Ik snap er niets meer van (konijnen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Ik snap er niets meer van (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:51

Hoihoi,

Ik moet het even kwijt, want ik snap er echt helemaal niets meer van. Ik zou het ff uitleggen :P.

Ik heb 10 konijnen in totaal. 6 Vrouwtjes, 4 mannekes. Sinds 1,5 week heb ik een 9 delig konijnenflat aangeschaft, zodat alle konijnen er in kunnen en ik niet steeds losse hokken heb en dat ik ook de loslopende groep (5) konijnen achter "slot en grendel " heb. Konijnen zijn mijn hobby en wil er heel af en toe een nestje van hebben (graag hier geen reactie over dat er al voldoende konijnen zijn, want dat weet ik ;) ). Ik heb 5,5 week geleden een vrouwtje bij een mannetje gezet. De paring was ook gelukt en ik heb nu ongeveer een week een nestje. Heel leuk allemaal.

Kijk ik af gelopen zaterdag in het hok van het nestje (daar zitten 3 vrouwtjes bij elkaar(zusjes)) en zie ik in een andere hoek een berg haren liggen. Ik denk, zou wel 1tje schijnzwanger zijn geweest, dus voel in het nest om er zeker van te zijn dat er niets in ligt. Verrek, liggen daar 5 roze wormpjes in :?. Moeders is een ander konijn van het eerdere nest. Ik weet 1000% zeker dat ik haar niet heb laten dekken. Dit wil ik ook niet.

Maargoed, nu heb ik dus 2 nesten. (wel leuk natuurlijk, maar is echt niet mijn bedoeling!!). Geef ik vanmiddag alle konijnen een lekkere pluk hooi, begint er 1tje gelijk met een nest maken :? . Zij heeft 5 weken geleden een nest gehad (ook ineens, zonder dat ik er een manneke bij heb gehad). Helaas is het nest leeggeroofd door ratten (leg ik straks even uit). Maarja, nu begint zij ook ineens met een nest bouwen.

Ik heb totaal geen bedoelingen om zooo veel nesten te hebben. De jonkies geef ik weg/ verkoop ik en wil eerst alle jonkies een goed te huis hebben voordat ik EVENTUEEL nog een nestje neem.

Ik heb laatst wel iemand horen zeggen dat konijnen 2 baarmoeders hebben en ze voor een tijdje sperma op kunnen slaan. Zou dit het geval kunnen zijn ?????????

Ik huur bij een boer een stuk wei voor de pony's, met daarbij een schuurtje. Daar heb ik de konijnen ook in gehuisvest. Eerder had ik 5 vrouwtjes er los lopen, 1 vrouwtje kon helaas niet samen met de rest en had ik in een hok zitten. De mannetjes zaten ook letterlijk achter slot en grendel en konden ook niet ontsnappen. Al heeft er 1tje 2,5 maand geleden het wel voor elkaar gekregen, maar heb toen in die tijd geen nesten of wat dan ook gehad. (over de ratten: het hok waar het enige vrouwtje in zat(buitenhok), bestond uit gaas met redelijk grote mazen. Dus er konden blijkbaar ratten doorheen en die hebben het nest leeggeroofd)

Hebben jullie misschien enig idee hoe het komt dat ik nu ineens waarschijnlijk 1 zwanger konijn en 1 onverwacht nest heb kunnen krijgen???? het enige wat ik me nog kan bedenken is dat er iemand is, die de vrouwtjes bij een mannetje gezet heeft. Er komt verder, bij mijn weten, niemand op stal dan alleen ik en iemand die daar haar pony ook heeft staan.

Caira

Re: Ik snap er niets meer van (konijnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:54

Of je hebt er 1 niet goed gesext?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:57

eerste wat bij mij op kwam?
een van je vrouwtjes is geen vrouwtje maar een mannetje

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:02

Ik zou inderdaad nog eens goed de geslachten gaan controleren...

De mannen kunnen anders ook absoluut geen contact hebben met de vrouwtjes? Het is niet zo dat er enkel een stuk gaas tussen ze zit?
En kan je eventueel aan de kleur van de jongen zien wie de mogelijke vader is? (zodra ze haar beginnen krijgen natuurlijk)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:07

Lijkt me nogal simpel, je hebt een ram (of meer) tussen je voedsters lopen. Een voedster heeft twee baarmoeders en daar kunnen ook wel afzonderlijke nesten uitkomen maar dan zit er maximaal een week verschil tussen de jongen en moet ze ook met een tussenpoos van een week opnieuw zijn gedekt. Ze kunnen geen sperma bewaren, het zijn geen kangoeroes (die bewaren trouwens bevruchte eicellen).
Kwalijke zaak als blijkt dat iemand/kinderen de konijntjes leuk met elkaar heeft laten spelen. Ik snap ook niet waarom je vier ongecastreerde rammen hebt als je toch maar af en toe voor de lol een nestje fokt (en nu dan 3). 1 ongecastreerde ram is dan toch genoeg? Ik heb er wel meer, maar ik fok raskonijnen voor tentoonstellingen en ben bezig met verbetering van het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:34

Zit er geen wilde ram in de buurt?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 00:46

Hoihoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de konijnen inmiddels 2 jaar, ze hebben altijd zo gezeten als hoe ik het beschreven heb. Eerste jaar/anderhalf jaar heb ik geen nesten gehad.

Het eerste nest jongen hebben allemaal een andere kleur, maar daar weet ik van wie de vader is. Het tweede nest jongen is er 1 die wit met allemaal zwarte stippen heeft en de rest zijn egaal van kleur (en zijn ongeveer het zelfde gekleurd).

Nu Mindim aangeeft van: "is er geen wilde ram in de buurt" begin ik te twijfelen. De bewoners van het huis die bij het schuurtje wonen, hadden een jong konijn. Dit was een mannetje en is na een paar maanden ontsnapt. Ik heb het konijn nog wel rond zien huppelen, dus hij zit nog in de buurt. Misschien is die óf van de andere kant van het schuurtje gekomen, waar hij onder de deur kan komen en over de afzetting is gesprongen, óf hij is over het deurtje gesprongen van de afzetting (lijkt me sterk, want waarom zou hij er wel overheen willen/kunnen en zouden mijn konijnen dat niet doen?? En waarom gaat hij daarna weer weg???).

Ik ga morgen alle konijnen nog eens nalopen om het zeker te weten ;)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:27

Een konijn is een reflexovuleerder, waardoor dus de prikkeling van de paring voor de eisprong zorgt. Dus al zou een voedster sperma in het lichaam bewaren dan zijn er nog geen eicellen. Bovendien kan sperma gewoon niet zo lang overleven. Die discussie over twee baarmoeders en sperma bewaren heb ik al vaker gelezen maar is dus onzin.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:30

Ik zou idd eens gaan kijken of het geen wilde ram kan zijn! Daar heb ik wel vaker verhalen over gehoord, door het gaas heen kan ''het'' ook ;).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:35

ik had ook een konijn die over en onder afrastering doorging... en het andere konijn deed het niet, zou dus maar zo kunnen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 00:42

Hoi allemaal,

Ik heb vanmiddag alle konijnen nog eens nagelopen en extra nog iemand erbij gehad (4 ogen zien er meer dan 2) en wat vrouw is, is nog steeds vrouw en wat man is, is nog steeds man.....Dus daar zit het dus niet in.