2 maanden oude pup aggressief, hoe te straffen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Covergirl_

2 maanden oude pup aggressief, hoe te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 10:19

Sinds twee weken hebben wij een pup van 2 maanden en twee weken oud. Het is een kruising tussen een Duitse en een Belgische herder. Het is een schatje! Toen we hem kregen was hij mager, had wormen en vlooien en was alleen, enige in het nest en zijn moeder was weggelopen. De eigenaars vertelden dat dit een week eerder gebeurt was, en ze de pup dus wel heeft kunnen voeden.

Nou goed, wij spullen aangeschaft, langs de dierenarts geweest voor controle, inentingen en anti-wormen en vlooienspul. Pup wende snel en leek het erg naar zijn zin te hebben bij mij en mijn vriend. We spelen veel met hem, wandelen elke dag een flink eind en hij is weinig alleen thuis, ik neem hem zoveel mogelijk mee overal naartoe. Ook was hij bijna meteen zindelijk. Hij woont bij ons binnen, in de keuken heeft hij een bedje. Als hij groter iswillen we hem een ren in de tuin geven.

Vorige week knapte hij hard op, glans erop en best aan het groeien. Hij is ook veel vrolijker en actiever dan eerst. Goed teken, maar ook nadelen.
Vanaf het begin had hij een obsessie voor schoenen en voeten, om mee te spelen. Vooral bewegende voeten. :D Hij hapt erin en blijft er wat in hangen. Dat hebben we vanaf het begin afgestraft, hij heeft zijn eigen speeltjes.
Hij doet het ook naar handen, maar we leren hem dat we hem alleen aanraken met onze handen om te aaien e.d. dus niet om mee te spelen.

Probleem: We werken op een vakantiepark, dus er zijn erg vel kinderen. Die zijn natuurlijk gek op puppies. Vinden wij prima, laat hem maar wennen aan kinderen! Alleen willen die hem juist laten spelen met hun handen en voeten.... Dus iedere keer zeg ik er wat van en laat hem al wat minder met kinderen omgaan.

Sinds een paar dagen doet hij het ook meer bij ons, in handen en voeten bijten. Wij straffen hem met onze stem, als dat niet helpt pakken we hem in zijn nekvel, als hij dan nog doorgaat krijgt hij een tik op zijn kont.
Alleen nu wordt hij aggressief als we hem straffen. Hij begint te grommen en brullen en wil ons alleen maar meer aanvliegen. Hij heeft mijn vriend al in zijn neus gebeten.

We blijven hem consequent straffen, als hij ophoudt en weer lief is belonen we hem gelijk. De ene keer gaat het goed, de andere keer niet. Ook in de auto doet hij het. Vanaf het begin is de achterbank zijn plaats. Sinds een paar dagen probeert hij naar voren te springen, om bij de bestuurder op schoot te komen. Dat straffen we ook af, we zetten hem 10 keer terug op zijn plaats, maar ook hierin wordt hij aggressief. Dan wordt het gevaarlijk, als ik aan het rijden ben wil ik geen aanvallende hond die in mijn nek springt. Dus nu hebben we hem aan de riem op de achterbak, zodat hij niet naar voren kan komen. Hij brult en gromt alles bij elkaar, maar blijft zitten.

Nou is mijn vraag: Hoe straffen we hem op de juiste manier af? En waarom doet hij dit, dominatiespelletje? We willen het graag goed aanpakken, nu hij nog jong is, om geen verpeste aggressiefe volwassen hond te hebben.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:39

Ik zou onmiddelijk een goede puppycursus zoeken, en geen zinnige tips verwachten aan de hand van een verhaaltje op internet. Succes met je puppy!

Wilawander

Re: 2 maanden oude pup aggressief, hoe te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:43

Ik zou ook zeggen een goede puppycursus. Herders zijn fanatieke honden die graag wat met hun tanden doen en consequent moeten leren wat wel en niet mag anders loopt het binnen de kortste keren verkeerd af.

