Cavia's buiten houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Cavia's buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:37

We hebben een groot kippenhok in de tuin waar we jaren kippen in hebben gehouden. Er zijn nu nog 2 over die beide al heel oud zijn en mijn ouders willen geen nieuwe kippen meer. Het hok is ook verouderd dus zodra deze 2 dood gaan wordt het hok weg gehaald. Dan mag ik die plaats gebruiken om cavia's te houden. Toen ik jonger was hebben we altijd 2 cavia's in huis gehad maar aangezien wij een hele grote tuin hebben lijkt het me veel leuker om buiten een mooi hok te zetten met een ren zodat ze zomers mooi in het gras kunnen. Maar ik heb nog nooit eerder buiten cavia's gehouden en ik ken ook niemand die dat heeft. Daarom wil ik graag hier om informatie vragen. Wat kan wel en wat kan niet? Wat voor een hok is het verstandigst? Zal ik ze 's winters in een binnenhok doen en alleen zomers op het gras of een hok met vrije uitloop zodat ze altijd naar buiten kunnen? Hebben jullie misschien ideeën voor leuke hokken (foto's?) en nog andere tips en dingen die ik moet weten als ik met cavia's ga beginnen?

Bij voorbaat dank!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:38

Cavia's kunnen heel slecht tegen tocht en vocht. Als het koud is moeten ze dus lekker warm kunnen zitten, dat is het belangrijkste. Ik heb mijn cavia's altijd binnen gehouden, maar weet dat er anderen hier op bokt zijn die ze ook buiten gehouden hebben. ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:41

Het kan zeker! Zomers op het gras, en in de winter moet je ze zo hoog mogelijk houden, ivm de kou. Onze cavia's zitten ook het hele jaar door buiten. In de herfst leggen we altijd een deken over het hok vanwege het inregenen.

Zorg wel idd (zoals hierboven eigenlijk staat beschreven) dat ze beschut zitten, uit de tocht en met afdakje.

Let alleen wel goed op de gezondheid van de cavia's. Wij hebben zelf 1 zitten die heel gevoelig is voor ziekzijn.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:42

Ik houd mijn caafjes al een aantal jaar buiten en dat gaat prima.
Ze staan wel in de luwte en in de schaduw een ongveer een 80 cm van de grond af.
Daarnaast een afgeschremd nachthok.
S'winters zorg ik wel voor extra bodembedekking en krijgen ze extra hooi en extra voer.Mocht het in de winter goed koud zijn dan scherm ik het hok extra af.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:43

Okee bedankt! We hebben een garage, een tuinhuisje en een overkapping dus met noodweer kunnen we het hok altijd daarheen verplaatsen. :)

DubbelFun

Re: Cavia's buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:49

Ik heb 2 caviaheren op een strook van 1,70 x 20 meter. De bedoeling is dat ze dat kort houden, maar bij gebrek daaraan (ze krijgen het niet aangegeten) zet ik er ook wel eens een paard op :+
Ze hebben in mijn hooihok een eigen kleine ingang (kan de poes niet door) waar ze in de winter droog kunnen zitten van ruim 1 m2 met een ladenkastje als nachthok van 80x40 cm.
Hier wonen ze al vanaf dat ze 5 weken waren en ze zijn nu 6 of zo. Ze krijgen qua bijvoer wat hooi in de winter en om de dag een handje hard (kracht) voer. Verder af en toe iets van fruit of groente.
Ze zoeken zelf wel uit of ze het weer vinden om naat buiten te gaan, ik hoef nooit nagels te knippen oid en ze zijn ook nooit ziek.

Als ik wat fotoos kan vinden plaats ik die nog wel even :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:51

Ik heb 10 caafs en ik houd ze allemaal binnen ( wel goed schoonhouden uiteraard )
hier fok ik hobbymatig mee.
Soms komen ze wel eens op t gras buiten maar dan moet het wel mooi weer zijn. Cavia's zijn zwakke dieren en hebben snel long ontsteking, das dus ook de reden dat ik ze niet buiten hou :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:52

Ik zou graag foto's willen zien, leuk!

Dan hebben jouw cavia's een mooi groot huis! Ben blij om te horen dat het wel goed kan. :) Maar als ik naar hokken zoek vind ik vooral veel konijnenhokken, met zo'n trappetje naar boven. Kan een cavia dat wel?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:54

In een grijs verleden had ik bij mijn ouders zo'n vijftien cavia's (iets uit de hand gelopen :D ). Deze liepen 's zomers in een grote ren en sliepen bij nat en koud weer en in de winter in een paar grote hokken (inderdaad goed van de grond af). Wanneer het hard ging regenen/waaien of vriezen ging er een kleed over het hok. In al die jaren zijn er nog nooit cavia's daardoor ziek geworden.
Dus het kan best.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:56

Mijn zus heeft 2 cavia's en die zitten het hele jaar door buiten. Ze hebben een nachthok die omgeveer een halve meter van de grond af staat. Ze kunnen hun nachthok in door middel van een schuine plank als trap. In de winter krijgen ze extra stro in het nachthok om een lekker warm nest in te maken. Verder kunnen ze altijd zelf kiezen of ze buiten of binnen willen zitten.

