Konijn zwanger. Tips gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Konijn zwanger. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:34

Ik heb twee konijnen overgenomen, waarvan er 1 gedekt kan zijn. Nu zit ze samen met een gecastreerd mannetje. Stel dat ze jongen krijgt, zou het gecastreerde mannetje erbij kunnen blijven? Dat zijn echt maatjes en anders zit de man dan een tijd alleen.

Ik weet best veel van konijnen maar dus niet van de fok dus ben me aan het inlezen zodat ik goed voorbereid ben. Maar alle tips zijn welkom.
Bijvoorbeeld de één zegt je mag vanaf dag 1 de jongen wel aanraken (nestcontrole) de ander zegt weer van niet. Wat is wijsheid. En zo niet vanaf wanneer dan wel.

(Ik hoef geen tips over dat er al genoeg konijnen op de wereld zijn want ik heb ze overgenomen ;) )

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Konijn zwanger. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:36

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:42

Hoihoi,

Ik heb op dit moment 2 nesten met konijnen en heb hiervoor al verschillende nestjes gehad.

Meestal gaat het goed wanneer het mannetje erbij blijft. Het vrouwtje past goed op het nest, al is ze er niet de hele dag mee bezig. ze besteed ongeveer 10 minuten per dag aan de jonkies.

Met aanraken hangt het helemaal van moeders af. Sommige konijnen vinden het niet erg als je bij het nest gaat kijken, sommige kunnen het nest gaan verdedigen. Ik zelf wacht liever enkel dagen tot een week. Haal wel eerst je handen door de bodembedekking voordat je het nest aanraakt. Dan ruiken je handen niet te sterk naar jou geur.

De jonkies krijgen met 3 dagen al haren, rond 10 dagen gaan de oogjes open.

Succes in ieder geval :)

Wilawander

Re: Konijn zwanger. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:51

Als ik het gecastreerde mannetje erbij laat dan kan ik het beste een soort werpkist maken of niet?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:11

Het zal er om te beginnen aan liggen hoe groot het verblijf is, maar het wordt toch meestal afgeraden om een ander konijn er bij te hebben.
Het advies over nestcontroles wat ik vaak van ervaren mensen lees is op dag 1 kijken om eventuele dode jongen te verwijderen en dan op dag 3 weer, weer wegens eventuele dode jongen verwijderen en kijken of de buikjes voldoende gevuld zijn en de jongen dus voldoende melk krijgen.
Ik weet niet of een konijn zich echt wat aantrekt van een werpkist, hoewel mijn schijnzwangere voedster wel haar nest bouwde in het 'nachthokje' waar ze verder zelden komt, misschien toch instinct voor een beschermde/beschutte plaats.