Hoe reageer je als je hond niet luistert?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe reageer jij als jou zoiets overkomt?

Je wordt boos en zet ze op zijn of haar plek
8 (23%)
Je negeert dit gedrag en loopt door net of je neus bloedt
17 (50%)
Anders namelijk..
9 (26%)

Totaal aantal stemmen: 34

Anoniem

Hoe reageer je als je hond niet luistert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:08

Even een vraag ben benieuwd hoe hondenliefhebbers hier mee omgaan, loop tegen een punt aan.

Donna is nu bijna 1 jaar oud.(Amerikaanse bulldog foto's zie profiel) Zit midden in de pubertijd natuurlijk, maar gedraagt zich voorbeeldig.
Sloopt niets, kan alleen zijn, heeft weinig aandacht nodig, is lief naar mens en dier, geen agressie, eigenlijk niets om op aan te merken op één ding na...En dat is heel soms de benen nemen vanuit het niets.

Meestal is poep de oorzaak om hem accuut te peren, dus is het al drie keer voogekomen dat ze in een onbewaakt moment een sloot doorgedenderd is, dwars door alle commando's heen om zich dan met genoegen vol te proppen met jahoor...STRONT.

Ik ben weggelopen, en op een hoek gaan staan zodat ze me niet meer zag, land was open.
Dan hoop je dat ze in paniek raakt en op mij af komt stormen, niets blijkt minder....Zie tot afgrijzen die witten kop tussen de merrie's doorwalsen, met gevaar dus voor eigen leven.
Deze paarden doen dan toevallig niets, maar je wil toch niet weten wat er kan gebeuren, bovendien is dit ongewenst gedrag, niet luisteren.

Nu de vraag......Ik haal haar dus dan maar op :( En bereik aardig een kookpunt.
Hoe reageer jij op het moment dat je de hond weer aan de lijn heb.

A Wordt je boos (Lees razend) en zet je dr even flink op zijn plaats

B of doe je net of je neus bloed en loopt rustig weer verder (Negeermodus negatief gedrag negeren dus)

Natuurlijk gaat dit niet meer gebeuren, ze is helaas voorlopig even haar vrijheid kwijt tot ze wat ouder is geworden.

Mitxa

Re: Hoe reageer je als je hond niet luistert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:11

Nooit boos worden wanneer je haar weer aan de lijn hebt. Dan gaat ze dat associeren met straf, dus gaat ze het echt niet leuker vinden om terug naar de baas te komen.

Ik zou haar negeren en wanneer je haar roept en ze komt wel haar uitbundig belonen dat jij dus echt leuker bent dan stront :D

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:12

soms kwaad :p
maar we hebben een oplossing
ee oude pringels bus (die chips)
met steentjes erin.
1x rammelen.
en hondje is bang daarvoor en houd meteen op.

dit hebben we voor het blaffen als ze iets wilt maar niet mag doet ze dat.
en buiten met uitlaten werkt een bos sleutels erg goed.

kwaad reageren is ook niet de goede oplossing.
maar van binnen kan je jezelf opvreten op zoon moment.

met loslopen ben je der soms kwijt.
dan negeer ik der en loop gewoon naar huis.
op gegeven moment heeft ze door dat ze nog alleen is en komt ze eraan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:12

Ik roep heel hard: Dingo NU!!!

Ik ga er wel meteen achter aan...... :j
En dat werkt ook het beste voor ons......negeren boeit mijne helemaal niks.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:14

Ik zou corrigeren. Vanuit de nest is een hond het gewend om als hij/zij iets fout doet, vastgegrepen te worden bij het nekvel (niet hard natuurlijk) en dat er eens lichtjes met hen geschud wordt. Maar dat moet dan ook weer op de juiste moment.

Maar als je hond poep eet, heeft hij dan niet ergens een tekort in voeding? Of gaat ze echt gericht lopen naar die poep?

Dat van die buis met steentjes heb ik al vaker gehoord en vind ik ook een prima oplossing! Stout gedrag associëren met die bus!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:15

Ik word in ieder geval niet boos op de hond. Bij de terriers wil een piepbeest nog wel goed helpen, maar mijn Bassets luisteren sowieso niet. Mijn eigen schuld, had ik maar geen Basset moeten nemen.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:17

Paintlinger schreef:
Ik roep heel hard: Dingo NU!!!

