Kat krabt niet aan krabpaal en is soms erg bang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gamblerlover

Kat krabt niet aan krabpaal en is soms erg bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:59

Een tijdje geleden heb ik een poes gekregen, Zoë. Ze kon niet bij haar vorige eigenaren blijven omdat ze niet met de andere katten / poezen kon. Zoë is erg onderdanig en liet zich dan ook regelmatig in de pan hakken. Ook spreekt ze niet echt duidelijke kattentaal en snappen de anderen haar vaak niet wat uitmond in gevechten. Ook met de meest makkelijke en gemoedelijke kat van deze mensen kon ze niet omgaan. Omdat dit echt niet kon zat ze alleen in een apart gedeelte van de boerderij. Dit was geen ideale situatie en daarom hebben wij haar gekregen. Wij waren al op zoek naar een poes, maar alleen eentje die een goed tehuis nodig had.

Haar verleden is niet bekend van voor deze eigenaren. Ik denk zelf dat ze een aantal nare ervaringen heeft gehad. Het moet haast wel. Ze is erg bang voor handen boven haar hoofd, schreeuwende mensen, boze mensen, harde geluiden, schoenen die op de grond worden gegooid en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze reageert hierop door weg te kruipen en zich uren niet te laten zien. Of als je te dicht bij bent aan te vallen. Niet hard, ze doet je geen pijn, maar doet wel haar oren plat in de nek, tanden bloot, blazen enz. Als je haar dan aanhaalt en ze ziet dat je geen kwade bedoelingen hebt is het ook gelijk weer goed. Ik vind het bovenal erg zielig.

Ook durft ze niet naar buiten. De vorige eigenaren zeiden het al maar onze "testritjes" hebben dit wel bevestigd. Ik heb haar een tuigje om gedaan, omdat ze niet naar buiten zou durfen en zo de risico's van wegrennen in blinde paniek te verkleinen. Zodra de deur opengaat schiet ze naar binnen en als ze enigzins de kans krijgt verstopt ze zich. Ook voor openstaande ramen heeft ze eerder een angst an belangstelling. Ik heb al uren op de stoep gezeten, met de kat zo ver als het lijntje gaat nog binnen in de gang. Ze durft het gewoonweg niet. Ik heb het in alle rust gedaan, haar niet gedwongen. Snoepjes meegnomen, melk die ze heerlijk vind maar eigenlijk niet mag, niets helpt. Ik heb dus ook besloten dit maar even zo te laten en haar lekker van achter het raam te laten genieten van buiten, wat ze prima vind.

Nu mijn daadwerkelijke "probleem" de krabpaal. Dit kent ze niet, ze weet niet wat ze ermee moet. Wel krabt ze aan andere dingen in het huis. Niet de bank gelukkig, wel de bureaustoel. Consequent haar iedere keer als ze krabt bij de paal neer zetten gaat er niet in. Haar voorpootjes er voorzichtig tegenaan houden zonder te dwingen. Snoepjes bovenop leggen... Niets helpt. Nu vind ik het niet heel erg dat ze de stoel heeft gekozen, hij is oud, en ze vertoont nog enigzins katachtig gedrag, maar vriendlief is er niet erg blij mee want hij wil graag binnenkort een nieuwe kopen. Heeft iemand tips om dit op te lossen?

Een andere kat erbij ligt in principe in de planning, maar is lastig omdat ze heeft laten zien dat ze niet echt goed is in de omgang met andere katten. Een kitten is voor ons geen optie, ik wil graag een ander diertje uit het asiel halen, nu alleen de goede nog tegenkomen. Een goede match voor onze poes zou natuurlijk ideaal zijn, maar dat is lastig. Ik wil haar eerst even hier op haar gemak laten zijn.

Nu lijkt het waarschijnlijk alsof we hier een afschuwelijk dier hebben zitten. Maar dat is ze absoluut niet. De bovenstaande dingen zijn incidenten, maar wel lastig, vooral voor haar. Het is de liefste poes die je je kan voorstellen, een echt knuffeldier. Ligt het liefst de hele dag in de buurt van je, en als je bezig bent loopt ze het liefst lekker mee. Ze is echt erg gezellig en is goed met alle mensen die komen. Je merkt gewoon dat ze dankbaar is eindelijk een goed huisje te hebben en mensen die haar liefde geven.

Kan iemand mij dus tips geven? Of anders bevestigen dat het zo goed gaat? Alle tips zijn welkom. En zoals ik al zei een andere poes willen we graag maar Zoë moet eerst even de tijd hier hebben om het haar plekje te laten zijn en dan nog moeten we een goede match vinden.

RelarDevi

Re: Kat krabt niet aan krabpaal en is soms erg bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:04

Mijn kat krabt ook nooit aan krabpaal. (lederen bank naar knoppen) maar hij krabt meestal aan een boomstam. Misschien zou je een dikke tak naar binnen kunnen halen, misschien dat hij er iets mee doet. Ik weet niet wat voor materiaal je stoel is?

