wel/geen kitten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zij

wel/geen kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 09:51

wanneer zouden jullie wel of geen kitten nemen?

ik ben gek op beesten, zou graag een kat hebben ook, maar weet niet of het heel verstandig is. nu liep ik gister tegen een nestje aan (heel letterlijk werd er vanuit een paardenstal geroepen naar mij of ik niet nog een kitten wilde. daar zat een meisje op de grond en haar poes had 5 kittens waarvan er al 3 `bezet` waren. )
1 kitten liep direct naar me toe, en daarna nog een paar keer gekeken en weer kwam ze steeds bij me kijken. ik ben helemaal verliefd op dat kleine hummeltje. ze is 3,5 week nu, dus moet voorlopig sowieso nog bij mams blijven...

ik twijfel: doen? of niet?

wanneer voldoe je aan de eisen: goed huisje, goed baasje?
hoe moet de leefomgeving er uit zien? moet kat persee naar buiten kunnen bijvoorbeeld?

en dan nog een vraag (ik heb ervaring met ineens heel veel katten in huis ivm opvang via dierenbescherming)... toen stonk het gelijk zo in mijn huis. moet ik wel zeggen dat dat er gelijk 6 waren en ik de goedkoopste kattenbakkorrels etc kreeg om kosten te drukken.
zijn er korrels die echt zorgen dat het minder stinkt? wat doen jullie in huis zodat het niet zo erg stinkt?

ben benieuwd...

Rena100

Re: wel/geen kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:57

hartstikke leuk zo'n klein poesje, maar vooral bij kittens moet je erg veel tijd hebben en de eerste tijd er veel zijn om hem dingen te kunne leren...ik vind niet dat de kat perse naar buiten moet kunnen, als ze dat maar vanaf het begin begrijpen dat ze binnen blijven...er moet wel genoeg te spelen zijn, dus krabpaal, speeltjes enz.

verder qua kattenbakkorrels zijn er wel betere die minder stinken, ik vond de korrels die klonten vormen ook altijd erg fijn. Het beste is dan ook om elke dag de keutels en de klonten eruit te halen.

Wat je zegt met 6 katten tegelijk...katten zijn erg ijdel en het beste is als elke kat een eigen kattenbak heeft. En vooral goed schoonhouden, dan stinkt het ook niet zo erg.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 10:01

ik zou er zelf ook nooit 6 nemen ;) ik had toen maar 2 bakken en maakte zelfs 2 keer per dag schoon. werd gek van de stank anders ;)
dat waren trouwens 5 kittens met een moederkat, dus wat betreft kitten dingen leren heb ik wel wat ervaring. tijd heb ik echt zat, dus dat komt wel goed. zit er alleen mee dat als ik even niet thuis ben ik haar niet in de woonkamer zou willen omdat ik ook een parkiet heb. en leren banken en gordijnen wat voor een kitten vast erg interessant is aan t begin ;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:08

je zou een kattenkamer in kunnen richten, dus een kamer waar de kat moet zitten als je weg bent, deed ik ook altijd met mijn kat...die mocht dan in de gang en in mijn slaapkamer en niet in de woonkamer want dat brak ie alles af! klinkt misschien zielig, maar honden worden ook wel in een bench gestopt dus dat zou prima kunnen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:57

Of je neemt gewoon de 2 kittens die over zijn :) Kunnen ze elkaar heerlijk bezig houden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:03

Haha ik ga mee met Quellian. Zo ben ik ook aan mijn poezenmeiden gekomen. Het nestje was van de poes van een vriendin van me. 1 van de poesjes kwam zo leuk naar me toe en de andere zat me vanuit een hoekje in de bank echt heel wijs aan te staren, alsof ze me wilde hypnotiseren. Nou ja, toen ging ik overstag hahaha….Ik koos eerst de ene en toen de andere me zo zat te bekijken (stáren zelfs) zei ik: joh, ken mij het schelen, ik neem ze allebei wel, hebben ze nog wat gezelschap aan elkaar.

Ik vind het echt supergezellig met mijn meiden en wil ze voor geen goud missen.