Ik ga er wel meteen achter aan...... :j
En dat werkt ook het beste voor ons......negeren boeit mijne helemaal niks.

Haar vraag is:

Hoe reageer jij op het moment dat je de hond weer aan de lijn hebt.

Chipieke, denk jij dat het nog nut heeft als je je hond aan de lijn hebt om te straffen. Ik denk dan eerder dat je hond aan de lijn met straffen gaat associeren en dus in het vervolg steeds moeilijker te pakken wordt.

Op het moment dat de hond poep aan het eten is zou je idd die bus kunnen gebruiken maar naderhand niet. Veel honden vinden stront gewoon erg lekker hoeft niet altijd met iets te kort hebben duiden.

(edit typfout)
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 22-06-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:18

Onze hond kan soms ook echt oost indisch doof zijn (is aan het einde van haar pubertijd) als ze wat zwerfafval vind of een konijn achterna gaat, en ze komt niet terug als ik haar roep dat sopt ze het zich maar op, klinkt cru maar ik laat haar gewoon achter in het bos en na een half uur kom ik terug en dan roep ik een paar keer en dan weet ze niet hoe snel ze bij mij moet komen. xd :D Inderdaad nooit straffen als ze niet komen als je roept als ze wel komt altijd belonen. Als je de hond naar je toe roept en je bent kwaad en je grijpt hem vast scheldt nog wat na, dan weet je hond: hierkomen is NIET LEUK. dus kijkt hij wel uit om de volgende keer naar je heen te komen xd

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:19

Nooit, maar dan ook nooit boos worden, voorral niet bij een jonge hond, hoe verdomde lastig het ook is!
Wij hebben vaak genoeg gehad met onze kruising terrier.
Monster ging op 2 meter afstand staan en ging steeds naar achter als jij naar voren liep.. érg irritant.
Dit spel kon ze 2 uur volhouden (!) als ik madam dan éindelijk had, kookte ik!
Maar, nooit gestraft. Nu is ze inmiddels 10 en flikt dit bijna nooit.

Het gedrag komt doordat ze vroeger wél gestraft is door haar oude eigenaren als ze dan kwam.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:20

Boos worden op het moment dat ze het doet an dus niet.
Stel je de sitatie zo voor. Ze rent een sloot door, naar die poepfabrieken :+
Ik moet dus dan helemaal naar het begin van het land lopen, 2 hekken overkruipen en ben dus dan al een kwartier verder....
Heeft straffen dan nog wel zin?

Kijk ik wil geen gekke henkie zijn die dr hond maar wat achterna hobbelt. Hond doet zich tegoed aan een lading stront, wil kloten met de paarden en baasje tadaaaaa........komt mij toch wel halen wat wil ej nog meer :\

Ik wil hier iets mee alleen weet ik niet wat, de een zegt op zijn flikker geven de ander zegt negeren.

En ondertussen loop je je zo op te vreten he....Herkenbaar? ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:24

Ik zeg anders.
Ik loop naar de hond toe op het moment dat die poep eet, en gooi een slipketting (of een bos sleutels, of wat ik maar in mijn handen heb) tegen de bast, en ook wel zo dat het zeer doet.

Achteraf (ook al is het heel kort erna) op de kop geven heeft in mijn ogen geen enkele zin, hond leert dan niet dat ie geen poep mag eten.
Negeermodus klinkt heel leuk, en zou het ook zijn, als poep eten niet zo sterk zelfbelonend was (veel honden vinden het gewoon lekker, en de spanning eromheen (ben ik snel genoeg of niet?) maakt het poep eten erg leuk voor een hond).
De enige methode is dus je hond op heterdaad proberen te betrappen en dan heel duidelijk maken dat je dat niet wilt hebben. Zie je dat de hond plannen heeft in de richting van poep eten, probeer de hond af te leiden met een spelletje, of wat je kunt bedenken (bij een hond die van stokken en ballen houdt is het makkelijk, die worden over het algemeen ook niet als beloning gezien). Geen snoep gebruiken, hond doet niks knaps, hoeft dus ook niet beloond te worden.
Ziet je hond poep, maar heeft hij door jouw afleiden/betrappen geleerd dat het beter is de poep te negeren, uitgebreid belonen. Wel op een moment belonen dat de hond bewust de poep negeert, anders legt je hond de link niet.
Dat over het poep eten.

