Verhuizing met kat. Wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Verhuizing met kat. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 08:56

Hallo Bokkers,

Ik woon op dit moment nog thuis, samen met mijn kat die hier elke dag naar buiten gaat en zich prima vermaakt. Nu ga ik binnenkort echter op kamers, en mijn kat zal mee moeten. Maar op mijn nieuwe stek kan ze niet meer naar buiten. Hoe kan ik nu er voor zorgen dat ze het naar buiten gaan niet te veel gaat missen?

Anoniem

Re: Verhuizing met kat. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:17

Ik zou persoonlijk dat mijn kat niet aandoen, helemaal niet een kat die altijd lekker buiten heeft kunnen ravotten.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:21

Ik zou de kat lekker laten waar hij nu is, of is dat geen optie?
Een alleen-kat die buiten gewend is opsluiten op een kamer is vreselijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:26

Presies, denk ook dat de kans groot is dat de kans gaat sproeien (onzindelijk worden) en slopen uit protest, bokt staat vol met dat soort probleemkatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:36

Ik zou de kat ook gewoon laten waar hij is, veel eerlijker naar de kat toe.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:25

Als de woonomstandigheden voor je kat zo drastisch veranderen,van buitenkat naar binnenkat dan zou ik de kat ook laten waar hij/zij nu is....

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:47

ik sluit me er bij aan, daarbij moet je goed bedenken hij wordt enorm gefrustreed als hij/zij niet naar buiten mag, wat als het beestje ontsnapt naar buiten en de weg helemaal niet kent, dan ben je je kat echt kwijt...

ik zou ook zeggen lekker laten waar hij/zij nu is. wat je misschien wel kan doen is een kitten/oude asielkat nemen die gewend is om binnen te zijn, als je per see een kat wilt hebben en deze later went aan je andere kat "thuis"

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:24

Het gaat niet om het feit dat IK persee een kat moet hebben, het gaat er om dat deze kat persee MEE moet. Ze kan hier niet blijven. Dat gaat gewoon niet. En ze blieft hier vaker ook wel binnen, maar niet voor zo'n lange tijd. Ze vindt het ook niet erg om binnen te blijven, maar this gewoon fijner dat ze naar buiten kan. Ze zit buiten ook altijd rond en om ons huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:26

Waarom zoek je geen nieuw huisje voor je kat dan als hij dan toch perse weg moet?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:30

Toch is het vaak zo dat wanneer de woonsituatie zó drastisch verandert (kleine woonruimte en geen mogelijkheden tot buitenspelen) dat katten erg in de stress schieten en kunnen gaan slopen en sproeien. Voor een kat is verhuizen nooit fijn, maar zo'n overstap naar een kamer is heel groot.
Als een kat eenmaal buitenkat is geworden (of buiten mocht spelen) is het heel moeilijk om ze 24/7 binnen te houden. Misschien dat het een paar dagen goed gaat, met wat geluk een paar weken... Maar dan klimmen ze tegen de muren op.

Zou ik persoonlijk mijn dier niet aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:36

Klopt helemaal wat Leo zegt, zal mijn ervaring vertellen. Ik ging op kamers, mijn moeder werd allergisch voor mijn kat toen, ik heb toen beoten om haar mee te nemen, ervaringen delen kon ik toen nog niet want internet bestond toen nog niet.
Hooguit het woord van een kenner. Maar omdat ik nog erg jongwas (19 jaar) en het meteen een oplossing leek voor mijn poes, heb ik dr niet bij stil gestaan en haar meegenomen.
Ze kon daar dus ook niet naar buiten. Binnen de kortste keren begon ze met plassen onder het bed, achter de kasten, en ja ik had vloerbedekking. Goed al had ik zijl, dan nog was dit het begin van veel ellende, later ben ik noodgedwongen verhuisd naar een huis met tuin, maar de onzindelijkheid is er nooitmeer uitgegaan en mn nieuwe kat begon dit gedrag over te nemen.
Deze kat heb ik nog steeds en plast nog steeds in huis, kan je nagaan, ben nu 17 jaar verder en het gedrag zit er nog in....en dat allemaal omdat ik ze toen niet naar buiten kon doen.

Ik zou óf voor een ander huis gaan kijken waar de kat naar buiten kan, of hem elders onderbrengen,
wil je niet tegen dezelfde problemen aanlopen als ik.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:38

Chiqa schreef:
Waarom zoek je geen nieuw huisje voor je kat dan als hij dan toch perse weg moet?

Met de dikke kans dat ze daar dan ook niet naar buiten kan? Met de kans dat het beestje in paniek raakt omdat ze de mensen niet kent? Ze is zowiezo al heel mensenschuw, houdt absoluut niet van vreemden.

Edit: Deze kat heeft is wel een aantal jaren binnenkat geweest voordat ze naar buiten mocht/

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:25

Wat een onzin allemaal, ben verhuisd van Belgie naar nl met 7 katten. In Belgie konden ze naar buiten in afgezette tuin. Nu 1.5 jaar later kunnen ze weer naar buiten in afgezette tuin, maar in de tussentijd hebben ze wel binnen gezeten. Is even wennen, maar niks geen sproeigedrag oid. kijk gewoon hoe het gaat !

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:16

Nee hoor TS, dat is geen enkel probleem :)

Ik heb thuis meerdere ex-buitenkatten (zelfs een boerderijkat die op 14 jarige leeftijd bij me kwam), nooit problemen mee :) Gewoon zorgen voor een lekkere slaapplek, een speelplek (bv krabpaal) en speeltjes :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:24

Ga je op kamers in de zin van de kat kan dalijk alleen nog maar in een ruimte rondlopen?
Dan zeg ik : ander baasje zoeken.

Maar kan de kat dalijk lekker door een heel huis of appartement lopen dan zie ik geen probleem.

Er zijn katten die er niet aan kunnen wennen , maar dat merk je vlug zat.
Zorg voor meer dan voldoende speelmogelijkheden, minimaal 2 krabpalen liefst een daarvan tot kamerhoogte.
En voor lekkere mandjes/ligplekjes en voldoende aandacht in de zin van spelen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:28

crossmonster schreef:
Ga je op kamers in de zin van de kat kan dalijk alleen nog maar in een ruimte rondlopen?
Dan zeg ik : ander baasje zoeken.

Maar kan de kat dalijk lekker door een heel huis of appartement lopen dan zie ik geen probleem.

Er zijn katten die er niet aan kunnen wennen , maar dat merk je vlug zat.
Zorg voor meer dan voldoende speelmogelijkheden, minimaal 2 krabpalen liefst een daarvan tot kamerhoogte.
En voor lekkere mandjes/ligplekjes en voldoende aandacht in de zin van spelen.

We zijn op moment nog op zoek, en ik hoop van harte op een appartement maar ja.. Ik moet wel zegegn dat ze hier ook altijd maar in een kamer zit maar dan is ze dus overdag buiten...