Wie weet er een fokker/mensen die bordercollie pups heeft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rozewolk

Wie weet er een fokker/mensen die bordercollie pups heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:09

hoi!

Geen idee als het hier goed staat.

Maar ik zoek bordercollie fokkers of mensen die pups hebben.
Graag in nederland Liefst ZH. Weten jullie sites.
ik ben al wezen google maar ik kan niet echt wat vinden :o.
Het liefst willen we een aparte kleur.

Weet je wat?
Laat het dan weten :D
Laatst bijgewerkt door Rozewolk op 18-06-09 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:13

Iris82

Re: Wie weet er een fokker/mensen die bordercollie pups heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:41

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:55

De rasvereniging van de border collie natuurlijk!
Die kunnen jou ook adressen geven van goede fokkers.
Je hebt je neem ik aan wel goed verdiept in het karakter van de border collie? :)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:04

Er zit nogal verschil in border collies, niet alleen qua karakter, maar ook qua uiterlijk. Karakter dient hierbij uiteraard het belangrijkste punt te zijn waarop je gaat selecteren. Wij hebben bijvoorbeeld heel bewust gekozen voor een border uit showlijn om dat deze in veel gevallen net wat relaxter zijn en niet alleen maar gefocussed op het werk. Anderen vinden dit juist heerlijk en kiezen daarom wellicht eerder voor een werklijn of een lijn er tussenin.
Toen wij op zoek gingen naar een pup heb ik heel veel border bekeken en websites van fokkers bezocht. Uiteindelijk kwamen we bij een fokker wat ons aansprak. Naast het karakter waren ook alle gezondheidsuitslagen goed (heel belangrijk bij een fokker, vraag naar HD uitslagen maar ook uitslagen van DNA onderzoeken, dit kan een hoop ellende voorkomen). We hebben de fokker toen gemaild en zijn langsgeweest om de moederhond te bekijken en kennis te maken met de fokker. Toen het klikte heeft ze ons op een wachtlijst geplaatst en na dik een halfjaar kregen we te horen dat er een teefje voor ons geboren was.

Laat je alsjeblieft niet verleiden door de kleurtjesrage die er heerst. Het is vrij hip om een niet zwart witte te hebben (in het nest van ons hondje zaten ook rood-witte en daar was ook een enorme run op). Maar kies voor een karakter wat je aanspreekt. Misschien hangt daar een ander kleurtje aan dan zwart wit, maar een zwart witte border die qua karakter bij je past is veel leuker dan een niet-zwart witte met een karakter wat botst of van een fokker waaraan het een en ander schort.

Hebben jullie ook al sportplannen met de border ? (als hij/zij volwassen is natuurlijk ;-))

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:19

ja het gaat natuurlijk om het karakter!! Maar het zal leuk zijn als het een ander kleurtje is haha!
En ik koop ook niet de 1e beste hoor ik wil rustig kijken. het ras spreekt me wel heel erg aan.

Ik denk niet dat ik sportplannen heb met de border maar wel veel mee wandelen mee naar stal en mee met de rit ect.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:38

Ik zou ook niet te veel focussen op het kleurtje, maar als de kans zich voordoet, dan begrijp ik het wel.

Maar daar zit natuurlijk wel een mits aan, mits de ouders getest zijn op alle erfelijke aandoeningen, de hond een stamboom heeft enz enz. Deze zaken gaan bij mij voor alles. Als je dan als bonus ook nog een leuk kleurtje krijgt...

Ik denk niet dat een BC geschikt is als je alleen veel gaat wandelen hoor! Met alleen beweging doe je deze uberintelligente dieren geen plezier. Ze moeten ook geestelijk uitgedaagd worden, anders krijg je een grote kans op een neurootje. En ik weet helaas waar ik over praat.... :(

Wij hebben een BC uit een werklijn (schapenlijn (import Engeland) x behendigheid (EK behendigheid)). We hebben er flyball, behendigheid en schapendrijven mee gedaan. Op dit moment is ze 9 jaar oud en heeft ze helaas 2 weken geleden een verkeerde beweging gemaakt waarbij er een stuk kraakbeen van een ruggenwervel een bloedvat naar het ruggenmerg afgesloten heeft. Ze heeft nu een verlamde linkerachterpoot, maar deze is erg snel aan het bijtrekken.

Ze luistert echt ontzettend goed, is thuis heel rustig en makkelijk, maar op het veld gruwelijk fel en fanatiek. Ze kent de meest belachelijke commando's, al is het alleen maar omdat het zo grappig is om te zien wat ze allemaal kan leren. Dus al twee verschillende kennissen hebben ook een BC aangeschaft omdat ze die van ons zo leuk vinden. Gingen er veel mee wandelen ja... Maar verder geen interesse in hondensport ofzo. De een achtervolgt zijn eigen schaduw (letterlijk), eyet en drijft op auto's, fietsen en brommers en de andere doet niets anders dan de hele dag zijn speeltjes voor je neus gooien, wat je ook aan het doen bent en hoe lang ze er ook mee wandelen. Ze kunnen nog geen half uur rustig op de bank zitten. En dat waren niet eens honden uit werklijnen.

