Eenzame cavia.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winandaa_

Eenzame cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 07:52

Hallo bokkers!!

Ik heb eigenlijk even jullie advies nodig. Ik had eerst altijd heel erg veel cavia's, maar cavia's hebben natuurlijk niet het eeuwige leven. Zo had ik er gisteren nog twee, en is er van de week weer een overleden. Natuurlijk vind ik dat niet leuk, maar hij was erg oud en had een mooi leven achter zich, en volgensmij zat het er gewoon niet meer in. :(:)

Mááááár nu heb ik dus een probleem. Ik heb nu nog maar een cavia, en volgensmij is ze heel erg eenzaam aan het worden. Eerst sprong ze altijd door haar ren en zo, en rende lekker door d'r hok, at altijd gelijk als ik wat lekkers gaf. Maar nu lijkt ze gewoon lusteloos. Ze rent niet meer, eet niet meer. Ik wil er iets aan doen! Maar wat?

1. Andere cavia erbij.
2. Twee andere cavia's erbij.
3. Alleen laten verpieteren.
4. Iemand?

Weten jullie misschien wat het beste voor mijn cavia is?
Bedankt voor het lezen en hopelijk komt er een oplossing. ;)

ZusJacobs

Re: Eenzame cavia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:57

Volgens mij zie je de oplossing zelf wel, andere cavia halen. Als hij altijd met meerdere is geweest.
Gr.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 08:00

Dat leek inderdaad ook mijn oplossing, maar wat ik in de opening ben vergeten te vragen is:
accepteren cavia's nieuwe cavia's ook altijd?

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:04

Is het een beertje of een zeugje?
Is het een zeugje dan gaat het vaak wel goed, eventueel kun je er nog een gecastreerd beertje bijzetten.
Als het een beertje is, moet je gaan voor een jong beertje, zodat er de minste kans op ruzie is.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 08:06

Het is een zeugje. :) Ik weet wel dat mijn vader geen beertje wil castreren.. dus dat zal niet gaan gebeuren.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:17

In de opvang zitten ook genoeg gecastreerde beren en anders kun je er wel een zeugje bij plaatsen. Ik zou inderdaad toch een 2e knaafje er bij zetten én snel! Cavia's kunnen zich als ze zich erg slecht voelen zo de dood in helpen.

Heb vroeger een caaf gehad die een nestje doodgeboren miniknaven had, anderhalve week later is ze overleden, volgens mij uit pure ellendigheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:55

Ik heb er tegenwoordig ook nog maar 1, wilde er eerst ook een nieuwe bijnemen. Maar vrees dat als ik dat doe de hel hier uitbreekt, beest is zo dominant als wat. En met veel door de kamer rondrennen is die ook gelukkig, hij eet goed, beweegt nog net zoveel en gilt nog steeds even hard als ik met een stuk komkommer aankom. Hij zat eerst ook alleen, na een tijd toen een oudere cavia bij die weg moest bij iemand (eerste reactie van mijn cavia was in het gaas hangen van de ren toen die een andere cavia zag :D ). En opzich ging het goed samen, maar hij kon echt heel gemeen zijn. Geloof niet dat ik dat een nieuwe cavia wil aandoen, zolang het nu alleen gewoon goed gaat en die gezond en vrolijk eruit blijft zien hou ik de situatie maar zo. Maar als die echt heel ellendig in een hoekje was gekropen had ik het wel geprobeerd, maar het is nu misschien maar beter, hij heeft wat meer rust in z'n kont ook. Dat kan geen kwaad op zijn bejaarde leeftijd..

Ik zou eerder kiezen voor 1 cavia erbij dan 2, want die 2 nieuwe zijn dan waarschijnlijk al maatjes en dan is het die 2 tegen jou cavia dalijk...

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:31

@Idinn maar deze cavia is ook erg oud, en dan krijg ik dat probleem weer dat de nieuwe dood gaat en dat de andere dan eenzaam word en ik weer een cavia moet kopen en ga zo maar door. ;)

Nu eerst mijn vader maar overhalen..

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:14

Naja dan is de vraag of je al die tijd nog nieuwe caven wilt hebben.. ;)
Zo niet kun je het beste een fijn plekje met een ander caafje voor haar zoeken.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:16

Als het heel erg is zou ik (op proef) een andere cavia erbij zetten.
Mijn cavia heeft ongeveer twee jaar alleen gezeten maar die had nergens last van.
Toen haar zusje dood was durfde ik er geen ander bij te zetten.
Sommige cavia's accepteren geen nieuwelingen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:25

In de opvang hebben ze ook oudere knaafs TS. Je hoeft niet persé aan een jonkie te beginnen. Dan loop je inderdaad het risico dat er weer 1 redelijk jong alleen achterblijft, omdat de oudste dood gaat.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:39

Aangezien de cavia opeens veel minder actief is, valt duidelijk af te lezen dat ze graag een maatje heeft! Omdat het een zeugje is, kun je inderdaad gewoon een ouder zeugje uit de opvang halen.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:43

Als er een jong bijzet is het meestal geen probleem. Het jong zal altijd ondersgeschikt zijn aan de oudere cavia waardoor je onderling geen strijd krijgt. Heb ik ook gedaan met mijn caafje. Gaat prima nu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:19

Winandaa_ schreef:
@[***] maar deze cavia is ook erg oud, en dan krijg ik dat probleem weer dat de nieuwe dood gaat en dat de andere dan eenzaam word en ik weer een cavia moet kopen en ga zo maar door. ;)