Ook zou ik zo'n hond ook al is het een pup niet alleen laten met kinderen.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:44

De pup word agressief tegen jullie omdat hij ziet dat jullie hem straffen.. wij hebben geleerd als hij iets doet een blikje met steentjes te gooien en hem dan niet aan te kijken. Zo ervaart het hondje dat niet jullie hem straffen maar het blikje..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:46

De hond heeft nu al 0 respect voor jullie, dat is wat ik denk, dus inderdaad snel naar een cursus en intensief met hem gaan werken!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:47

ArabicQueen schreef:
De pup word agressief tegen jullie omdat hij ziet dat jullie hem straffen.. wij hebben geleerd als hij iets doet een blikje met steentjes te gooien en hem dan niet aan te kijken. Zo ervaart het hondje dat niet jullie hem straffen maar het blikje..

Waarom zou de hond niet mogen weten dat jij hem straft? Jij bent het er niet mee eens, jij bent het baasje, jij straft en hij heeft naar jou te luisteren...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:50

ArabicQueen schreef:

Ik vindt juist dat je door zelf te straffen, de hond gelijk duidelijk maakt dat je boven hem staat. Iets wat bij zo'n herder best op z'n plek is. Heb zelf herders en die hebben als pup altijd straf gehad door ons, maar wel altijd consequent en terecht. En zijn allemaal fijne honden geworden die hun plek weten. Dat hij agressief wordt heeft te maken met dat hij geen respect heeft en waarschijnlijk er mee weg komt, waardoor hij steds sterker dit gedrag gaat laten zien.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:50

Wellicht kan je in sommige gevallen gedrag ook ombuigen. Als hij bijv in jullie bijt zeg dan nee en geef hem een speelgoedje. Daarin mag hij bijten. Daardoor krijg je niet bij alles een negatieve ondertoon.

En idd, de tip die al gegeven is, maar ik zou ook op puppycursus gaan met 'em. Dan ziet iemand direct de interactie tussen jullie en kan dan ook gericht advies geven die past bij de situatie.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:51

Wat miss ook kan helpen is de pup in nekvel pakken en op zijn rug leggen, dan met je hand op zn buik tussen zijn voorpoten net zo lang zo houden totdat hij rustig stillig, zich overgeefd zeg maar. Dan weglopen en na een minuut ofzo belonen door te spelen of flink aaien. Heeft in ieder geval geholpen met een pup met flinke voernijd, mog je niet aan of in de buurt van zijn eten komen.
En een goede puppycurcus gaan volgen dat je het nu nog oplost, hoe ouder hij wordt hoe gevaarlijker.
Succes :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:56

Idd gelijk een GOEIE puppycursus zoeken. En weet je wat de moeder van onze pup doet als hij iets niet goed doet? Hij bijt de pup in zijn snuit, en drukt de snuit weg. Dit kun je heel goed nadoen. Door de hond zijn snuit te pakken, er in te knijpen en weg te duwen tot hij piept. Dan laat je los en ga je verder met waar je bezig was. Dat is zijn straf, en hij moet weten dat JIJ er boven staat.
Kun je geen bench in de auto doen waar hij in moet? Of kun je hem niet in de kofferbak doen? Met een kleedje natuurlijk.

Edit: Typo

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:01

Dit heeft niks met agressie te maken. De pup heeft simpelweg nooit geleerd om fatsoenlijk te spelen. Wij hebben ook een hond die als pup zo was.
Maak je niet te veel zorgen, het komt wel goed.

Zodra de pup begint te bijten staak jij meteen het spel en loop je weg. Hangt hij dan in je hielen (dat deed de onze) dan zeg je luid "NEE!!" en blijf je gewoon helemaal stilstaan.

Des te meer jullie reageren, des te meer prikkels geef je de pup en prikkels daar reageert de pup weer heftig op.

De pup wil spelen, dat is prima maar wel onder jullie voorwaarden, en bijten mag niet, dus houdt het spelletje op. Klaar!
Geef hem wel iets waar hij zich op uit kan leven, herders zijn over het algemeen erg intelligent dus ik raad je een Kong aan, doe daar zijn brokjes in en een lekker snoepje voor hem. Dan mag hij zelf gaan uitvogelen hoe hij het eruit moet krijgen.

Onze hond vond dit geweldig.

