Chiqa schreef:Helemaal geen vrijheid meer zag ik niet zitten, ding moet rennen, snuffelen maar moet natuurlijk wel de gevarenzones in het oog houden. Dus als ik het even niet vertrouwde lijnde ik haar aan.
En gelijk heb je, ze moet wel hond kunnen zijn natuurlijk 
Chiqa schreef:Ging heel goed, ondertussen een paar keer die 'hier' geoefend
Goed gedaan
Commando blijven bevestigen, vooral positief blijven belonen als ze komt, snoepje knuffel, speeltje, maakt dan niet uit. Bij jou komen = leuk! Als ze eenmaal door heeft dat jij veel leuker bent en meer oplevert dan de poep dan voorkom je dat ze wegrent.
En mocht het dan toch eens gebeuren dan heb je het commando 'hier', waarvan zij geleerd heeft dat het iets leukers oplevert dan hetgeen waar ze nu op af rent 
Chiqa schreef:Ik denk dat ik maar voorlopig van het boos zijn af moet zien, want ik heb mij net zitten realizeren dat daar de fout ligt.
Ze eet poep, ik wordt boos en ze vlucht.
Dat moet je natuurlijk niet hebben.
Met even boos worden en straffen is níets mis, mits eea in verhouding staat en de timing is hierin essentieel. Het moet voor de hond ondubbelzinnig vaststaan waarvoor hij/zij straf krijgt. Consequent zijn in je straffen, dat heeft het allerbeste effect.
Liever één of twee keer duidelijk zijn dan 100 keer vriendelijk aan lopen klooien, dan weet de hond niet meer waar ie aan toe is en dat is ook niet helemaal eerlijk. Het is goed dat je nadenkt over de gedragspatronen die je ziet en daar op in wilt spelen. Voor ons is het heel moeilijk om vanachter de pc te zien waar het precies wel of niet goed gaat.
Chiqa schreef:Dat ze een sloot doorrend om vervolgens naar een veld met paarden (En stront ) te rennen is wat anders, dat ze stront eet ach.....niet leuk maar dat ze door mijn commando rent vidn ik het allerergst omdat ik dr zo een twee drie ook niet bijkan.
En daarom is het bevestigen van het commando 'hier' zo belangrijk, waarbij jij de leukste optie bent. Een hond zal altijd gaan voor de leukste optie en niet door jouw commando heen denderen als hij weet dat bij jou komen iets leukst oplevert 
Chiqa schreef:Want wat gebeurde er net. Er liep een wildvreemde boer op zijn land gif te spuiten, geen dieren. Donan dr koppie zat er al weer op, het koppie van IK GA.
Dus vast natuurlijk ik zag het kwijl uit dr bek druipen, dus de associatie met dat eten en een boer is helaas sterk aanweizig.
Hoe zouden jullie op zo'n moment reageren, nee zeggen of gewoon doorlopen? Want ik ben dus niet meer in the picture.
Afleiden. Zorg dat je wél in de picture komt, op wat voor manier dan ook. Doe maar gek, speel met een speeltje of bal, als ze haar aandacht maar weer op jouw richt. Wanneer ze dat doet is ze braaf! En dan mag je uitgebreid belonen: je vraagt aandacht, krijgt dat en dat mag je belonen = positieve aandacht = wéér een bevestiging dat jij de leukste optie bent.
Chiqa schreef:Dus de meesten zijn het er wel mee eens dat je gepast straffen moet, maar wat is straffen?
Als de hodn dus weigerd iets te doen, hoe straf jij dan?
Afhankelijk van de hond, de mijne duikt letterlijk in elkaar als ik een flink kwade stem op zet. Heb hem ook echt wel eens flink in zn nekvel gepakt. Maar nogmaals, áltijd met de juiste timing en cosequent zijn.
Honden opvoeden is in feite niet veel anders dan met paarden, je kunt een heleboel aan ze aflezen en alles komt neer op je eigen timing en consequent zijn in zowel belonen en straffen.
Zo een hele lap tekst, hoop dat je er iets aan hebt, het is moeilijk iemand te helpen via de pc, maar ik haal veel uit wat ik bij mijn eigen honden gezien heb