Over het niet komen (imo iets anders) bij mij 2x roepen, dan kom ik de hond halen, en krijgt ie op de kop ook. Daarna het commando kom weer even herhalen, steeds belonen bij het snel en goed opvolgen, en voilà.
Komt de hond de 2e keer wel, beloon ik wel, maar niet heel groot, hij moet bij de eerste keer luisteren. Dan gewoon "braaf" maar geen aai en ook geen knuf en geen Rodi-worst.

Moet er wel bij vertellen dat als het komen op commando een gewoonte is geworden, dan beloon ik ook niet meer. Maar ik ga steeds door met het aanleren van nieuwe dingen, waarvoor ik dan uiteraard wel beloon. Dus er is altijd wat te doen, hier :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:12

Hangt ervan af. Hier is hier, komt ie niet dan herhaal ik het commando met dreigende stem: hier....!

Komt ie niet, dan ga ik hem halen, en op dat moment weet ie dat hij een probleem heeft, want dat halen is níet leuk :n Voor hem niet, en voor mij niet, maar hij weet weer even zijn plek. Op het moment dat hij is waar ik hem hebben wil dan is er niets meer aan de hand, dan is het klaar.

Ik ben hier vanaf 9 weken aan consequent in geweest, no way dat ie het nog in zn hoofd haalt om niet te komen als ik roep.

In jouw geval ligt het anders, jouw hond dendert ervandoor en dat gedrag kan je niet negeren. Ik ga daarom mee met het advies van Yamcha.
Op dit moment ziet de hond wegrennen en poep eten als de leukste optie, het is aan jou om ervoor te zorgen dat die optie alles behalve aantrekkelijk is en het veel leuker is om bij jou te blijven. Betrappen op heterdaad en timing is het allerbelangrijkste, hij mag best wel even flink voelen dat het gewoon NIET de bedoeling is dat hij poep eet.
Wanneer hij bij jou is en aandacht voor jou heeft, geef hem dan ook positieve aandacht terug, en idd afleiden met iets dat hij erg leuk vind. Consequent blijven en voorgaande vol blijven houden, poep eten (heterdaad!) = straf, bij jou blijven = spelen, leuke dingen doen.
Houd dit vol en de optie poep eten wordt onaantrekkelijker en jij wordt juist aantrekkelijker om bij in de buurt te zijn: dat levert meer op ;)

Daarnaast is het niet onverstandig zijn dieet ook na te lopen, maar ik geloof dat paardenmest over het algemeen bij alle hondjes wel geliefd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:41

Bedankt voor jullie reactie's ben er zojuist mee de weg op gegaan, hond aan het lijntje :P
Helemaal geen vrijheid meer zag ik niet zitten, ding moet rennen, snuffelen maar moet natuurlijk wel de gevarenzones in het oog houden. Dus als ik het even niet vertrouwde lijnde ik haar aan.

Ging heel goed, ondertussen een paar keer die 'hier' geoefend. Ik denk dat ik maar voorlopig van het boos zijn af moet zien, want ik heb mij net zitten realizeren dat daar de fout ligt.
Ze eet poep, ik wordt boos en ze vlucht.
Dat moet je natuurlijk niet hebben.

Dat ze een sloot doorrend om vervolgens naar een veld met paarden (En stront :( ) te rennen is wat anders, dat ze stront eet ach.....niet leuk maar dat ze door mijn commando rent vidn ik het allerergst omdat ik dr zo een twee drie ook niet bijkan.
Ze is erg geobsedeerd door stront (Paard) en mensen met name boeren, want die willen nog wel eens wat lekkers bij zich hebben.

Want wat gebeurde er net. Er liep een wildvreemde boer op zijn land gif te spuiten, geen dieren. Donan dr koppie zat er al weer op, het koppie van IK GA.
Dus vast natuurlijk ik zag het kwijl uit dr bek druipen, dus de associatie met dat eten en een boer is helaas sterk aanweizig.

Hoe zouden jullie op zo'n moment reageren, nee zeggen of gewoon doorlopen? Want ik ben dus niet meer in the picture.

