[RAT] Ben een beetje bezorgd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

[RAT] Ben een beetje bezorgd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 16:55

Om miss Jingles. :\
Ze is echt m'n zorgenkindje, het kneusje zegmaar...
Na d'r kaakabces is ze nooit meer op gewicht gekomen, iets waar ik ontzettend van baal.
Ze is nl al zo klein en tenger in vergelijking met de rest. :(:)
En nu is ze wéér 10 gram afgevallen in ong 1,5mnd tijd.
Ze woog tijdens d'r kaakabces 238gram, daarna 244gram, eind april 242gram en nu 232gram.
Ze is verder ook wat slomer dan eerst, eten doet ze wel goed, drinken ook (heb bewust 4 voerbakken en 2 drinkflessen), ik voel verder geen rare knobbeltjes oid, wel niest ze soms een beetje en heeft ze rode oograndjes (geen korstjes gezien), haar longetjes klinken wel redelijk goed voor zover ik het kan beoordelen.
Ben ik nu een overbezorgde muts of is het toch verstandig om maandag even langs de DA te gaan?

Ashkerlon

Re: [RAT] Ben een beetje bezorgd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:40

10 gram in anderhalve maand zou ik me persoonlijk nog niet druk om maken. Dat hebben de mijne ook soms. Maar als je merkt dat ze slomer is en dergelijke, kan een bezoekje aan de dierenarts misschien wel handig zijn.

Misschien zijn het dingen die je al weet, maar om je ratje wat te doen verdikken kan je brinta en convalescense support gaan bijvoeren :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 17:46

Bedankt voor je tips, is babypap ook goed?

ff gequote van een ander forum waar ik ditzelfde topic ook heb geopend:
Omdat het niezen erger is geworden en ik het toch niet vertrouwde, heb ik m'n DA even gebeld voor overleg en advies.
Volgens hen was het geen spoed, maar willen ze haar morgen wel even zien en als ze verslechterd moet ik gelijk bellen en kan ik langskomen.
Ik denk dat ik haar vanavond meeneem naar m'n eigen huis, dan kan ik 'r beter in de gaten houden en hoef ik morgenochtend niet extra vroeg de deur uit om haar op te halen (woon bij m'n DA om de hoek).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:57

Babypap kan ook, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Vooral Convalescens support bevat veel energie. Je kan het krijgen bij de dierenarts en is normaal voor katten en honden die net een operatie gehad hebben.
Ratten vinden het doorgaans heeeerlijk :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 14:28

Vanochtend begon ze te piepen toen ik 'r oppakte.
Ben gelijk naar de DA gegaan (open spreekuur) en daar plaste ze op tafel en de DA zag gelijk dat er een bloedpropje in d'r urine zat.
Urine getest en ze heeft een blaas/nierbekkenontsteking.
Verder is ze verkouden, maar haar longetjes klinken goed.
Ze heeft Baytril gehad (injectie) en ik heb een 7daagse kuur enrofloxoral meegekregen die ik in d'r drinkwater moet doen (5cc op 100cc water).
Nu zit ze dus voor 8 dagen apart en mag ze geen tussendoortjes, of iig geen tussendoortjes met vocht erin.
Dus op elke dag een mueslistukje en haar voer na, krijgt ze niks meer qua eten.

ik had toevallig het geluk dat ik dr Snoek had, die heeft overduidelijk net wat meer verstand ervan dan de andere DA's.
Ik had Mojo ook mee voor de gezelligheid en hij zei dat Mojo zo op het oog kerngezond is (glanzende vacht, alert, vrolijk), alleen iets te stevig.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:41

euhm,

Enrofloxeral moet je niet door t water doen, geen enkel Ab trouwens, je mag t niet verdunnen. Op t moment dat jou ratje minder water drinkt die dag, kun jij nooit controleren of ze het goed binnen heeft gekregen. Miss kom ik als een wijs neus over hoor :o Maar AB heeft geen enkele werking als je het door de AB doet.

Dus ik zeg :) hup terug in de groep, en 2x daags de AB toe dienen, heb je de bijsluiter van je AB ? kun je t allemaal precies na lezen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:45

ik vind 7 dagen bovendien ook wat aan de korte kant? als ik een kuur AB mee krijg, is het meestal voor 10 dagen... maar dat kan aan de ziekte/soort AB liggen natuurlijk.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:47

Ashkerlon schreef:
ik vind 7 dagen bovendien ook wat aan de korte kant? als ik een kuur AB mee krijg, is het meestal voor 10 dagen... maar dat kan aan de ziekte/soort AB liggen natuurlijk.

klopt, 10 dagen soms 14 :) ik geef altijd 10, mocht t nog niet over zijn na 10 dagen (of pas bij de 9e dag) dan ga ik door tot 14 dagen. En vervolgens kun je zelf nog rekken tot 3 weken. zolang je het maar Non-stop geeft, en in overleg met je DA.