Dikkie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:57

Ik houd al jaren cavia's buiten. Ik heb een konijnenhok met een ren eronder. Het hok staat bij mij wel onder een afdak en uit de wind. Als het erg koud is doe ik een deken voor de opening hangen, bij veel zon zet ik er een parasol boven. Bij extreem weer (warm of koud) ververs ik het water vaker. En in de winter krijgen ze het nachthokje lekker vol hooi om warm te blijven.

Nieuwe cavia's kocht ik altijd rond april/mei. Dan hebben ze de tijd om rustig te wennen in het buitenhok zonder dat het al gelijk erg warm of koud is.

Liefst zou ik cavia's binnen hebben, maar wegens allergie kan dat niet. Maar zo is het ook gezellig, zeker in de zomer als we zelf ook veel buiten zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 15:01

Nou wij hebben binnen erg weinig ruimte, ons huis is niet zo groot. En buiten juist een supergrote tuin met veel gras etc en naast de plek waar het hok komt hebben we een tuinhokje waar al onze dierenspullen in liggen en waar ik dus ook hooi/zaagsel en voer etc kan bewaren. Vandaar dat ik ze buiten wil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:25

OK een paar pica's van het herenvolk :D

Het binnenhok.......................Het buitengebeuren. Dit loopt tot helemaal achteraan door
AfbeeldingAfbeelding

In het gras...........................De 'flat' (met poes in de hoek op muizenjacht)
AfbeeldingAfbeelding

Tom & Jerry onder een schuilhuisje, daarvan staan er een stuk of 5
Afbeelding

Op het eerste plaatje leefden ook Bart en Teddy nog, maar die doen het nu niet meer en om ruzie te verkomen doe ik er geen vreemden meer bij.

En soms helpt Missy een handje met korthouden
Afbeelding

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:31

Toevallig dat ik dit tegenkom, ik wilde ook mijn oude konijnenhok voor buiten verbouwen voor de cavia's... gaas rondom om de pootjes en een trappetje...
Maar ik vroeg mij af of de cavia's dan ook ingeënt moeten worden zoals konijnen? En of ze niet gewoon het hele stukje onder het hokken onder poepen en hun hok lekker schoon of juist het hele hok vol en het gras schoon?

Dat herenhuis is echt super mooi trouwens!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 22:28

DubbelDun: Wat leuk wat leuk! Ik vind cavia's er zo gezellig uit zien! :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:53

wat leuk DD ziete r heerlijk uit!!

Cavia's zijn ook gezellig :P en leuk

Had 2 dagen terug een dood nestje, alle 4 de jongen dood.

Heb nu 3 vrouwen bij een heer zitten :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 01:57

Aah wat zonde zeg, alle 4 dood..

Maar het is voor mij denk ik het handigst om alleen maar vrouwtjes te nemen? Kunnen meerdere mannetjes overigens ook bij elkaar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:24

@Jildau: dat kan wel, maar dan moet je ze al heel jong bij elkaar zetten, géén nieuwe mannen er later meer bij doen en zéker geen vrouwtje erbij zetten :D

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:20

Vrouwtjes nemen is idd het handigst. Of twee mannetje van jong af aan bijelkaar (liefst uit zelfde nest bijv). Ik heb nu ook een cavia-man, omdat mn ouders eerst geen twee wilde heb ik hem alleen. Maar nou vind ik het toch wel sneu. Hij wordt nu dus morgen gecastreerd zodat er een vrouwtje bij kan.. Maar dit kun je natuurlijk voorkomen door er van begin af aan 1 of meer te nemen!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:28

In mijn toekomstige tuin (1 juli de sleutel) wil ik ook een aantal cavia's houden. Blij met dit topic. Heb er wel wat aan.
Ik heb vroeger altijd cavia's gehad en heb echt een zwak voor die dieren.
Ik heb een ruimte in de tuin onder een seringenboom waar ik een hok wil plaatsen met uitloop richting gras wat zij dan kort kunnen houden.

Zo kan ik vanuit huis (heb tuindeuren) de cavia's zien scharrelen en wordt mijn gras ook kort gehouden, wat mij weer grasmaaien bespaart :P

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:12

In de winter staat onze caviahok (op poten) in de schuur, en zomers op buiten waar ze s'nachts in verblijfd en overdag naar buiten gaat. Ik ben toch altijd bang voor roofdieren, dus s'nachts toch maar binnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:20

@Shett: ik zit in het buitengebied en je ziet hoe groot het bij mij is. Ik heb er nog niet eentje verloren aan een roofvogel of vos.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:25

DubbelDun schreef:
@Shett: ik zit in het buitengebied en je ziet hoe groot het bij mij is. Ik heb er nog niet eentje verloren aan een roofvogel of vos.

Wij hebben gewoon zo'n buitenren die je zelf op het gras moet zetten. Die vind ik niet veilig genoeg, omdat we er geen afdekdoek bij hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:27

Bij mij is het helemaal niet afgedekt :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:30

DubbelDun: ziet er leuk uit!

Mijn buurmeisje heeft jaren haar cavia's buiten gehouden (helaas is er 1 keer een cavia opgepikt door een ekster). Mijn cavia sliep ook in de winter gewoon lekker buiten met zijn maatje (konijn). Ik deed wel altijd extreem veel stro en zaagsel in het hok. En als ik je een tip mag geven; plaats het hok op poten zodat het van de grond is i.v.m. vorst.