Pup van 8 maanden agressief naar kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Pup van 8 maanden agressief naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 17:23

Onze Franse Bulldog pup van 8 maanden, was al nooit echt fan van kinderen. Ze was er altijd al erg bang voor en dat uitte zich in wegrennen en wegkruipen voor kinderen. Van "grote" mensen is ze helemaal gek, is voor iedereen hartstikke lief en echt nog nooit een teken van agressie gezien.
Hiermee ben ik aan het oefenen gegaan met het meisje wat op mijn pony rijdt. Ze heeft met onze hond gespeeld en wat stukjes worst gegeven (krijgt ze normaal niet, maar leek me nu voor het oefenen wel goed).
Dat ging redelijk, ze vond het leuk om met haar te spelen maar was nog wel wat argwanend.

Nu hadden we afgelopen zondag een verjaardag waarbij een kind van 3 jaar was. Ik vond het een erg goede situatie om te oefenen, aangezien het kind eigenlijk vrij rustig was en geen aandacht aan de hond schonk. Diva kroop in het begin wat weg, maar later was dit over.
Totdat ze zonder aantoonbare aanleiding ineens opsprong richting het kind en heel agressief begon te blaffen en piepen. Het leek heel erg op wat ze doet naar andere honden, als ze denkt dat ze ze wel "aankan". Honden die groter dan haar zijn, gaat ze meteen voor op haar rug liggen, maar andere honden wil ze nog wel eens uitdagen.
Maar goed, nu deed ze dat dus naar een kind. Ik schrok er heel erg van en heb haar meteen gestraft.
Het was even over, maar even later deed ze het weer, zonder zichtbare aanleiding, en vloog nu echt op het kind af, ik kon haar nog net grijpen en weer gestraft. Daarna was het voor mij over en heb ik haar niet meer bij het kind gelaten, ik wilde uiteraard niet het risico lopen dat ze echt zou bijten.

Maar.. Wat kan ik hier aan doen?? Ik weet het echt niet.
In eerste instantie heb ik haar gestraft, maar later bedacht ik me dat dit misschien niet zo slim was. Ze deed het (misschien?) uit angst en het straffen is weer een negatieve ervaring en bevestigt voor haar misschien alleen maar dat kinderen eng zijn.
Aan de andere kant, leek het gedrag heel erg op wat ze doet naar honden als ze die wil overbluffen, dus kan het ook dominantie zijn?

Wie heeft er tips, of misschien een training of hondencursus die goed voor haar zou zijn? Ook tips om de agressie tegen andere honden te minderen zijn meer dan welkom!

siskeh

Re: Pup van 8 maanden agressief naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:30

oeehhh wat vreselijk vervelend!(en moeilijk om mee om te gaan)
maar als ik het goed begrijp is het thuis gebeurt of niet?

training zou nu nog kunnen helpen, maar welke zou ik niet kunnen zeggen... dat is nogal afhankelijk van de reden dat ze zo uitvalt( angst of agressie)

mijn hond kan ook niet tegen kinderen, was toen ik haar kreeg al zo(met 7 a 8 maand).
daar viel qua training niet veel aan te doen.. ze was al zo geirriteerd door die kids....
maar bij ons thuis is dat geen probleem, ze loopt niet los buiten, en als er kinderen komen(echt met uitzondering) gaat ze gewoon in de bench, en daar wordt ze met rust gelaten.

geluk bij een ongeluk is dat ze hier alleen in huis(en op het erf) last van heeft, dus als ik ergens anders kids tegen kom is het lang niet zo'n probleem!

over dat straffen, dat werd mij eerst ook aangeraden.
ik heb het 1 keer gedaan, vervolgens reageerde ze nog heftiger op kinderen... doe IK dus nooit weer.
maar in jouw geval kan ik niet zeggen of dat handig was.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:33

Zoek een goede gedragstherapeut http://www.alphagedragstherapeuten.nl/ en tot die tijd niet bij kinderen laten.

Proberen te voorkomen dat ze negatieve ervaringen krijgt is waar je jezelf als eerst op moet richten nu en dat is dus even geen kinderen aangezien die haar angst geven. Als ze eenmaal leert dat ze het angstgevoel kan vervangen door het gevoel wat ze krijgt als ze uitvalt ben je verder van huis.

Gedragstraining (onder begeleiding van een goede therapeut(e) kan wel degelijk helpen, hou er alleen rekening mee dat je dit een hondenleven lang vol moet houden. De angst is aangeboren en elke negatieve ervaring kan weer een terugval betekenen.

Succes.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 17:51

siskeh:
ja het is ontzettend vervelend! Nu valt het opzich nog mee, maar wat als we zelf over een jaar of 6/7 (duurt natuurlijk nog even...) zelf kinderen zouden willen?
Dit is niet thuis gebeurd, maar bij anderen thuis.

