormpjes, mugjes ed. Ik heb vaker jonge vogeltjes opgevangen stuk of 10 die het allemaal hebben gered op 1 na

Heb je hem met de blote handen aangepakt dan? Want dan is hij waarschijnlijk uitgestoten door jouw geur...

Normaal gesproken zetten de vogels de voeding gewoon door, ook als het jong niet meer in het nest zit.

Mijn mening: Je had hem moeten laten liggen...Hij had het wel gered...of niet...Misschien had mama wel een reden hem uit het nest te kicken...Of misschien is hij gewoon bij ee poging tot vliegen uit het nest gekomen en wordt hij dus afgestoten door jouw geur, en daar tip ik op...

Ik snap allemaal dat mensen willen helpen, maar vaak doe je er de beestjes geen plezier mee...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:35

stef_sweety schreef:

oké je weet zo te lezen hoe het moet, ik checkte alleen even ;)
kattenvlees (uit blik) lijkt me een geklieder, dan zijn de geweekte brokjes beter hoor.

veel succes met je kleine 'Zoë' :)

Adil, vogels accepteren zo'n jong wel weer, ze ruiken niet echt veel volgens mij.
bij zwaluwen zijn de nesten vaak krapjes, en als de jongen groter worden kukelen ze er wel eens uit ja.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:36

Adil18 schreef:
stef_sweety schreef:

Heb je hem met de blote handen aangepakt dan? Want dan is hij waarschijnlijk uitgestoten door jouw geur...

Normaal gesproken zetten de vogels de voeding gewoon door, ook als het jong niet meer in het nest zit.

Mijn mening: Je had hem moeten laten liggen...Hij had het wel gered...of niet...Misschien had mama wel een reden hem uit het nest te kicken...Of misschien is hij gewoon bij ee poging tot vliegen uit het nest gekomen en wordt hij dus afgestoten door jouw geur, en daar tip ik op...

Ik snap allemaal dat mensen willen helpen, maar vaak doe je er de beestjes geen plezier mee...

Nee, ik heb hem juist NIET met blote handen gedaan, maar hij werd er gewoon elke keer uitgekickt, hij zag er ook heel anders uit dan zijn nest genoten. Die waren groter, en volwassener. Ik heb hem in de gaten gehouden, ouders vlogen naar het nest en niet naar het jong wat op de deken lag. Er lopen daar katten ed. dan neem ik hem liever mee.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:38

Marigold schreef:
stef_sweety schreef:

oké je weet zo te lezen hoe het moet, ik checkte alleen even ;)
kattenvlees (uit blik) lijkt me een geklieder, dan zijn de geweekte brokjes beter hoor.

veel succes met je kleine 'Zoë' :)

Adil, vogels accepteren zo'n jong wel weer, ze ruiken niet echt veel volgens mij.
bij zwaluwen zijn de nesten vaak krapjes, en als de jongen groter worden kukelen ze er wel eens uit ja.

Ja, anders had ik hem ook weggebracht hoor naar een vogelopvang. Valt wel mee hoor met dat geklieder, hij krijgt het via een spuit binnen. Hij poept, (v)reet, piept, fladdert noem maar op.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:39

Marigold schreef:

Oh, daar vergis je je wel hoor!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:41

Adil18 schreef:
Marigold schreef:

Oh, daar vergis je je wel hoor!

misschien geldt het niet voor alle soorten vogels? (ik weet ook niet alles, maar dacht dat het zo was)

een kauw bijvoorbeeld wordt nog wel geaccepteerd door de ouders nadat hij is aangeraakt door een mens.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:42

stef_sweety schreef:
Adil18 schreef:

Nee, ik heb hem juist NIET met blote handen gedaan, maar hij werd er gewoon elke keer uitgekickt, hij zag er ook heel anders uit dan zijn nest genoten. Die waren groter, en volwassener. Ik heb hem in de gaten gehouden, ouders vlogen naar het nest en niet naar het jong wat op de deken lag. Er lopen daar katten ed. dan neem ik hem liever mee.

Dan is hij er dus waarschijnlijk uitgegooit omdat hij te zwak is. De natuur werkt efficient en tijd en energie stoppen in een zwak jong waarvan de kans groot is dat hij het niet red, dat is niet efficient en wordt dus ook niet gedaan!

Sja, ik ben ik dat soort gevallen meer voorstander van 'de natuur haar gang laten gaan', maar toch leuk dat je het diertje een kans wilt geven!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:46

Marigold schreef:
misschien geldt het niet voor alle soorten vogels? (ik weet ook niet alles, maar dacht dat het zo was)

een kauw bijvoorbeeld wordt nog wel geaccepteerd door de ouders nadat hij is aangeraakt door een mens.

Dat zou inderdaad wel eens kunnen kloppen, ik weet dat roofvogels er ook veel minder om geven...!

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 07:27

Hij is de nacht goed doorgekomen, met een kruik en een lekker wollen shabrak.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:07

BB-itp> BB

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:32

vogeltje nog steeds oké? :)