Dus de meesten zijn het er wel mee eens dat je gepast straffen moet, maar wat is straffen?
Als de hodn dus weigerd iets te doen, hoe straf jij dan?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:55

Ik ben meer van de koekje/beloning methode.
Ben ik niet in the picture, gebruik ik het commando 'let op' die ik aangeleerd heb met beloning.
Hond koppelt dit aan het feit dat hij hiervoor wordt beloond. Of dit nou een snoepje is, of een eenvoudige braaf, het is altijd leuker dan een Nee.

Heb je al eens aan de lange lijn gedacht Chiqa?

Eigenlijk zou je heel consequent moeten zijn. Niemand mag haar een snoepje geven, alleen jij. Doordat zij nu leert dat andere iets héél lekkers hebben, gaat ze daar naartoe. Je weet maar nooit toch? Helaas heb je geen 'schattige' chiwawa en kun je denk ik nog vervelende reacties verwachten als Donna kwijlend naar iemand toe rent, helaas.

Hoe bedoel je weigeren iets te doen? Noem eens een voorbeeld?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:34

Ik kon roepen wat ik wilde, maar Sem kwam toch niet.
Dus toen ben ik de andere kant op gaan rennen, en haar naam roepen. Niet omkijken gewoon weg lopen.
Ze raakte als snel in paniek en kwam weer snel bij me terug. Als ze dan bij je is, wel belonen. Want anders komen ze nooit meer.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:43

Die van mij is 27 april 1 jaar geworden, en is nu ook flink dwars op sommige momenten. Hij luisterd echt prima, behalve als hij in de wei staat en met andere dingen bezig is.
Ik roep hem dan, want hij moet dan van de wei af. Komt hij niet, probeer ik het nog een keer. Komt hij dan niet, dan roep ik hem met een harde stem, en vaak gaat de sukkel dan nog blij op zoek naar zijn speeltje ook om te spelen. Op dat moment loop ik naar hem toe, wijzend naar de uitgang, en vertel hem dat hij nu als de sodemieter op moet donderen, want anders heeft hij een probleem. Tegenwoordig hoef ik alleen maar de wijzen en naar hem toe te stappen, dan gaat het staartje al omlaag, en het koppetje ook. Hij rent dan naar binnen en gaat in het mandje liggen. Na een poosje laat ik hem er dan wel weer uitkomen om te spelen, want anders blijft het arme ding in zijn mand liggen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:47

Ik zal het even duidelijker uitleggen...

Dingo loopt altijd los.....dus als hij niet luisterd...en er dus vandoor gaat.

Roep ik hem....komt ie niet....roep ik hard DINGO NU!....en als dat niet werkt dan grijp ik hem in zijn nek (ook al moet ik dan dus achter hem aan rennen).....

Gebeurd niet vaak......meestal luisterd hij wel als ik hem roep :)

Maar negeren werkt bij ons dus niet, dan denkt ie dat ie vrije speeltijd heeft ofzo...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:49

Mitxa schreef:
Chipieke, denk jij dat het nog nut heeft als je je hond aan de lijn hebt om te straffen. Ik denk dan eerder dat je hond aan de lijn met straffen gaat associeren en dus in het vervolg steeds moeilijker te pakken wordt.

Je moet niet straffen als de hond al aan de lijn is he, zo krijg je met de tijd je hond gewoon moeilijker aan de lijn!

Als je het ziet en de hond doet het nog als je naast hem/haar staat, dan kun je best op dat moment afstraffen, je moet niet straffen als de hond niets verkeerd doet op het desbetreffende moment.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:02

Chiqa schreef:
Helemaal geen vrijheid meer zag ik niet zitten, ding moet rennen, snuffelen maar moet natuurlijk wel de gevarenzones in het oog houden. Dus als ik het even niet vertrouwde lijnde ik haar aan.

En gelijk heb je, ze moet wel hond kunnen zijn natuurlijk :)

Chiqa schreef:
Ging heel goed, ondertussen een paar keer die 'hier' geoefend

Goed gedaan :j Commando blijven bevestigen, vooral positief blijven belonen als ze komt, snoepje knuffel, speeltje, maakt dan niet uit. Bij jou komen = leuk! Als ze eenmaal door heeft dat jij veel leuker bent en meer oplevert dan de poep dan voorkom je dat ze wegrent.
En mocht het dan toch eens gebeuren dan heb je het commando 'hier', waarvan zij geleerd heeft dat het iets leukers oplevert dan hetgeen waar ze nu op af rent :)

Chiqa schreef:
Ik denk dat ik maar voorlopig van het boos zijn af moet zien, want ik heb mij net zitten realizeren dat daar de fout ligt.
Ze eet poep, ik wordt boos en ze vlucht.
Dat moet je natuurlijk niet hebben.

