Help: Jonge zwaluw gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Help: Jonge zwaluw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:02

Ik heb zojuist een jonge zwaluw gevonden. Hij zat op de grond en vloog niet. Maar nu? Heb hem in kippenhok met twee kwarteltjes gedaan. Die kwartels leken het prima te vinden. Maar hoe houdt ik het beestje gezond in leven? Dacht zelf kleine wurmpjes maar twijfel of zn maagje dat al aan kan?

De kwartels eten van dat tropische voer, ook met van die wurmachtige gedroogde dingetjes erin.

sunny_l0ve

Re: Help: Jonge zwaluw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:05

Moet je even aan nickeltje vragen, die weet er alles van ;).

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:06

Weet je niet uit welk nest hij komt?
Als het nest in de buurt is kun je ze er vaak zo weer tussen zetten, of op een beetje hoogte in de buurt als je er niet bij kan dan voeren de ouders ze wel..
Misschien kun je een stapel vliegen vangen :D :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:20

Het is (officieel) verboden om wilde dieren te verzorgen je kan het beste gewoon de dierenambulance of dichtstbijzijnde vogelopvang bellen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:36

Zorgen dat die een nest maakt aan je huis. Dan krijg je 40 euro! En dat die zijn vriendjes roept, zodat je 5 nesten hebt of meer, dan krijg je 75 euro ;).
Ik "vang" ook regelmatig van die jonge wilde vogeltjes. Maar mag ze nooit houden van papa omdat dat geen zaadeters zijn ...

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:40

ik zou de dierenambulance bellen die kunnen hem eventueel naar een vogelopvang brengen dan weet je zeker dat ie de juiste zorg krijgt :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:44

Ik zou eerst kijken of je hem idd terug kunt zetten. Ik heb dit ook een keer gedaan, en hij werd er niet meer uitgekicked, ondanks dat het nest enigzins overvol zat. :+

En anders de dierenambulance. Zo'n beestje kun je zelf heel moeilijk verzorgen vanwege het feit dat ze ontzettend veel vliegjes moeten eten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:36

Hoe zit het met het diertje?
Maakt het nog herrie, roept het nog? Zwaluwen moeten denk ik toch gevoerd worden, net als andere vogeltjes. Maw, bedeld hij nog? Of dat ook niet meer.
Je kan inderdaad denk ik het beste de vogelopvang, of als het niet anders kan de dierenambulance bellen, die weten soms wel wat ze ermee aan moeten.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 17:46

bedankt voor jullie tips! Wilde de dierenambulance bellen, maar helaas het beestje was al overleden... :-( Had het nest gezien, maar dat zat echt enorm hoog, ik denk dat het beestje een enorme klap heeft gehad uit het nest. Was nml ook heel tam, terwijl het best een groot jong was.

Zonde he

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:16

Je hebt je best gedaan.

Jonge zwaluwen zijn zowiezo niet echt mensenschuw, dus lijken al gauw tam.

Even wat tips voor een volgende vogel die je misschien vindt:
- Als de ouders ze wormen voeren, dan zijn die in hun snavel al flink beschadigd. Jij mag een jonge vogel ds niet hele wormen geven, het jong slikt het namelijk zo in en dan kan zo'n worm heel veel schade veroorzaken in de maag
- Jonge vogels hoef je ook niet met een spuitje of een lepeltje water te geven, daar kunnen ze zich in verslikken, ouders vliegen ook niet heen en weer met water, vocht komt uit de wormen en insecten die ze eten
- Als je zó'n jonge vogel iets wil voeren voordat hij naar een opvang kan, dan kun je wat kattenbrokjes opweken en die voeren of als je geen kat hebt, een beschuitje prakken, gekookt ei er door en een beetje water, dan kun je er balletjes van draaien die je in de snavel kan stoppen.
Dit eten is te eenzijdig om ze helemaal mee groot te brengen, maar is een prima eerste hulp.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 09:11

Hee bedankt Nickeltje! Zitten paar nesten hier, dus altijd goed om te weten!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:14

Die kan je in het vervolge het beste gewoon lekker laten zitten waar die zat. Waarschijnlijk net te vroeg uit het nest gevallen maar kunnen dan toch vrij vlot vliegen. Ouders zijn dan nooit ver uit de buurt en zorgen wel dat het jong gevoerd blijft worden.

Alleen in geval van verwonding etc. kun je de dierenambulance bellen. Jammer dat hij het niet gehaald heeft. Zijn niet veel zwaluwen in Nederland. Ze staan niet voor niets op de rode lijst.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:17

Suzzy_3 schreef:
Zorgen dat die een nest maakt aan je huis. Dan krijg je 40 euro! En dat die zijn vriendjes roept, zodat je 5 nesten hebt of meer, dan krijg je 75 euro ;).
Ik "vang" ook regelmatig van die jonge wilde vogeltjes. Maar mag ze nooit houden van papa omdat dat geen zaadeters zijn ...

?? hoe bedoel je dat?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:19

Ik vermoed dat er in Belgie een regeling is dat als je zorgt dat een Rode Lijst vogel, zoals de boeren- en huiszwaluw ze een vergoeding er voor krijgen. Soort van stimulans. Aangezien zwaluwen vaak als overlast gezien worden. Dat terwijl een plankje onder het nest timmeren eigenlijk alle overlast al beperkt tot een minimum.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:24

Ik heb jaren ervaring met handopfok van vogels. Het beste is dat je ze kaytee voerd. Dat is een poeder die je met warm water aanmaakt. Daar zitten alle voedigsstoffen in die ze nodig zijn.
Zelf heb ik ervaring met ara's, grijze roodstaarten, parkieten, kanarie's enz. We fokken ze allen zelf, en gaan rond 5 weken bij de ouders weg om handopfok verder op te voeden, zodat ze erg tam worden. Wanneer vogels voor de 5 weken worden verstoten, dan is dat meestal een teken dat ze niet goed zijn. Komt hier ook voor en natuurlijk doen we onze uiterste best om ze met de hand te voeden, maar 9 van de 10x overleven ze de eerste 2 dagen niet.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:07

Thats_Me schreef:
Die kan je in het vervolge het beste gewoon lekker laten zitten waar die zat. Waarschijnlijk net te vroeg uit het nest gevallen maar kunnen dan toch vrij vlot vliegen. Ouders zijn dan nooit ver uit de buurt en zorgen wel dat het jong gevoerd blijft worden.

Alleen in geval van verwonding etc. kun je de dierenambulance bellen. Jammer dat hij het niet gehaald heeft. Zijn niet veel zwaluwen in Nederland. Ze staan niet voor niets op de rode lijst.

Durfde hem niet te laten zitten met drie jagerige katten op het erf..... dan verdwijnt ie meteen als kattenvoer |(