De agressie die jullie beschrijven is angstagressie, het is een laatste redmiddel in de hondentaal. Wolven in een roedel vinden namelijk heel erg veel goed van hun pups en een correctie en zeker zo'n heftige komt vrijwel nooit voor.
Jullie pup snapt er dus geen lor van. Elke hond reageert anders, de een ploft op zijn rug als hij bang is maar je hebt dus ook zogenaamde angstbijters. Ik denk dat jullie daar een van hebben.

Het codewoord is negeren. Als hij bijt staak je meteen alle aandacht die je hem gaf. Je kan hem als hij echt heel stout is een time out geven in een aparte ruimte. Niet te lang hoor, hooguit een minuut of 2. Wij gebruiken daarvoor de badkamer, dat vindt ons loedertje niet leuk.

Ga ook lekker met het hondje op cursus en pak hem niet te hard aan.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:07

marcha1987 schreef:
Wat miss ook kan helpen is de pup in nekvel pakken en op zijn rug leggen, dan met je hand op zn buik tussen zijn voorpoten net zo lang zo houden totdat hij rustig stillig, zich overgeefd zeg maar.

Dit is niet de goede oplossing zo dwing je respect af op de verkeerde manier en gaat hij zeer waarschijnlijk alleen maar kwaaier worden.
Beter is idd wanneer hij gaat happen direct iets geven waar het wel in mag. Of gewoon niks zeggen en direct weglopen. Later weer terug komen en op jouw manier spelen gaat het weer mis weer weggaan. En vooral heel consequent blijven. Nee is nee.
Het is zeker heel verstandig dat je de hond nu vastzet in de auto, het moet wel een veilige rit blijven natuurlijk vooral met formaat duidelijk geen schoothondje :D

Zoek hulp bij een hondenschool, die kunnen vaak goed inschatten wat er "mis" is en daarop inhaken.
Dit soort gedrag sluipt er vaak in bij onbenullige dingen als het huis ingaan, eten geven etc.
Heel veel succes ermee !!

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:09

een time out.... het is geen kind :?
dat is hoogstends dat de hond vergeet wat er is gebeurd (vergeet om verder te gaan met "stout" zijn) maar hij leert er niets van....

Ik ben voor het advies van rody01 en: puppycursus!!
waarom doet bijna niemand dat meer tegenwoordig! zo jammer :n

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:11

Thaliaatjuh schreef:
een time out.... het is geen kind :?
dat is hoogstends dat de hond vergeet wat er is gebeurd (vergeet om verder te gaan met "stout" zijn) maar hij leert er niets van....

Ik ben voor het advies van rody01 en: puppycursus!!
waarom doet bijna niemand dat meer tegenwoordig! zo jammer :n

Inderdaad...Ik denk dat het meteen belonen na het afstraffen van bijten touwens ook vreselijk verwarrend is voor zo'n hond:

NEE! Ja, zo is ie braaf!

Euh, ja wat wil je nou eigenlijk?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:12

Misschien moet je je een beetje in hondengedrag gaan verdiepen. Een time out, weg van de roedel is heel erg voor een hond. Een hond is namelijk afhankelijk van zijn roedel. Uit de roedel gestoten worden maakt echt wel indruk, de groep waar zijn leven van afhangt is weg.

Edit: je zegt dus helemaal niks van hond, behalve die ene NEE als hij bijt. Ook als je hem weer terug haalt zeg je niks. Hij zal snel genoeg door hebben dat als hij bijt hij uit de roedel gestoten wordt.

Het is het instinct van een hond om bij zijn roedel te willen zijn, als je dit dus weg haalt straf je hem wel degelijk.
Meer informatie hierover valt te vinden op het hondengedragsforum. Een forum met verschillende gedragsdeskundigen.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:15

Adil18 schreef:
Inderdaad...Ik denk dat het meteen belonen na het afstraffen van bijten touwens ook vreselijk verwarrend is voor zo'n hond:

NEE! Ja, zo is ie braaf!

dat snap ik dus ook niet... een mdoer hond beloont haar pup toch ook niet.. straffen doen ze wel!! in nekvel pakken en "weggooien" doen honden ook met hun pups..

maarja mensen moeten altijd van die menselijke strafjes bedenken :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:15

Houd die kinderen uit de buurt van je pup. Voor de rest, negeren en consequent zijn.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:16

Thaliaatjuh schreef:
dat snap ik dus ook niet... een mdoer hond beloont haar pup toch ook niet.. straffen doen ze wel!! in nekvel pakken en "weggooien" doen honden ook met hun pups..