Ja dat is wel het risico, als je een normale/sociale cavia hebt (dus niet zoals mij een killer cavia :o ) zou ik kiezen voor een oudere cavia uit de opvang, dan geef je die ook nog een mooi leventje! Zo kwam ik ook aan mijn tweede cavia (alleen dan via de buren) maar helaas is die er niet meer, omdat die een stuk ouder was al dan deze die ik nu nog heb zitten. En aangezien je zegt dat je cavia opeens veel rustiger is etc, is het denk wel verstandig een maatje te zoeken weer.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:09

Wij hadden 2 cavia's van 6 jaar. Ze zijn zusjes van elkaar. Een paar maanden geleden is de ene cavia overleden, hij had een soort bult dat open ging en ging bloeden. De dierenarts zei dat je er weinig tegen kon doen, want een operatie overleefd ze waarschijnlijk niet met de narcose. En week later is ze overleden. Ik ben blij dat de andere cavia er zelf bij was toen haar zusje overleed, dan begrijpt ze tenminste waarom haar zusje weg is.

Met de andere cavia gaat het goed, ik had eerlijk gezegt verwacht dat ze kort na haar zusje zou overlijden. Ze mag overdag in haar ren die in een weide staat met 5 kipjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:14

Ik had bij mijn cavia (beertje) ook 2 x een andere cavia gezet. Eerst een volwassen beertje, dat ging prima en ze hadden het duidelijk naar hun zin samen (wel het nieuwe beertje laten castreren omdat die dominant gedrag ging vertonen, dat is een ingreep van niks). Helaas overleed dat beertje na een paar maanden aan longontsteking...
Daarna heb ik een jonkie erbij gezet, en dat gaat nog altijd prima, alweer ruim anderhalf jaar. Het zijn nu 2 flinke beren, 1 van anderhalf jaar oud dus ;) en 1 van 4,5 jaar oud. Ze peppen elkaar op en liggen samen heel lief te slapen. Met z'n 2en is echt leuker, als ik jou was zou ik er 1 bij nemen.

Ohja, google eens op stichting cavia! Dat is een hele fijne caviaopvang. Je kunt daar een nieuwe caaf vandaan halen, en als het dan echt niet samen gaat (en daar ben je gauw genoeg achter) nemen ze 'm terug. Het beste zou zijn je eigen cavia mee te nemen en ter plekke te kijken of het klikt of niet. Dat heb ik toen ook gedaan met het volwassen beertje (kwam daar vandaan) en dat was echt een goede zet.

Veel succes!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:21

Ik had ook 2 cavia's en eentje is een paar maanden geleden overleden, ik heb bewust gekozen om er geen nieuwe bij te zetten, als deze laatste cavia gestorven is, dan wil ik geen cavia's meer. Als ik er nu weer eentje bijhaal, dan blijf je aan de gang.
Ik geef de overgebleven cavia genoeg aandacht en verzorging, een stuk meer dan toen ze nog met z'n tweeen waren.
Ik wil haar ook absoluut niet wegdoen, maar wil gewoon geen nieuwe cavia's meer.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:13

Ik zou voor een gecastreerde beer gaan. Paar maanden geleden was de broer van mijn cavia ook overleden (2 gecastreerde beren). De overgblven cavia was erg eenzaam ...

We hebben een jong zeugje gekocht en de eerste week in een apart hok gezet maar met toezicht mochten ze bij elkaar. De beer vond haar errug leuk. Het is eigenlijk vanaf het begin goed gegaan, hij ging wel vaak purrend achter haar aan maar er niet op zitten. Na een week hebben we ze bij elkaar gezet en het gaat nog steeds goed.

De beer heeft geloof ik 2 weken alleen gezeten en je zag hem echt instorten, van de altijd vrolijke cavia ging hij naar een heel teruggetrokken cavia. Toen het zeugje in beeld kwam leefde hij gelijk helemaal op.

Van mijn moeder mocht ik eerst ook geen nieuwe cavia erbij (want dat gaat inderdaad steeds door) maar dan moet je maar niet aan beesten beginnen ... Ik heb gemerkt bij cavia's echt groepsdieren zijn ... Ik heb ooit 2 konijnen en 1 cavia gehad en de cavia trok altijd ontzettend naar de konijnen toe. Uiteindelijk ging de cavia en 1 konijn dood. Ik had toen nog 1 konijn en weer 2 nieuwe cavia's erbij. De konijnen moesten nooit iets van de cavia weten. Eenmaal alleen trok het konijn als ze allemaal buiten los liepen ontzettend naar de cavia's toe. De cavia's vonden het konijn erg leuk.

Ik heb nu een cavia van 4,5 jaar oud en een cavia van 3 maanden oud bij elkaar zitten. En als de 1 eerder overlijd dan de ander komt er als het kan weer een nieuwe bij

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:26

Ik denk dat ik van de week eens ga kijken naar een nieuwe vriend/vriendin voor mijn cavia. :D

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:12

Ik kreeg van een aantal mensen de tip om bij stichting cavia te gaan kijken. Goed idee, maar helaas gaat dat mij niet lukken wegens het vervoer.. :n

Dus ik ga volgende week woensdag/donderdag op een boerderij in de buurt langs, waar ze alle cavia's aandacht geven en al vanaf het begin tam proberen te maken. :D Lijkt me wel een goed adres. Al mocht dat niks zijn, kan ik altijd nog voor optie dierenwinkel gaan.

Bedankt voor al jullie tips. ;)