Met even boos worden en straffen is níets mis, mits eea in verhouding staat en de timing is hierin essentieel. Het moet voor de hond ondubbelzinnig vaststaan waarvoor hij/zij straf krijgt. Consequent zijn in je straffen, dat heeft het allerbeste effect.
Liever één of twee keer duidelijk zijn dan 100 keer vriendelijk aan lopen klooien, dan weet de hond niet meer waar ie aan toe is en dat is ook niet helemaal eerlijk. Het is goed dat je nadenkt over de gedragspatronen die je ziet en daar op in wilt spelen. Voor ons is het heel moeilijk om vanachter de pc te zien waar het precies wel of niet goed gaat.

Chiqa schreef:
Dat ze een sloot doorrend om vervolgens naar een veld met paarden (En stront ) te rennen is wat anders, dat ze stront eet ach.....niet leuk maar dat ze door mijn commando rent vidn ik het allerergst omdat ik dr zo een twee drie ook niet bijkan.

En daarom is het bevestigen van het commando 'hier' zo belangrijk, waarbij jij de leukste optie bent. Een hond zal altijd gaan voor de leukste optie en niet door jouw commando heen denderen als hij weet dat bij jou komen iets leukst oplevert :)

Chiqa schreef:
Want wat gebeurde er net. Er liep een wildvreemde boer op zijn land gif te spuiten, geen dieren. Donan dr koppie zat er al weer op, het koppie van IK GA.
Dus vast natuurlijk ik zag het kwijl uit dr bek druipen, dus de associatie met dat eten en een boer is helaas sterk aanweizig.

Hoe zouden jullie op zo'n moment reageren, nee zeggen of gewoon doorlopen? Want ik ben dus niet meer in the picture.

Afleiden. Zorg dat je wél in de picture komt, op wat voor manier dan ook. Doe maar gek, speel met een speeltje of bal, als ze haar aandacht maar weer op jouw richt. Wanneer ze dat doet is ze braaf! En dan mag je uitgebreid belonen: je vraagt aandacht, krijgt dat en dat mag je belonen = positieve aandacht = wéér een bevestiging dat jij de leukste optie bent.

Chiqa schreef:
Dus de meesten zijn het er wel mee eens dat je gepast straffen moet, maar wat is straffen?
Als de hodn dus weigerd iets te doen, hoe straf jij dan?

Afhankelijk van de hond, de mijne duikt letterlijk in elkaar als ik een flink kwade stem op zet. Heb hem ook echt wel eens flink in zn nekvel gepakt. Maar nogmaals, áltijd met de juiste timing en cosequent zijn.

Honden opvoeden is in feite niet veel anders dan met paarden, je kunt een heleboel aan ze aflezen en alles komt neer op je eigen timing en consequent zijn in zowel belonen en straffen.
Zo een hele lap tekst, hoop dat je er iets aan hebt, het is moeilijk iemand te helpen via de pc, maar ik haal veel uit wat ik bij mijn eigen honden gezien heb :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:34

Ik denk dat je al heel wat hebt aan de tips die hier gegeven zijn :).

Nog een handigheidje tegen het poep eten: Elke avond een (goedkope) eierkoek geven. Werkt niet bij élke hond, maar wel bij veel :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:43

De eierkoek, ja dat is een goeie, alleen ze eet dus niet standaard stront, alleen zo nu en dan denk ook meer dat het een spelletje is, zoals eerder iemand in dit topic al zei, de spanning oei wat zal baasje doen.
Paardenpoep schijnt goed te zijn voor de darmen, en heb ik nog de minste moeite mee.
Maar wat vor mij dus het allerbelangrijkste is is dat IK bepaal of er naar paarden worden gerend of niet.

