zaterdag nieuwe hond! Hoe voorbereiden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

zaterdag nieuwe hond! Hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:01

Hoi allemaal!

Na bijna 3 maanden wachten komt zaterdag m'n nieuwe hond! Het is een Schotse collie tricolour reu genaamd Raki van net een jaar oud!

We krijgen zijn eigen spulletjes mee dus we moeten niet veel nieuw in huis halen, maar hoe moeten we het de eerste dag aanpakken? M'n vriend kijkt echt al jaren uit naar een nieuwe hond dus ik vrees dat hij de hond de eerste dag niet mee rust zal laten...

Zaterdagochtend om 8u moeten we hem ophalen en om 11u hebben we rijles, nemen we de hond best mee of laten we hem best thuis met de deur van de tuin open?

Ik heb ook nog een kat zitten en een konijn. Best even kennis laten maken als ze samenzitten of hond even vasthouden en dan kat even rustig laten snuffelen. Ik woon naast m'n ouders en die hebben een golden retriever pup teef van nu 10 weken. Mogen die 2 ook direct samen voor de kennismaking?

Ik heb in het verleden al honden gehad en hij ook, maar nog nooit meerdere dieren en toen ik mijn vorige honden had had ik ook geen paarden, dus het is een beetje kijken nu naar hoe we die dag best indelen.

Volgende week gaan we direct naar de dierenarts voor een algemene controle en zijn herhalingsspuitjes.

Pluttersput

Re: zaterdag nieuwe hond! Hoe voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:33

Ik zou een nieuwe hond niet onbewaakt de tuin in laten, dus als je rijles hebt niet de achterdeur open houden. Dat risico zou ik gewoon niet nemen.
Verder een mand of bench geven, zodat hij ook op rust kan. Dat hij daar zeg maar kan gaan liggen, zodat je vriend en niemand anders er op dat moment dat de hond verkiest daar te gaan liggen bij komt. Het is niet niks, zo'n verhuizing.
Ik zou de kat naar de hond laten komen, anders heb je kans dat hij achter de kat aan gaat jagen, en dat wil je ook niet. Gewoon samen rustig kennis laten maken, natuurlijk wel als je erbij bent. Het konijn kan je hem gewoon aan laten snuffelen, natuurlijk wel eerst vanachter gaas, stel dat de hong besluit iets te doen heb je hem dan makkelijker weg dan wanneer je het konijn vast hebt of iets dergelijks.
De retriever pup kan hij gewoon kennis mee maken. Wel even opletten dat hij niet te ruw of te druk is. Maar dat moet in principe goed komen. En natuurlijk even opletten met ziektes en dergelijk.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:34

Om te beginnen, vind ik dat je dit veel eerder had moeten doen. Je weet tenslotte al 3 maanden dat je een pup krijgt.
Je rijles zou ik afzeggen. Er moet er minimaal 1 thuis zijn. Moet je voorstellen dat je in een nieuwe omgeving komt en je gelijk n uur alleen gelaten wordt! Alleen laten kost tijd en daarmee kan je niet op dag 1 beginnen.
Neem genoeg tijd om de hond aan de andere dieren te laten wennen.

Ik zou gewoon nog even goed googlen...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:49

Het vroege tijdstip van ophalen is alleen maar goed. Hopenlijk laten ze hem dan ook nuchter.
Rij in 1x door naar huis en laat hem dan even uit (niet te lang, alleen om even wat te doen). Leg hem daarna op zijn eigen plaats met een oude vertrouwde geur. Dit kan een knuffel, handdoek of zelfs zijn eigen mand zijn. Ik weet niet precies wat je allemaal mee krijgt natuurlijk.

Verder blijft er 1 persoon de gehele dag thuis. Doe gewoon je dagelijkse ding.
Geef de hond ook alleen aandacht als deze naar je toe komt. Waarschijnlijk is hij veel te moe van alle indrukken om volop naar je toe te komen. Ook je vriend moet dit goed weten. Afblijven tenzij de hond zelf komt.

Geef hem water op de momenten die jij uitkiest. Zorg dat er niet constant een drinkbak aanwezig is, anders kun je zelf niet meer goed zien hoeveel hij nu heeft gedronken. Dat is de eerste dagen belangrijk. Voer hem ook op gezette tijden. Heeft hij het na een kwartier niet aangeraakt, dan haal je de bak weg en probeer je het een uurtje later nog eens.

Laat hem 's avonds nog even goed uit en zet hem dan op de plek waar je hem voor de nacht wilt hebben.
Sta de volgende morgen een beetje bijtijds op (uur of 7) en laat de hond uit.

