Kat oog dicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Kat oog dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:24

Hey

Ik ging net mijn kat naar binnen halen maar ze wil haar rechteroog niet meer open doen.
K heb even snel in dr oog gekeken maar ik zie eigenlijk niets bijzonders.
Toen ik haar rond een uur of 7 beet had was er echt nog niets aan de hand...

Als het morgenochtend nog zo is bel ik natuurlijk de dierenarts, maar is er iemand die tips heeft wat ik er nu aan kan doen? k vind het nogal sneu..
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 15-06-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

prioika

Re: Kat oog dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:26

misschien een beetje ontstoken aan de buitenkant? dus niet het oog zelf, maar de huid eromheen? Misschien een beetje met lauw water los maken als het vast zit?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:27

't is wel wat dikker daar ja

Afbeelding
Afbeelding

k had even een zachter deken voor haar gepakt en ze begon gelijk zo te slapen, voelt zich echt niet lekker.. lekker poedersuiker zo laat nog op de avond :/
http://i44.tinypic.com/snpf5y.jpg

Net was er echt nog niets aan de hand, kan een ontsteking zo snel opkomen of kan ze in die paar uurtjes dat ik haar niet zag gevochten hebben?

Haar oog begint nu ook een beetje te tranen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:57

Als ik jou was zou ik even een avondarts bellen voor wat informatie, zou zelf zo de nacht niet ingaan. Stel dat het een abces is.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:03

Ik voel me er dan ook niet echt prettig bij..
Er is nu even visite maar die zal niet lang meer blijven dusik ga het zo ook zeker wel even vragen

Abces klinkt eerlijk gezegt niet geheel onlogisch nee, heb even heel voorzichtig gevoelt en het lijkt ook behoorlijk warm..

Ontstaat vaak voor vreemd voorwerp las ik net, is ook niet uitgesloten

Hoe lang doet een abces er eigenlijk over om te ontstaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:05

even wat water koken, laten afkoelen en het daarmee schoonmaken. traant het oog ook? zie je een beschadiging (een waas bijv.)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:05

ik zou toch even informeren wacht niet te lang stel dat je langs moet komen!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:06

Ik zie geen beschadiging maar ik ga niet al te lang kijken want ze reageert (logisch natuurlijk) heel gevoelig op haar oog en straks doe ik haar nog meer pijn..

Dat water koken, heeft dat altijd nut? Ze slaapt nu namelijk zo lekker en anders vind ik het weer zo sneu om haar wakker te maken voor iets wat misschien nieteens nodig is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:15

Een abces kan zomaar van de een op de andere dag ontstaan, heb een kater die met regelmaat een abces heeft gehad, in december nog eentje.
Als je er zelf geen verstand van heb, niet aan gaan lopen pielen met gekookd water oid, want je weet niet wat het is.
Een abces moet je met rust laten en kan alleen een DA bepalen of hij opengesneden kan worden.
Als het op de rug zit oid, dan kan je wel even wachten tot hij rijp is, maar bij het oog? Ik zou geen risico nemen, een abces kan naar binnen slaan en hij zit op zijn kop.
Wil je niet bang maken maar het kan naar de hersens overslaan......
Grote kans dat het een vechabces is, zit ook nog eens bij zn oog. Toch wel reden voor een belletje Da en laat je niet afschepen!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:22

Nouja dit moet sowiso binnen 3 uur zijn ontstaan vandaar mijn vraag..
(niet dat het dan minder eng is)
Visite blijft helaas nogal lang hangen.. :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:26

als je zachtjes met een doekje met dat afgekoelde water over het oog heen gaat, dus het oog niet open doen, maar gewoon even uitwendig schoonmaken, dan kan het zeker zin hebben. je kat kan ook gewoon gevochten hebben, onze kat heeft het ook gehad, had zijn oog dicht en de volgende dag had hij een beetje pus in 1 hoekje, we hebben zalf gehaald bij de DA en nu is het over. als het een abces is dan zie je dat wel denk ik, het kan dikker zijn, en als het op het ooglid zit,dan zie je het oog zelf dus niet.
ik zou haar nu even met rust laten, en als ze wakker is het oog even een beetje schoonmaken. verder niet aankomen en morgen even kijken hoe het gaat, zit het oog nog steeds dicht dan zou ik morgenochtend de DA even bellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:29

