2 jonge zwaluwtjes gered, duimen jullie mee? Tips welkom!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

2 jonge zwaluwtjes gered, duimen jullie mee? Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:23

Hoi :wave:
Net als elk voorjaar, zitten de stallen bij ons vol met zwaluwnestjes. We vinden regelmatig wat dooien die uit de nesten zijn gevallen, net als vanmiddag. Er was namelijk een heel nest naar beneden gevallen, en in de ene stal lagen 3 dooien, maar stal ernaast vond ik 2 levenden! :)
Aangezien er geen nest meer was om ze in terug te doen, heb ik ze maar mee naar huis genomen.
Eigenlijk helemaal tegen mijn principes in, maar deze vond ik zo lief! :o

Dus nu heb ik ze hier, ze zitten in een doos met veel hooi en ze krijgen elk uur wat te eten + drinken.
Als ze gaan vliegen heb ik hier nog een hamsterkooi staan, waar ze dan in kunnen. En zodra ze gaan vliegen gaan ze natuurlijk gelijk weer terug naar stal om uitgezet te worden!

Maargoed, nou heb ik niet heel veel verstand van zwaluwen. We hebben natuurlijk al wat informatie opgezocht, ze krijgen nu geweekt brood en kattenbrokjes en wat gesneden wormpjes. En drinken (water) krijgen ze uit een soort 'spuit ding' waar druppels uit komen, ben de naam even kwijt :+

Maar tips zijn dus welkom! 's Nachts hoeven ze niks toch? Aangezien de moeder 's nachts ook niet voert.
Is het slim om ze in een kartonnen doos te laten, of beter gelijk in de hamsterkooi?
Ze bewegen niet zoveel eigenlijk, drinken gaat wel heel makkelijk, eten is wisselend.
Heeft iemand enig idee hoe oud deze twee zijn? En hoelang het nog duurt voordat ze gaan vliegen?

Ohja we noemden ze eerst Licht en Donker, de donkerste is het 'tamste', die hebben we nu omgedoopt tot Tweety := Suggesties voor de andere zijn welkom! :D

Hier alvast wat foto's, ik hou jullie op de hoogte!

De doos, dat ding rechts is waar we ze drinken mee geven
Afbeelding

Het menu:
Afbeelding

Beide, t lijkt net of de onderste geen hoofd heeft, maar het bekje zit linksonder, lijkt net een hooisprietje :P
Afbeelding

Tweety:
Afbeelding

Natuurlijk weet ik dat er een (grote) kans is dat ze het niet halen, maar dan hebben we het iig geprobeerd! :)

Duimen jullie mee dat ze het halen??

Jetske

Re: 2 jonge zwaluwtjes gered, duimen jullie mee? Tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:28

Ik duim mee! Hopelijk halen ze het :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:32

heb je al eens contact opgenomen met een vogenopvang?
hun kunnen denk ik wel helpen

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:34

Ahhh Simone hoe lief.. :+:
Ik duim zeker mee !!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:36

Brood is een tijdelijke nood oplossing voor ze.
Ze kunnen nl. geen granen verteren, alleen dierlijk(insecten ed) voedsel.
Als ze uitvliegen leren ze van hun ouders hoe, waar en welke insecten ze wel en niet kunnen vangen.
Neem anders contact op met de vogelopvangcentrum bij jou in de buurt. Zwaluwen zijn officieel beschermd.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:36

Hoi, wij hebben ook elk jaar zwaluwen...ik denk dat ze zeker nog een dikke week te gaan hebben voor ze kunnen vliegen.
De vleugeltjes zijn nog volop in ontwikkeling en ze hebben precies nog veel dons.

Misschien lukt het met een pincet en een bruine wollen sok over je hand? tis maar een idee
Reageren ze als je wil voeren?

Wij hebben ook al jongen uit de nest gehad en nu hebben we plankjes onder de nesten gehangen...want als ze met veel zijn wordt het nestje gauw te klein en valt er eentje uit.

Dit jaar hadden we een nestje van 3 (deze vliegen al uit) en een andere van 5, 1tje hing dood over de rand en de andere 4 zijn springlevend en bijna klaar om uit te vliegen. Ze hebben geen dons meer en hebben al de kleur van de volwassenen.

Mocht je plankjes hangen, doe dat dan waar nu de nesten zitten (in de winter ofzo) dan maken ze in de lente snel een nieuw op de vertrouwde plek ;)

Veel succes met de jongen!!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:37

Dat spuitdingetjes is gewoon een spuitje, niet bijzonders aan dus.
ik ben erg benieuwd of ze het overleven...
Heb je ook een warmtelamp er boven hangen?

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:38

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:57

@Lynn_nikita & Brainless: We hebben iemand gesproken die bij de dierenambulance heeft gewerkt, die zei dat we het zo moesten doen :) Maar ik zal eens bellen idd! Hopelijk kan dat nu nog..

