Mensen met honden met artrose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMelo

Mensen met honden met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:58

:wave:
Wij hebben te horen gekregen dat onze lieve hond Kelly (border-collie van 2000) waarschijnlijk artrose heeft.
Aangezien wij hier weinig verstand van hebben, had ik wat vragen.
Onze hond was altijd heel veel in beweging, maar kan dit nu dus niet meer.

Voor de mensen met een hond die artrose heeft:
Wat voor medicijnen/behandeling krijgt je hond?
Wat doe je anders nu je hond artrose heeft?

Is er misschien iemand met handige websites, tips, ervaringen?

Alvast bedankt!

:evaw:

zonnebloem18

Re: Mensen met honden met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:26

Ik heb zelf geen ervaring maar vrienden van mij hebben een hond met ernstige artrose en die geven Glucobest bij.
http://www.glucobest.nl/

Er zijn verschillende middelen met glucosamine maar ik de meeste soorten zitten rare toevoegingen waar niet alle honden goed tegen kunnen.
Verder wordt meestal in een latere fase een pijnstiller gegeven als metacam maar zolang het niet echt nodig is kan je dat het beste vermijden het is een flinke aanslag op de nieren.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:58

Ik heb een yorkie met artrose. Ik heb haar 2 jaar lang osteocure van vsm gegeven en daar ging het prima op. Ook heb ik haar een aantal maanden op soulmatecare gehad. Maar door eetproblemen ben ik met beide toevoegingen gestopt.
Nu krijgt ze Novacam pijnstiller dagelijks. Ik doe overigens niets anders met haar. Zo klein ze is maken we dagelijks nog een wandeling van 30 tot 60 minuten. Omdat ze inmiddels al 14 jaar oud is blijft het uiteraard wel bij die wandelingen. Echt spelen doet ze al een goed jaar niet meer.
Probeer je hond wel in beweging te houden, bij artrose is het echt "rust roest"

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:08

wij hebben een duitse herder van drie jaar met elleboog dyslpasie en artrose, hij staat op speciaal voer van hill's, daar zit medicatie in.
Verder hebben we met hem in de planning om te gaan zwemmen, om weer wat spieren op te bouwen.
Spelen met de bal proberen we te vermijden, hij mag wel lange stukken rennen en de bal houdt hij dan maar in zijn bek mipv dat wij gooien. Korte bochtjes, stoeien zijn uit den boze. Evenals een mand met een zacht kussen waar hij niet zo makkelijk uit komt.
Handige websites heb ik niet voor je, maar wellicht kan je wel e.e.a. vinden als je gaat googlen..

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:20

Op www.dursydog.nl kun je veel middelen vinden.

Mijn hond krijgt Glucosemine complex speciaal van de groen os

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:26

Ik bestrijd dat een hond met artrose niet meer veel in beweging zou mogen zijn. Het is inderdaad juist zo als hierboven al werd aangegeven dat rust roest bij een hond met artrose. Vermijd inderdaad bewegingen als kort wenden en keren, maar rechtlijnige bewegingen zijn alleen maar goed.
Er zijn diverse voedingssupplementen die je kunt geven aan een hond met artrose. Er zijn ook speciale voedingen, maar dat is feitelijk niets anders dan een gewone voeding waar die supplementen al aan zijn toegevoegd. Dus als je een voeding hebt waar jouw hond het goed op doet dan kun je net zo goed die voeding blijven geven en daar zelf consequent dagelijks die supplementen aan toe voegen.
Het gaat dan met name om glucosamine en chondroitine, die je in combinatie met elkaar moet geven, eventueel nog aangevuld met groenlipmossel. Meestal zitten ze samen in één supplement. Ook een goed middel is de spiersupport van de de groene os. Daar zitten behalve glucosamine en chondroitine ook natuurlijke spierversterkers in die zorgen dat de hond soepeler beweegt. Ook heb ik goede berichten gehoord over het middel Corta RX, maar dat kun je alleen in de US bestellen.
Met pijnstillers zou ik ook altijd wachten tot het niet anders meer kan.

xMelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 09:21

Bedankt allemaal voor het reageren!
Erg fijn om ervaringen en tips te lezen :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:33

Als je op diverse hondenfora leest zul je ook veel de tip krijgen om bij het kruidvat glucosamine/chrondoitine 1500/500 en dan juist in die samenstelling te geven. Mijn yorkie vind ik daar te klein voor met 2,5 kilo. Maar grotere honden schijnen daar baat bij te hebben.

Ik heb een tijd soulmatecare gegeven omdat ook haar spiertjes afnamen. kijk maar eens even of het iets is, http://www.soulmatecare.nl en dan bij producten kiezen voor dog.
Het heeft mijn kleintje erg geholpen. Want als je bedenkt dat 60 minuten lopen met die kleine pootjes toch een heel eind is, zeker als je al 14 bent ;) Maar het is een poeder, en zij eet natuurlijk maar heel weinig waardoor ook die dosering eigenlijk de overhand op haar eten heeft. Door extra hartmedicatie kreeg zij last van haar eetlust en heb ik dus de soulmate laten vervallen. Lastig hoor zo'n klein hondje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 12:59

Beide bedankt voor de tips! :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:06

Onze bordercollie van 12 jaar heeft erg slechte heupen (artrose)
Ze jankte de hele dag bv als ze opstond of zich omdraaide in haar mand
Ze krijgt nu dagelijks Metacam en ze lijkt wel weer bijna de oude
Lange wandelingen gaan niet meer en zijn beperkt tot korte stukjes
maar ze loopt de hele dag om het huis
en ze jaagt de paarden nog steeds op dus beweging krijgt ze genoeg
Mocht ze toch steeds meer pijn gaan krijgen, laten we haar inslapen..

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:37

Onze mechelse herder van 6 heeft ook artrose. Bij hem zit het voorlopig alleen nog in zijn rechterschouder. Hij liep heel vaak, bijna dagelijks, mank en toen hebben we hem laten controleren. Daaruit bleek dat hij behoorlijke artrose heeft. Wij hebben hem nu vanaf februari op Hills JD gezet en sinds die tijd loopt hij eigenlijk niet meer mank. Hij loopt heel af en toe nog mank, maar dat komt dan doordat hij een keer te gek heeft gedaan ofzo.
Wij doen eigenlijk niets anders met hem dan voordat hij artrose had. We spelen minder met de bal, maar ook dat doen we af en toe nog gewoon. De dag daarna is hij beetje startkreupel, maar dat is vrij snel weer voorbij. Hij vind het spelen met de bal veel te leuk om het te laten!!
Heel veel sterkte ermee!