Cavia's vechten ineens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Unoo

Cavia's vechten ineens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:43

Mijn cavia's vechten tegenwoordig heel veel. Eigenlijk heel de tijd, ik zal alles even uitleggen:

Ik heb 2 cavia's, Zoef-Zoef en Floortje. Ze zijn nu allebei 4 jaar oud en hebben van jongs af aan samen in een kooi gezeten. Ze hebben nooit moeilijkheden of ruzie gehad, zaten 's avonds altijd lekker tegen elkaar aan. Maar sinds een week zitten ze echt te vechten, niet speels of gewoon een beetje ruzie maar echt gemeen bijten. Even ter informatie: Het zijn allebei vrouwtjes, en Zoef-Zoef is altijd een beetje de leider geweest over Floortje. Zoef-Zoef zit Floortje de hele tijd op te jagen en te bijten. Denet hoorde ik echt heel hard gepiep dus toen was ik snel naar de kooi gegaan, toen zag ik Zoef-Zoef op Floortje 'klimmen' en haar keihard bijten in haar rug en hoofd. Zou iemand misschien weten waarom Zoef-Zoef dit gedrag vertoont? En beter nog, hoe ik het op kan lossen. Want ik ben op den duur echt bang dat het fout gaat lopen, want Floortje is niet meer de jongste eng is vaak ziek geweest. Hopelijk kan iemand mij helpen en snappen jullie mijn verhaal een beetje :+

Alvast bedankt,

Groetjes Eva :)

Unoo

Re: Cavia's vechten ineens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:01

Deze nacht haal ik de cavia's uit elkaar. En het is ook niet uit verveling, ze staan bijna dagelijks op het grasveld en komen regelmatig uit hun kooi. Ze hebben ook allemaal speeltjes in hun kooi.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:36

Gaat het vechten tot bloedens toe?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:37

Dat gelukkig nog niet, maar het gaat er totaal niet zacht aardig aantoe.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:42

Ik hoop dat je ze nog bij elkaar kan zetten nadat je ze uitelkaar zet....

Zet je ze wel zo dat ze elkaar kunnen ruiken en zien?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:45

Ik denk dat ik gewoon een schotje tussen de kooi zet :) Dan doe ik er nog een extra waterflesje en een voerbakje in... Ik vind het zelf wel erg vreemd, ze hebben eigenlijk nooit eerder zulk gedrag vertoond. En dan kunnen ze elkaar nog wel zien en ruiken hoor.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:56

Het is idd wel raar dat ze ineens zo'n "meningsverschil" met elkaar hebben ;)
Mijn dames hebben ook wel eens ruzie, dan hoor je een hoop gegil, maar meestal vermijden ze conflictsituaties.

Hopelijk komt het goed :)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:58

Ja maar het gaat ook al heel de week door. En nooit, echt nooit hebben ze zoiets gehad. Maar aan het begin van de week was het alleen maar een beetje miepen maar denet sprong Zoef-Zoef gewoon op Floortje om haar maar zo hard mogelijk te raken.. Ik hoop ook dat het goed komt, maar dat zal wel.. Misschien is het gewoon een kwestie van tijd. Bedankt voor je reacties :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:00

Dat vechten dat komt doordat het paar tijd is dat doen onze cavia's en konijnen en vogels nu ook!

Het komt waarschijnlijk gewoon door de paartijd

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 23:01

Maar waarom deden ze dat de jaren ervoor dan niet? En het zijn 2 vrouwtjes, doen die dat dan ook?

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:38

Jaah het si heel raar want wij hebben 9 cavia's gehad en het ene jaar vermoorden ze elkaar(bij wijs van spreken) en het andre jaar zijn ze niet van elkaar weg te slaan...
Jaah wij hebben alleen vrouwelijke diertjes

Onze kliene dwerg konijn(vrouwtje) gaat steeds op onze vlaamse reus rijden en dat vind ze echt heel vervelend en dan gaan ze vechten.

en onze 2 cavia's waarvan 1 inmiddeles dood is hadden eerst wel ruzie maar dat kwam omdat mijn cavia menselijk is dus die snapte dat kleine beest niet maar na een tijdje waren ze gewoon verliefd op elkaar en toen gingen ze ook vechten enz

nog ff een vraagje.
doen ze ook zooo ppprrrrrrr en dan een soort dansje end an vechten ze pas?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 11:12

Ja ze doen dat prrrrr geluid, en dan gaan ze miepen en dan gaan ze ineens vechten. Ik had vanacht dus een schotje ertussen geplaatst, maar wel zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken, maar dat vond Zoef-Zoef niet echt leuk hoor. Ik blijf erbij als het schotje er van tussen uit gaat en dan kijk ik of ik het wel kan filmen. Maar het lijkt wel of Zoef-Zoef geïnteresseerd is in Floortje, maar andersom niet.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:48

Het kan ook een rangordebepaling zijn, dan maken ze ook dat prrr-geluid. 1 cavia wil de baas spelen over de andere cavia en deze ziet dat niet zitten en verzet zich.

De cavia die zich verzet kan ook van zich afplassen (soort merrie gedrag)...

Ik denk niet dat het met de paartijd te maken heeft, want cavia's zijn iedere 16 dagen bereid om te paren.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 11:53

Het is eigenlijk al vanaf het begin dat ze bij elkaar in de kooi zaten zo dat Zoef-Zoef de leidster was. Maar het is echt om de minuut dat ze hetzelfde doen. Floortje heeft nu ook een beet in haar oor gehad. Ze plast niet van zich af, heb ik net ook al naar gekeken. En ze hebben allebei nooit baby's gehad, dus misschien is het ook gewoon een drang naar paren?

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:44

Ja, zou kunnen.
Ik had drie dames en een daarvan was altijd heel duidelijk " in the mood "
Ze was dan ook heel vervelend naar de andere twee; heel opdringerig doen icm pprrr -geluid en heupwiegen, bijten en zelfs rijden. Ze werd regelmatig ondergeplast en ondanks dat wist ze van geen ophouden.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:45

Hmm, dan zal het dat wel zijn! Alleen ze plast er niet bij. Ik kijk het nog wel even aan, en hopelijk gaat het vanzelf over. Maar bedankt voor al je reactie's :D

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:56

Hopelijk komt het goed, succes ermee! :D

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:56

Dankje!

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:48

Jah het is idd de rangorde periode ik heb het even na gevraagd aan me moeder.

dit kan gewoon voorkomen maar ja het gaat vanzelf weer weg hoor ;)