Ik heb gister veel geoefend, en het hier komen ging gewoon goed.
Als het even niet ging, ben ik trukjes toe gaan passen die hier in dit topic staan,
gek doen, heel hard een andere kant opgerend, en ze lette op mij.
Deze dingen wist ik ook wel, van cursus.

Mas schreef:
Met even boos worden en straffen is níets mis, mits eea in verhouding staat en de timing is hierin essentieel. Het moet voor de hond ondubbelzinnig vaststaan waarvoor hij/zij straf krijgt. Consequent zijn in je straffen, dat heeft het allerbeste effect.

Dit is idd een punt, ik heb gemerkt dat heel erg boos worden averechts werkt. Net wilde ze ook linksom, en ik rechts.
In mn 'oude patroon'was ik dan boos geworden, maar nu heel rustig 'wacht' gezegd en ze bleef zitten, dan maar aangelijnt verder.

Bedankt voor het meedenken!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:52

Stoute hond! :D Maar blijkbaar is het loslopen en poep eten leuker dan het bij het baasje zijn.
Dus baasje moet leuker worden dan los lopen en poep eten!
Hoe? Wat vind jouw hond super leuk? (ik ben niet zo van lekker, maar dat zou ook nog kunnen)
Zorg dat jouw hond je zo leuk vind dat ze komt, al moet je daarvoor op je kop gaan staan en
een liedje jodelen, plat op de grond gaan liggen spartelen, doet er niet toe, als het maar enthousiast is!

Rent je hond weg en je weet eigenlijk zeker dat als je dan gaat roepen, dat hij niet gaat komen,
roep dan ook NIET. Je verliest het dan toch.
Wacht een moment af, waarbij je verwacht (liefst zeker weet) dat ze gaat komen en roep dan pas.
Als je hond komt al is het na een uur, als je hem roept. Prijs hem de hemel in!
(hond moet er van overtuigd raken dat baasje het allerleukste is op de planeet, dus er altijd naar toe willen)
(nooit straffen, je leert je hond dan: als ik kom, krijg ik op mijn kop! waarom zou hij dan nog komen?)

Probeer ook eens als je hond iets leuks ziet (simpel beginnen, zodat jouw succes verzekerd is), om
je hond te roepen. Beloon hem uitvoerig als hij komt, maar geef hem ook direct weer enthousiast het
commando vrij, zodat hij vervolgens bijvoorbeeld met de honden kan gaan spelen die al aan kwamen
lopen.
Wat leert je hond dan op den duur, he ik zie iets leuks! Daar wil ik heen. Oh! de baas roept, toch maar
even gauw heen gaan, krijg ik een belonging (kan van alles zijn, stem, aai, speeltje, brokje), daarna
mag ik toch lekker weer met de hondjes spelen! (voor zover een hond uberhaupt zo kan denken, maar ach.)

Als je namelijk na het roepen altijd je hond meteen aanlijnt en hij niets leuks meer mag, is de lol van het
komen er ook snel af, dus vergeet niet regelmatig, te laten komen, desnoods heel even aanlijnen goed
belonen en meteen weer vrij geven.

Overigens heb ik het geluk dat mijn huidige hond bang is om mij kwijt te raken, bijzonder handig.
En net zoals zoveel honden is de mijne ook gek op paarden mest. Die kan ik hebben, katte poep of
hondepoep zou ik aanzienlijk storender vinden.

Succes met oefenen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:45

Ik denk dat het echt verschilt per hond hoe je het beste kunt reageren.

Mijn hond is namelijk vrij onderdanig,en al zeg ik het zelf,hij luisterd perfect!
Toen ik hem net had en hij luisterde niet,liep ik naar hem toe,kneep hem in zijn nekvel,hij piept dan heel even,en doet het daarna nooit meer..

Maar jou hond is zo te lezen een ander type hond,die duidelijk aan het puberen is en de grenzen aan het verkennen!

Ik zou inderdaad ook zorgen dat ze jou als iets heeeeeeeeeeeeeel erg leuks gaat zien,dus spontaan grappig gaan doen alsof je met haar wilt gaan spelen... Moeilijk,tips geven zo over internet,zonder dat je precies weet HOE de hond precies is en doet...

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:47

Moeilijke stelling ligt eraan in welke situatie ik zit en waarvoor hij niet luisteren wil :+

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:48

A

En hij luistert meteen weer :P