Moraal van het verhaal is: Als het ras je aanspreekt, weet dan ook waar je aan begint. Een ongelukkige BC is de hel zelve om in huis te hebben, een gelukkige BC een engel.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:19

Taat schreef:
ja het gaat natuurlijk om het karakter!! Maar het zal leuk zijn als het een ander kleurtje is haha!
En ik koop ook niet de 1e beste hoor ik wil rustig kijken. het ras spreekt me wel heel erg aan.

Ik denk niet dat ik sportplannen heb met de border maar wel veel mee wandelen mee naar stal en mee met de rit ect.

Dan hoop ik dat je of nu toch wel sportplannen gaat hebben of een ander ras uit gaat zoeken. Een border is een op en top werkhond die heel vervelend gaat worden als je er niet mee gaat werken (uitzonderingen daargelaten, maar je hebt een probleem als jouw hond niet zo'n uitzondering is). Er zijn andere rassen die je heel erg gelukkig gaan maken met zo'n leven hoor, maar niet de gemiddelde border.
Ik heb zelf een border in huis gehad waar nooit iets mee gedaan was. Die was dus ook zo als Iris hierboven beschrijft. Geloof me, daar wordt je niet gelukkig van en je hond al helemaal niet...

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:28

Wij hebben 2 BC's. Zijn hartstikke lieve dieren. Beide gek van een tennisbal, spelen samen, en luisteren graag naar de baas. Wel zijn ze beide erg waaks.

De jongste, heeft in zijn eerste levensjaar, helaas een zware operatie aan zijn linkervoorpoot. Waardoor hij niets meer zal kunnen doen in de sport, maar we hebben er een geweldige huishond aan, hij wil het liefste de hele dag door aandacht.

De ander is nu 3, is ook een schat van een dier. Heeft wel veel gesport, maar staat nu ook op een laag pitje. Ook hij is een geweldige huishond.

Ik zou zeggen, kijk goed naar het karakter en naar de klik die er natuurlijk ook moet zijn. Succes!

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:39

Wij hebben er 1 van http://www.bordercolliepaginna.nl
Super fijne hond maar zeker een werkhond. Het is niet echt een slag hond voor een fijne mooi weer wandeling en voor de rest bij de kachel....
Ze hebben ongelooflijk veel energie. Bij ons haalt hij de koeien uit het land,heeft zijn tong op het 3e knoopsgat en rent vervolgens als een idioot met zijn nepkip in de rondte....nooit moe dus houd dat wel in de gaten want als ze de energie niet kwijt kunnen worden het vaak erg vervelende honden met irritante gewoontes!!!

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:03

hoihoi,

Bedankt voor de reacties.
Ja ik hoor veel mensen over dat ze verveld kunnen worden als ze niet genoeg bewegen.
Maar dat komen ze bij mij niet te kort.
Maar veel mensen vinden het ook gewoon een 'huishond'.
wel werken maar ok niet op een sport met ze zitten.
die nemen ze mee naar stal en mee als ze een rit gaan doen.

Wat voor hond past nog meer bij mij dan :)
Ik ben gewoon wat aan rond kijken maar toch vind ik dit ras erg leuk :)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:33

Taat schreef:
hoihoi,

Bedankt voor de reacties.
Ja ik hoor veel mensen over dat ze verveld kunnen worden als ze niet genoeg bewegen.
Maar dat komen ze bij mij niet te kort.
Maar veel mensen vinden het ook gewoon een 'huishond'.
wel werken maar ok niet op een sport met ze zitten.
die nemen ze mee naar stal en mee als ze een rit gaan doen.

Wat voor hond past nog meer bij mij dan :)
Ik ben gewoon wat aan rond kijken maar toch vind ik dit ras erg leuk :)

Het gaat niet om het bewegen, want wat ik zo hoor zit dat wel goed. Maar voor borders is het heel belangrijk dat ze geestelijk moe gemaakt worden. Sporten is daar een ideale manier voor maar het kan ook bijvoorbeeld door zoekspelletjes of ze thuis allerlei dingen aan te leren. Ze moeten hun koppie kunnen gebruiken. Onze border is echt niet moe na twee uur wandelen, maar na een kwartier intensief trainen is ze wel echt moe en voldaan.
Het is een fantastisch ras, maar je moet wel weten waar je aan begint. Er zijn ongetwijfeld mensen die weinig aan geestelijke bezigheid met hun border doen en dat dat goed gaat, maar naar mijn mening moet je dan niet voor een ras kiezen wat zo gefokt is op werklust.

Er zijn een hoop andere rassen welke je een fantastisch leven gaat geven met de activiteit die je ze kan bieden. Hierbij zijn je verdere voorkeuren natuurlijk ook van belang. Je kunt ook eens gaan kijken op een show wat voor rassen je aanspreken. Fokkers vertellen graag wat over het karakter van hun honden en of het ras bij jou zal passen!