Moeder konijn...goed gedaan!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Moeder konijn...goed gedaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 14:22

mijn konijntje vlekkie heeft in het afgelopen jaar al 3x een dood nestje gehad, konijntjes waren mooie af, puntgaaf maar lagen toch verspreid door r hokje en dood elke keer, geen schrammetje te zien op de kinders maar helaas.......

ik heb toen mijn rammetje verkocht en mijn vrouwtje (voedster dus) even de rust gegeven alvoren r te laten dekken door het rammetje van n stalgenootje, afgelopen donderdag was ze uitgerekend, wij gingen vrijdagmiddag voor n weekeindje weg (zul je net zien) komen we zondagmiddag thuids, geen vlekkie (konijn) te zien, ze had zich verscholen in het nachtgedeelte, toen ze na half uurte weer in dag gedeelte kwam toch voorzichting deurtje open en naar binenn geloerd, niks te zien, nouja zo is dat 2 uur aan de gang gegaan, toen ik later nog s keek in t nachtgedeelte zag ik de plukken haar van zichzelf die ze had gemaakt bewogen!!!!! ze leefden nu dus, wauw werd r helemaal hyper door maar het t deurtje maar snel dicht gedaan, in de uren die erop volgden heeft vlekkie elk stro-tje en hooi-tje die ze in r dag gedeelte had vertschoven naar t nacht gedeelte, je zou bijna kunnen zeggen dat ze de kleintjes ingesloten heeft.

heb nog niet gezien dat ze er zelf in gaat maar ga r maar vanuit dat ze dat wel doet. ik voed haar nu extra en wacht spannend af wanneer die kleine neusjes vanzelf naar buiten komen, vind iig wel dat mijn kleine dweil konijntje een super goede mama is, hoef dus niet bang te zijn dat ze dit nestje zal verwaarlozen waardoor de kleintjes sterven, daar was ik gezien het verleden wel beetje bang voor!! dus thumbs up voor vlekkie +:)+

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:19

Met stomme verbazing heb ik je bericht gelezen. Onbegrijpelijk dat je het na drie dode nesten nog een keer probeert. En je rammetje om deze reden verkopen.
Zijn dit trouwens rasdieren of dierenwinkelkonijnen waar je dus niks van de achtergrond weet en dus ook niks over mogelijke erfelijke gebreken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Moeder konijn...goed gedaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:22

Gefeliciteerd!
Ik vroeg me wel af hoe lang konijnen drachtig zijn?
Als ze al 3 keer in 1 jaar een nestje heeft gehad, is ze dus wel erg veel gedekt.

Ik ben benieuwd naar foto's!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:25

Cayenne schreef:
Gefeliciteerd!
Ik vroeg me wel af hoe lang konijnen drachtig zijn?
Als ze al 3 keer in 1 jaar een nestje heeft gehad, is ze dus wel erg veel gedekt.

Ik ben benieuwd naar foto's!

konijnen kunnen het ene nestje naar de andere krijgen en zijn ong dacht ik een week of 4 drachtig niet dat het goed is hoor dat ze het ene nestje naar de andere kunnen krygen maar om maar even een voorbeeld te geven

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:25

Konijnen zijn een maandje zwanger, dus ja dat kan snel gaan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:33

Mooi dat er nu wel een goed nestje is, al heb je ze nog niet gezien. Als je naar het verleden kijkt zou ik toch binnenkort een kijkje nemen in het nest. Mocht er dan toch een dood konijntje tussenzitten dan kan je deze weghalen voor hij gaat rotten of met zijn eventuele ziekte de andere jongen aansteekt.

Verder ga ik helemaal met Manou mee, waarom nog fokken met dit dier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:45

Sommige rammen maken de jongen ook dood, is dit voorheen misschien gebeurd, dat ie er mee heeft gegooid?

Waarom zou je niet een nestje fokken met dit dier?

Manou, de meesten konijnen zijn dieren uit de winkel, ik haal ze bij de opvang. Niet ieder gaat naar een fokker.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:56

Waarom zou je wel fokken? De opvangen zitten overvol en er zijn zo veel erfelijke afwijken dat fokken met konijnen die geen goede, bekende achtergrond hebben erg veel dierenleed kan veroorzaken. En als het dan zo vaak mis is gegaan bij een voedster zou het in mijn hoofd al helemaal niet opkomen om het nog een keer te proberen, zelfs als het om een fokwaaardig dier gaat.
Niet dat ik wil fokken, ik hou het bij mijn vondelingetje en haar gecastreerde vriendje.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 13:04

het gaat hier niet om het wel of niet moeten fokken van een eigen nestje, daar ga ik dan ook niet op in, hoef ik geen verklaring over af te leggen.