ThePast03:
vervelende ervaringen probeerde ik al zo veel mogelijk te vermijden met kinderen, ik hield ze altijd een klein beetje op afstand op straat en alleen bekende kinderen mochten met een brokje of iets dergelijks proberen positief contact te maken.
Bedoel je dat de training haar hele leven lang moet blijven?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:55

@TS: jahh daar heb ik ook aangedacht(voor mezelf dan)
maar dan zou ik haar denk ik bij mijn ouders laten, ze is nu ook van het gezin(maar meer van mij) dus dat is geen probleem.
maar ik wil zelf geen hond als ik ook kinderen heb/krijgen wil.

ik denk dat ThePast03 bedoelt dat er als er weer wat gebeurt je meteen terug bij af bent...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 18:01

Ja dat is voor mij geen optie. Het is het hondje van mij en mijn vriend en zou haar niet zomaar ergens anders naartoe kunnen of willen brengen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:07

Ik ga met ThePast03 mee.. gedragstherapeute inschakelen. Als ik zo je verhaal lees is het angst... En geloof het of niet, je kan beter agressie hebben dan angst..

zoek een goede gedragstherapeute, volg geen reed op waar je zelf aan twijfelt, en bedenk je dat dit heel veel tijd gaat kosten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:10

vooral niet strafffen, klinkt misschien heel stom, maar daardoor maak je kinderen alleen maar vervelender voor haar, want als je als hond een kind eng vind en daardoor reageert op de voor jou meest logische manier (vergeet niet dat het een hond is) en je krijgt dan straf. Ja dan ga je volgende keer nog wel wat harder want zo'n kind is wel heel erg stom.

Raad je zelf aan om naar een gedragstherapeut van Quiebus te zoeken. Daar doe ik mijn opleiding en die mensen zijn echt heel goed.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 18:11

Ik heb een mail gestuurd naar een gedragstherapeut van de site van ThePast03..

Dat het heel veel tijd gaat kosten vind ik geen probleem, als het maar opgelost kan worden.

Waarom kun je beter agressie hebben dan angst Nikki?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 18:16

rockwitch, ik heb even gezocht en helaas zit er geen gedragstherapeut in overijssel van Quiebus.
Ik neem aan dat er meerdere sessies nodig zijn en dan is het natuurlijk handiger als dat enigzins in de buurt is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:18

informeer eens bij je dierenarts of er niemand in de buurt zit Ik zou hier zeker profesionele hulp bij halen, nu die nog jong is

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:20

Nog een andere site voor gedragstherapeuten: Www.tinley.nl :).
Maar ik zie dat je al een mailtje hebt gestuurd. De meeste therapeuten zullen de hond eerst moeten zien voor ze advies gaan geven. Zoals jij het hier schrijft kan het namelijk vanalles zijn, omdat we de beelden er niet bij hebben. Je omschrijft het prima, maar je kan gewoon niet álles beschrijven (denk aan houding hond, lichaam,staart,oren, tanden. Manier van blaffen/piepen).

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:43

Dat begrijp ik, maar ik heb degene benadert om te vragen of ze ons met een cursus oid kan helpen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:51

Ik snap even niet waarom je op een verjaardag (waar veel mensen, drukte is) je hond met het kind laat?

hondje is pas 8 maanden, dan zijn al die dingen heel indrukwekkend, en als er dan ook nog een kindje is, waar hij al helemaal niet van houd, dan was dat volgens mij een rot moment voor de hond. Ook schrijf je dat je hond eerst weg kruipt, beestje is dus hartstikke bang, en waarschuwt nog, met haar blaffen en piepen. Tja, dat het dan uit de hand loopt is nogal jou fout. en daarna je hond straffen? Sorry, maar dat vind ik de grootste fout.

Je hond is blijkbaar (verklaarbaar of niet) als de dood voor kinderen, dat laat hij heel duidelijk merken. push dit niet, maar neem hier de tijd voor.

begin bijvoorbeeld met een honden vriendje, die wel goed met kinderen gaat, en laat die emt een kind spelen, zodat hij ziet dat kinderen leuk zijn.

Laat kinderen NOOIT naar jou hondje toe stappen, maar het hondje moet naar de kinderen zelf toe gaan, en doet hij dat, hond gewoon negeren. totdat de hond zelf het initiatief neemt.

neem hier de tijd voor (lees; maanden). als je dit te overhaastig doet, werkt het alleen maar averechts

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:54

nina88 schreef:
Dat begrijp ik, maar ik heb degene benadert om te vragen of ze ons met een cursus oid kan helpen.

Een gedragstherapeut(e) kom bij je aan huis omdat hij/zij het totale plaatje wil zien. Een hond kan in zijn eigen omgeving behoorlijk anders reageren dan op vreemde terrein bijvoorbeeld.

Die mensen geven geen cursus maar begeleiden je bij het zo goed mogelijk in banen leiden van de angst van jouw hond en zullen hem door middel van gedragstraining proberen wat zelfverzekerder te krijgen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 22:47

lijntje87 schreef:
Ik snap even niet waarom je op een verjaardag (waar veel mensen, drukte is) je hond met het kind laat?

hondje is pas 8 maanden, dan zijn al die dingen heel indrukwekkend, en als er dan ook nog een kindje is, waar hij al helemaal niet van houd, dan was dat volgens mij een rot moment voor de hond. Ook schrijf je dat je hond eerst weg kruipt, beestje is dus hartstikke bang, en waarschuwt nog, met haar blaffen en piepen. Tja, dat het dan uit de hand loopt is nogal jou fout. en daarna je hond straffen? Sorry, maar dat vind ik de grootste fout.