Ik denk dat je beter je kat niet kan dwingen naar buiten te gaan. Eerst hem vertrouwen bieden, misschien gaat hij ooit stiekem zelf naar buiten. Misschien ook helemaal niet maar dat hoeft geen ramp te zijn.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:09

MoonChloe schreef:
Mijn kat krabt ook nooit aan krabpaal. (lederen bank naar knoppen) maar hij krabt meestal aan een boomstam. Misschien zou je een dikke tak naar binnen kunnen halen, misschien dat hij er iets mee doet. Ik weet niet wat voor materiaal je stoel is?

Ik denk dat je beter je kat niet kan dwingen naar buiten te gaan. Eerst hem vertrouwen bieden, misschien gaat hij ooit stiekem zelf naar buiten. Misschien ook helemaal niet maar dat hoeft geen ramp te zijn.

Ik dwing haar absoluut niet hoor! Heb het heel rustig gedaan en nooit dwingend haar naar buiten getrokken ofzo. Denk zelf ook dat dat absoluut niet de goede manier is!! :)

Een tak is overigens een idee.. zal eens even kijken!

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:15

Een van mij katten had dit ook.
Inmidels heeft ze dit niet meer naar mij en mijn vriend alleen nog naar mensen die langs komen.
Je kunt het best zorgen dat het rustig is in huis.
Geen mensen over de vloer.
Geen luide muziek of wat dan ook.
Zet vlak bij haar lievelingsplekje broken en water en de kattenbak.
Dan komt ze vanzelf.
Waarschijnlijk is ze net als een van de mijne heel erg eenkenig.
Nog even geen andere kat erbij maar even wachten.
Zodra ze vertrouwen in je heeft kun je na een tijdje een kat erbij nemen.
En aangezien je geen kitten wilt en asielkatten er altijd zijn kun je best even wachten.
Gewoon haar rustig haar gang laten gaan en je er niet mee bemoeien.
Zorg dat ze snacht op je slaapkamer kan komen want als je slaapt gaan ze vaak op ondekingstocht en dan zal je zien dat op een gegeven moment naast je ligt.
Laat haar rustig wennen dan komt alles goed

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 16:18

Naja het probleem is eigenlijk dus niet eens dat ze niet bij ons komt. Ze ligt het liefst de hele dag bij/naast/op/in je. Het is dus puur als er voor haar angstige dingen gebeuren.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:20

Tja hetzelfde verhaal als ik al zei alleen dan heb je het voordeel dat ze niet bang voor jou is.
Dan gaat het al een stuk beter als jij het gewoon negeert en doet alsof er niks is.
Uiteindelijk wint de nieuwsgierigheid het.
Dus gewoon met rust laten en niet zelf in de paniek raken als ze bang is.
Ze heeft dus vertrouwen in je en als jij schrikt of in paniek raakt als ze bang is wordt ze alleen maar banger.
Gewoon lekker met rust laaten en niet te veel drukte in huis

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:31

ik heb ook zo'n poes.
is bang voor ritselende zakjes, onweer,zware stemmen , vreemde mensen,etc..
gewoon lekker negeren.
als jij reageerd heeft ze een reactie op het gedrag en dat helpt niet.

gewoon de dingen doen die je doet, ze went vanzelf...of niet.
onze poes hebben we al 7 jaar en blijft zo,dat zit toch allemaal te diep die angsten.
nou ja ik laat het lekker zo, ze kan heerlijk bij je komen liggen op de bank,maar als er word aangebeld dan sprint ze weg onder de bank...
is ooit aan komen lopen en ik heb geen flauw idee wat ze er mee hebben uitgespookt maar angst voor rare geluiden zit echt te diep

krabpaal:
zoek een stuk grof hout, een plank ofzo, meeste katten vinden dat toch wel erg fijn, of een stuk boomstam.
als je niet thuis bent poes niet in de kamer laten anders leert ze nooit dat ze niet aan andere dingen mag krabben( als je er niet bent kun je niet corrigeren he) onze poes zit dan in de gang, en kan zo ook naar boven naar zolder waar ze zat ruimte heeft en nergens aan kan krabben.

geduld hebben, komt een heel eind in orde en misschien blijft bepaald gedrag bestaan,dat is dan (vind ik) een kwestie van accepteren

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:45

Inderdaad, gewoon blijven doen, niet opzoeken, maar ook niet ontwijken. het komt vanzelf of niet :) Die stoel, ja, je kunt haar herhaaldelijk erbij weghalen, een spray proberen (catnip heet het geloof ik, soort lokstof) of een stukje boom proberen. Lukt dat niet, dan zou ik haar er toch voor straffen dmv een plantenspuitje ofzo. Je wilt toch niet dat je meubels naar zijn grootje gaan :)

Verder, die 2e poes...waarom? Aangezien ze met geen enkele kat door 1 deur kan, waarom zou je dat risico nemen? Als zij zich prettiger voelt alleen, prima toch?