Oude kippen jagen op nieuwe kipjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Oude kippen jagen op nieuwe kipjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 13:33

Gisteren heb ik 2 kriel orpingtons van 6 weken oud gekocht.
Eerst hebben ze in het nachthok gezeten ...bij mijn broedse hen.
De andere kip was al behoorlijk van slag. Die bleef maar kakelen.

Vanmorgen heb ik ze uit het hok gehaald. De broedse hen maakte van de gelegenheid meteen gebruik om te gaan eten en drinken. De andere kip ging meteen het leghok in om een ei te leggen.

Nu keek ik later en zag ik een piepklein wit kipje heel ver weg achter in de paardenwei wroeten.
Die was dus uit de kippenwei ontsnapt.
Ik dus dat kippetje gaan vangen, zie ik dat de oude kip het andere jonge kipje van links naar rechts door het kippenweitje jaagt (weitje is ca. 2,5 x 12 meter). Uiteindelijk vloog dat kipje dus in paniek omhoog en zat op de draad. Wist ik meteen hoe dat ene kipje uit was gekomen.

De oude kip blijft dus maar op die kleintjes jagen. Ik weet dat het nog allemaal nieuw is en dat de pikorde opnieuw bepaald moet worden, maar hoe lang gaat dit ongeveer duren?
Er vliegt nl. ook regelmatig een kip van de buren over naar ons kippenweitje, die komt dan bij ons wat eten en die wordt ook elke keer aangevallen door onze kippen. Dat houdt ook niet op. Mijn kippen wennen er blijkbaar maar niet aan dat die kip af en toe komt buurten :+ .
Nou hoop ik toch dat ze wel aan mijn nieuwe orpingtons wennen, want ik zie het niet zitten om de wei in tweeen te gaan delen. Ik heb ook maar 1 nachthok.

Kan me iemand vertellen hoe ik dit moet oplossen en hoe lang dit ongeveer gaat duren?
Zou het overgaan als de jonge kippen wat groter worden?

Ik heb nu de oude kip in de paardenwei losgelaten. Daar loopt ze wel vaker, dus dat is niet zo'n probleem. Nu laat ze tenminste de jonge kipjes met rust. Maar dat kan ik overmorgen, als ik ga werken niet doen. Dan kan ik geen oogje erop houden dat ze me ook in de paardenwei blijft en niet naar de straat wandeld.

_janet_

Re: Oude kippen jagen op nieuwe kipjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:59

6 weken is nog wel erg jong om gelijk bij oudere kippen te zetten.
Ik zet mijn kuikens eerst apart van de rest. Ze krijgen altijd totdat ze 20 weken oud zijn speciaal kuiken voer.
Wanneer ze een week of 20 zijn, zet ik ze bij de rest.
Ik zou ze op zn minst tot een week of 15 apart houden van de andere kippen. En er daarna pas bijzetten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:53

Vanmorgen zaten ze dus lekker warm onder de broedse kip in. Zie mijn ander topic met foto's.
[BB] Mijn 6 weken oude kriel Orpingtons

Ik ga er van uit dat dat alleen maar ten goede kan komen aan het accepteren. Doordat ze onder de broedse kip in zaten , hebben ze ook wat van haar geur overgenomen. Ik hoop dat ze op die manier wat vlugger geaccepteerd worden.

15 weken is wel erg lang. Ik heb maar 1 nachthok. Ik kan ze niet s'nachts uit elkaar houden.
Ze krijgen ook kuikenvoer, maar eten uiteraard ook van het graan mee dat ik de kippen voer.

_janet_

Re: Oude kippen jagen op nieuwe kipjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:02

Ik heb ook maar 1 nachthok.
Maar ik zet altijd een klein stukje af waar ik ze dan in zet.

Gelukkig heeft de broedse kip ze geaccepteerd.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 09:49

Ik heb het inmiddels opgelost door Parel, de "agressieve" legkip elke morgen in de paardenwei los te laten. Tegenover de ingang van de kippenwei is de hooiopslag van de paarden. Daar heb ik wat eten en drinken voor haar neergezet. En tegen de middag, als ze haar ei kwijt moet, legt ze dat dus netjes in een nestje van hooi.

De kuikens kunnen dus nu ongestoord scharrelen. Al doen ze dat niet veel. Ze zitten heel veel binnen in het nachthok met Anna, de broedse kip.
En het is echt vertederend te zien hoe die kip met die kleintjes omgaat. Alsof het haar eigen kuikens zijn. Als ik ze met zijn drietjes even buiten zet, dan roept de Anna de jongen als ze wat te eten vindt. En die gaan er dan vervolgens heel hard mee vandoor :D .

's avonds laat ik Parel weer in de kippenwei en slapen ze allemaal tesamen in het hok.

Doordat ik de kuikens nu dus een paar keer per dag in de handen heb, worden ze ook heel vlug tam.
Vanmorgen pakte ik Anna van het nest en toen stonden de kuikens al klaar, zo van: pak mij ook maar even eruit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:11

vroeger bij mijn ouders hadden wij kippen en als en andere bijgedaan werden dan zette mijn vader deze altijd in de avond (donker) op stok. De volgende ochtend bij het licht worden was er meestal geen probleem.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 19:05

Vanaf woensdag heb ik de kippen niet meer gescheiden en het gaat goed. Heeft dus ca. 1,5 week geduurd voordat ze echt aan elkaar gewend waren.