Lastige papegaai

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Lastige papegaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:40

Hoop dat de papegaaienkenners onder jullie wat tips hebben :+
Mijn papegaai doet af en toe precies lekker wat ie zelf wil. Alleen wil ik hem dat dus juist af gaan leren. Hij mag best doen wat ie wil, maar binnen mijn grenzen.
Zo zit ie het liefst op schouders. Van verschillende kanten hoor je dat dit niet goed is en dat ze daar dominant van worden/zijn. Klopt dat? En hoe krijg ik hem dat afgeleerd? Hij klimt altijd naar je schouder toe, ik pak hem altijd op mijn hand, maar hij weet altijd wel een manier te vinden om naar je schouder te klimmen, maakt niet uit hoe je je arm/hand hebt. Nou heeft die rotzak me net dus voor het eerst in mijn oor "gehapt". Het was niet heel hard maar toch. Onder andere daarom wil ik dus liever niet dat hij op mijn schouder zit, maar hoe krijg hem dat nou eens afgeleerd. Ook wil hij niet meer op je hand komen zitten als hij eenmaal op je schouder zit. Vraag je of ie op je hand wil komen zitten, bijt hij wel eventjes lekker in je vingers. Opgeven doe ik dan niet, ook niet terugtrekken of iets dergelijks. Ik ga dan altijd door met vragen tot ie op mijn hand zit en niet bijt en dan beloon ik hem.
Pfft heel verhaal, hoop dat het enigszins duidelijk is. Ben meestal niet zo goed om iets te verwoorden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:15

van op je schouder zitten worden ze niet dominant hoor, ze zitten het liefst zo hoog mogelijk, om het bijten af te leren, heel simpel, zorgen dat hij je niet kan bijten, hem verassen, heel snel je hand onder hem schuiven, en je hand naar beneden doen.
lukt het niet vraag dan iemand anders. als onze papegaai mij bijt (wat bijna niet gebeurd) dan zeg ik heel hard nee! en pak zijn snavel even vast. als hij op je hand zit, en naar boven wil klimmen dan kan je je andere hand er voor houden zodat hij over moet stappen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:22

Het is inderdaad niet goed om een papegaai op je schouder te hebben. Zelf heb ik een ara en een kaketoe, dus ik spreek uit ervaring. Het is niet dat ze dominant worden, maar wanneer ze op je schouder zitten, voelen zij zich groter dan jou. Zelfde als wanneer ze op de kooi zitten. Vooral rond deze periode zijn ze toch wat gevoeliger als elders in het jaar. Dit door de broedperiode, ze zijn dan wat broeds. Het is een kwestie van grenzen verleggen. Dus jij bepaalt wat wel en niet mag.

Wat te doen als die bijt. Inderdaad zijn snavel even vastpakken wat dees_daan ook al zei. Ook kun je hem achter zijn kop even vastpakken. Hij is dan onderdanig. Wanneer de mijne zou willen bijten, geef ik ook een tik op de snavel en zeg ik foei, als ik niet snel genoeg zijn snavel vast kan pakken. Bij mij weten ze het dan meteen. De ara heeft nog weleens de neiging om dan door te doen, wat ik dan doe is haar in zijn kooi zetten en haar geen aandacht meer te schenken voor een half uur. Meestal is de boze bui dan om en is ze weer super lief.
Mijn kaketoe zal mij nooit grijpen. Zij is lief voor iedereen.