@iana: bedankt! Plankjes gaan we inderdaad doen, we hebben alleen wel 30 nestjes denk ik :o

@CarinaR, Nee, tis niet een gewoon spuitje maar zo'n appart uiteinde, weet geen naam sorry.
Die vrouw die we gesproken hadden zei dat een lamp niet perse nodig was. Zou ook niet weten waar ik die vandaan moet halen :o
Ze zijn niet afgekoeld iig :)

@Kim, dankje! Die zal ik even bellen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:04

Je kan nog wel over stappen hoor!
Brood vult wel, maar heeft geen extra voedingswaarde voor ze.

Er bestaat een soort poeder (van gemalen insecten) waar je (met en beetje water) een papje van moet maken en dit kun je met een spuitje geven. Ik weet niet meer hoe het heet, maar dit kun je evt. navragen bij een grotere dierenspeciaalzaak. Dit wordt nl ook gebruikt voor jonge reptielen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:07

Oke dat zal ik morgen even halen dan!
En kattenbrokjes dan? Ze zei dat dat erg goed was voor vogels.

Kim, die opvang is alleen voor katten en honden :P
Ik heb er een gevonden in groningen, maar die nemen (nog) niet op. Zal zo even weer proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:08

ah wat goed dat je dat doet!
ik heb helaas geen suggesties voor je, maar ik duim wel heel hard mee! :+:

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:09

beetje universeel voer kopen, en dat in de bekkies proppen :P krijgen ze in ieder geval wat binnen..
ik had hier een kauw die uit z'n nest gevallen was, die heb ik een paar keer universeel voer gegeven, daar zitten insecten in en zo en granen, en toen issie uiteindelijk opgehaald door z'n papa en mama en de rest van de familie, en hij wipt af en toe nog even langs..

maar zou toch even contact opnemen met de vogelopvang, die weten er meestal wel raad mee! succes ermee!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:12

wat een ukkies, veel succes met opvoeden.
hopenlijk halen ze het .. !

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:13

Wat lieeeef! :+:
Ik duim voor je!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:16

[BB] [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Allereerst wil ik graag verwijzen naar bovenstaand topic, daar staan veel tips in.
Je mag altijd een pm sturen voor het telefoonnummer van onze opvang om tips te krijgen (ik mag het volgens de Bokt regels niet zo hier plaatsen)

Als verder voer advies zou ik graag willen geven:
- brood is prima voor tijdelijk, zoals hier ook al gezegd wordt
- kattenbrokjes en kattenvlees heeft al meer voedingswaarde
- Maar als je ze echt een optimale start wil geven, koop je rundertartaar en universeel voer, van dit samen kun je balletjes draaien die je heel makkelijk aan een sate prikkertje in het bekje kunt stoppen.
- drinken zou ik ze niet meer geven, de ouder vogels vliegen ook niet met een snavel vol water heen en weer. Ze kunnen zich makkelijk verslikken in druppels water en krijgen dan makkelijk longontsteking.
Er zit genoeg vocht in vlees en insecten

Succes!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:27

Super bedankt mensen!
Ik ga morgen gelijk langs de dierenwinkel om dat universeel voer te kopen :j
Is rundertartaar ook speciaal voor dieren, kun je dat ook bij de dierenwinkel kijgen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:29

nee rundertartaar is duur mensenvlees, een soort gehakt, alleen wij kopen in de opvang geen gehakt omdat daar altijd wel iets van toevoegingen in zitten, al is het maar paprikasap om het vlees roder te laten lijken.
Je moet dus even naar de supermarkt of slager...

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:54

Oke, wij eten vegetarisch, dus daar heb ik geen verstand van :o Maar ik zal even kijken wat ik kan vinden :j

Het is nu weer tijd voor eten, alleen slapen ze.. Zal ik ze wakker maken of laten slapen? Dat laatste maar he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:16

Simone ten 1e super dat je ze naar huis hebt genomen! Je kan het altijd proberen!
Verder heb ik geen verstand van vogels opvoeden :Y) Ik hoop dat de vogeltjes het redden en dat je misschien wel een goede opvang voor ze vind :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:49

De ouders vliegen niet als het donker is, maar beginnen weer als het licht wordt.

Wij voeren door tot een urr of 12 in de avond, met een lamp er op om ze wakker te houden, dan gaat het licht uit en smorgens beginnen we om half 8 met voeren.
Dit soort jonge vogels krijgen gemiddeld elk uur een paar hapjes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:54

In dat universeel voer zit redelijk wat granen en dat werkt prima voor een kauw en bv mussen/merels, maar zwaluwen eten alleen insecten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:10

Hoe gaat het nu met de kleintjes?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 09:44

Het gaat hartstikke goed! :D
De een is wat schuwer dan de ander, maar ze hebben vanochtend beide best veel gegeten :)
Ik heb net universeel voer gekocht, met insecten. Ook met een klein beetje water gemend en bolletjes van gedraait. Dat geeft wat lastiger, omdat het de hele tijd van het stokje afvalt. Maar met de achterkant van een heel klein lepeltje wil het wel :j
De wat minder schuwe pikt het er al echt vanaf, maar bij de andere moet ik het wel naar binnen duwen.. Hij slikt het gelukkig wel door! :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:12

Dat probleem hebben wij dus ook, maar met wat rundertartaar daar doorheen, maak je de voeding enorm voedzaam en gezond voor ze en kun je er veel makkelijker bolletjes van draaien.