Je hond is blijkbaar (verklaarbaar of niet) als de dood voor kinderen, dat laat hij heel duidelijk merken. push dit niet, maar neem hier de tijd voor.

begin bijvoorbeeld met een honden vriendje, die wel goed met kinderen gaat, en laat die emt een kind spelen, zodat hij ziet dat kinderen leuk zijn.

Laat kinderen NOOIT naar jou hondje toe stappen, maar het hondje moet naar de kinderen zelf toe gaan, en doet hij dat, hond gewoon negeren. totdat de hond zelf het initiatief neemt.

neem hier de tijd voor (lees; maanden). als je dit te overhaastig doet, werkt het alleen maar averechts

Pardon? Het is absoluut niet nodig om op zo'n manier te reageren.
Ik heb absoluut het beste voor met mijn hond, ze komt niets tekort en heeft het beste leven dat een hond zich kan wensen. Ik doe alles wat me het beste lijkt voor haar en dat ik dan eens per ongeluk een fout maak. Ja, sorry. Dat kan gebeuren en ik probeer het nu zo goed mogelijk te herstellen. Daarom heb ik dit topic gestart en probeer me dan alsjeblieft niet ook nog eens een schuldgevoel aan te praten! Dat is nergens voor nodig. Schieten de hond en ik allebei niets mee op. Van zo'n belerend vingertje ben ik dan ook niet gedient.
Bovendien ga ik niet verder met je advies. Ik laat mijn hond nu niet meer bij kinderen, totdat ik hier een professionele hulp bij heb gehaald. Ik ga niet zelf aan het klooien.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 22:48

Bedankt voor de info ThePast03! Ze heeft me teruggemailt en verteld dat ik haar het beste even kan bellen tijdens het spreekuur. Dit ga ik zo snel mogelijk doen en hopelijk kan ze me op de een of andere manier helpen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:33

@ Ts; ik weet niet hoe ik je het beste kan uitleggen wáárom angst agressie erger is dan agressie zelf.
Ik ga het toch proberen..

Angst is iets vreselijks. Honden die bang zijn, kruipen normaal veilig weg, of zoeken de rust op of het vertrouwde iets.
Als het object wat voor angst zorgt, aanwezig blijft (in dit geval het kind) blijft de hond angstig. Hij probeert het object te vermijden, maar het blijft in zijn buurt.

Als de hond écht niet anders kan, zal hij in de aanval gaan. Hieraan gaan vaak geen duidelijk waarshuwingen vooraf (zoals drijgen bv). Vaak snept de hond in een keer. Op dit punt is de hond zó bang dat hij zijn laatste red middel gebruikt. De aanval.

Bij agressie gaat er vaak een hoop aan vooraf. De hond drijgt, gromt, toont bepaalde uiterlijke kenmerken enz. Vaak kan deze beet aan gekomen zien worden.
De beet van angst word door veel mensen niet herkend. Of de symptonen die vooraf gaan daaraan.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken. Vergelijk het anders met jezelf. Wat vind je minder prettig, boos zijn of in en in bang zijn?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:20

@nikki: ik vind de aanpak bij angst en agressie ook nogal verschillend.
agressie komt ook vaak voor uit een gebrek aan respect, en een algemene dominantie.
deze honden kunnen behoorlijk wat aan in de zin van stevig aanpakken.(deze kan je ook goed straffen en op hun plaatst zetten)

als je te maken hebt met angst zit je echt met je handen in het haar(tenminste ik weet nog steeds niet hoe ik dat goed kan oplossen)
je hond moet goed onder appel stal, maar als ze in de buurt van kinderen angstig is kan je, je hond angstig maken door haar onder appel te zetten..
net zoals bij mensen kun je angst moeilijk behandelen, maar bij honden ken je ook nog eens een keer minder duidelijk uitleggen wat er aan de hand is.

snappen jullie me nog :o

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:52

Ik denk dat ik het snap Nikki. Agressie is dus gemakkelijker te diagnosticeren en er is gemakkelijker een aanpak op te vinden.

Ik heb een mail teruggekregen van de gedragstherapeute dat ze vanaf vandaag een week op vakantie is en dat ik haar daarna kan bellen. Ook heeft ze als tip gegeven om de hond in de tussentijd niet bij kinderen te laten. Ook niet om te oefenen met wat lekkers.
Ze zei dat de hond dan misschien dat ene kind wel leuk zou kunnen gaan vinden om het lekkers, maar dat het niet zal helpen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:06

Klinkt als een verstandige gedragstherapeute, zou haar advies maar opvolgen en haar gewoon even helemaal weg houden bij kinderen en verder zo ontspannen mogelijk met haar omgaan. Een hond merkt namelijk eerder dat je gespannen bent dan dat je het zelf merkt en je zult ongetwijfeld gespannen raken als je in de buurt van een kind komt met de hond.

Succes.

painthorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 00:30