mijn voedster komt idd van een dierenwinkel af, eerste rammetje van een fokker, echter was het een vrij agressief ventje, die aanviel als je in zijn hok kwam etc, heb m wel gehouden maar na 3x dood nestje besloten om m ergens anders n nieuwe kans te geven, zonder dan zijn zaakje eraf moet en mijn voedster lijdt onder de dode jongen, en de dode jongen niet te vergeten, heb nu nog 1x voedster laten dekken om te kijken of het aan haar lag dat die andere nestjes zijn overleden of niet, zoals t er nu uitziet dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:31

Manou, ik vind dat je wel voorbarig reageert. Je weet niet waarom de jongen zijn dood gegaan, misschien inderdaad wel door de ram. In principe heeft dat, als dat de oorzaak is, niets te maken of je met de voedster kunt fokken vanzelf. Ik zelf zou wel een tijdje gewacht hebben, eer haar weer een nest te laten hebben.
Misschien heeft TS al wel nieuwe baasjes gevonden en is het nest wat dat betreft gepland. Daar is op zich niets mis mee.
En dat er al genoeg konijnen op de wereld zijn, daar heb je gelijk in. De asiels zit ook overvol met hondjes en er is een heel groot gros mensen dat toch nog koopt bij de fokker of bij een particulier (in bedoel dan geen broodfokker). Bij paarden worden ook voor de leuk veulens gefokt, tja en daarvan komen sommigen niet goed terecht. En dat is heel triest, maar zolang jij niet helemaal weet hoe de vork in de steel steekt, kun je eigenlijk niet met dit soort commentaar aan komen.

Ik ben ook geen voorstander van nestjes voor de leuk, echt niet. Ik heb een gecastreerde ram met zijn harem. 1 van de dierenwinkel (de enige gezonde die daar zat en heb haar maar meegenomen, eer ze ook ziek werd) en de rest uit de opvang en een vondeling. Ook ik vind dat de opvang vol zit met beestjes. Maar ik weet niet hoe TS het geregeld heeft en ook niet waarom de jongen zijn dood gegaan, dus ik ga niet hoog van de toren lopen blazen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:30

ik weet dus ook niet waarom de eerder jongen dood zijn gegaan, maar de combi van vorige ramx mijn voedstertje liep dus 3x uit op een dood nestje. Wat daar de preciesie oorzaak van is weet ik dus ook niet.
Ik houd soweiso 1 jong zelf en verder heb ik nog vrienden die wel n konijn erbij willen.

ik heb trouwens 3 maanden gewacht eer ik mijn voedstertje bewust heb laten dekken.

het voorbarige reageren in negatieve zin is iets typisch hier op bokt, voel ik me dus ook niet door aangesproken, iedereen mag zijn mening vormen maar moet m.i. wel voor de 100% weten war hij/zij het heeft over het verhaal, niet na 2 zinnen al een conclusie vormen, dat is niet doelgericht op mensen in dit topic maar in het algemeen bedoeld.

hoe dan ook, ik ben en blijf trots op mijn super nijntje die dus wel erg goed voor haar jongen zorgt, dat is het enige wat ik ermee wou zeggen!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:39

Als konijnenfokker vraag ik me af waarom je in godsnaam de ram bij de voedster en haar jongen hebt gelaten. Dat is dus vragen om moeilijkheden. Het hoeft namelijk niet perse de ram te zijn die de jongen heeft gedood, voedsters doen dat ook als ze zich niet veilig voelen. Dat is dus vaak als de ram erbij zit..
Ik zou zeker als de jongen drie dagen oud zijn de voedster even wegnemen, je handen goed door haar pels halen en een nestcontrole doen. Je kunt dan eventueel dode jongen weghalen en gelijk de buikjes van de jongen checken.
Dat je je voedster zo vaak hebt laten dekken en jongen moet je inderdaad zelf weten, ik hoop voor je dat ze nog zoveel conditie heeft dat ze dit nest tot een goed einde brengt. Ook al zijn de drie nesten over de kop gegaan, het heeft haar hoe dan ook heel veel gekost om de jongen in de baarmoeder 'groot te krijgen' en een bevalling kost bij konijnen ook energie ook al lijkt het alsof ze ze uitpo.pen.
Ik zou dat zelf dus nooit gedaan hebben en ik ben dus een 'echte' raskonijnenfokker.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:48

er staat nergens geschreven dat de ram bij de andere 3 nesten erbij heeft gezeten, heeft ie dus ook niet, zo clever ben ik zelf ook nog wel.

Dit bedoel ik dus met negatief oordeel vellen terwijl je niet alles weet }> ,

1e x dat voedster dood nest had was vorig jaar mei, had de ram net erbij, volgens fokker was ie nog niet geslachtsrijp, zou dat zeker nog 6 wkn tot 2 mnd duren, ze hebben dus buiten samen in de tuin gehuppeld en voila.

