Mijn papegaai doet af en toe precies lekker wat ie zelf wil. Alleen wil ik hem dat dus juist af gaan leren. Hij mag best doen wat ie wil, maar binnen mijn grenzen.
Zo zit ie het liefst op schouders. Van verschillende kanten hoor je dat dit niet goed is en dat ze daar dominant van worden/zijn. Klopt dat? En hoe krijg ik hem dat afgeleerd? Hij klimt altijd naar je schouder toe, ik pak hem altijd op mijn hand, maar hij weet altijd wel een manier te vinden om naar je schouder te klimmen, maakt niet uit hoe je je arm/hand hebt. Nou heeft die rotzak me net dus voor het eerst in mijn oor "gehapt". Het was niet heel hard maar toch. Onder andere daarom wil ik dus liever niet dat hij op mijn schouder zit, maar hoe krijg hem dat nou eens afgeleerd. Ook wil hij niet meer op je hand komen zitten als hij eenmaal op je schouder zit. Vraag je of ie op je hand wil komen zitten, bijt hij wel eventjes lekker in je vingers. Opgeven doe ik dan niet, ook niet terugtrekken of iets dergelijks. Ik ga dan altijd door met vragen tot ie op mijn hand zit en niet bijt en dan beloon ik hem.
Pfft heel verhaal, hoop dat het enigszins duidelijk is. Ben meestal niet zo goed om iets te verwoorden