Ik heb ze geleerd op de bak te gaan. Verder gaan ze veel naar buiten en als ze langere tijd alleen thuis zijn, staat de kattenbak er voor als ze het niet meer kunnen ophouden.

Ik gebruik catsan. Dat is wel vrij duur spul maar je ruikt nagenoeg niets na het poepen en ik hoef het niet vaak te verschonen. Met een schepje schep ik de drollen en eventueel wat natte plekjes eruit en doe er dan een beetje vulling bij in. Eens in de zoveel tijd verschoon ik het dan helemaal maar ja, die van mij doen al veel buiten dus het komt niet veel voor.

Gewoon doen joh als je ervoor kunt zorgen. Ik kan me geen thuiskomst zonder mijn poezenmeiden meer voorstellen in ieder geval.
Het zijn hele bijzondere dieren die veel aanvoelen en zeker wel gezelschapsdieren!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:20

Heel verstandig dat je er zo over nadenkt.
Vergeet niet dat je aan iets begint wat zo'n 20 jaar zou kunnen duren. Ook moet je rekening houden met extra kosten als dierenarts buiten de reguliere kosten als voeding, castratie, entingen ontvlooien etc.
Wat de stank betreft: Ik heb 2 poesjes (zusjes) en ik gebruik houtkorrels. Kunnen makkelijk in de groene kliko en geen enkel kattenbak luchtje bij mij in huis. Mijn poezen komen wel buiten, maar komen hun ding binnen op de bak doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:38

Ik zou dan toch voor 2 kittens gaan.
Dan is 1 kitten niet meteen zo moederziel alleen wanneer je 'm uit het nest haalt en bovendien kunnen ze dan lekker met elkaar spelen en samen slapen e.d.. Veel gezelliger dus. ;)

Goed huisje: voldoende ruimte om volop te kunnen rennen en spelen. Zorgen voor veel speelgoed en een krabpaal en/of klimtoren. Een tunnel vinden ze vaak ook helemaal geweldig. :D
Als je er niet tegen kunt dat ze planten omver gooien, in de gordijnen klimmen en het behang of je mooie bank kapot krabben, moet je er niet aan beginnen. Dat doen kittens nu eenmaal. :Y)

Kattebak: ik heb houtkorrels en hiermee ontstaat er géen stank. Het neemt de geurtjes goed op en je ruikt dan juist vaak een frisse houtgeur.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:02

ik mag toch aannemen dat ik mijn banken niet naar de filestijnen hoef te zien gaan als ik het in de gate houdt en de plantenspuit in de buurt houdt... ik heb dat van de andere kittens die ik in huis had ook niet gepikt en die leerden vrij snel dat bankkrabben spontaan nat worden betekende... en aangezien ze dta niet leuk vonden... ;)

ik neig steeds meer naar een ja...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:06

Ik zou er ook twee nemen, dan spelen ze leuk met elkaar en ze hebben gezelschap.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:04

De stank komt trouwens meestal niet door de korrels maar door het voer hoe slechter het voer hoe erger ze stinken.
Goed voer met een hoog vleespercentage en zo min mogelijk (het liefst geen) granen is het beste.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 16:05

oke, ik zou juist zeggen dat ze van vlees gingen stinken? (heb ik ooit eens gehoord). ik heb geen idee wat voor voer ik gaf. waren speciale kittenbrokjes en ik kreeg ze in een plastic zak. zal wel uit een grotverpakking komen ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:54

Nee hoe meer vlees hoe minder ze stinken, van granen gaan ze juist stinken omdat hun darmen niet gemaakt zijn om dat te verwerken.
Whiskas is iets wat mijn katten totaal niet kunnen verdragen vooral het natvoer als ik dat geef dan moet ik zorgen dat ik daarna 2 dagen weg ben zo stinkt dat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:53

Zij; zonnebloem bedoelt het vleesgehalte. In natvoer (wat veel mensen 'vlees' noemen) is het vleesgehalte meestal maar 4%.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:29

dus: hoe meer vleesgehalte hoe beter, want dan stinken ze minder???

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:30

Yup :j