Help ons mee het vergassen van Ganzen tegen te gaan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Help ons mee het vergassen van Ganzen tegen te gaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:59

Over een aantal dagen is het weer zover, weer zullen er duizenden ganzen vergast worden, zogenaamd om de populatie in stand te houden.

Over enkele dagen zijn deze dieren in de rui en kunnen dan niet meer vliegen, een makkelijke en laffe methode om ze te vangen.
Help ons mee hier een einde aan te maken, mail je ongenoegen naar geduputeerde staten Utrecht en laat merken dat je hier niet mee eens bent.
hieronder de link waar je op kunt stemmen.
bedankt
http://faunabescherming.nl/actie.html

sunny_l0ve

Re: Help ons mee het vergassen van Ganzen tegen te gaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:11

Waarom schieten ze de beesten daar niet af? Of halen ze de eieren in de broedperiode weg en vervangen die voor stenen?

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:13

Het lijkt me iid diervriendelijker om dan maar de eieren weg te halen... mischien is dat te veel werk ofzo

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:14

sunny_l0ve schreef:
Waarom schieten ze de beesten daar niet af? Of halen ze de eieren in de broedperiode weg en vervangen die voor stenen?

ooit al eens een ei van een gans proberen af te pakken :')
en als je 1 keer schiet is het 1 en al paniek, bovendien moet je dan nog kunnen schieten en mat wat pech loopt zo'n beest nog een uur gewond rond van een niet-dodelijke kogel

ik wist trouwens niet dat dit gedaan werd

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 16:20

Weet je ik vind dat zogenaamde populatie in stand houden omdat er anders te veel komen echt niet meer van deze tijd, beter om dan ook maar de varkens en de koeien en de honden en katten enz te vergassen, de natuur is zowiezo al in de war en wie zijn wij dat we mogen bepalen of er teveel ganzen zijn of niet.
ik heb wel eens meegedaan aan een demo terwijl de beesten gevangen werden, ben er echt dagenlang kapot van geweest, zo walgelijk, zo ga je niet met dieren om.
ik hoop dat jullie de link gebruiken om te mailen en voor wie dat niet doet, toch bedankt voor het lezen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:21

@ tessyke: Ik heb het nu over het begin van de broedperiode. Hier bij ons in de buurt doen ze het ook, werkt echt perfect. En tja, dan moet je gewoon goed kunnen richten met het schieten.
Trouwens, je moet toch iets doen om de overlast te voorkomen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:23

Ik vind het best frrappant dat "de populatie" in stand moet worden gehouden in een land waarin de ganzen niet eens voorkomen. Ze zijn hier alleen op doorreis :+

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:25

tja, voor veel mensen brengt het overlast dus dan moeten ze maar afgemaakt worden.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 16:26

Sunny ik heb echt meer langs van de files hier iedere dag dan van die Ganzen, stel je voor dat we alles opruimen waar we last van hebben!
Ik begrijp best dat je als agrarier niet zit te wachten op deze vogels maar eerlijk gezegd word ik ook wel een beetje naar van de buurman die minstens 1 keer per week zon lekker giftig goedje over zijn aardappels sproeit, zijn sloot sluit aan op die waar mijn paarden lopen, het gras eromheen is helemaal geel.
leven en laten leven toch?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:26

bij mij in de buurt hebben we dit probleem met zwanen .
er zijn er teveel en geven erg veel overlast nu er jonge zijn .
de bewoners waren het bue en wilde een jager laten komen .

ik werk bij de dierenambulance en heb zondag een koppel zwanen met 5 jong gevangen die nu zijn geplaatst in duitsland in een natuurreservaat .
en er gaan er nog meer volgen .

zo kan het dus ook .
al met al ben ik zondag bijna een uur bezig geweest voor deze 7 zwanen en ze hebben nu een mooi leven terwijl ze anders afgeschoten zouden worden .

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:26

Ik heb gemaild.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 16:32

Jellie dankjewel, Karina inderdaad zo kan het ook.
Ik ben echt niet zon doorgeschoten dierenmuts, ben niet tegen het eten van vlees enz maar dit vind ik gewoon onnodig, zo ga je niet met dieren om, zeker niet met jonge dieren, trouwens met oude ook niet.
Ik zou echt willen dat er een tijd aanbreekt dat er respect is voor al wat leeft, tenslotte zorgen de dieren ervoor dat wij in leven blijven, zonder vlees zal het moeilijk worden toch? Geen melk geen eieren, nog niet eens mijn lekkere broodje kaas smorgens.
(ja ik eet zelf ook vlees, wel biologisch maar eet het wel)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:38

Vergassen ben ik zelf ook niet zo'n fan van. Maar ze moeten de dieren vantevoren vangen omdat je anders geen controle houdt over hoe en wat. Even preciezer zijn:

eppie38 schreef:
Over een aantal dagen is het weer zover

Het is dus al eerder gebeurd

eppie38 schreef:
weer zullen er duizenden ganzen vergast worden

En er blijven er dus elke keer weer genoeg over om duizenden te vergassen

eppie38 schreef:
Over enkele dagen zijn deze dieren in de rui en kunnen dan niet meer vliegen

Dus is het vangen veel gecoördineerder te regelen met minder stress voor de andere dieren, ook de ganzen hoeven nu niet uit de lucht geschoten te worden om daarna een doodsvlucht te maken, een zware klap om daarna te wachten totdat de jagers ze uiteindelijk daadwerkelijk uit hun lijden verlossen.

Bedenk wel dat het vliegtuig dat in New York in de Hutson rivier is beland in beide motoren ganzen heeft gekregen. Daar zijn ze daarna pas rigelreus aan het doden geslagen, nu is het veel beter te coördineren en de stress en het lijden van de dieren tot een minimum te beperken. Zo'n ongeluk gaat één keer goed, de tweede keer gaat er 200 man naar de knoppen omdat we de natuurlijke vijanden van de ganzen hebben uitgeschakeld. (en dan worden de dieren ook niet vriendelijk afgemaakt hoor)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:42

Misschien handig om het nieuws te volgen, er worden geen ganzen gevangen of afgemaakt op welke wijze dan ook voorlopig. Dit is breeduit in het nieuws verschenen. Er wordt pas in september opnieuw overwogen of ingrijpen noodzakelijk is.