2 poezen, eventueel 3e erbij verstandig???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

2 poezen, eventueel 3e erbij verstandig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:20

Ik heb momenteel 2 poezenmeiden die in juli 5 jaar oud worden. Ik ben werkelijk helemaal gék op ze en kan me geen leven zonder ze voorstellen. Als ik eens weg ben geweest, komen ze allebei even aandacht opeisen bij me en een knuffel halen en ik heb hun dan ook echt gemist. Niets heerlijkers als ‘je meiden’ die enthousiast komen aangesprint als ze je auto al horen, die het meteen aanvoelen als baasje een dipje heeft en dan even bij je komen, je aantikken met het pootje en je als beloning een paar kopjes krijgt. Je merkt het dus al: kom je aan mijn poes, dan kom je aan mij hahaha!

Maar goed. Het zijn zusjes. Ze komen uit hetzelfde nest maar echt ‘close’ zijn ze niet (meer) met elkaar. De ene is overduidelijk de biatch en de andere is overduidelijk de onderdanige en bijt slecht van zich af. Zo nu en dan kan ik echt heel slecht inschatten of ze nou aan het knokken zijn met elkaar of dat het een uit de hand gelopen spelen is. De vlokken haren (van de ene poes) liggen dan ook over mijn vloer verspreid. Van de week voelde ik me zelfs genoodzaakt om even tussenbeide te komen. De ene poes heeft dan ook altijd wel ergens wat ‘plekjes’ zitten. Ik krijg het sterke vermoeden dat dit is van het ‘knokken’ met haar overheersende zus.
Het is nog niet tot bloedens aan toe en blijft bij hier en daar een korstje op de ene poes. Ik geef ze overigens allebei even veel aandacht en reageer op allebei als ze een aai of even wat aandacht komen halen. Ze slapen allebei bij mij in de slaapkamer; de ene aan mijn voeteneind en de andere pal naast me (de onderdanige) maar ik heb niet het idee dat dit tot jaloezie leidt o.i.d.
Ik heb meer het idee dat overheersende poes af en toe een speelse bui heeft en dan wil spelen maar haar zusje die hier slecht op reageert en dat het uit de hand loopt. Ik heb zelfs de onderdanige poes weleens ‘betrapt’ op het ‘uitlokken’ van spelen en dan renden ze heel pittig achter elkaar aan door huis, vliegen naar buiten en racen weer naar binnen, leuk dus.
Toen ze nog kitten waren, lagen ze overigens bóvenop elkaar te pitten, elkaar te wassen etc. maar in de loop der jaren zijn ze minder close geworden. Ik krijg soms het idee dat ze elkaar ook niet bepaald zullen missen als ze uit elkaar zouden zijn.
(Ik heb het idee dat mijn ex hierin ook een beetje invloed heeft gehad. Die vond de onderdanige poes een stuk minder leuk dan de overheersende. Onderdanige poes is dan ook helemaal bijgekomen en minder angstig geworden (voor plotselinge geluiden etc.) sinds ik exlief het huis heb uitgeknikkerd. Hij had altijd een beetje de pik op haar en strafte haar in mijn ogen veel te hard als ze eens wat ‘fout’ deed want van nature is het een schrikkerig poesje.)

Goed, dat nog terzijde…Ik wil groter gaan wonen en dat zal dit jaar nog zijn. Ik heb altijd gezegd: als ik groter woon, dan is er voor mij nog zeker wel ruimte voor nog een poes erbij, eventueel. Niet dat ik meteen op zoek zal gaan, maar bv. een ‘aanwaai’-exemplaar etc. zou ik emotioneel in ieder geval wel voor open staan!

Maar, ten eerste twijfel ik al vanwege de verstandhouding van de poezen die ik momenteel heb en ten tweede: KOMT DAT WEL GOED?

Mijn vraag is dus wel divers. Ten eerste over het ‘spelen/vechten’-probleem onderling. Blijft dat zo? (Volgende x als ik voer moet halen bij de DA zal ik hem er ook eens over vragen trouwens..)
Ten tweede: is het wel verstandig, nog een poes erbij? Zal onderdanige poes zich niet vreselijk in een hoek gedrukt gaan voelen? Etc.

Momenteel ben ik erg blij en gelukkig met mijn meiden. Het gaat prima zo, dus een kat erbij zou wel een aanvulling moeten zijn: onderling bij de katten maar ook voor mij etc.

Wat zijn jullie ervaringen?

050206051012

Re: 2 poezen, eventueel 3e erbij verstandig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:00

Ik heb alleen maar goede ervaringen, alle karakters van alle leeftijden bij elkaar, eigenlijk nooit problemen :)

En mocht je nog een kitten zoeken; ik heb nog een kitten die een goed huis zoekt, hét huis waar ik hét gevoel bij heb en waar uiteraard ook andere katten aanwezig zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:04

Ik heb zeer slechte ervaringen ermee. Onze 2 katten konden t niet goed vinden met elkaar. 3e kat erbij en toen was t 2 tegen 1... Die arme kat had geen leven meer, die lag alleen nog maar op schoot als ik thuis was of ze verstopte zich want anders werd ze gepakt. Toen ik het huis uitging heb ik haar meegenomen en ze bloeide echt helemaal op, zo leuk om te zien. :)

Maar goed, zo hoeft het natuurlijk niet te gaan bij jou. :)

Imago01 schreef:
kom je aan mijn poes, dan kom je aan mij hahaha!

Hier moest ik erg om lachen overigens... :')

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:04

Wat een verschrikkelijk herkenbaar verhaal! Ook ik heb 2 zusjes die erg close waren in het begin, na de sterilisatie moesten ze niets meer van elkaar weten, en langzamerhand is dat veranderd in "elkaar verdragen" tot wat jij beschrijft, een bitch en een onderdanige. Nu is bij mij de onderdanige ook iets autistisch, ook al toen ze nog wel close waren.
Ik heb ook geen idee of het ooit weer goed komt, maar ik vond het wel "prettig" eens te lezen dat het er dus niet alleen bij mij zo aan toe gaat.

Wat betreft een poes erbij, lijkt het mij waarschijnlijker dat het óf 2 tegen 1 wordt, óf 3 solitaire poesjes in huis. Maar ik heb daar geen ervaring mee, en ook niet het plan er 1 bij te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:07

wij hebben er 4.. 2 exkaters en 2 poezen. de oudste is nu 15, dan hebben we er nog 1 van ongeveer 5, 1 van een jaar of 3 en nog 1 waarvan ik niet weet hoe oud hij is (is nu een paar maanden bij ons) en het gaat allemaal goed samen.. 2 zijn echt heel erg aan elkaar gehecht, en de rest ligt wel eens bij elkaar, gaan samen naar buiten maar kunnen ook lekker alleen op pad gaan..