gevraagd; tips en ervaringen bij dekken konijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

gevraagd; tips en ervaringen bij dekken konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:59

Hallo allemaal,

Wij hebben hier een konijn ( raskonijn van een zeer bekende fokker, dwergkonijn kleur midden marter blauw en 2 jaar oud en in bezit van tatoe ) die wij volgende week laten dekken. Dit laten wij doen bij de fokker,tevens goede bekende, en door een rammetje van het zelfde ras en de zelfde kleur.

Maar.. waar moet je allemaal op letten en wie heeft er nog tips? Uiteraard gaan we de voedster bij de ram zetten en niet andersom en pas als het duidelijk is dat ze vruchtbaar is. ( zie je vrij duidelijk bij haar, haar achterkant is dan een beetje rood en als je op haar rug krabbelt doet ze haar kont omhoog :') )

De fokker houdt zijn beesten op zaagsel, maar wij eigenlijk ook met wat stro. Is dit gewoon mogelijk of niet? We zullen vast tips ook krijgen van de fokker maar misschien heeft iemand nog handige tips? We hebben een hele grote ren en proberen ze bij elkaar te houden maar als dat na een tijdje toch niet goed gaat dan hebben we nog een ren die leeg staat.

Jong(en) blijven hier, dus geen broodfok ofzo.

Dus heeft iemand nog tips waar je tijdens en na de dracht goed op moet letten dan hoor ik het graag :)

Gr Agnes.

p.s. mijn vriend zit al jaren bij de pluimvee vereniging en fokt samen met zijn vader al 20 jaar kippen. Nu willen we gewoon 1 nestje van het konijn. De fokker vertelde dat een dwergkonijn vaak 1 jong krijgt en niet meer dan 3.

Faniek

Re: gevraagd; tips en ervaringen bij dekken konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:33

Heeft het konijn eerder een nest gehad, want ik heb geleerd dat zeker dwergen voor hun 2e levensjaar hun eerste nest al gehad moet hebben. Dit, omdat anders het bekken al vergroeid is en zeker een dwergkonijn hier problemen mee kan krijgen.

Ik zelf ben een voorstander van stro, zaagsel is erg stoffig en bovendien bevat het giftige stoffen. Omdat het erg stoffig is kan het ook slecht voor de jongen. Ik heb zelf al mijn dierne op stro.
Tjah wat voor tips kan ik nog meer geven, doe in ieder geval nestcontrole, je hebt kans op lethale jongen bij de dwergen deze zijn veel kleiner en zullen vrij kort na bevalling sterven, maar dat zal de fokker dan ook wel vertellen.
De rammetjes laten castreren en hopen dat je 1 op 1 verhouding krijgt.
Verder nog vragen, klop maar aan ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:49

Het wordt zijn 2e nestje. In februari vorig jaar heeft hij bij de fokker ook al een nestje gehad en toen heeft ze 2 jongen gekregen.

Ja hij heeft ook geen gewoon zaagsel maar een soort van heel fijn strooisel, geen idee wat het nou echt was.

Hoe bedoel je een 1 op 1 verhouding? Dat ik maar 1 jong krijg? Ach, ruimte zat er is ook wel plek voor meer.

Ram castreren waarom raad je dat aan? Wij gaan met deze dieren gewoon naar tentoonstellingen dus castreren doen we niet.

Oh ja, nog een vraag.. deze voedster had een hang en kreeg dus een O op de tentoonstelling. Is dit erfelijk?

Bedankt voor je reactie!