Een abces kan idd zo snel groeien, dat is het pus wat aangroeit.
Wbt je visite dit is toch wel een aardig noodgevalletje dacht ik zo :j
GA alsjeblieft niet lopen wrijfen of drukken aan het abces het kan naar binnen slaan dan
en dan kan je je kat wel op je buik schrijven.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:42

Haar oog is weer open! :D Zwelling lijkt mee te vallen nu haar oog open is
k moet nu wel nog even toekijken van mn ouders, omdat het nu alleen maar de goede kant op gaat.. is het morgenochtend nog hetzelfde of erger wordt de DA gebelt

Misschien gewoon vuiltje in dr oog wat er door dat tranen uit gekomen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:45

kan best hoor, of dat ze een beetje ruzie heeft gehad.. ik zou het nu iig wel even een beetje schoonmaken zodat het oogje weer schoon is.
hierom ren ik dus nooit meteen naar de DA als het niet ernstig lijkt, kijk liever eerst zelf even.. stel dat je diegene nu had lastig gevallen, waren ze niet echt blij mee geweest denk ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:45

O wat fijn dat ze dr oog weer open heeft!! Als je afhankelijk bent van je ouders wordt het idd een ander verhaal.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:48

dees_daan schreef:
kan best hoor, of dat ze een beetje ruzie heeft gehad.. ik zou het nu iig wel even een beetje schoonmaken zodat het oogje weer schoon is.

Nja, volgens mij red het herstellingsvermogen van het oog zichzelf voorlopig wel zonder mijn hulp.. ben bang dat ik het alleen maar weer erger maak (oog is toch behoorlijk kwetsbaar) dus ze ligt nu weer te slapen en dan is het morgen hopelijk weer wat beter

Goh, valt (voorlopig dan) toch weer heel wat mee.. k ben echt blij, ik vind het altijd zo'n rotgezicht als je zo'n vrolijk ding ineens zo rottig ziet

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:52

Gelukkig!
Mijn kat heeft dat ook recent gehad, en bleef toch wat knijperig met dat oog. Ben toch naar de DA gegaan en die constateerde met een bepaalde oplichtende vloeistof dat er een krasje op het hoornvlies zat. AB zalf mee en het is weer helemaal oke.
Hopelijk blijkt het morgen allemaal mee te vallen!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 23:25

paars schreef:
Gelukkig!
Mijn kat heeft dat ook recent gehad, en bleef toch wat knijperig met dat oog. Ben toch naar de DA gegaan en die constateerde met een bepaalde oplichtende vloeistof dat er een krasje op het hoornvlies zat. AB zalf mee en het is weer helemaal oke.
Hopelijk blijkt het morgen allemaal mee te vallen!

Ja nouja, morgen gaat hij toch waarschijnlijk mee naar de DA maar ik ben wel blij dat het erop lijkt dat het niet per direct nodig is..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:58

Gekookte melk is zachter dan gekookt water :j Daar een aantal dagen mee schoonmaken (bv met wattenschijfje).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:10

Het veiligste is een liter water met 9 gram zout koken en dat af laten koelen.
Dat kun je ook in het oog druppelen en het zo schoon spoelen als er nog rotzooi in zit.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:18

jeetje wat een drama allemaal;)

Heeft mijn kat ook wel eens en dat gaat vanzelf allemaal eer over:)
Maar dan is inderdaad schoonmaken meteen zoutoplossing beter dan met gekookt water:)

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:35

Hoe gaat het nu?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:41

Kimmes schreef:
Hoe gaat het nu?

Helemaal goed! Nouja bovenaan lijkt het net íetsje verdikt maar lijkt absoluut niet ernstig
Net even fototje gemaakt
Ik snap er nog steeds niks van, gisteren binnen 3 uur zijn oog helemaal dik en in 1 nachtje ook weer bijna helemaal genezen

Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:48

Ziet er prima uit inderdaad :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:58

Mooooi katje! Gelukkig is alles in orde, fijn!