hond met chip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kazan

hond met chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 08:31

hallo,

sinds gisteren heb ik een hondje van 3jaar overgenomen van mensen nu keek ik haar paspoort na en het blijkt dat ze n chip heeft.
naar mijn weten staat de hond dus op hun adres toch?
hoe moet ik dat veranderen en moet dat wel?

bvd

shireen

Re: hond met chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:34

Volgens mij moet je dan even je dierenarts bellen.
Die kan het dan veranderen in jou gegevens.

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:35

als hij een chip heeft staat hij inderdaad op hun naam.
die moet je nog veranderen in jou adres voor als hij wegloopt ofzo.
hoe je dat moet doen geen idee sorry

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:38

heb even in de papieren van onze hond gekeken.
je moet het veranderen bij de ndg (nederlandse databank gezeldschapsdieren)
http://www.ndg.nl
hoop dat je hier wat aan hebt.

en om het je nog makkelijker te maken.

ga op de site naar het mutatieformulier invullen en klaar. :-)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:38

volgens mij kun je het ook via de DA omzetten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:52

Misschien handig om eerst te checken bij welke database je hond staat ingeschreven. Er zijn er meerderen. Mijn dierenarts maakt gebruik van DaisyWeb/Petbase. Die is heel handig want dat kan je zelf de gegevens aanpassen en zelfs een fotootje erbij plaatsen. Je moet even naar http://www.chipnummer.nl dan geef je het chipnummer in en waar het pootje groen oplicht bij die database staat je hond ingeschreven. Alleen chipnummers van de raad van beheer zijn niet vrij toegankelijk. Dan zou je even moeten bellen. Als de chip van NDG is kan je de gegevens laten wijzigen door NDG maar ze vragen daar voor zover ik weet wel een vergoeding voor. Maar ja, de hond moet sowieso op jouw naam en adres staan. Zorg dat je telefoonnummer er goed instaat. En als het kan zowel mobiel als huistelefoon of in iedergeval 2 nummers. Ik heb tijdens mijn diensten zo vaak meegemaakt dat of het nummer verkeerd was of de mensen hun mobiel niet opnamen of uit hadden staan en achteraf bleek dat ze wel thuis waren.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:07

ze staat ingeschreven bij NDG heb het net gecontroleerd.
Ik ga deze week naar het gemeente huis om haar op mijn naam tezetten.

hebben jullie ook nog tips om haar dikker te krijgen?
Het is een teckel van 3jaar.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:18

kazan schreef:

Hoe bedoel je dit?

Je hoort bij de hond een certificaat/mutatie/bestelkaart te krijgen waardoor je haar op jouw naam kan laten zetten.
Dat horen de vorige eigenaren nog te hebben. Deze moet je opsturen naar het NDG.
Dan krijg je een nieuw certificaat/mutatie/bestelkaart binnen waar jouw gegevens in verwerkt zijn.
De kosten voor het overzetten bedragen € 4,35

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:27

kazan schreef:
ze staat ingeschreven bij NDG heb het net gecontroleerd.

hebben jullie ook nog tips om haar dikker te krijgen?
Het is een teckel van 3jaar.

Als ze helemaal gezond is (even door de DA laten checken) het voer op haar aanpassen. Je kunt bij verschillende voermerken een aangepast advies opvragen, zie:

www.royalcanin.nl
www.carnibest.nl
www.prinspetfoods.nl
www.eukanuba.nl

etc.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:40

Je bedoelt je gaat naar het gemeentehuis voor een penning zodat men weet dat je een hond hebt en je hondenbelasting kan betalen? De chip moet op naam worden gezet bij de NDG. Dat heeft met de gemeente niets te maken. Als je hond zoek is dan gaat niet de gemeente controleren of hij een chip heeft dat doen de mensen van de dierenambulance of de dierenarts. Dat zijn de mensen die in het bezit zijn van een chipapparaat. Aangezien je hond dus bij de NDG staat geregistreerd zou ik je adviseren het mutatieformulier in te vullen en te versturen. Kosten zijn € 4,50
https://ndgnl.secure.is.nl/pufReg.php?mut=1&ln=nl

Als je je hond te mager vind zou ik even langs je DA gaan voor een algehele checkup. Misschien heeft ze wormen. De DA heeft volledig voer waar ze waarschijnlijk goed van opknapt.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:44

YINNAR: dat bedoel ik met haar op mijn naam zetten ja.
Moet ik voor de dierenarts een afspraak maken en hoe zit dat met de rekening?
want ik heb haar nog niet verzekerd enzo.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:52

Normaal gesproken laat je een hond natuurlijk even nakijken voor je hem koopt, maar goed. Gewoon even een DA bellen (net als bij het paard), situatie voorleggen en even op het spreekuur gaan om hem na te laten kijken. Kosten zijn natuurlijk per DA verschillend en afhankelijk van eventuele gebreken, maar dat weet je toch voor je een dier koopt?!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:57

Als je dieren neemt, dan neem je het risico dat ze wat kunnen gaan mankeren en dat daar kosten aan verbonden zitten. Dus ik snap je vraag niet zo. Je laat je hond toch even checken als je het dier net hebt en er zit geen gezondheidsverklaring bij. En gezien het feit dat ie wat schraal is lijkt het me wel raadzaam. Wat zal je kwijt zijn. Volgens mij is een consult tegenwoordig tussen de € 25,00 en € 30,00. En dan eventuele medicatie of ontwormingsmiddel er nog bij. Het voer kan wat prijzig zijn maar je kan ook aan de DA vragen welk supermarktvoer ook goed is.

Oja, je kan gewoon bellen met een DA bij jou in de buurt!! Je kan daar ook gelijk vragen over een eventuele verzekering. Zij hebben daar vaak folders van en kunnen je uitleggen wat wel of niet gedekt is.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 18-06-09 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:59

ja,ik bedoel met de rekening dat die gewoon per acceptgiro kan komen of moet ik haar eerst verzekeren voordat ik erheen ga dat bedoelde ik ermee,ik heb haar paspoort enalles erbij zitten en ze is vorige jaar (december) voor het laatst naar de DA geweest voor controle en entingen en alles staat goed in het paspoort.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:00

Meestal is het contant of per pin bij een DA. Je kan even bellen en vragen of het op rekening kan en eventueel wat de kosten zijn. Weet je wanneer ze voor het laatst is ontwormd?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:12

Wij hebben nog nooit een dier in de verzekering gehad, je hoeft dus zeker niet eerst te verzekeren voordat je naar de DA kan (zou fraai zijn als dat zo was, denk aan aankoop keuring).
Gewoon even met een praktijk in de buurt contact opnemen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:26

kazan schreef:
ja,ik bedoel met de rekening dat die gewoon per acceptgiro kan komen of moet ik haar eerst verzekeren voordat ik erheen ga dat bedoelde ik ermee

Ligt eraan of je hem wílt verzekeren. Je moet niets.
En over de rekening van de DA. Normaal gesproeken moet je na consult ter plekke afrekenen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:36

LZP -> BB