Na een dag of 3 zal de hond wat meer gewend zijn en kun je hem eens voorzichtig kennis laten maken met de retriever.

Hou vooral in de gaten dat je het rustig houd in huis en sleep hem niet overal mee naar toe. Rustig opbouwen. Als hij aan het eind van de eerste week zijn directe omgeving een beetje kent kun je hem weer iets verder meenemen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:44

Nikki__ schreef:
Om te beginnen, vind ik dat je dit veel eerder had moeten doen. Je weet tenslotte al 3 maanden dat je een pup krijgt.
Je rijles zou ik afzeggen. Er moet er minimaal 1 thuis zijn. Moet je voorstellen dat je in een nieuwe omgeving komt en je gelijk n uur alleen gelaten wordt! Alleen laten kost tijd en daarmee kan je niet op dag 1 beginnen.

Het is geen pup, het is een reu van al een jaar, de pup in dit verhaal is die van m'n moeder die naast ons woont.

Verder weet ik het inderdaad al 3 maanden maar aangezien hij niet bij ons is kan ik al moeilijk iets doen om hem te laten wennen aan iets in onze buurt niet waar ;) Hij zal niet alleen zitten, vriend heeft zijn rijles verzet en ik neem die dag geen les.

Aangezien we net dit weekend verhuisd zijn heeft dit huis nog geen echte eigen geur dus komt het wel goed uit dat de hond zijn eigen geur er mee in kan brengen. We krijgen zijn oude spullen mee dus de vertrouwde geur heeft hij dan ook mee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:45

Ik zou hem inderdaad de eerste dag gewoon rustig in huis laten. De kat en konijn zijn waarschijnlijk al genoeg prikkels voor de dag na zo'n verhuizing. Als hij naar je toekomt mag je hem helemaal dood knuffelen, maar als ie dat niet doet ook gewoon met rust laten.
Wij hebben de kat en hond gewoon even allebei vastgepakt, laten ruiken, kijken naar de signalen die ze geven en als die goed zijn kun je ze weer een stukje van elkaar af loslaten. Waarschijnlijk gaat ie er nog wel een paar keer achteraan, maar dan is de kennismaking iig rustig verlopen.
Konijn ziet ie vanzelf wel, zorg er wel even voor dat ie er niet bij kan.
Gewoon er zijn, en het beestje even laten wennen, die golden retriever zou ik iig niet in huis laten, anders denkt ie nog dat ie ook bij jullie woont.
Volgens mij kan het best de volgende dag bij een wandeling, gewoon ff 3 min laten spelen en weer doorlopen. Ik zou wel gewoon de hele dag water laten staan als jullie dat sowieso al van plan waren, anders kan hij aanleren dat hij alles op moet drinken als er water staat, niet handig als jij het elke keer bijvult.

Gewoon lekker rustig laten wennen dus en veel aanwezig zijn zodat ie je leert kennen.

Veel plezier zaterdag!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:57

Nikki__ schreef:

Hier ben ik het mee eens, de eerste zin was ook mijn eerste gedachte bij dit bericht.

Nog een toevoeging; als het goed is word de golden pup met 12 weken weer geent, pas dan mag ie bij andere honden, niet erbij laten dus.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 10:00

dat laatste, daar viel gisteren mijn gedacht ook op :+

Hoe hadden jullie het dan voorbereid misschien ;) Ben gisteren nog met de kat bij de DA geweest en volgens haar kan ik niet meer doen dan hem heel de dag laten wennen en er 1 iemand bijlaten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:53

Hoe ik het had voorbereiden?
Me verdiepen, al 3 maanden eerder.
Zorgen dat ik alles wist. Sowieso wát ik er mee kon doen, wánneer ik ergens heen moest en gewoon de eerst 2/3 dagen vrij houden.

Succes morgen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:31

Ik heb me volledig verdiept in het ras, dat wel, heb verschillende fokkers bezocht en keuringen. Voor de rest heb ik uiteindelijk inderdaad 3 dagen zodanig gepland dat ofwel ik of mijn vriend thuiszijn. Dus dat is ook in orde :D Wat ik met hem kan doen weet ik al, er valt hééél veel te doen :D

Het komt eigelijk iets sneller dan verwacht en net een beetje op een slecht moment maar we moesten hem nu komen halen of de hond moest elke dag 18 uur alleen zitten en dat wilden we hem ook niet aandoen. Dus we zijn speciaal voor hem 4 weken vroeger verhuisd omdat we hem niet wilden lastigvallen met 2 verhuizen op korte tijd...