2e keer dode nest was in december, ram ontsnapt, en op voedster gedoken.
februari dit jaar 3e nestje.

konijnen komen bij mij dus dagelijks los door de tuin, tuurlijk niet samen (voordat mensen daar weer over gaan klagen) en gaan daarna hun hokje weer in.

Nogmaals MIJN konijn, MIJN keuze, je hoeft het niet eens te zijn met hoe ik het wel of niet doe, maar daar gaat dit topic niet over

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:58

Oke, dan waren die eerste twee ongelukjes, maar waarom heb je het dan bewust nog een/twee keer geprobeerd?
Dat ik volgens jullie zo fel reageer komt omdat ik dit soort dingen gewoon niet kan begrijpen uit het oogpunt van het welzijn van de konijnen. En ik heb te laatste tijd iets te veel te maken gehad met mensen die onverantwoord fokken of dat willen gaan doen en er veel te lichtzinnig over denken.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:13

derde keer had zoontje rammetje erbij gelaten want hij vond t zo zielig dat ze niet samen konden spelen, dat hebben ze dus toen wel gedaan.

ja tuurlijk er zijn zat mensen die niet om het welzijn van hun dier denken, maar je kan niet iedereen dan over 1 kam scheren, en er maar gelijk vanuitgaan dat iedereen zo is/doet.

ik heb haar nu voor t eerst bewust laten dekken door n andere ram om te kijken of dit nestje het ook niet zou overleven of wel, klinkt cru, maar nu kan ik zien of mijn konijn een slechte moeder is en ze ze negeert en ze daarom sterven of dat het aan de combi van andere rammetje met vlekkie ligt, zo ziet het er nu dus naar uit maar ik wacht nog even tot de kids 10 dgn zijn voordat ik een kijkje in t nest ga nemen.

damn ben ik nog alles aan het uitleggen............ ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:17

Manou schreef:
Met stomme verbazing heb ik je bericht gelezen. Onbegrijpelijk dat je het na drie dode nesten nog een keer probeert. En je rammetje om deze reden verkopen.
Zijn dit trouwens rasdieren of dierenwinkelkonijnen waar je dus niks van de achtergrond weet en dus ook niks over mogelijke erfelijke gebreken?

Stadsmens? :+

Wij fokken ook konijnen, erg veel zelfs, die we vervolgens op de veiling verkopen aan de mensen die ze zullen slachten en op eten!

Van je konijnen afkomen is erg simpel hoor, ik zou ook de ram wegdoen als hij zijn werk niet deed.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:31

denice schreef:

Half om het maar zo te zeggen en ik heb met mijn studie volop te maken met productiedieren.

Jullie fokken dan konijnen met een doel, waar ik van het nest van dit topic niet echt overtuigd ben. En ik ben erg voorstander van dat mensen die een dier voor hun plezier houden en dat is toch het idee van een huisdier, ook zorgen dat dat dier ook een prettig leven heeft. Voor konijnen vind ik daar een passende partner bij horen, maar ik zal wel veel te veel zeuren als ik zeg dat het leuker voor die konijnen was geweest als het rammetje gecastreerd was en ze dus samen hadden kunnen leven.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:36

gefeliciteerd :D lief he die kleintjes!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:41

ik ga geen rammetje castreren dat gromt en aanvalt naar mij, mijn kids en een ieder die in de buurt van t hok of hem komt. je hoeft niet overtuigd te zijn van mijn fok reden, dat hoeft niemand niet, nogmaals daar gaat t hier niet om maar uuuh als je zo veel aanmerkingen op een ander hebt, waarom scroll je dan niet verder? je begint met hoog van de toren te blazen over hoe slecht t wel niet gedaan is etc etc, maar weet van MIJN situatie in t begin nog niks af om je daar over te kunenn uiten, en ik val in herhaling maar DAAR GAAT DIT TOPIC NIET OVER

orange1 schreef:
gefeliciteerd :D lief he die kleintjes!

geen idee ik heb nog niks gezien :D maar denk t wel ja

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:46

Je hebt veel geluk dat het nu goed gaat, dit zal niet aan de ram gelegen hebben, maar dat je voedster kraamkoorts had. Dat ze het nu (nog) niet had komt waarschijnlijk doordat het allemaal wat minder nauw is geworden, waarschijnlijk een stukje geluk en kwestie van leren.
Kraamkoorts is een vervelend iets, hierdoor maken de voedsters vaak geen nest, verspreiden de jongen door het hok en eten ze soms zelfs (deels) op.
Maar dit ligt zeker niet aan de ram die je gebruikt.