Nou, ik weet niet in hoeverre dat bij jou zit, maar ik ben geen hond en gedraag me daar dan ook niet naar. Ik schat mijn hond wel hoger in dan dat...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:19

Thaliaatjuh schreef:
Adil18 schreef:

NEE! Ja, zo is ie braaf!

Dat zijn geen menselijke strafjes. Dat zijn conseqenties die in een wolvenroedel voorkomen.
Moeders straffen hun pups vrijwel niet. Mensen , mensen als je advies geeft lees dan een paar boeken over hondengedrag van deze tijd en niet van 20 jaar geleden.
Ik denk juist dat als je de pup nu gaat straffen, je dan een angstbijter krijgt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:19

ga alsjeblieft op training met je pup.
en nooit accepteren dat hij naar je gromt als jij straft..
Bijten in de neus van een hond is nergens voor nodig daarmee laat je echt niet zien dat jullie hoger in rangorde zijn

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:21

Dit doen ze in de natuur toch ook? De moeder wil toch ook boven het jong staan? Of niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:22

Wilawander schreef:
ArabicQueen schreef:

Ik vindt juist dat je door zelf te straffen, de hond gelijk duidelijk maakt dat je boven hem staat. Iets wat bij zo'n herder best op z'n plek is. Heb zelf herders en die hebben als pup altijd straf gehad door ons, maar wel altijd consequent en terecht. En zijn allemaal fijne honden geworden die hun plek weten. Dat hij agressief wordt heeft te maken met dat hij geen respect heeft en waarschijnlijk er mee weg komt, waardoor hij steds sterker dit gedrag gaat laten zien.

Eens.
Jij bent de baas, jij bepaalt de regels, jíj beloont, en jíj straft. Niet een blikje, niet een waterpistool of wat dan ook, nee, de baas zelf. Heel duidelijk zijn, heel streng zijn. De hond mag gewoon niet in je bijten. Je kunt hem in het nekvel pakken en de kop op de grond drukken, terug'bijten' in het oor met je hand, of pas de 'neusbeet' toe, maar maak absoluut duidelijk dat dit gewoon niet mag. En vooral: pak door.
Wat hij ook doet als reactie op de correctie, geef niet toe. Nu niet, nooit.
Je pup is je aan het uitproberen, dat is prima, dat mag, is normaal puppengedrag. Aan jou om duidelijk te maken waar je grens ligt, dat wil je pup graag weten. Hij vraagt je om duidelijkheid.

Overigens gaat een tik op de kont geven nergens over bij een hond, dat snappen ze gewoon niet, je kan dan nog beter een draai om de oren geven (al ben ik daar ook geen voorstander van, zeker niet bij een pup).

Het beste is eigenlijk om hem nadat je hem gecorrigeerd hebt, af te leiden met iets leuks. Op die manier krijgt hij de mogelijkheid niet agressief te worden, je bent hem gewoon te snel af. Niet belonen, afleiden, ga een spel doen met een stokje of een bal ofzo.......
Hoe dan ook sluit ik me bij de mensen aan die je een goede cursus aanraden, en dan nog neit eens voor de hond, maar vooral voor het baasje. Krijg niet het idee dat jullie ervaring hebben met honden :n

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:26

je zegt het goed hoor Yamcha ik had de energie niet om er een lang verhaal van te maken ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:26

Als de mogelijkheid er is zou ik lekker met je pup naar de puppycursus gaan en daar ook je probleem voorleggen.
Ik vind het namelijk geen gezond gedrag...
Zou het ook niet toelaten.
Hier krijg je van iedereen een ander advies, daar zit je denk ik ook niet op te wachten.

Veel succes! :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:27

Het kan zijn dat je de pup nu hebt over prikkeld en dit zijn hele gevaarlijke momenten!
Tuurlijk moet je pup wennen aan kinderen enz, maar hallo... mag hij eerst wennen aan de situatie bij jullie?
Je hebt hem pas twee weken...

Laat hem zoveel mogelijk met rust, geef veel kauwspeeltjes (botten, rawhide) en zoek idd een goede hondeschool en lees eventueel het boek van Jane Fennell.