Ik raad je verder aan de jongen te tellen, te kijken hoeveel jongen er in het nest liggen en of er geen dode jongen bij liggen en alles goed gevoed is. Ik tel zelf dagelijks, omdat bij mij nog wel is 1tje uit het nest ligt (oftewel aan de tepels is blijven hangen) en ik die dan ergens tussen het hooi of stro verstopt zit zodat ik niet zie liggen in het hok of de stal (zitten ze ook in). Maar dat is een kwestie van alleen kort tellen, bij grote nesten bekijk ik ze ook dagelijks even op goed gevulde buikjes. Ik had pas een nest van 13 en hierbij zijn logischerwijs jongen dood gegaan, met dit warme weer zaten hier maden in. Zij pakken gezonde jonge konijntjes niet, maar de doe jongen wel, toch is het erg smerig en onhygienisch. Ook onderkoelen ze de levende jongen. Dus echt even mijn advies controleren!!
Mijn voedsters hebben nog nooit jongen verstoten, omdat ik ze bekeken had, dus dat moet het probleem niet zijn. En ik heb zowel opvangdieren als fokdieren en de opvangdieren zitten hier vaak nog erg kort als ze bevallen (korter dan een maand) en nooit problemen.

Wat ik verder nog kwijt wilde is, omdat jij niks van de achtergrond van het konijn kent, controleer de tanden op een week of 4 en een week of 8, want dit is een veel voorkomende afwijking. Heb even snel gespiekt naar je konijn in je profiel, leuk dier, hoe ziet de vader er uit?
En het als bijna laatste wat ik nog kwijt wilde is dat konijnen groepsdieren zijn dus mijn vraag hou je een rammetje uit het nest om te castreren en moeders gelukkig te maken?

Mijn allerlaatste puntje wat betreft het agressieve rammetje, waarschijnlijk was dit na castratie een stuk beter geworden + ruimte, maar dat kan je ook niet van te voren weten. Ik heb ook een rammetje gehad hier (of beter die is hier nog) en hij zat met voedsters samen, uiteraard erbij weggehaald en laten castreren, maar in een hok was die echt geen lieverdje. Gelukkig mocht die al snel weer bij zijn dames die niet bevallen waren en nu is het de grootste knuffelkont die je kan voorstellen, uiteraard wel in een ruime stal met zijn 3 dames en de oudste kids willen er ook nog wel is bij ontsnappen, maar nu wil die altijd een aai over de bol.
Ik snap heel goed dat je zoiets had van wat moet ik hier mee en dat je dan niet direct aan castreren denkt, een agressief konijn is geen pretje. Wellicht een goed weetje voor de volgende keer.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:57

dank je voor de tips, erg fijn daar kan ik wat mee, ik ben wel bang om het nest te controleren omdat mij is gezegd dat de moeder ze dan kan verstoten, dus sta daar nog over in dubio.

Vlekkie is 3 wkn geleden nog bij da geweest om tanden te laten slijpen en heeft een algehele check up gehad.

vaders is kortharig gewoon bruin met hangoor, vlekkie is dus 3 kleurig langharig met hangoor.

ik wil wel kijken in t nest maar durf t niet goed om bovenvermelde reden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:01

Ik kan je garanderen, dat hier nog nooit een dier jongen heeft verstoten, zelfs de opvangdieren niet. Ik haal mijn hand niet door mest, aai de moeder niet van te voren, maar kijk gewoon. Je kan eerst genoemde dingen nog wel doen voordat je het nest controleert om de geur van de moeder bij je te nemen, maar een moeder verstoot haar nest niet zomaar en een jong dat ligt te rotten op opgegeten word door de maden is erger. Desnoods doe je van die wegwerphandschoenen aan.

Mag ik vragen waarom de moeder de tanden moest laten slijpen? Een konijn dat gewoon goeie tanden heeft hoeft nooit naar de dierenarts om de tanden te laten slijpen, als dit wel nodig is, staan ze verkeerd en is er een negatief fokadvies gezien het feit dit erfelijk is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:07

Ja, dat kan inderdaad ook een reden zijn, je moet de moeder en de jongen zeker met rust laten de eerste week!

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:09

denice schreef:
Manou schreef:

Wij fokken ook konijnen, erg veel zelfs, die we vervolgens op de veiling verkopen aan de mensen die ze zullen slachten en op eten!

Van je konijnen afkomen is erg simpel hoor, ik zou ook de ram wegdoen als hij zijn werk niet deed.

en wanneer worden die verkocht? hoe oud zijn ze dan? hebben ze hun hele leven in een klein hokje gezeten?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:24

denice schreef:
Ja, dat kan inderdaad ook een reden zijn, je moet de moeder en de jongen zeker met rust laten de eerste week!

De moeder kan prima aangehaald worden aandacht krijgen, maar mag niet uit het hok en je moet de jongen zeker wel bekijken, niet volledig met rust laten, want als het er ook 13 zijn en er ligt een jong onder de maden kan dit einde alle jongen betekenen.